Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

1 4-pin fan header, 3 3-pin case fans

Pagina: 1
Acties:

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-11 10:03
Eigenlijk een heel simpel probleem (zou je zeggen) maar de oplossing is wat lastiger te vinden. Ik heb een kast met 3 3-pins casefans (2x 80, 1x 92) en een moederbord met 1 4-pins system-fan header. Nu wil ik deze op een dundanige manier aansluiten dat ik iig alle case-fans centraal kan aansturen mbv Speedfan oid. Dat ik maar van 1 case-fan de temps kan uitlezen, neem ik wel voor lief.

Als ik het zo lees heb ik hier allereerst een adapter (4 naar 3 pin) voor nodig en 1 Y-splitter (1 zat er al bij de kast). De Y-splitter heb ik met wat moeite gevonden (om 1 of andere vreemde reden kun je dit niet bij een normale webshop als Alternate vinden), maar met de 4 naar 3 pin adapter heb ik wat meer moeite. Ik kom eigenlijk alleen soldeer-projectjes tegen. Ik kan me echter niet voorstellen dat zoiets niet bestaat, dus weet iemand waar je dit soort zaken kan krijgen?

PS: Gaat om een HTPC, dus een 3,5"/5.25" fan control unit is geen optie, tenzij er 1 is die in een PCI-slot gaat oid.

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 20:42

IEF

Why so serious?

Is wat lastig denk ik, aangezien je nu een 4-pins PWM ready fan header hebt op je mobo,
en die 3-pins casefans *kun* je dus wel gewoon aansluiten, maar zonder PWM control dan.

3-pins is (als ik me niet vergis) gewoon voltage regeling en RPM uitlezen.

Wat gebeurt er als je gewoon alle 3 de fans met die Y-splitter aansluit op de 4-pins header? dat zou gewoon moeten gaan namelijk.

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:57
Ik heb ooit de fan aansluiting van een moederbord(BX geval, oud dus) opgeblazen door er 3 fans op aangesloten te hebben met y connectors. Voordat je dat doet zou ik iig achterhalen tot welk amperage 1 enkele fanaansluiting belast kan worden. De PWM functie die via het vierde pinnetje loopt, krijg je met 3 pins fans niet aan de praat, dus daar heb je niets voor nodig.

iRacing Profiel

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-11 10:03
Thanx! Kweet niet of het gaat lukken om erachter te komen tot welk amperage 1 ennkele fan-aansluitng kan worden aangesloten. In de handleiding zag ik er zo niks over staan.
Wat gebeurt er als je gewoon alle 3 de fans met die Y-splitter aansluit op de 4-pins header? dat zou gewoon moeten gaan namelijk.
Moederbord (GigaByte GA-E7AUM-DS2H) moet nog binnenkomen, maar wil eigenlijk alle kabeltjes en meuk hebben voor als het er is.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:34

M2M

medicijnman

Razkin schreef op zondag 30 november 2008 @ 20:46:
Ik heb ooit de fan aansluiting van een moederbord(BX geval, oud dus) opgeblazen door er 3 fans op aangesloten te hebben met y connectors. Voordat je dat doet zou ik iig achterhalen tot welk amperage 1 enkele fanaansluiting belast kan worden. De PWM functie die via het vierde pinnetje loopt, krijg je met 3 pins fans niet aan de praat, dus daar heb je niets voor nodig.
dit probleem zul je niet hebben als je de fans in serie zet. Met parallel dan trek je te veel vermogen van je moederbord connector, maar in serie draaien de ventilators gewoon op 1/3 van de snelheid.

Verder heb je natuurlijk geen speciale Y splitters nodig... een beetje tweaker soldeert draadjes (bijvoorbeeld die van de onboard speaker of iets dergelijks) gewoon aan elkaar. Zo zijn ze ook gemakkelijk in serie te plaatsen en kun je met een gerust hart gaan slapen. Opblazen zal niet gebeuren. Het enige is dat je fans iets slomer draaien dan normaal...

Anders: Twee parallel (80 mm) op 1 Y splitter. Dit moet lukken. Die ene 120 mm op 5V molex zetten. (draadjes in een molex --> fan aansluiting omwisselen) Die 80 mm dingen zijn dan te regelen met speedfan en die 120 mm hoor je toch niet.

-_-

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 11:17
3 fans in serie heeft natuurlijk niet zoveel zin als je pc warm word, en je in speedfan alles harder wil laten draaien.
Maar paralel is het ZEKER gevaarlijk dat je je fanheader opblaast(<- ervaring... rook... hoop sensors kapot)

Dus ik zou zeggen, koop gewoon een goede fancontroller

Zoiets: http://www.ncix.com/produ...TP101&manufacture=Sunbeam

[ Voor 13% gewijzigd door FireDrunk op 01-12-2008 10:12 ]

Even niets...

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Een HTPC wil je gewoon stil hebben lijkt me, dus dan is de oplossing van in serie wel goed. Op 4 volt moeten als het goed is de fans nog wel draaien. Hangt een beetje af van de kwaliteit van de fans. Anders is een fancontroller een betere oplossing. Nadeel is dan wel dat je de fans eigenlijk niet harder of zachter kan laten draaien.

Gewoon van een molex 5 of 7 volt halen en dan ze er parallel op aansluiten is dan een betere oplossing. Heb je ook alleen een steady state oplossing, maar het scheelt een hoop geklooi en dat werkt zeker. Beetje klussen met pinnetjes lostrekken e.d. kom je een heel eind spreek ik uit ervaring :)

[ Voor 10% gewijzigd door Hooglander1 op 01-12-2008 11:14 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Pagina: 1