9600GT SLI: Magere performance

Pagina: 1
Acties:

• 3lmo
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-11-2024
Avond! :Y)

Ik heb afgelopen weekend een 2e 9600GT aangeschaft. Deze draai ik nu in combinatie met een 9600GT die ik al eerder heb aangeschaft. De eerste was een Zotac, de tweede is een Point of View. Als moederbord gebruik ik een Asus P5n32-SLI SE Deluxe. De bios is geflashed naar de meest recente versie, en Windows is geheel geupdate. Ook staat SLI enabled in het Nvidia configuratiepanel.

Het probleem is echter, dat de prestaties er nauwelijks op vooruit zijn gegaan. Mijn systeem haalt 10500 punten in 3dmark06, ongeveer 1000 punten meer dan voorheen. In reviews, met soortgelijke hardware worden veel hogere scores behaalt. Ook Crysis draait niet merkbaar beter.

Een overzicht van de gebruikte hardware & software.
  • Intel E6600 @ stock
  • Asus P5N32-SLI SE Deluxe
  • Zotac 9600GT 512MB
  • PoV 9600GT 512MB
  • 2GB OCZ Platinum 800MHz
  • 2GB Take-MS 667 MHz
  • Antec 450Watt voeding
  • 2x160GB in striped mode
  • Vista Ultimate 64 bits
  • Nvidia Forceware 1.78 momenteel, 1.80 eerst.
Drivers zijn allemaal geïnstalleerd. Echter las ik in de handleiding (ja, komt die ook een keer van pas :') ) dat SLI niet is ondersteund onder XP 64 bits, in verband met chipset driver beperkingen. Betekent dit dus, dat ik een ander moederbord moet hebben? Of op 32 bits proberen? Er waren wel gewoon drivers op de Asus website voor Vista 64, en exact dezelfde voor Vista 32. Ik ga zelf nog even de nVidia Chipset Driver V6.83 for 64 bit Windows XP(WHQL)/2003 driver proberen, wie weet dat dat wat uithaalt.

Iemand suggesties? :'(

[ Voor 5% gewijzigd door 3lmo op 30-11-2008 19:04 ]

Verwijderd

wel ik denk dat je cpu eens moet overklokken
Volgens mij is deze namelijk te sloom
Op deze manier kan je ook controleren of je zeker geen cpu botlek heb

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:14

seninha

god's right foot

Zet in je Nvidia Panel SLI balk aan.Die gaat werken zodra je een spel start.
Als SLI werkt dan gaat deze op en neer .

Wat je 3Dmark punten betreft, doe eerst een test met je native resolutie zonder SLI en dan met SLI daar zul je meer verschil tegen komen.
Als je de standart resolutie gebruikt die in 3d markt wordt voorgeschoteld dan is het verschil vaak erg laag.

iRacing Profile Flickr

• 3lmo
Die balk heb ik al gebruikt, en staat meestal tot ongeveer ~80 procent gevuld aan beide kanten. Hij schommelt natuurlijk wel. ;)

Bedoel je met SLI en zonder SLI, in- en uitgeschakeld in het Nvidia controle panel?

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-05 08:53

Dima_2005

T.net-verslaafde

Probeer eens Vista 64-bit oftewel dan toch XP 32-bit. Dit kan soms eens lastig doen.
Ook je RAM is aan de trage kant. Ik vind dat je systeem niet in evenwicht is, de rest is te zwak voor een SLI instelling.

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:54

rapture

Zelfs daar netwerken?

Zo mager is het niet, bij X-bit labs hadden ze 12 duizend 3D Marks eruit geperst met een Core 2 Duo op 3GHz geklokt. En jouw processor is op 2,4GHz geklokt.

• 3lmo
13.000 icm e6850.
Wederom 13k.
Hetzelfde.

Zijn wel allemaal met een wat snellere processor, zal de CPU dan toch maar wat sneller laten werken. :P

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Je zit op 80% van de verwachte 3D Marks en je processor is op 80% van de reviewers processors geklokt. De processor moet voldoende hoge aantal orders per seconde aan de grafische kaarten kunnen geven, voordat de grafische kaarten in actie kunnen schieten. Zorg eerst voor hoge processor-framerate voordat je aan grafische kaarten begint. Anders heb je zoals ik in EVE Online dezelfde framerate van 1024x768 tot 1600x1200 resolutie.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• 3lmo
Ja, maar ik vond het verschil dusdanig groot dat mij niet de oorzaak leek te liggen bij de CPU. Tevens was het niet alleen 3DMark. Even rebooten. :P

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ook nog een deel van de schuld ligt bij het moederbord zelf:
quote: Asus
Two full-bandwidth 16-lane PCI Express links ensure maximum graphics performance for next-generation GPUs and games.
Dit zijn PCI-E 1.1 lanes waar je 9600GT's 2.0 (compatible) zijn en een deel van de performance boost teniet doen.

Verder sta je 'vrij' om een vista dvd te lenen/downloaden en hierin kan je 30 dagen zonder key in te voeren bij de installatie keurig je gang gaan om te benchen etc (bovenstaande truuk werkt ook met een XP SP3 erin geslipstreamed).

Ook is SLI effectiever op hogere resoluties en op die resoluties is het ook minder CPU-afhankelijk. Zo heb ik met mijn old-skool 7600GS met 2,0GHz gebenched op 1280*1024 en met 3,2GHz gebenched en daar steeg de score dramatisch dankzij de cpu-boost. Daarna ook nog op dezelfde clocks met een GPU overklok van 54% gebenched en daar bleek op 2GHz de CPU gigantisch de bottleneck te zijn omdat ik met die overklok maar 2 punten extra scoorde.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Wiethoofd schreef op zondag 30 november 2008 @ 21:28:
Ook nog een deel van de schuld ligt bij het moederbord zelf:

[...]

Dit zijn PCI-E 1.1 lanes waar je 9600GT's 2.0 (compatible) zijn en een deel van de performance boost teniet doen.
Onzin, als 8x 8x pcie 2.0 lanes tegen 16x 16x al weinig verschil laten zien(pas op hoge resolutie), dan geld dat ook voor 16x 16x pcie 1.1. Daar 16x 1.1 dezelfde bandbreedte geeft als 8x 2.0

• 3lmo
Oké, met wat overclocken stijgt de score behoorlijk snel. Op ~3.2GHz wordt de score al snel richting de 18.000 in 3dmark05, en boven de 13.000 in 3dmark06. Alles klopt dus wel, alleen is de CPU de beperkende factor. :)

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:32

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Verwijderd schreef op zondag 30 november 2008 @ 19:04:
wel ik denk dat je cpu eens moet overklokken
Volgens mij is deze namelijk te sloom
Op deze manier kan je ook controleren of je zeker geen cpu botlek heb
Goh, ik wou dat ik zulke automonteurs had...

Ik: "mijn auto doet het niet goed..."
Monteur: "nou dat kon wel eens aan de accu liggen"
Ik: "tof! nou doet 'ie het beter!"
:?

Goed natuurlijk dat je CPU in 3D mark een bottleneck blijkt te zijn, maar in echte omstandigheden (games) zal de CPU over het algemeen veel minder de boel ophouden... dus hoewel je symptoom is opgelost, weet ik niet of je probleem hiermee ook verleden tijd is...

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

3D Mark legt een hogere nadruk op de CPU dan in het verleden om meer representatief te worden. De processor moet nog altijd een trap onder kont van de grafische kaart kunnen geven voordat de grafische kaart begint te werken. En dat moet een voldoende aantal keren per seconde gebruiken, de processor-framerate.

Van mijn Athlon64 X2 3800+ weet ik dat bepaalde hoeveelheden aan npc's in EVE Online voor 5 fps zorgt, dan mag ik zoveel met grafische kaarten, resoluties, grafische instellingen,... spelen, het blijft 5 fps. Hetzelfde had ik vroeger met een Athlon Thunderbird 800MHz en een bepaalde Day of Defeat (mod op Half-Life 1) versienummer, maximaal 6 fps in een druk gevecht.

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 11:44
woelders schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 15:39:

Goed natuurlijk dat je CPU in 3D mark een bottleneck blijkt te zijn, maar in echte omstandigheden (games) zal de CPU over het algemeen veel minder de boel ophouden... dus hoewel je symptoom is opgelost, weet ik niet of je probleem hiermee ook verleden tijd is...
De TS vermeldt ook helemaal niet bij welke resolutie ie Crysis test. Als ie op 1280x1024 test weet ik vrij zeker dat een extra grafische kaart je fps niet significant omhoog helpt. Als je op 1920x1200 gamed zal het een stuk beter schalen.

Overigens is een E6600 op stock echt te weinig voor een hedendaagse SLI setup, ook al draai je hogere resoluties en ook al zijn het maar budget kaarten.
Pagina: 1