Mijn pa belde, had volle mok koffie met honing op zijn asus gegooid, nu doet dat ding niks meer. Hij zit er niet mee, heeft geld genoeg, en wil volgende week nieuwe asus halen. Ik kan het niet hebben dat hij dat ding zomaar weggooit, dat moest toch niet nodig zijn? Het is half uur geleden gebeurt, ik las in andere topcis dat hij de laptop op zijn kop op de verwarming moet zetten, maar anderen spraken dat weer tegen..
Zodra er vloeistof over een elektrisch apparaat heengaat moet je zo snel mogelijk alle voedingsbronnen loskoppelen.
Adapter los, accu eruit dus.
En het liefst zo ver mogelijk 'slopen' zodat je goed kan zien waar het vocht allemaal zit, en zodat het beter opdroogt.
Minstens een week op de verwarming laten liggen, niet tussentijds proberen 'of hij al weer werkt' want dan heb je kans dat hij helemaal nooit meer wat doet.
Adapter los, accu eruit dus.
En het liefst zo ver mogelijk 'slopen' zodat je goed kan zien waar het vocht allemaal zit, en zodat het beter opdroogt.
Minstens een week op de verwarming laten liggen, niet tussentijds proberen 'of hij al weer werkt' want dan heb je kans dat hij helemaal nooit meer wat doet.
Nou ja
Alles eraf qua spanning, inc batterij.
Tobo losschroeven, en in demiwater droppen.
De rest ook uitspuiten met demiwater, of isopropyl alcohol (tegen het kleven, want gewoon opdrogen werkt niet).
Daarna op laten drogen.
De rest ook uitspuiten met demiwater, of isopropyl alcohol (tegen het kleven, want gewoon opdrogen werkt niet).
Daarna op laten drogen.
Niet direct op de verwarming maar met een theedoek ofzo ertussen. Zorg dat het plastic geen direct contact maakt, anders kan er wel is wat smelten. Verder inderdaad afwachten.
Can't stress this enough: Minimaal een week en niet tussentijds kijken!
Edit: Boudewijn heeft een punt. Zorg er wel voor dat het echt opdroogt. Het kleinste beetje vocht kan later nog corrosie veroorzaken. Dan kun je 'm over 3 maanden alsnog weggooien / helemaal schoonmaken.
Can't stress this enough: Minimaal een week en niet tussentijds kijken!
Edit: Boudewijn heeft een punt. Zorg er wel voor dat het echt opdroogt. Het kleinste beetje vocht kan later nog corrosie veroorzaken. Dan kun je 'm over 3 maanden alsnog weggooien / helemaal schoonmaken.
[ Voor 28% gewijzigd door Nijn op 30-11-2008 21:49 ]
Ok, tx voor de snelle service.
Denk dat die honing erin ook niet echt handig was; er zat geen melk in.
Nee daarom moet je die er echt uit krijgen, anders is het vrij verneukratief.
KOffie zelf is ook plakkerig trouwens, ook zonder suiker.
Vrolijke noot: 3 weken geleden heb ik een volle beker koffie+suiker vol in mijn ibm (okay dat is wel een voordeel
) gemikt. Ding hing aan de batt. en de netspanning.
Ik typ dit er atm op.
KOffie zelf is ook plakkerig trouwens, ook zonder suiker.
Vrolijke noot: 3 weken geleden heb ik een volle beker koffie+suiker vol in mijn ibm (okay dat is wel een voordeel
Ik typ dit er atm op.
Die hebben afvoerkanaaltjes ingebouwd, die ervoor zorgen dat het vocht via de onderkant wegloopt.Boudewijn schreef op zondag 30 november 2008 @ 21:53:
Vrolijke noot: 3 weken geleden heb ik een volle beker koffie+suiker vol in mijn ibm (okay dat is wel een voordeel) gemikt. Ding hing aan de batt. en de netspanning.
Ik typ dit er atm op.
Toetsenbord werkt als 'opvangbak' en dan via kleine buisjes loopt het er aan de onderkant weer uit.
Heb mijn vader geinstureerd, maar accu eruit halen is al te moeilijk voor hem, laat staan openschroeven. Hij legt hem week op de verwarming. Hij denkt dat het kansloos is vanwege die honing, maar een lichtje brandde alweer zei die. Nouja, als die het niet doet over een week haalt die een nieuwe en krijgt ik deze die "stuk " is. Geen echt slechte deal..
dat is geniaal, heb ik ook bij mijn logitech desktop set, ik morste er eens cola overheen, wil dat ding optillen om schoon te maken, ligt er cola onder, ik zo WTFThinkPadd schreef op zondag 30 november 2008 @ 21:58:
[...]
Die hebben afvoerkanaaltjes ingebouwd, die ervoor zorgen dat het vocht via de onderkant wegloopt.
Toetsenbord werkt als 'opvangbak' en dan via kleine buisjes loopt het er aan de onderkant weer uit.
Bovenstaande inderdaad gewoon volgen, dat is het allerbeste. Een accu er uit krijgen moet niet moeilijk zijn, 2 schuifjes opzij duwen en de accu kan er worden uitgehaald... Zelfs mn opa en oma is dit eens gelukt 
Maar inderdaad rustig laten drogen en niet aan zitten. Zoveel mogelijk er uit halen zoals geheugen en hdd en lekker laten liggen. Of de verwarming echt goed is? Ik heb ook wel eens berichten gelezen dat te hete lucht ook niet goed zou zijn, zoek dus even op GoT hiernaar en misschien google wat dat voor mogelijke problemen kan veroorzaken.
Uitspoelen zou ik zeker doen. Ik heb ooit ranja over mijn Asus A6T gegooid en deze kwam na 3 dagen rust weer tot leven. 4 maanden later alsnog overleden (al kan het ook oververhitting zijn geweest, of een combo). Overigens mag ik niet klagen over de Asus service, voor 75 euro willen ze je laptop inspecteren om daarna een prijsopgave te maken voor de defecte onderdelen ter reparatie. Als je geluk hebt hebben ze geen nieuw moederbord liggen (mocht ie kaduk zijn) en krijg je na 4 weken, net als mij, een nieuwe aangeboden voor noppes
Maar inderdaad rustig laten drogen en niet aan zitten. Zoveel mogelijk er uit halen zoals geheugen en hdd en lekker laten liggen. Of de verwarming echt goed is? Ik heb ook wel eens berichten gelezen dat te hete lucht ook niet goed zou zijn, zoek dus even op GoT hiernaar en misschien google wat dat voor mogelijke problemen kan veroorzaken.
Uitspoelen zou ik zeker doen. Ik heb ooit ranja over mijn Asus A6T gegooid en deze kwam na 3 dagen rust weer tot leven. 4 maanden later alsnog overleden (al kan het ook oververhitting zijn geweest, of een combo). Overigens mag ik niet klagen over de Asus service, voor 75 euro willen ze je laptop inspecteren om daarna een prijsopgave te maken voor de defecte onderdelen ter reparatie. Als je geluk hebt hebben ze geen nieuw moederbord liggen (mocht ie kaduk zijn) en krijg je na 4 weken, net als mij, een nieuwe aangeboden voor noppes
Zie hierboven 
Flink laten drogen... hier ging een tobo kapot toen ik tijdens het typen van mijn scriptie midden in de nacht een glas cola over het ding stootte. Tobo kaput
Snel op mijn laptop verdergegaan en `s ochtends een nieuwe gekocht voor 15 euro (Logitech Basic geval..).
Dat oude toetsenbord doet het sinds vorige week weer (ik testte `m voor de gein iedere maand). Heeft dus héééééééééééééééél lang moeten drogen
Flink laten drogen... hier ging een tobo kapot toen ik tijdens het typen van mijn scriptie midden in de nacht een glas cola over het ding stootte. Tobo kaput
Dat oude toetsenbord doet het sinds vorige week weer (ik testte `m voor de gein iedere maand). Heeft dus héééééééééééééééél lang moeten drogen
(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A
Je moet hem in de tussentijd ook NIET meer aanzetten. Niet na een paar uurtjes drogen kijken of hij het alweer doet. Al het vocht moet weg zijn, anders kan er nog meer schade ontstaan.
ThinkPadd schreef op zondag 30 november 2008 @ 21:58:
[...]
Die hebben afvoerkanaaltjes ingebouwd, die ervoor zorgen dat het vocht via de onderkant wegloopt.
offtopic:
De nieuwe ja, maar deze niet
. 3 jaar oude R52.
De nieuwe ja, maar deze niet
Slim.. een laptop met batterij op de verwarming leggen.Sjah schreef op zondag 30 november 2008 @ 22:00:
Heb mijn vader geinstureerd, maar accu eruit halen is al te moeilijk voor hem, laat staan openschroeven. Hij legt hem week op de verwarming. Hij denkt dat het kansloos is vanwege die honing, maar een lichtje brandde alweer zei die. Nouja, als die het niet doet over een week haalt die een nieuwe en krijgt ik deze die "stuk " is. Geen echt slechte deal..
Ten eerste wil je geen afgebrand huis hebben, en ten tweede geen gesmolten toetsenbord.
Oftewel, accu eruit trekken (niets moeilijks aan) ten tweede op de kop op een handdoek leggen.
Dan kan jij van de week het ding ophalen, zo ver mogelijk uitelkaar halen, schoonmaken en nog eens laten drogen.
Nou , heb hem gebelt, en hij heeft de accu eruit gekregen, met wat gedoe,maar goed. Nu zal het huis wel niet inde hens vliegen (ik hou niet zo van dat soort krachttermen)......
Nou dat kan dus wel, en tevens stond er dus nog spanning over delen van die laptop!
Daar nattigheid (en zoetigheid...) bij is funest voor je laptop.
Voortaan als eerste doen dus!
Daar nattigheid (en zoetigheid...) bij is funest voor je laptop.
Voortaan als eerste doen dus!
Lichtje brandde alweer? Die test heeft hem waarschijnlijk een nog te redden laptop gekost...Sjah schreef op zondag 30 november 2008 @ 22:00:
^^ tja, ach hij heeft toch geld zat 
Ik hoop voor hem dat hij het nog doet, ik hoop voor jou dat jij hem krijgt.
Maar een accu uit een laptop krijgen is toch niet moeilijk?
Ik heb bij mijn netbook de accu ook zo los, en een laptop openschroeven, kom op zeg
Een man weet wel hoe hij een schroevendraaier moet hanteren...
Ik hoop voor hem dat hij het nog doet, ik hoop voor jou dat jij hem krijgt.
Maar een accu uit een laptop krijgen is toch niet moeilijk?
Ik heb bij mijn netbook de accu ook zo los, en een laptop openschroeven, kom op zeg
Een man weet wel hoe hij een schroevendraaier moet hanteren...
Achja, ik had mijn laptop ook wel eens tussentijds aangeprobeerd. De mens blijft nieuwsgierig
Ja, je kan hem finaal de soep in draaien, het kan ook meevallen
Nu heb ik ook ranja over mijn laptop toetsenbord gemorst. Toetsenbord er uit geschroefd, en wil het nu gaan uitspoelen zodat de toetsen niet maar gaan plakken. Ik vraag me af of isopropyl alcohol de plastic en de koper bannen niet zullen gaan aan tasten?Boudewijn schreef op zondag 30 november 2008 @ 21:46:
Nou ja
Daarna op laten drogen.
Zou ik het misschien beter met water en een beetje alles reiniger kunnen doen, en erna door blazen met een warme fun en lang laten drogen?
Nee ipa doet dat niet, dat is ervoor.
Liever dat dan allesreiniger.
Een foehn is ook geen goed plan (esd en teveel warmte).
Liever dat dan allesreiniger.
Een foehn is ook geen goed plan (esd en teveel warmte).
Een wattenstaafje of watje met isopropyl alcohol doet inderdaad vaak wonderen. Niet zo lang geleden zelf nog een toetsenbord daarmee schoongemaakt. (En banen gerepareerd, maar dat stond daar los van).
Ik denk dat, als je het met mate doet, het wel goed komt. Zelf heb ik geen signalen gezien van enige schade door de alcohol. Wel altijd uittesten op een onbelangrijk stukje. (Bij mij stond er wat tekst op, ideaal).
Let er bij een laptop toetsenbord wel op dat dit een zeer lastig onderdeel is om schoon te maken. Het bestaat doorgaans uit 3 vellen plastic waarvan 2 vellen met banen. Als je pech hebt, zijn die 2 vellen uit 1 stuk plastic en met banen verbonden, zodat je ze heel voorzichtig moet openvouwen. (en weer terugvouwen).
Het risico op schade is dan ook relatief hoog. Schade is vaak nog te repareren met producten als "wire glue", geleidende lak, geleidende verf, (er zijn talloze namen voor, maar het komt neer op een soort geleidende verf).
Allesreiniger / water is geen goed idee. Bovendien, voordeel van alcohol: Droogt erg snel op.
Succes!
Ik denk dat, als je het met mate doet, het wel goed komt. Zelf heb ik geen signalen gezien van enige schade door de alcohol. Wel altijd uittesten op een onbelangrijk stukje. (Bij mij stond er wat tekst op, ideaal).
Let er bij een laptop toetsenbord wel op dat dit een zeer lastig onderdeel is om schoon te maken. Het bestaat doorgaans uit 3 vellen plastic waarvan 2 vellen met banen. Als je pech hebt, zijn die 2 vellen uit 1 stuk plastic en met banen verbonden, zodat je ze heel voorzichtig moet openvouwen. (en weer terugvouwen).
Het risico op schade is dan ook relatief hoog. Schade is vaak nog te repareren met producten als "wire glue", geleidende lak, geleidende verf, (er zijn talloze namen voor, maar het komt neer op een soort geleidende verf).
Allesreiniger / water is geen goed idee. Bovendien, voordeel van alcohol: Droogt erg snel op.
Succes!
[ Voor 5% gewijzigd door Nijn op 12-12-2010 17:37 ]
Dank voor de snelle reactie. Let wel het gaat hier om een Laptop TB. Dus met een wattenstaafje maak je geen kans om bij het vuil te komen. Het TB moet echt ondergedompeld worden en zo het zoet los weken. Dus wil het TB zeker 5 minuten laten in weken. Daarna het vocht er af laten druppelen. Als de föhn geen goed idee is dan misschien perslucht. Natuurlijk met beleid. Hoeveel kans gaat dit maken op slagen? En zijn er al mensen die dit gedaan hebben? BVDNijn schreef op zondag 12 december 2010 @ 17:36:
Een wattenstaafje of watje met isopropyl alcohol doet inderdaad vaak wonderen. Niet zo lang geleden zelf nog een toetsenbord daarmee schoongemaakt. (En banen gerepareerd, maar dat stond daar los van).
Succes!
En je weet zeker dat het enkel het tb is en niet is doorgelekt? Ik check het enkel ff omdat je daar niks specifieks over meldt.
Toetsenbord schoonmaken is eigenlijk niet te doen. Maar gelukkig is vervanging relatief goed te doen.
Belangrijk is wel dat er verder geen 'doorlekking' is. Als het op het moederbord enz komt is het vaak te laat. Als ie aanstaat kan het kortsluiting veroorzaken. Als ie uitstaat, goed schoonmaken met gedestileerd water / alcohol oid. Zonder goed schoonmaken, ook al lijkt het op het oog schoon, krijg je vaak toch al te maken met oxidatie waardoor het later alsnog voor ellende kan gaan zorgen.
Belangrijk is wel dat er verder geen 'doorlekking' is. Als het op het moederbord enz komt is het vaak te laat. Als ie aanstaat kan het kortsluiting veroorzaken. Als ie uitstaat, goed schoonmaken met gedestileerd water / alcohol oid. Zonder goed schoonmaken, ook al lijkt het op het oog schoon, krijg je vaak toch al te maken met oxidatie waardoor het later alsnog voor ellende kan gaan zorgen.
Bij mij is eens per ongeluk een mok met koffie over mijn Logitech toetsenboard heen gegaan waarna het toetsenboard ook na lang drogen niks meer deed. Uiteindelijk contact met Logitech gehad en heb ik gratis een nieuwe gekregen omdat volgens Logitech de toetsenboarden na het drogen weer moeten werken.
Twee weken terug heeft mijn vriendin een vol glas wijn over haar laptop gegooid. Ding viel uit en ging niet meer aan.
Ik heb 'm opengeschroefd en de wijnvlekken met alcohol van het moederbord moeten halen. Toen paar dagen laten drogen, en... hij doet het weer.
Ik heb 'm opengeschroefd en de wijnvlekken met alcohol van het moederbord moeten halen. Toen paar dagen laten drogen, en... hij doet het weer.
Geef mij maar een Warsteiner.
Verwijderd
Dat is nog eens beleid!...Roel1966 schreef op zondag 12 december 2010 @ 21:11:
omdat volgens Logitech de toetsenboarden na het drogen weer moeten werken.
En dat is de reden waarom ik ipa zeg : als het in een spuitbus zit blaas je zowel de vloeistof (de ipa en de koffie) als eventueel residu uit het toetsenbord. Opgeruimd staat netjes.Robje1971 schreef op zondag 12 december 2010 @ 18:32:
[...]
Dank voor de snelle reactie. Let wel het gaat hier om een Laptop TB. Dus met een wattenstaafje maak je geen kans om bij het vuil te komen. Het TB moet echt ondergedompeld worden en zo het zoet los weken. Dus wil het TB zeker 5 minuten laten in weken. Daarna het vocht er af laten druppelen. Als de föhn geen goed idee is dan misschien perslucht. Natuurlijk met beleid. Hoeveel kans gaat dit maken op slagen? En zijn er al mensen die dit gedaan hebben? BVD
Daarom zit die spriet aan die bussen
Ik ben nog niet naar de winkel geweest om de api gaan te kopen. Je zegt dat het in een spuitbus zit? Mijn plan was om het TB in de api te laten inweken, maar dan zal dan niet gaan lukken. Er is geen vloeistof door gelekt, en de laptop werkt dus nog prima. Alleen de onderste rij toetsen plakt. Misschien is het dan een optie om alleen onder die tij toeten de api te spuiten. Kun jij me nog vertellen in welke winkel ze dit spul verkopen?Boudewijn schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 03:28:
[...]
En dat is de reden waarom ik ipa zeg : als het in een spuitbus zit blaas je zowel de vloeistof (de ipa en de koffie) als eventueel residu uit het toetsenbord. Opgeruimd staat netjes.
Daarom zit die spriet aan die bussen.
Ik hou jullie op de hoogte over de afloop.
Let even op, het is een laptop TB, de toetsjes er vanaf wrikken lijkt me geen goed plan.Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 04:38:
[...]
Zoete plak is echt lastig om helemaal weg te krijgen.![]()
Een paar maanden geleden ging een vol glas zoete drank tegen de voorkant van m'n scanner.
De aan/uit knop zat de volgende dag vast.
Ik heb alles uitgebouwd en een volle dag in een sopje laten weken en daarna met glassex nogmaals schoongemaakt.
Kennelijk is toch nog ergens een molecuul achtergebleven, want de knop plakt nog steeds een beetje.
In jouw geval zou ik alle toetsen loswippen voor een grondig bad.
Suiker lost goed op in een warm sopje met water, met alcohol nareinigen kan geen kwaad.
Maak eerst een duidelijke foto van de layout.![]()
Plakt het mechaniek dan nog steeds, dan zul je echt verder moeten uitbouwen om veilig te kunnen schoonmaken.
IPA verdampt als een malle , weken is dus niet handig.Robje1971 schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 19:12:
[...]
Ik ben nog niet naar de winkel geweest om de api gaan te kopen. Je zegt dat het in een spuitbus zit? Mijn plan was om het TB in de api te laten inweken, maar dan zal dan niet gaan lukken. Er is geen vloeistof door gelekt, en de laptop werkt dus nog prima. Alleen de onderste rij toetsen plakt. Misschien is het dan een optie om alleen onder die tij toeten de api te spuiten. Kun jij me nog vertellen in welke winkel ze dit spul verkopen?
Ik hou jullie op de hoogte over de afloop.
Je moet gewoon de rommel eruit spuiten... en het is IPA, niet api.
Conrad heeft het, mijn bussen komen bij Farnell vandaan.
Computerboer zal het vast ook hebben.
koop een nieuwe tobo via ebay. Meeste tobo's zijn voor een tientje te vinden
Goedkoopste wat ik kan vinden is 26euro incl. verzenden. Maar het lijkt me een uitdaging om het met ipa te gaan proberen.karakedi schreef op woensdag 15 december 2010 @ 01:19:
koop een nieuwe tobo via ebay. Meeste tobo's zijn voor een tientje te vinden
Een busje IPA kost ook zo 7-8 euro, en je bent niet zeker van reparatie.
Economisch niet per definitie rendabel dus.
Economisch niet per definitie rendabel dus.
Beste mensen even een eindverslag. Ipa heb ik niet kunnen bemachtigen in de elektronica winkel hier in de buurt. Op internet was ik niet zeker of het een spuit busje was. Toen maar bij de drogist een los knijp flesje gekocht en een flesje alcohol 70%. Hiermee de toetsen goed proberen door te spoelen. Er kwam veel gekleurde vloeistof tevoorschijn, maar na het opdrogen geen resultaat. Enkele toetsen plakken nog. Ook zijn er twee toetsen die niet meer werken. Heb nu toch de toeten los gewrikt. Terug plaatsen zal ook lukken. Maar ik heb besloten een nieuw toetsen bord te kopen, omdat ik niet zeker ben of ik de twee niet werkende toetsen nog aan de gang krijg. Bedankt voor jullie hulp.
Pagina: 1