Sata-partitie langzaam (Vista)

Pagina: 1
Acties:

• Hidde
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 11:45
Dit is mijn situatie:

Ik heb 1 vrij oude sata-schijf van 160gb. Deze is opgedeeld in C en E, op C staan alle drivers en belangrijke programma's, en E is de entertainmentschijf. Eergister probeerde we een DVD van een USB-HD op E te zetten, dit erg langzaam en liep uiteindelijk vast, dus moest rebooten.
Sindsdien als ik ook maar een overzicht van de mappen in E bekijk, zonder maar een bestand aan te raken, wordt de hele computer langzaam en begint de schijf ernstig te ratelen. De balk van het adres 'laadt' zich met groen, zoals we van Vista kennen. En dit lijkt synchroon te gaan met het ratelen. Als ik een usb harde schijf wil benaderen gaat dit prima, het is dus alleen de Partitie E:\.

Indexen heb ik aan en uit gezet, dat werkte niet.
Zou de schijf kapot zijn of moet ik wellicht formatteren of is er een softwarematig oplossing?

[ Voor 3% gewijzigd door Hidde op 30-11-2008 13:43 ]

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:11

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Defragmenteren geprobeerd?

Rail Away!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Weet niet of het bij sata kan, maar is de schijf niet in PIO mode gesprongen?

De meeste mensen deugen!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:53
Check je Windows logboek op Disk errors en draai even het een diagnostics tooltje van de fabrikant van je harde schijf.

Klinkt als een defecte schijf namelijk.

EDIT: Ik zou sowieso even belangrijke bestanden apart zetten.

[ Voor 16% gewijzigd door The Realone op 30-11-2008 14:14 ]

• Hidde
The Realone schreef op zondag 30 november 2008 @ 14:14:
Check je Windows logboek op Disk errors en draai even het een diagnostics tooltje van de fabrikant van je harde schijf.

Klinkt als een defecte schijf namelijk.

EDIT: Ik zou sowieso even belangrijke bestanden apart zetten.
Dat wordt dus echt een hel. aangezien hij enorm traag reageert op selecteren van mappen e.d., vaak genoeg loopt het schermpje gewoon vast. (E:\ not responding) Ik ga defragmenteren en diagnostic tooltjes. Is overigens een Maxtor.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:42
Ik zou éérst even een diagnostische tool van Maxtor draaien. Een schijf die zo traag reageert defragmenteren kan ook wel een week gaan duren en zou ik liever niet doen bij een schijf die op sterven ligt...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Hidde
Heb CHKdisk gedaan en een paar andere tests... Kwamen geen problemen uit. Hij was nog steeds langzaam.(vreemd genoeg alleen als ik een paar bepaalde mappen aanklikte :S)
Naja, toen gewoon belangrijke bestanden op externe gezet. (wat 2mbs ging met veel geluid, werd hij opeens stil en ging hij 8 mbs tot het einde in stilte, was 40gig aan muziek) Vervolgens ging terugzetten zo'n 10mbs...
Nog steeds te langzaam voor een sata1 schijf of niet?

Anyway, hij doet het nu, voorlopig, maar het stoort met sowieso dat deze schijf flink ratelt. Ik ga binnenkort maar een F1 kopen. :) Bedankt voor de suggesties!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25
Draai dan eens Seatools? Ik vermoed namelijk bad sectors. Met een beetje geluk komt de schijf nog in aanmerking voor garantie.

• Hidde
Fauna schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 09:27:
Draai dan eens Seatools? Ik vermoed namelijk bad sectors. Met een beetje geluk komt de schijf nog in aanmerking voor garantie.
Had dat gedaan, vreemd genoeg kon ik alleen de twee 'generic tests' doen short en long. Dit leverde niks op, andere tests waren niet beschikbaar. De schijf is al zeker 4 jaar oud en maar 160gb wat nog maar net genoeg is, dus heb sowieso wat nieuws nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Hidde op 02-12-2008 14:19 ]

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:55
....De schijf is al zeker 4 jaar oud en maar 160gb wat nog maar net genoeg is, dus heb sowieso wat nieuws nodig.

hoeveel vrije ruimte had je op de schijf?
Als de partitie te vol is vertraagt dat soms ook erg.

gewaarwordingshorizon

Pagina: 1