Toon posts:

Processor Upgrade / Vista herinstalleren ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Processor Upgrade

Ik zal binnenkort m'n PC upgraden van een E8400 processor naar een Q9650.
Ik weet dat ik m'n BIOS moet resetten naar de defaultwaarden, maar lees op diverse fora tegenstrijdige berichten over het al of niet herinstalleren van Vista.

Er is hier vast wel iemand met de nodige ervaring die weet of deze herinstallatie nodig is.

Alvast bedankt voor je reactie.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:42

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Het is vziw altijd per PC verschillend. Ik raad het trouwens wel aan :)

Wauw, een sig!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 13:12
Volgens mij niet nodig in een dergelijk geval. Anders is het bij vervanging van moederbord etc. (Ik heb onlangs nog een E6400 geupgrade naar een Q6600, geen probleem.) Maar je kunt het altijd achteraf nog doen, toch?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Outerspace schreef op zondag 30 november 2008 @ 18:07:
Het is vziw altijd per PC verschillend. Ik raad het trouwens wel aan :)
Voor een processor? Hoeft vrijwel nooit. Sowieso loont het de moeite het gewoon te proberen, waarschijnlijk worden de 4 cores netjes herkend en gebruikt. Mocht het hoe dan ook niet zo zijn kun je altijd nog herinstalleren.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Verwijderd schreef op zondag 30 november 2008 @ 17:52:
Processor Upgrade

Ik zal binnenkort m'n PC upgraden van een E8400 processor naar een Q9650.
Ik weet dat ik m'n BIOS moet resetten naar de defaultwaarden, maar lees op diverse fora tegenstrijdige berichten over het al of niet herinstalleren van Vista.

Er is hier vast wel iemand met de nodige ervaring die weet of deze herinstallatie nodig is.

Alvast bedankt voor je reactie.
Absoluut niet nodig, bespaar je de moeite. Zodra je boot met de nieuwe CPU gaat ie hem in Vista ook installeren. Vervolgens een reboot en je kunt met alle vier cores werken. Prestaties zijn ook gewoon normaal wat je mag verwachten van de quadcore. Ik heb zelf overstap gemaakt van E6600 naar Q6600 tijdje geleden en dat ging perfect in Vista.

Het enige wat misschien lastig is is als je van single core naar multi core gaat, want dan gaat ie de processor volgens mij anders aanspreken (SMP iets...)

[ Voor 13% gewijzigd door frankknopers op 30-11-2008 19:00 ]

Goud is geen geld

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je van singlecore naar multicore gaat is het noodzakelijk om een mutiprocessor HAL te installeren, als dat je lukt zonder reinstall is daar absoluut geen reinstall voor nodig. Van dualcore naar quadcore gaat gewoon zonder problemen.
BTW, moet vista nog steeds rebooten voor het "installeren" van een processor? Welke gek bedenkt zoiets :X

Verwijderd

Topicstarter
Nou, vandaag de installatie maar eens gedaan.
Ja hoor, het kan dus zonder Vista opnieuw te installeren. Ik heb zelfs niet eens moeten heractiveren.

Wat wel heel vreemd is, is het overzicht van de cores in Vista's apparaatbeheer:
Volgens Bill Gates heb ik nu 4 cores te weten:

1x E8400
1x E8400
1x Q9650
1x Q9650

Verder wordt het ding behoorlijk warm.... Idle al zo', 45 graden en tijdens het opstarten zelfs nog hoger!
Waarschijnlijk komt dat door m'n kacheltje (ATI H4870X2) die zo'n 80 à 90 graden is.
Toch wel jammer, want overklokken lijkt me nu geen optie. En dat desondanks een Thermalright 120 Extreme met een aardige Papstfan erop.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:10

Thandor

SilverStreak

Dat is wel vreemd. Je zou eigenlijk vier maal een Q9650 moeten zien :). Misschien dat je die E8400's kunt deinstalleren? Dan zal het na een reboot, als het goed is, opnieuw gedetecteerd moeten worden.

Warmer zal 'ie zeker wel worden. Je hebt immers twee cores meer. 45C is trouwens niet veel. Vergelijk een chip niet met een menselijk lichaam die bij 50C de handen wel terug wil trekken. Een chip voelt niets van 50C. Als het ding onder de 70C blijft (stressed) is het eigenlijk wel prima. De videokaart kan nóg warmer worden, en zonder problemen :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks!

Dat was inderdaad iets waaraan ik nog niet gedacht had. De twee E8400 deïnstalleren en opnieuw booten heeft mij inderdaad keurig 4x de Q9650 opgeleverd.
Inmiddels toch iets overgeklokt (3600 MHz)
De temps blijven redelijk. Alleen Orthos drijft deze op tot zo', max van 74 graden.
Pagina: 1