Toon posts:

Beeld en Geluid via receiver?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, al geruime tijd les ik mee, echter kan ik geen eenduidig antwoord vinden.

Ben van plan zeer binnenkort 5.1 hifi setje te kopen (receiver, dvd, boxen). Budget van ong. 1000 euro.

Ik heb digitale tv met een Humax incl. HDMI.

Als ik nu mijn Humax (of DVD speler) aansluit op de receiver, en vanaf de receiver naar me tv ga (alles d.m.v. HDMI) kan de receiver dan d.m.v. 1 HDMI kabel zowel beeld door geven aan de tv als geluid door de receiver? (heb het idee dat de receiver dan twee keer moet uitgeven, kan hij dit?)

Alvast bedankt!

• DJMarcel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Dat is inderdaad precies het idee achter een receiver met HDMI. Zowel beeld als geluid gaan vanaf je bron via HDMI naar je receiver. De receiver geeft dan het geluid weer en stuurt het beeldsignaal via HDMI door naar je TV.

Overigens hebben sommige (goedkopere) receivers alleen HDMI pass-through. Dat betekent dat ze het HDMI signaal wel schakelen en doorgeven naar de TV, maar dat ze er zelf niets mee doen. Je moet dan dus nog een aparte kabel voor de audio van bijvoorbeeld je DVD-speler naar je receiver leggen (en in het menu van de receiver kun je dan de gebruikte audio-input aan een bepaalde HDMI-input koppelen).