Close-in boiler: electronische problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Wij hebben in de keuken alleen maar koud water (dat heet: 'karakteristieke jaren 30 woning' bij de aanschaf). Warm water is opgelost dmv een Daalderop 10 Liter close-in boiler:

Afbeeldingslocatie: http://www.verwarmingswinkel.nl/images/foto/close_in.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/electrosterkens/fotos/BOdaalderopKeukenboiler.JPG

Mooie flash animatie hier: Daalderop.nl

Het probleem is dat na het gebruiken van warm water (en dus het reservoir van de boiler) hij niet meer aanslaat. Pas als ik een tikje geef tegen de boiler springt hij aan en verwarmt de boiler de 10L weer.
Gemaild met Daalderop en die raadden aan de contactjes binnenin eens te checken. Stroom eraf, kap eraf en klussen maar. Het schema staat binnenin afgedrukt en zal ik morgen even posten. Verder heb ik tig macro-fotos. Na het reinigen van alle contactjes nog geen oplossing. Wel erachter gekomen dat het probleem zich afspeelt in een soort van potmeter. Als ik lokaal daar zacht tik slaat hij al aan. Het is de potmeter die de temperatuur representeert (55/65/85 graden). Erop aangesloten zitten: de voedingslijn, de lijn naar een van de polen van de verwarming in de boiler zelf met parrallel hierop een lijntje naar het rode lampje en als derde een dikke koperen draad die de ketel ingaat. Dit moet neem ik aan de temp-voeler voorstellen. Ik herkende hem van de gaskachel die ik vroeger op mijn studentenkamer had.

Het rare is: er is nog een temp-voeler! Dit is een spiraal. Deze gaat naar een 2e blok waar de functie me van ontgaat.

Vragen:
- zouden die voelers die in een gat in de boiler verdwijnen los in mijn frisse tapwater hangen of in een afgedicht geheel?
- hoe regelt die potmeter de weerstand? je kan het asje eraf halen en ik zie niets wat van weerstand verandert zoals ik gewend ben van een normale potmeter (grafietbaantje)
- hoe werkt die sensor
- waarom zijn het er 2
- wat kan er fucked up zijn dat ik die potmeter moet aantikken
- er van uitgaande dat ik alles weer correct aangesloten heb: kan ik iets verpest hebben waardoor kortsluiting kan ontstaan? Ik heb nu als een laffe herder de stroom er weer afgehaald en check morgen overdag wel even ;)

fotos van details staan hier: picasa
commentaar eronder

edit: zoeken op RAK 51 deed wat opleveren. De boosdoener is een aquastat temperature controller (right...)

Zie deze PDF

[ Voor 4% gewijzigd door Jazzper op 30-11-2008 23:47 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

die potmeter van jou is imho gewoon een thermostaat, die gaat dus aan of uit.

stop hem in een pannetje heet water en hij moet uitgaan (kijk maar eens met een ohmmeter)

[ Voor 53% gewijzigd door Fish op 30-11-2008 23:48 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
nope een aquastat, geen thermosstaat. Deze werkt met onder en bovengrens (kennis opgedaan in afgelopen 5 minuten :p)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-06 12:55
Ik ben niet echt een boiler-expert, maar heb toch al enkele rappe opmerkingen:

Wat jij de potmeter noemt is waarschijnlijk de thermostaat (gebaseerd op een bimetaal, waarbij de koperen draad de warmte naar de thermostaat brengt?), die kapot kan gaan(doh) en normaal als los onderdeel te verkrijgen/vervangen is. Als't dat is wordt er geen weerstand geregeld maar is het gewoon een aan/af contact.

De tweede sensor/tweede blok is normaal een veiligheid voor als de gewone thermostaat faalt, om te vermijden dat de boel zal gaan oververhitten en koken

edit: aquastat dus ipv thermostaat (alhoewel een aquastat een soort thermostaat is :) )

[ Voor 7% gewijzigd door ls470 op 30-11-2008 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
ik kom ook op meerdere plekken tegen dat die aquastaten (die toch wel een soort thermosstaten zijn zoals al opgemerkt was) kapot kunnen gaan. Die tik die ik geef zal het bimetaaltje wel los doen springen elke keer.

Die dingen kosten volgens mij 300 euro ongeveer dus wellicht is vervangen van dat onderdeel dan heel rendabel ineens :)

wat ik twee noem kan ook een zijn en vice versa overigens, maar denk het niet daar de tweede geen regeling heeft.

bonusvraag: als ik draai aan de knop (en de onder of bovengrens) van die aquastaat regel, hoe werkt dat dan? Ik weet hoe een bimetaal werkt (en thermosstaat) maar niet met zo'n regelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-06 12:55
Blijkbaar is dat toch een thermostaat ipv aquastat? googlen leverde me bv. deze link op:

http://www.stopet-cvmater...up-079078036-p-22968.html

Hoe zo een ding werkt weet ik ook niet, maar da's misschien uit te vissen: waarschijnlijk iets dat vervormt of uitzet wanneer de koperen draad warm wordt (steek'm eens in een glas heet water om te testen?) en een vijs waarmee je instelt hoe veel dat ding moet vervormen voordat het contact verbroken wordt...

Dat tweede bakje is ook een thermostaat (waarschijnlijk een clixon ) als beveiliging (waarvan de temperatuur niet instelbaar is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mooie uitleg http://members.home.nl/mvroegrijk/broedmachine.html

nou daar kun je ook nog eens een buisje aan knopen als ik me niet vergis

[ Voor 37% gewijzigd door Fish op 01-12-2008 00:36 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124325

Algemene opmerking: Elke thermosstatische schakelaar heeft aan- en uitschakelpunten die niet precies gelijk zijn. . .hysteresis. . .ook wel “dwell” genoemd. . . zou dit niet het geval zijn dan zou een thermostaat zeer vaak aan-uit schakelen (tot vervelens toe en snelle slijtage veroorzaken). De dwell (het bereik tussen aan en uit schakelen) wordt vaak extra vergroot, maar ze kunnen ook groter uitvallen dan bedoeld is. Het active elementje is vaak een schijfje (of een strip) met een bolling en het schakelen gebeurd via een "overcenter knik-effect". . .toggle effect. . .vanwege het uitzetten en krimpen. In jou geval kan het zo zijn dat het elementje net niet ver genoeg beweegt zodat het vanwege de tik net door het overcenterpunt heen schiet.

In jou geval is er expliciet aangegeven dat er een nogal grote bedoelde dwell van toepassing is. Ik stel dat je deze "dode zone" niet met een tikje zou moeten kunnen "repareren". Ik stel dat het actieve element defect is en dat Daalderop je een nieuwe moet leveren. . .tenzij je te ongeduldig bent met het opnieuw aanslaan van de boiler. Laat het warmwater reservoir eens geheel leeg lopen. Als het geheel dan koud is zou die weer moeten aanslaan. Deze apparaten zijn bedoeld als hulpmiddel, niet om continu heet water te leveren.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 124325 op 01-12-2008 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Inderdaad simpel vervangen, hoeven we niet verder over te discussiëren.

Maar (off topic) ik vraag me regelmatig af wat onderwerpen als deze met electronica te maken hebben. Misschien omdat er eigenlijk geen aparte rubriek voor is?

Edit: Dus electrotechniek.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 01-12-2008 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33142

waarschijn is de regelthermostaat(met die knop) of je maximaal thermostaat(2 polig,mischien van ranco) kapot.

moet toch geen godsvermogen kosten om te vervangen lijkt me.
als het een bruin/roodkleurige maximaal thermostaat van ranco betreft,die kunnen wel eens de geest geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-06 09:12
Weet iemand hoe ik aan dit onderdeel kan komen?

http://picasaweb.google.n...oiler#5274581196342322370

Wat je niet ziet op de foto is dat er een koperen (?) spiraal aan zit, die de boiler in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

handyman

witgoed reparateur

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
6 maanden verder tik ik nog steeds na elk gebruik subtiel tegen de bovenkant aan om hem aan te laten gaan... daadkracht smaadkracht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:10

Sebazzz

3dp

Kan je niet iets automatisch maken, je bent handig met EL, dus gewoon iets met een 9V batterij dat een hamertje ofzo laat vallen, weer optilt, en dat doet op bepaalde input (waterniveau, geluid, weet ik veel). Moet toch wel kunnen :p

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Sebazzz schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 23:49:
Kan je niet iets automatisch maken, je bent handig met EL, dus gewoon iets met een 9V batterij dat een hamertje ofzo laat vallen, weer optilt, en dat doet op bepaalde input (waterniveau, geluid, weet ik veel). Moet toch wel kunnen :p
Hehe, idd, flowsensor, solenoid, klaar :P Onee wacht, dan gaat er alsnog energie aan op, tikje is veel makkelijker :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
Ik ben meer van de webshops :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ronald1975 schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 11:28:
[...]

Ik ben meer van de webshops :-)
je zou een kleurtje krijgen van de zon
met zoveel binnenzitten zou je verwachten dat je google al een beetje kent
http://images.google.com/...e=UTF-8&sa=N&hl=en&tab=wi

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:21
Of gewoon een andere boiler halen? Op Marktplaats heb je voor 30-50 eur zo'n ding....

(Thermostaat voor dat ding kost zo'n 30 eur zie ik)

http://www.thermowinkel.n...14067-daalderop-079078036

[ Voor 47% gewijzigd door DJSmiley op 06-06-2009 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
Sja, hij is 5 jaar oud (de vorige bewoners hebben hem gekocht, dus bonnetje ivm. garantie onvindbaar).

Ik had er laatst een gevonden op Marktplaats voor 25 euro (excl. brandstofkosten en tijd), maar die was wel 10 jaar oud.

25-30 euri voor alleen dat onderdeeltje en geen gedoe met leidingen / knelkoppelingen / lekkage .. prima :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 07:56

Krentenbol

Prutz0r

Je kunt ook een halen die exact hetzelfde is en de thermostaat overzetten. Als je de rest dan ergens in een hoekje/schuurtje gooit heb je nog meer reserveonderdelen :)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Pagina: 1