Verwijderd

Topicstarter
Probleem:
In games heb ik enorm veel last van harde schijf activiteit waardoor een spel zoals Lord of the Rings online onspeelbaar wordt. Het hapert als de ziekte, soms kan ik een aantal seconden niks doen, en dan knippert het lampje van de harde schijf niet, maar dan brandt ie constant oranje.
Bij een spel zoals Pro evo 2009 heb ik er bijna geen last van, maar worden ook niet telkens textures etc geladen. Af en toe een hapering. Andere games hebben er ook last van, en ik weet dat dit een tijd geleden nog niet zo was.

Wat ik heb geprobeerd:
- Windows Vista x64 eraf en Xp er weer eens op .
- Een andere harde schijf met nieuwe XP installatie.
- Geheugen verwisseld met andere geheugen.
- Geluidskaart eruit.
- Alles met drivers ook al geprobeerd.
- Geklooid met voltages in Bios, maar na lange Orthos test geen fouten.

Uitgesloten:
- Kapotte harde schijf
- Kapot ddr2 geheugen
- Geluidskaart (Soundblaster Audigy 2)

Dus blijft het moederbord over ( Gigabyte p35-Ds3).
Voeding (640 watt Enermax Liberty) --> hoewel voltages goed lijken in speedfan.
Of de videokaart (8800gts Gainward 640mb), maar heb geen idee of je dit soort problemen kunt krijgen als bv het geheugen op je videokaart niet meer goed is.

Ik ben ten einde raad.

Ik kan moeilijk een nieuwe mb of vidkaart gaan kopen als ik niet zeker weet waar het probleem zit.
Nou ja kan wel :P , maar liever niet.

Alle wijze raad is welkom ;)

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:47
Virusscanner of ander achtergrondprogramma's utigezet? hier haperen alle spellen ook als nod32 zo nodig moet updaten.

Verwijderd

Topicstarter
Yup.

Heb totaal niks geinstalleerd nu. Alleen Windows Xp (met alle up[dates) + 1 spel.
Haper de haper.

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-05 20:48

switchboy

-ruimte te huur-

Staat het IDE kanaal van de hardeschijf niet toevallig op PIO?

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:18

M2M

medicijnman

test met HDtune je schijf eens. Als die waarden allemaal niet normaal overkomen dan zit daar dus de fout. Ook eventjes door de SMART heen bladeren en even de betreffende game op een tweede schijf installeeren. Dan ook de SWAP file richting diezelfde schijf halen en nogmaals testen.
En het feit dat je voetbalspel wel soepel loopt is waarschijnlijk omdat het hele spel in je geheugen past. Een stukje grasveld renderen kost niet zoveel als een complete spelwereld van lord of the rings. Dit is echter enkel speculatie. Met synthetische testen kom je een heel eind.

-_-

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
Begin eens met je hoeveelheid RAMgeheugen te posten. Heb je maar 1 GB, dan schiet het natuurlijk niets op...

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Ik ken deze problemen... dit heeft helaas vooral te maken met het laden van textures... aangezien ieder character andere textures heeft word het spel op sommige plaatsen onspeelbaar (WoW kent dit probleem ook, vroeger in Orgrimar/Ironforge, Toen in Shatrath in TBC en nu Dalaran in WotLK en WoW is ook eigenlijk helemaal niet zwaar) Buiten de steden zit ik algauw rond de 80-100fps maar als ik een stad inloop beginnen me schijven te ratelen en zakt het naar 4-15fps afhankelijk hoeveel mensen er in beeld zijn en na een vrij lange tijd wanneer de schijven uitgerateld zijn gaat het weer richting de 30+, het helpt ook niet om WoW dan met alles op zijn laagst in te stellen, het is gewoon te zwaar voor de schijven..

Ikzelf heb dit proberen op te lossen door een raid-0 op te zetten met een stel redelijk snelle schijven (heeft nu een ~135MB/sec throughput) en deze goed gedefragmenteerd te houden. Het probleem bestaat nog steeds ondanks dat mijn systeem het best kan hebben, het is er wel een heel stuk beter op geworden maar het schiet nog steeds niet op. Misschien dat er met een leuke raid0 van SSD's nog wat verbetering gehaald kan worden.

Mijn volgende upgrade zal ook zeker 4-8GB RAM gaan bevatten.

Specs:
AMD Opteron Dualcore 165 (op 2.4GHz)
OCZ 2GB geheugen op 533MHz
Nvidia Geforce 9800GTX 512MB OC-editie
Soundblaster X-fi XtremeMusic
Asus PhysX P1 (Ageia Physx)
Maxtor Raid0 640GB
Maxtor 40GB windowsschijf

Win Vista x64 Ultimate SP1 (+hotfixes en tweaks)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2008 09:25 ]

• Jornn
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Op het eerste moment dacht ik: dat ligt vast aan virtueel geheugen, wat wordt aangemaakt als je geheugen zelf vol is. Dan gaat de computer je hardeschijf als geheugen gebruiken, wat er voor kan zorgen dat deze overuren maakt.

Wellicht kan je na het spelen even kijken bij het verbruik van je fysieke geheugen? Of deze vol is geweest of niet.

Hoeveel geheugen heb je?

Verwijderd

Topicstarter
Jornn schreef op maandag 01 december 2008 @ 13:39:
Op het eerste moment dacht ik: dat ligt vast aan virtueel geheugen, wat wordt aangemaakt als je geheugen zelf vol is. Dan gaat de computer je hardeschijf als geheugen gebruiken, wat er voor kan zorgen dat deze overuren maakt.

Wellicht kan je na het spelen even kijken bij het verbruik van je fysieke geheugen? Of deze vol is geweest of niet.

Hoeveel geheugen heb je?
4GB intern G.Skill pc6400 4-4-4-12

Heb de swapfile ook al verplaatst naar een andere schijf, en zelfs helemaal uitgeschakeld maar het schokken blijft.
I

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-05 08:17
switchboy schreef op zondag 30 november 2008 @ 19:10:
Staat het IDE kanaal van de hardeschijf niet toevallig op PIO?
Dit nog nagekeken (en HDTune test)? Desnoods de BIOS terug naar defaultinstellingen zetten (en eventueel kijken of het oude firmware is?)

Textures swappen is een beetje onzin. Met 4GB valt dat reuze mee (lotro/wow met vista en 2GB kan wel een probleem zijn).

Als je de andere draad lees, dan vrees ik voor je moederbord. Misschien wat gebakken door combinatie van slechte airflow, overklokken?

Verwijderd

Topicstarter
_H_G_ schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 10:29:
[...]

Dit nog nagekeken (en HDTune test)? Desnoods de BIOS terug naar defaultinstellingen zetten (en eventueel kijken of het oude firmware is?)

Textures swappen is een beetje onzin. Met 4GB valt dat reuze mee (lotro/wow met vista en 2GB kan wel een probleem zijn).

Als je de andere draad lees, dan vrees ik voor je moederbord. Misschien wat gebakken door combinatie van slechte airflow, overklokken?
Nee staat niet in Pio mode. HdTune test is goed.

Ja ik vreesde dus ook al voor mijn moederbord. Slechte airflow tja dat zou een mogelijkheid kunnen zijn want op dit mb worden de bridges passief "gekoeld" en ik heb 1 paps 12cm backfan (wel op volle toeren) draaien.

Nog iets wat ik erg vreemd vind.
Op mijn geheugemodules (4x 1gb G.Skill pc6400) staat 2,1V.
Na gelezen te hebben dat het standaard voltage rond de 1,8V zit heb ik indertijd het voltage van het geheugen ingesteld op +0,2V (en ook 0,3V geprobeerd).

Als ik dan in Windows een Orthos testje deed kreeg ik binnen enkele seconden al een foutmelding. Zette ik alle overclock/voltage settings terug op normal dan geeft Orthos geen foutmeldingen meer. Daarbij komt ook nog dat het ddr2 geheugen op 4-4-4-12 zou moeten lopen, maar dit heeft nooit gewerkt. Bios geeft standaard 5-5-5-18 aan en dat loopt ook stabiel. Toch vreemd. Misschien omdat het twee setjes van 2gb zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2008 12:00 ]

• Jornn
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 01 december 2008 @ 22:29:
[...]

4GB intern G.Skill pc6400 4-4-4-12

Heb de swapfile ook al verplaatst naar een andere schijf, en zelfs helemaal uitgeschakeld maar het schokken blijft.
I
Moet genoeg zijn ;) Dat probleem lijkt dus uitgesloten. Verder heb ik er weinig ervaring mee. Hopelijk dat er nog iemand anders is die je misschien kan helpen.

• mtsr
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-05 08:19
Het klinkt me eerlijk gezegd toch echt als thrashing. Probeer eens de texture-kwaliteit van je spel omlaag te zetten. Als het probleem hiermee plotseling over is, dan betekent dat dat het spel teveel texture-geheugen nodig had, waardoor je videokaart constant textures aan het swappen is. Typisch is wel dat dit nog steeds gebeurt met de hoeveelheid RAM die je hebt.
Pagina: 1