Speedtouch wireless naar ethernet

Pagina: 1
Acties:

• Vai
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-02-2023
Een visueel plaatje hoe mijn netwerkje er nu uit ziet:
http://mereliris.xs4all.nl/network.jpg

Op het moment is mijn netwerk op deze manier ingedeelt

[Speedtouch 716v5 WL]

ip: 10.0.0.138 met een dhcp lease van 10.0.0.100 - 10.0.0.149

[Server 2003]
op ethernet poort 1 van mijn speedtouch zit mijn WAN poort op een netwerkkaart aan de server, deze heeft ip 10.0.0.1, met gateway op 10.0.0.138

Mijn tweede netwerkkaart in de server staat op ip: 192.168.16.1 met gateway op 127.0.0.1.
Hiertussen draait RRAS met NAT en basic firewall.
Hieraan zijn mijn werkstations gekoppeld die op dhcp staan (192.168.16.100-192.168.16.199).
werkstations hebben allemaal netjes internet en zijn aangemeld op het domein.

Nu wilde ik mijn laptops via wireless aansluiten, enkel wil ik deze ook op het domein kunnen aanmelden om de shares te kunnen bereiken etc.
Als ik een laptop wireless aansluit krijg ik netjes een ip uit de lease en kan ik op internet, enkel ik kan met geen mogelijkheid mezelf aanmelden op het domein of zelfs een share bereiken.
Als ik op m'n WAN poort van de server incoming echo request aanzet voor ICMP kan ik wireless de server pingen, de speedtouch plakt .lan achter de naam van de server.

Vanaf de server kan ik ook de laptop pingen, enkel ik kan me niet aanmelden op het domein of een share benaderen.
Ik kan wel exchange en de ftp benaderen via telnet en ook kan ik de websites benaderen op de server.

Ik heb al het forum doorgezocht en google doorgezocht, het enige wat ik vond was om een wireless accesspoint te kopen en deze aan te sluiten op de switch en dan deze te gebruiken om verbinding te maken.
Liever wil ik de wireless functionaliteit gebruiken die de speedtouch al heeft, enkel gooit zover ik zie de NAT roet in het eten om het netwerk geheel te bereiken.

Heeft iemand enig idee of wat ik wil uberhaubt wel mogelijk is en zo ja kan iemand mij een hint in de richting geven om het geheel zo te configureren zoals ik wil?

Q6600, 6144MB, WD 160GB & Maxtor 400GB,NVidia 8600GT, Samsung SH-S202N, NEC ND-2510A, SB Audigy 2

Verwijderd

Even op een rijtje:

Je probeert je laptop DRAADLOOS aan te melden op het domein? Zoals ik lees uit je handig gemaakt plaatje komt de ip-adres van je laptop en jouw werkstations niet overeen! Jouw domein zit in de 192.168.16.xx range terwijl jouw laptop op de 10.0.0.xx adres zit die hij krijgt van de speedtouch.
Uiteraard kan je hierdoor wel de server, exchange ed. pingen, want je server zit ook op de 10.0.0.xx adres.

Om aan te melden op het domein moet je denk ik een wireless accespoint aanschaffen en deze aansluiten op de switch. Deze zal dan een 192.168.16.xx adres krijgen en hierdoor krijg je laptop dat ook. Of je gebruikt een ethernetkabel van je switch naar je laptop dan kan je uiteraard ook gewoon aanmelden op het domein alhoewel dit niet is wat je wil.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kun je niet gewoon DHCP laten regelen door de Speedtouch?

Verwijderd

Noork schreef op maandag 01 december 2008 @ 10:44:
Kun je niet gewoon DHCP laten regelen door de Speedtouch?
@noorsk,
De volgende zin zegt al dat de Speedtouch DHCP regelt. En trouwens als je op je speedtouch DHCP uitschakelt dan vindt de provider dit niet leuk .
Vai schreef op maandag 01 december 2008 @ 00:01:

[Speedtouch 716v5 WL]
ip: 10.0.0.138 met een dhcp lease van 10.0.0.100 - 10.0.0.149

[Server 2003]
op ethernet poort 1 van mijn speedtouch zit mijn WAN poort op een netwerkkaart aan de server, deze heeft ip 10.0.0.1, met gateway op 10.0.0.138

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 01 december 2008 @ 10:54:
@noorsk,
De volgende zin zegt al dat de Speedtouch DHCP regelt. En trouwens als je op je speedtouch DHCP uitschakelt dan vindt de provider dit niet leuk .
Ik heb het niet over uitschakelen, maar inschakelen. En dan bedoel ik dat de overige pc's ook aan de Speedtouch komen te hangen en in dezelfde range komen. Het hanteren van 2 ranges voor een thuisnetwerk lijkt me totaal onzinnig.

Desnoods koop je een extra wireless accesspoint om de draadloze pc's te bedienen via de server.

[ Voor 8% gewijzigd door Noork op 01-12-2008 11:02 ]

Verwijderd

Noorsk,
Dan begrijp ik je idd gewoon verkeerd.

Het beste voor Vai is om gewoon een wireless accespoint te gebruiken
Pagina: 1