Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maandag 17 november was ik bezig in Windows XP, ik sloot een spelletje af, en kreeg toen plots een blauw scherm wat onmiddelijk verdween omdat de computer opnieuw opstartte, vanaf toen begonnen de problemen, want windows xp was niet meer op te starten.
Ik heb een dualboot systeem met Windows XP pro en Windows Vista home premium, iedere keer als ik XP selecteerde startte de computer zich direct weer opnieuw op, keer op keer.
Toen heb ik dus enkele dagen in Vista gewerkt, en in de tussentijd geprobeerd door middel van het fora op computeridee het probleem op te lossen. Ook enkele virus en spyware scanners eroverheen gehaald, maar niets gevonden. Het systeem werd zoieso al elke dag automatisch gescand door AVG.

Vrijdag 21 november echter startte Vista ook opeens opnieuw op en toen waren de rapen pas echt gaar.
Zodra het logo van het moederbord in beeld is geweest, verschijnt direct daarna (waar normaal de keuze tussen xp en vista verschijnt) een foutmelding met de tekst:
Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause.

File: \Boot\Bcd
Status: 0xc0000034
Info: The windows boot configuration data file is missing required information.

Zoals de foutmelding zegt, is er in het opstartbestand iets mis.

Als oplossing heb ik geprobeerd de installatiecd van vista te starten, zodra ik hier de taal heb geselecteerd en op volgende klik gaat hij automatisch zoeken naar geïnstalleerde besturingssystemen die dan in een venster zichtbaar zouden moeten worden en geselecteerd moeten kunnen worden, dit is echter niet het geval, dit venster blijft leeg.
Ik kan echter wel op volgende klikken, dat heb ik dus gedaan.
Opstartherstel biedt geen oplossing, deze wil niet werken omdat er geen windows installatie gevonden kan worden.
Wanneer ik in de opdracht prompt de opdracht bootrec geeft, krijg ik een lijst met opties, zowel /fixmbr als /fixboot werken niet, hij is dan even een paar seconden bezig en zegt 'bewerking voltooid', maar zodra ik de pc met nieuwe hoop opstart, geeft hij nog steeds die vervelende foutmelding.
Ook de andere opties /Scanos en /RebuildBcd werken niet, want hij kan geen windows installaties vinden.

Het feit dat hij geen windows installaties kan vinden vind ik enigzinds vreemd, windows kan toch niet zomaar verdwenen zijn en zeker niet allebei?

Ik hoop dat dit relatief simpel opgelost kan worden, want ik heb twee schijven van 750 GB die in Raid 1 opstelling draaien waarbij Vista en XP beide op een aparte partitie staan, maar ik heb deze juist in Raid 1 draaien zodat ik een automatisch back-up systeem heb, nu kan ik echter alsnog niet bij mijn bestanden die toch echt wel bewaard moeten blijven.
ten tweede weet ik niet hoe xp en vista in dualboot geïnstalleerd moeten worden, dus vandaar dat ik het geheel nog niet opnieuw geïnstalleerd heb, ook heb ik dit nog niet gedaan omdat ik niet weet hoe het dan met mijn nog aanwezige bestanden zal aflopen.

Wat is hier aan de hand en hoe is dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 30 november 2008 @ 14:45:
Het feit dat hij geen windows installaties kan vinden vind ik enigzinds vreemd, windows kan toch niet zomaar verdwenen zijn en zeker niet allebei?

Ik hoop dat dit relatief simpel opgelost kan worden, want ik heb twee schijven van 750 GB die in Raid 1 opstelling draaien waarbij Vista en XP beide op een aparte partitie staan, maar ik heb deze juist in Raid 1 draaien zodat ik een automatisch back-up systeem heb, nu kan ik echter alsnog niet bij mijn bestanden die toch echt wel bewaard moeten blijven.
Als ik het zo lees zouden je schijven wel eens een probleem kunnen hebben. En dan is het belangrijk dat je je realiseert dat de vetgedrukte opmerking in de quote hierboven aangeeft dat je niet snapt waar RAID wel en niet voor is. RAID is geen alternatief voor backup!

Oftewel: begin met je data te backuppen op een externe harde schijf of DVD, en ga dan op zoek naar een oplossing.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
raid is misschien geen volwaardig alternatief voor een backup, maar het is beter dan niets. Het is natuurlijk bedoeld voor de situatie dat een van de schijven er mee ophoudt, dat de andere het opvangt. Maar op deze manier heb je er inderdaad heel weinig aan, daar ben ik intussen ook achter.

Ik wil mijn data best backuppen, maar hoe kom ik hier dan bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 30 november 2008 @ 14:54:
Ik wil mijn data best backuppen, maar hoe kom ik hier dan bij?
Een Knoppix of BartPE liveCD (of USB stick) gebruiken, maken op een andere PC. Verder de Windows Clients - Howto's and Guides gebruiken voor tips.

[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 30-11-2008 15:00 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik ben nog even aan het proberen geweest in de opdrachtprompt aan de hand van een beschrijving van een site. Maar hij geeft constant aan dat de partitietabel en configuratieregisterdatabase is beschadigt.

Is het een oplossing om de harde schijf in een andere pc te steken om deze zo te kunnen lezen of gaat dit niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 30 november 2008 @ 15:26:
Is het een oplossing om de harde schijf in een andere pc te steken om deze zo te kunnen lezen of gaat dit niet werken?
Dat zou ook kunnen werken. Echter, geen zekerheid, je zult het moeten uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLegend2k4
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-07 14:44
De bootconfiguratie is niet meer in orde.

Normaal als je dualboot, dan gebruik je ook de bootloader van het nieuwste besturingssysteem. Om dit te configureren is bcdedit nodig en niet fixmbr, bootcfg of anderen (Dit zijn < vista commando's)

Kun je in de bios instellen om vanaf 1 bepaalde schijf te starten?
Heb je een geprobeerd 1 van de schijven uit te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bcdedit heb ik al enkele keren proberen te gebruiken, dit gaat echter niet omdat hij aangeeft dat de partitietabel is beschadigd e.d.

Ik heb nog niet een van de twee schijven uitgetrokken, voor zover ik weet kan ik niet aangeven dat ik vanaf een bepaalde schijf wil opstarten.

Ik heb intussen wel knoppix gedownload en gebrand, deze heb ik opgestart, deze ziet de aparte partities nog wel, maar kan er geen een openen, dan blijft konqueror even in de taakbalk bezig met de melding 'loading application', maar verdwijnt daarna weer.
een van die partities geeft direct de foutmelding dat hij niet kan detecteren wat voor bestandssysteem er aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLegend2k4
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-07 14:44
Dan wordt het al problematisch. Je kunt wel opnieuw installeren, zolang je de partities behoudt van de raid 1 mirror. Daarna opnieuw importeren in het OS.

Zo verlies je alleen de persoonlijke data uit 1 van de besturingssystemen (Of je boot met een Ubuntu OS en kijkt of je zo nog eraan komt en data kunt kopieren)

[ Voor 8% gewijzigd door TheLegend2k4 op 30-11-2008 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na de harde schijven een voor een losgekoppeld te hebben, wat niet hielp, heb ik ze allebei weer aangesloten en vreemd genoeg kan ik met knoppix nu opeens wel de harde schijf uitlezen.
Er staan nu ook wel het dubbele aantal schijven op het bureaublad waarvan de helft is uit te lezen, ik heb dus alles nu gebackupt.

Aangezien er nu het dubbele aantal harde schijven zichtbaar is, de helft doet het en de andere helft niet en iedere benaming komt twee keer voor heb ik sterk het idee dat een van de schijven naar de knoppen is, dit zou de raid controller toch moeten aangeven denk ik dan, maargoed, ik heb in ieder geval een backup van de bestanden.

Helaas kan ik windows niet opnieuw installeren, want als ik nu de cd erin doe geeft hij na het laden van de bestanden iedere keer een blauw scherm.
Daarom ga ik morgen toch alsnog maar even naar een computerreparatie bedrijf hier op het dorp, dat was ik toch al van plan, maar hoopte dat dat nu ik mijn bestanden had gebackupt niet meer nodig zou zijn. Daar kan ik dan even het systeem laten testen en laten bekijken of er inderdaad een schijf kapot is of misschien de bootsector laten herstellen, we zullen zien.

Ik heb de pc pas vanaf april dit jaar, dus mocht er inderdaad een schijf kapot zijn zit hier gelukkig nog garantie op.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2008 20:37 ]

Pagina: 1