[Ubuntu 8.10] Netwerk Manager Probleem.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08 06:57

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Ik heb kort geleden een howto gepost over de KPN Dongle ZTE MF628 en hoe deze werkent te krijgen is met ubuntu 8.04... door gebruik te maken van umtsmon.

Dit programma heeft echter ook nadelen.

- Het ziet er niet uit.
- Het is niet echt stabiel te noemen.
- Je kan het niet in de taskbar draaien, je moet het altijd open hebben staan op je desktop.

Om deze reden wil ik dus ubuntu 8.10 gaan gebruiken omdat deze de nieuwe network manager heeft waar je ook mobile broadband mee kunt instellen en dus umtsmon niet hoeft te gebruiken.

Dit werkt perfect op mijn laptop, omdat deze dhcp gebruikt en zelfs de dongle werkt perfect via de network manager.

Mijn vraag is echter als volgt... op mijn computer stell ik de ipnummers statisch in, maar na een reboot
zijn deze gegevens weg en/of niet langer de standaard en staan ze weer op DHCP.

Weet iemand of hier al een oplossing voor is (bekende bug).....
Weet iemand een alternatieve distro of netwerk manager waarmee het wel werkt ?

Ik heb d’r nich veur keuzn Tukker te wean, ik heb gewoon onmeunig mazzel had!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
hallo.... iemand ? ik zit echt een beetje vast hier...

Weet iemand een goede distro met gnome 2.24 of een oplossing voor het network manager probleem ?

Bestaan er eigenlijk ook alternatieve network managers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Ahum. Binnen 24 uur je topic kicken is niet bepaald toegestaan en we zijn geen helpdesk hier.

Een distro uitzoeken op basis van een mogelijke bug in de networkmanager vind ik persoonlijk wat ver gaan. Je kan beter gewoon een distro kiezen op basis van je algemene wensen van een distro. Als er dan bugs zijn, hebben meer mensen daar last van en komen er vanzelf oplossingen.

Als ik het dus goed begrijp heb je twee machines, een laptop en een pc, waarop je op je PC statische adressen wil gebruiken en op je laptop dynamische via DHCP. Hoe stel jij de statische adressen in, in networkmanager? Als systeeminstelling of als user?
Als het werkelijk een bug is, dan is er mogelijk al een nieuwe release waarin het gefixt is, maar daarvoor moet je vaak de -updates, -proposed en -backports repo's aanzetten en je systeem update. (in te stellen in Software sources)

Als je er met de standaard Network Manager niet uitkomt, kan je altijd nog Wicd gebruiken, maar die laat het nogal afweten zodra het enigszins ingewikkeld wordt, is mijn ervaring. En de standaard Network Manager heeft voor mij 1 nare bug. Het is dus een afweging die je zelf moet maken.

edit: als je gewoon even google had gebruikt was je je bug gewoon tegengekomen. LP Bug #259214

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 01-12-2008 16:35 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Ik gebruik de network manager om mijn adressen als statisch in te stellen.
ik wil geen config maken met /etc/network/interfaces omdat ik anders mijn draadlose verbindingen niet meer kan gebruiken (zo'n gedoe via the bash :P ) en ik ben ze nodig voor als ik bij mijn maten moet gaan gamen :-) (wow)

Ik heb 2 computers + 1 laptop....

Elke computer heeft 2 netwerk adapters ingebouwt op het moederbord.
Ze zitten bijde met een kabel aan mijn modem en met de 2e kabel zitten ze aan elkaar gekoppelt.

Zo kan ik mijn video's en documenten met een 1TB verbinding tussen de machines uitwisselen, hiervoor moet ik de kaarten statisch instellen (duuuhh :X :) )
Ook via mijn lokale netwerk moet ik bij de shares op hoofd machine kunnen komen dus die heeft ook voor de internet verbinding een statisch ip adress

Onder 8.04 was dit geen probleem, maar met 8.10 is het een drama... ondanks het feit dat een heleboel medegebruiker zijn die het zelfde probleem hebben, is er nog geen oplossing....
Dit heb ik met ubuntu vaker mee gemaakt en ik zit er aan te denken een andere distro te gaan gebruiken.
Vandaar mijn vraag of iemand anders al een andere distro met werkende gnome 2.24 network manager heeft gespot. (netwerk manager 0.70)

[ Voor 5% gewijzigd door Trekkerkearl op 01-12-2008 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• random
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08-2024

random

Lost his marbles

Misschien is je probleem ook anders op te lossen. Je kan in de meeste routers een IP adres koppelen aan het MAC adres van je netwerkkaart.

Dit zou je in de config van je router moeten instellen. Op deze manier verplaats je de IP configuratie van je machine naar de router en hoef je dus niets meer in te stellen in NetworkManager (of in /etc)

Om je MAC adres te achterhalen kan je vrij gemakkelijk doen door het volgende commando:
code:
1
2
3
4
joris@cup-a-soup:~$ ifconfig
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:19:bb:5d:60:67  

[..knip: garble garble..]

Haal de dubbele puntjes uit het HWaddr en voer deze in de router in (samen met je gewenste IP) en je bent klaar. De DHCP server in de router zorgt er dan elke keer voor dat je het juiste IP adres toegewezen krijgt.

I'm not in denial, I'm just selective about the reality I choose to accept - Calvin and Hobbes