Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De multiplier van mijn Intel Q6600 in een Asus P5KPL-VM bord springt automatisch van 9.0 terug naar 6.0 als de CPU bijna onbelast is. Ik probeer de multiplier nu vast te pinnen op 9.0. Helaas gaat dat niet.

Mijn BIOS is een AMI versie 0904 van 28-07-2008.

Ik heb het volgende geprobeerd:

- Handmatig de multiplier in de BIOS vastgezet.
- De TM functie uitgezet.
- De EIST uitgezet.

Helaas. Als ik CPU-Z draai dan zie ik hem tussen 6 en 9 heen-en-weer springen. Ik wil hem dus niet overclocken; ik wil gewoon dat hij 'levendiger' reageert door continu op de maximale snelheid te draaien.

Kan dat een fout in de BIOS zijn, of is de CPU gewoon eigenwijs, of doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-08 17:58

SECURITEH

Man of legend.

Je moet de C1E functie ook uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

de vraag is of je ook wilt dat de processor constant op zijn maximum snelheid draait. Eigenlijk is dat namelijk nergens voor nodig. Het scheelt je stroom kosten en zolang de processor netjes richting de 9.0 springt als je 'm belast is er toch niets aan de hand? Als het goed is hoort dit slechts 1 kloktik te duren wat dus eigenlijk (kloksnelheid van je processor)^-1 is. Zeer kort dus

Enfin, ben eigenlijk wel benieuwd of het echt levendiger aanvoelt als de processor constant op full speed draait.

maargoed, zoals hierboven, zowel speedstep als C1E uitzetten.

redelijk geblaat... zie post van albatross hieronder

[ Voor 5% gewijzigd door M2M op 02-12-2008 11:47 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
M2M schreef op zondag 30 november 2008 @ 23:05:
de vraag is of je ook wilt dat de processor constant op zijn maximum snelheid draait. Eigenlijk is dat namelijk nergens voor nodig. Het scheelt je stroom kosten en zolang de processor netjes richting de 9.0 springt als je 'm belast is er toch niets aan de hand? Als het goed is hoort dit slechts 1 kloktik te duren wat dus eigenlijk (kloksnelheid van je processor)^-1 is. Zeer kort dus
CPU load is niet een per-kloktik momentopname, maar betreft altijd een tijdspanne tussen t1 en t2. Om weer op snelheid te komen zal je systeem dus in ieder geval het tijdsbestek tussen t1 en t2 nog even op 6x blijven draaien, totdat er bij t2 besloten wordt dat er sprake is van een verhoogde load. Het duurt dus 'aanzienlijk' langer dan 1 kloktik. Kijk ik bijv. even naar een typische on-demand governor in Linux, die pollt de CPU met een sampling-rate van ca. 110000 microsecondes. Dan is er ook de up_threshold, die bepaalt hoe lang de CPU de in de verhoogde load toestand moet verkeren om ook daadwerkelijk omhoog te gaan met de frequentie. Die staat standaard op zo'n 80x. Dan zou een transition dus gemaakt kunnen worden ca. iedere milliseconde: een ruwe factor 1000 verschil met een gigahertz kloktik.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kun je niet gewoon het energiebeheer op 'always on' zetten.

Zie hier voor meer uitleg in geval van Windows:
http://www.orthogonalthou...confusing-power-profiles/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De CE1 was de gouden greep. Hij draait nu continu op de volle snelheid.

Met name zaken die vrijwel geen processortijd vragen, liepen voorheen op de x6 snelheid. Nu loopt alles op 9x, naar mijn gevoel sneller en soepeler. Niet echt dramatisch sneller, maar het reageert gewoon niet zo lui.

Voorbeeld: een disk defragger. Het meeste daarvan is disk I/O, de CPU snelheid maakt daar niets uit. Maar de defragger berekent gedurende korte 'bursts' van CPU aktiviteit waar hij de files moet neerzetten. In die momenten moest de CPU eerst even op stoom komen. Je kon dat merken. Dat loopt nu gewoon sneller, d.w.z. de disk is nu bijna 100% belast omdat de CPU bursts sneller klaar zijn.

Energieverspilling? Of mijn CPU stookt de kamer warm, of de verwarming. De energie gaat niet verloren.

Iedereen bedankt :)
Pagina: 1