Verwijderd

Topicstarter
Antwoorden, redenaties en discussies zijn van harte welkom.

Vraag 6: Waardoor komen de oliebollen in een pan met kokend vet boven drijven?

A. Door vochtverlies
B. Door uitzetting van gas.
C. Door convectie in de olie.

Vraag 7: Je speelt een bekende melodie op een instrument en neemt dat op. Vervolgens knip je 1/25ste van de aanzet van de tonen weg. Iemand die de opname beluistert:

A. Herkent de toonhoogte van de klanken niet meer.
B. Herkent de melodie niet meer.
C. Herkent het instrument niet meer.

Vraag 8: Boven de 15.000 Hertz kan je nauwelijks meer geluid horen. Wat hoor je als tegelijkertijd twee tonen van respectievelijk 15.000 en 20.000 Hertz laat horen?

A. Je hoort zacht geruis.
B. Je hoort nagenoeg niets.
C. Je hoort een duidelijke toon van 5000 Hertz.

Vraag 9: Wat vergt gemiddeld de meeste inspanning?

A. Autorijden.
B. Rustig lopen.
C. Strijken.

Vraag 10: Wat gebeurt er uiteindelijk met 95 procent van de fotonen - lichtdeeltjes - die in het heelal rondzwerven?

A. Ze verliezen hun lading.
B. Ze hebben het eeuwige leven.
C. Ze gaan op in andere deeltjes.

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-12 14:36
Vraag 6: Waardoor komen de oliebollen in een pan met kokend vet boven drijven?

A. Door vochtverlies
B. Door uitzetting van gas.
C. Door convectie in de olie.
Een oliebol begint als een klomp deeg, maar als ie uit de frituur komt zitten er toch echt gaten in. Dat is gas, net als bij brood.

Vraag 7: Je speelt een bekende melodie op een instrument en neemt dat op. Vervolgens knip je 1/25ste van de aanzet van de tonen weg. Iemand die de opname beluistert:

Lijkt me het minst ongeloofwaardig. In principe produceren veel instrumenten een gelijkwaardig geluid (gewoon een frequentie, met hooguit wat ruis door blazen ofzo). De aanzet maakt denk ik duidelijk wat voor instrument het is. Maar zeker weten doe ik het niet.

Vraag 8: Boven de 15.000 Hertz kan je nauwelijks meer geluid horen. Wat hoor je als tegelijkertijd twee tonen van respectievelijk 15.000 en 20.000 Hertz laat horen?

Dit is een lastige. Zacht geruis lijkt me niet, aangezien de amplitude soms bijna 2 keer zo groot is. De twee functies verschillen genoeg om elkaar niet uit te doven, dus B lijkt me ook onwaarschijnlijk. Maar als ik beide functies bij elkaar optel en een sinus van 5000 Hz plot, dan komen de hoogste pieken en dalen niet overeen met een frequentie van 5000 Hz. Was dat wel het geval zou ik zondermeer C hebben geantwoord. Hierdoor voel ik mij gedwongen (ondanks het 'zacht') om A te antwoorden.

A. Autorijden.
B. Rustig lopen.
C. Strijken.
Ik ga voor een lekker onwaarschijnlijk antwoord, C. Autorijden zou het meest inspannend moeten zijn. Je moet immers op zoveel dingen letten en vooruitkijken. Maar in de praktijk doen veel mensen dit op de automatische piloot. Dus gemiddeld kost het weinig inspanning. Rustig lopen is een motorische handeling die ook op de automatische piloot gaat, bovendien volgen de benen een pendulumbeweging, dus kost het weinig energie. Strijken moet je goed doen, telkens dat ding optillen, alle plekjes doen, geen vouwen erin strijken, enz. Bovendien heb ik nog nooit gehoord van mensen die voor hun rust even iets gaan strijken. Extreme Ironing bestaat wel, maar ook dat lijkt me niet echt rustgevend.

Vraag 10: Wat gebeurt er uiteindelijk met 95 procent van de fotonen - lichtdeeltjes - die in het heelal rondzwerven?

Oef, moeilijk. Het heelal is leeg, erg leeg. Maar met genoeg tijd zullen de meeste deeltjes toch wel een keer op materie botsen. Daarbij bestaat een kans dat ze een elektron in een hogere toestand brengen. Dat daarna vaak weer een nieuw foton wordt gecreëerd maakt niet uit, het oorspronkelijke foton is verdwenen. Ik weet niet of het mogelijk is om zomaar je lading kwijt te raken. Daar is dan toch iets voor nodig lijkt mij. Verval ofzo, maar om van verval van fotonen te weten (als het al bestaat) moet je toch echt diep in de natuurkunde zitten lijkt me.

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:17
Duesenberg J schreef op zondag 30 november 2008 @ 15:09:

Dit is een lastige. Zacht geruis lijkt me niet, aangezien de amplitude soms bijna 2 keer zo groot is. De twee functies verschillen genoeg om elkaar niet uit te doven, dus B lijkt me ook onwaarschijnlijk. Maar als ik beide functies bij elkaar optel en een sinus van 5000 Hz plot, dan komen de hoogste pieken en dalen niet overeen met een frequentie van 5000 Hz. Was dat wel het geval zou ik zondermeer C hebben geantwoord. Hierdoor voel ik mij gedwongen (ondanks het 'zacht') om A te antwoorden.
Als de twee functies genoeg van elkaar verschillen, is het dan niet zo dat ze geen invloed op elkaar uitoefenen en de functies dus ongewijzigd bij je oor aankomen. Waardoor je ze dus niet hoort en antwoord B het juiste antwoord is?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

A. Autorijden.
B. Rustig lopen.
C. Strijken.
[/quote]

Ik denk dat ze hier aan evenwichtsorganen denken e.d.. Het kost heel wat inspanning om te lopen, al gaat dat bijna geheel automatisch.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Duesenberg J
--Niels-- schreef op zondag 30 november 2008 @ 15:27:
[...]

Als de twee functies genoeg van elkaar verschillen, is het dan niet zo dat ze geen invloed op elkaar uitoefenen en de functies dus ongewijzigd bij je oor aankomen. Waardoor je ze dus niet hoort en antwoord B het juiste antwoord is?
Nee, de twee functies interfereren met elkaar. (denk: geluid = trillende luchtdeeltjes, luchtdeeltjes kunnen maar 1 kant op trillen, dus als de functies elk een andere kant op trillen verwachten, zal het eindresultaat iets ertussenin zijn)

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Verwijderd schreef op zondag 30 november 2008 @ 13:37:

Antwoord: C

Als er twee frequenties zijn, dan zullen de golven interfereren en aangezien er 5000 Hertz verschil is zal de toon dan wel 5000 hertz zijn.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• Duesenberg J
Jack Walsh schreef op zondag 30 november 2008 @ 23:32:
[...]

Als er twee frequenties zijn, dan zullen de golven interfereren en aangezien er 5000 Hertz verschil is zal de toon dan wel 5000 hertz zijn.
Denk niet dat het verschil van de twee frequenties er toe doet, maar de grootste gemene deler (in dit geval ook 5000 Hz)

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Je krijgt toch een soort amplitude modulatie? En als de amplitude verandert hoor je geen constante toon.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:09

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Het lijkt me heel erg sterk dat je een lagere toon krijgt als je twee tonen mengt. Dat effect heb ik iig nog nooit gehoord.
Wat je wel krijgt is een hard-zacht frequentie van 5000 Hz. Dus 5000x per seconde zal de geluidssterkte varieren. Alleen hoor je dat bij zo'n frequentie niet meer.

Signatures zijn voor boomers.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45

A. Autorijden.
B. Rustig lopen.
C. Strijken.
Deze lijkt mij toch wel A.

Strijken doe je niet veel meer dan de strijkbout heen en weer halen, lopen gaat vanzelf, je wordt natuurlijk moe, maar inspanning != moe.

Autorijden is het meest inspannend, je moet je continue concentreren, mensen zijn niet gemaakt om met 120 km/h dingen te doen, daarom zijn mensen ook zo traag met reageren in de auto.

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-12 07:24

Antwoord C is het goede antwoord, dit weet ik bijna volledig zeker omdat mijn afstudeerproject over dit onderwerp ging. 15 kHz en 20 kHz zijn beide harmonischen van een grondtoon van 5kHz. Door psychoacoustiek zullen onze hersenen de grondtoon hier uit kunnen afleiden, deze zul je dan ook "horen".

Nou ik er trouwens meer over nadenk zou het ook wel eens niet kunnen werken, mijn theorie gaat uit van psychacoustiek, maar dit betekent dus dat het geluid al wel je hersenen moet bereiken, dus dat je trommelvliezen het kunnen verwerken. Er dus van uitgaande dat dit wel kan is het dus antwoord C.

Verwijderd

[...]

Dus niet:

Sin(15000t)+Sin(20000t) = 2Cos(2500t) * Sin(17500t) !

Als je alle een toon zou horen zou die 2500 Hz. C is dus hoe dan ook fout. (Het is een hardnekkige bewering van audiophielen dat ze dit soort interferenties kunnen horen. Hiermee praten ze voor zichzelf goed dat ze tienduizenden euro's uitgeven voor boxen die zeer hoge tonen goed weergeven. Dit gerucht zullen ze wel willen ontkrachten.)

Blijft over A of B. Als ruis (=breed sprectrum aan frequenties) zal het ook niet klinken. Dus blijft over nagenoeg niets.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 00:28

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Verwijderd schreef op maandag 01 december 2008 @ 11:47:
[...]

Dus niet:

Als je alle een toon zou horen zou die 2500 Hz. C is dus hoe dan ook fout. (Het is een hardnekkige bewering van audiophielen dat ze dit soort interferenties kunnen horen. Hiermee praten ze voor zichzelf goed dat ze tienduizenden euro's uitgeven voor boxen die zeer hoge tonen goed weergeven. Dit gerucht zullen ze wel willen ontkrachten.)

Blijft over A of B. Als ruis (=breed sprectrum aan frequenties) zal het ook niet klinken. Dus blijft over nagenoeg niets.
en de fase verschuiving dan? Er is ook niets gezegd over de grote van de amplitude...

T60P Widescreen

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-12 07:24
Verwijderd schreef op maandag 01 december 2008 @ 11:47:
[...]

Dus niet:

Ik weet 100% zeker dat het effect wel degelijk bestaat, als je een 300Hz en 200Hz toon tegelijk afspeelt zul je een 100Hz toon "horen". Horen staan hier tussen aanhalingstekens omdat je het niet echt hoort, maar je hersenen deze toon afleiden van zijn harmonischen (je denkt dat je het hoort ;) )

De vraag is dus eigenlijk of dit ook werkt met 15kHz en 20kHz, ten eerste zijn dit relatief hoge tonen, maar daarnaast mist de 10kHz ook nog. Met lagere tonen heb ik al aangetoont dat er tot 5 harmonischen weg te halen zijn zonder het verliezen van de grondtoon (daarom dus mijn overtuiging voor antwoord C)

• coubertin119
  • Laatst online: 14-12 15:04
Er bestaat zoiets als suggestie van een grondtoon. Laat een toon van frequentie 800Hz en een van 1000Hz horen en sommige/de meeste mensen zullen een toon van frequentie 200Hz horen. Bij sommige mensen is dit harder aanwezig, bij sommigen minder. Zo werken kleine radiootjes ook, die kunnen nooit basfrequenties weergeven, maar doordat de boventonen van de basnoten er wel zijn kan je ze min of meer waarnemen.

Vraag is of dit fenomeen ook geldig is bij frequenties die mensen niet (goed) horen :).

Dit is trouwens nog iets helemaal anders dan een zwevingsfrequentie waar sommigen het over hebben, dat is als twee frequenties dicht bij elkaar liggen (400Hz en 402Hz bijvoorbeeld), dan krijg je het fenomeen waarbij het volume met 2Hz toeneemt en afneemt. Hier zou dat met 5000Hz gebeuren, en dat hoor je niet :). Zo'n zwevingsfrequentie / beat frequency kan je meevolgen tot zo'n 15Hz.

Skat! Skat! Skat!

Verwijderd

Er worden hier twee verschillende fenomenen genoemd:
• Verschiltonen. Dit is geen esotherische onzin, maar een bekend fenomeen. Zie ook Wikipedia: Verschiltoon. Om verschiltonen te kunnen horen moet je gehoor de tonen wel kunnen waarnemen lijkt me, wat mij in ieder geval bij 20k niet meer lukt.
• Missing fundamental. Uit boventonenreeksen (ik denk niet dat 2 frequenties voldoende zijn?) kan het gehoor vaststellen van welke grondtoon deze afkomstig zijn. Voorbeeld: je speelt een lage orgeltoon af door je computerluidsprekertjes die die toon helemaal niet kunnen weergeven. Toch kun je die grondtoon horen.
Het antwoord op de vraag... A is het sowieso niet. Ruis is een verzameling van vele frequenties en kan dus niet ontstaan uit 15k+20k. Antwoord C duidt niet op een akoestisch maar een psychoakoestisch fenomeen. Ik betwijfel of ik die verschiltoon zal horen. Ik verwacht dat ik enkel een sinus van 15k hoor, wat dus lijkt op antwoord C.

Kan niet meer bepalen welk instrument het was. Deze weet ik zeker. Je knipt de transient van een klank weg, bijvoorbeeld de hamer van een pianomechaniek. Wat overblijft is een grondtoon + boventonenreeks waardoor je nog wel een inschatting kunt maken van welk instrument het was, maar het is veel minder duidelijk. Ieder instrument zal 'vioolachtig' klinken: zonder aanslag.

Van de rest heb ik geen verstand :P

Verwijderd

Xqlusive schreef op maandag 01 december 2008 @ 12:18:
[...]

Ik weet 100% zeker dat het effect wel degelijk bestaat, als je een 300Hz en 200Hz toon tegelijk afspeelt zul je een 100Hz toon "horen". Horen staan hier tussen aanhalingstekens omdat je het niet echt hoort, maar je hersenen deze toon afleiden van zijn harmonischen (je denkt dat je het hoort ;) )

De vraag is dus eigenlijk of dit ook werkt met 15kHz en 20kHz, ten eerste zijn dit relatief hoge tonen, maar daarnaast mist de 10kHz ook nog. Met lagere tonen heb ik al aangetoont dat er tot 5 harmonischen weg te halen zijn zonder het verliezen van de grondtoon (daarom dus mijn overtuiging voor antwoord C)
Dat dergelijke effecten bestaan bij lagere tonen is duidelijk. En de vraag is dus of die bij hoge tonen ook bestaat. Voor zover het bestaat zal het effect in ieder geval niet te omschrijven zijn als duidelijk. (Anders was de discussie tussen audiofielen al lang eenduidige beslecht.

• Biobakker
  • Niet online

Welke tweaker met een keyboard/MIDI-aansluiting maakt hier even een praktijkvoorbeeld van :P ?

Dat zeg ik....

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Antwoorden, redenaties en discussies zijn van harte welkom.

Als je dit taalkundig gaat beredeneren, dan zou ik op B uit komen.

Verder, zoals hierboven al aangegeven: A, zacht geruis is dan alleen 15 en 20 KHz, bij C, waarom 5000 en niet 2500, 1000, 500, etc? Maargoed, zoveel weet ik niet van geluid wat dat betreft.
Bij C zou ik dan denken: wat dan als je 30KHz en 35KHz laat horen?

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• coubertin119
Verwijderd schreef op maandag 01 december 2008 @ 16:01:
Er worden hier twee verschillende fenomenen genoemd:
• Verschiltonen. Dit is geen esotherische onzin, maar een bekend fenomeen. Zie ook Wikipedia: Verschiltoon. Om verschiltonen te kunnen horen moet je gehoor de tonen wel kunnen waarnemen lijkt me, wat mij in ieder geval bij 20k niet meer lukt.
• Missing fundamental. Uit boventonenreeksen (ik denk niet dat 2 frequenties voldoende zijn?) kan het gehoor vaststellen van welke grondtoon deze afkomstig zijn. Voorbeeld: je speelt een lage orgeltoon af door je computerluidsprekertjes die die toon helemaal niet kunnen weergeven. Toch kun je die grondtoon horen.
Het antwoord op de vraag... A is het sowieso niet. Ruis is een verzameling van vele frequenties en kan dus niet ontstaan uit 15k+20k. Antwoord C duidt niet op een akoestisch maar een psychoakoestisch fenomeen. Ik betwijfel of ik die verschiltoon zal horen. Ik verwacht dat ik enkel een sinus van 15k hoor, wat dus lijkt op antwoord C.
2 tonen zijn zeker genoeg. Ik heb ooit 's in een lokaal met 50 scholieren de test gedaan of ze in staat waren om de ontbrekende grondtoon te horen en ruwweg 4/5 konden dat als er 2 tonen aanwezig waren. Weliswaar allemaal in het gebied rond de 500 à 1500Hz, maar het werkte zeker :).

Ik heb het zonet getest met de gegeven frequenties en god wat een afgrijselijk geluid komt er uit m'n koptelefoon :P. Het is dus zeker hoorbaar. Dat is vooropgesteld dat er geen andere effecten spelen in mijn koptelefoon bij die frequenties, maar ik herkende het meteen als een mi mol / Eb en dat klopt met de frequentie die er volgens het gelijkzwevende systeem bijhoort: 4978Hz. Dus antwoord C is het :). Het is dan wel psychoakoestisch, maar de vraag is "wat hoor jij" en niet "wat gebeurt er fysisch".

Op hogere frequenties lijkt het systeem ook te werken, dus ik vertrouw mijn koptelefoon / Audacity niet helemaal :P

Skat! Skat! Skat!

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Ik reageer alleen op de vragen die ik zeker weet

Ik heb destijds uitgebreid met verschiltonen gespeeld in 6 VWO als deel van mijn NA prakticum. Je hoort verschiltonen heel duidelijk. Hoewel ik zou zeggen dat je de toon van 15000 ook nog zou moeten kunnen horen, zeker als je jonger bent. Maar dat is een ander verhaal.

Fotonen hebben geen lading dus A is onzin. En het heelal is domweg te leeg voor C. Bijna alle fotonen in het heelal die er nu zijn zitten in de CMBR, de Cosmic Microwave Background Radiation. De bestaat al sinds de oerknal en is sinds die tijd onveranderd. Dat zal ze ook blijven.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Ruudjewee
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-12 20:55
MrSleeves schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 15:38:
[...]

Als je dit taalkundig gaat beredeneren, dan zou ik op B uit komen.

Verder, zoals hierboven al aangegeven: A, zacht geruis is dan alleen 15 en 20 KHz, bij C, waarom 5000 en niet 2500, 1000, 500, etc? Maargoed, zoveel weet ik niet van geluid wat dat betreft.
Bij C zou ik dan denken: wat dan als je 30KHz en 35KHz laat horen?
Je hoort inderdaag 5000, 2500, 1000, 500 etc. De grootste gemeenschappelijke deler (in dit geval dus 5000) zal je het hardst horen. De anderen zijn minder aanwezig en worden dus overstemd door de hardste hoorbare toon.

Bij 30 en 35 KHz zal er ook een toon van 5000 Hz te horen zijn, maar deze zal volgens mij een stuk zachter klinken.

Verwijderd

Ruudjewee schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 23:18:
[...]

Je hoort inderdaag 5000, 2500, 1000, 500 etc. De grootste gemeenschappelijke deler (in dit geval dus 5000) zal je het hardst horen. De anderen zijn minder aanwezig en worden dus overstemd door de hardste hoorbare toon.

Bij 30 en 35 KHz zal er ook een toon van 5000 Hz te horen zijn, maar deze zal volgens mij een stuk zachter klinken.
Ik vroeg het me ook af, kon me eigenlijk niet voorstellen dat je verschilfrequenties hoort? Ik heb het dus ff geprobeerd met Test tone generator, als je die op stereo zet kun je tegelijkertijd twee verschillende toonhoogtes laten horen.
Maar ik hoor echt geen 5000Hz. Ik vermoed wel dat mijn boxen geen 20000Hz weer kunnen geven. Misschien kan iemand met betere boxen het ff proberen :). In ieder geval is 15000Hz los sowieso nog prima te horen (misschien voor oudere mensen niet), vanaf 18000 hoor ik persoonlijk erg weinig meer :).

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Leuk programma. :)
Ik heb die vraag eventjes getest.
Eerst heb ik de hoogste frequentie opgezocht die ik nauwelijks hoorde maar toch uit m'n speakers kwam. Daarna heb ik een iets lagere frequentie opgegeven in het andere kanaal en toen kon ik eigenlijk hoorde ik geen lage frequentie. Ik hoorde alleen die hoge frequenties.
Als er dus 15.000 Hz en 20.000 Hz wordt gegenereerd hoor ik een hoge pieptoon.
Nagenoeg niets dus -> antwoord B. :)

Verwijderd

Ruudjewee schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 23:18:
[...]

Waar die 5k vandaan komt lijkt me helder, maar waarop baseer je dat je ook 2,5, 1 en 0,5k hoort?

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Het is echt C voor vraag 8 hoor. Je hoort een verschiltoon van 5000 Hz. Nogmaals ik heb heel uitgebreid onderzoek gedaan naar verschil en somtonen op m'n VWO examen.

But don't trust me! Trust facts! Lees gewoon het stukje over verschiltonen op wikipedia eens door.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• coubertin119
Verwijderd schreef op donderdag 11 december 2008 @ 01:32:
[...]

Waar die 5k vandaan komt lijkt me helder, maar waarop baseer je dat je ook 2,5, 1 en 0,5k hoort?
15kHz en 20kHz zijn respectievelijk de 6e en 8e boventoon van 2,5kHz. Dus technically speaking kan je het ook ervaren als een ontbrekende grondtoon met frequentie 2,5Khz, maar ik denk dat daarvoor het beter is 17,5kHz ook nog toe te voegen, want je hersenen kiezen blijkbaar voor de grootst gemene deler, die dus 5kHz is :).

Skat! Skat! Skat!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Diadem schreef op donderdag 11 december 2008 @ 03:50:
Het is echt C voor vraag 8 hoor. Je hoort een verschiltoon van 5000 Hz. Nogmaals ik heb heel uitgebreid onderzoek gedaan naar verschil en somtonen op m'n VWO examen.

But don't trust me! Trust facts! Lees gewoon het stukje over verschiltonen op wikipedia eens door.
Dat dacht ik ook. Maar met dat programmaatje merk ik dat niet op. Of zou dit komen omdat de frequentieuitvoer geen ideale sinus is?

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

De antwoorden zijn er: http://www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOA_7MELR2

Vraag 6. Waardoor komen de oliebollen in een pan met kokende olie boven drijven?
A) Door vochtverlies
B) Door uitzetting van gas
C) Door convectie in de olie

Het juiste antwoord is B. Het oliebollenbeslag moet eerst rijzen voor het gebakken wordt. Tijdens het rijzen produceert het aanwezige gist CO2, een gas. In het beslag ontstaan dan allemaal kleine belletjes gas. Hierdoor neemt het beslag toe in volume, het rijst.
Wanneer het beslag in de olie wordt gedaan, neemt de temperatuur van het beslag snel toe. Ook de temperatuur van de gasbelletjes gaat snel omhoog. Bij een hogere temperatuur wordt het volume van het gas groter; de gasbelletjes groeien snel.
Wanneer het beslag nog koud is, heeft het een soortelijk gewicht (kg/liter) dat hoger is dan dat van de frituurolie: de oliebol zinkt. Wanneer het beslag warm is, heeft het door de grotere gasbelletjes een groter volume en daarom een lager soortelijk gewicht dan de olie: de oliebol wil drijven en stijgt.

Vraag 7. Je speelt een bekende melodie op een instrument en neemt dat op. Vervolgens knip je 1/25e van de aanzet van de tonen weg. Iemand die de opname beluistert:
A) Herkent de toonhoogte van de klanken niet meer
B) Herkent de melodie niet meer
C) Herkent het instrument niet meer

Het juiste antwoord is C: je herkent niet meer welk instrument er wordt bespeeld. Wanneer je naar de klanken van een instrument luistert, haal je alle informatie over het instrument uit de eerste 1/25e seconde. Dit noemt men de 'transiënt' ofwel de aanzet. In deze aanzet zit veel verandering in informatie. Na de aanzet, als een toon 'doorklinkt', verandert de tooninformatie nog wel, maar blijft deze stabieler dan in de aanzet.
Wanneer je de eerste 1/25e seconde van een toon afknipt, behoud je wel de informatie over de frequentie van de toon, en dus de toonhoogte. Het is dus geen probleem om de toonhoogte en melodie te herkennen bij het weghalen van de transiënt(en).

Vraag 8. Boven de 15.000 Hertz kan je nauwelijks meer geluid horen. Wat hoor je als je tegelijkertijd twee tonen van respectievelijk 15.000 en 20.000 Hertz laat horen?
A) Je hoort zacht geruis
B) Je hoort nagenoeg niets
C) Je hoort een duidelijke toon van 5000 Hertz

Het juiste antwoord is B: je hoort niets. Er bestaat een opmerkelijk verschijnsel dat als je twee tonen van verschillende frequenties hoort, je (ook) een toon hoort die overeenkomt met een combinatie van die frequenties, bijvoorbeeld volgens de formule 2f1-f2. Als f1 10.000 Hz is en f2 12.000 Hz hoor je: 20.000-12.000 = 8.000 Hz. Deze combinatietoon is een direct gevolg van interacties in het slakkenhuis in het oor tussen twee geactiveerde plekken op het basilaire membraan. Als een toon niet kan worden gehoord, zoals een toon van 20.000 Hz, dan wordt het slakkenhuis blijkbaar niet door deze toon geactiveerd. Daardoor zal er in het slakkenhuis geen interactie kunnen ontstaan door de toon van 20.000 Hz en de toon van 15.000 Hz. Je hoort dus geen combinatietoon. Daarom zal er niets bijzonders te horen zijn behalve de toon van 15.000 Hz – als je oren dat tenminste nog kunnen horen.

Vraag 9. Wat vergt gemiddeld de meeste inspanning?
A) Autorijden
B) Rustig lopen
C) Strijken

Het juiste antwoord is C: strijken. Autorijden vergt gemiddeld de minste inspanning: zo'n 4 tot 13 kJ/min. Met een rustige tred van drie kilometer per uur, verbruiken we gemiddeld 8 tot 17 kJ/min. Strijken is het meest inspannend: 17 kJ/min. Het is dus minder inspannend om hard te concentreren tijdens het autorijden, dan niet na te denken en de armen te bewegen.

Vraag 10. Wat gebeurt er uiteindelijk met 95 procent van de fotonen - lichtdeeltjes - die in het heelal rondzwerven?
A) Ze verliezen hun lading
B) Ze hebben het eeuwige leven
C) Ze gaan op in andere deeltjes

Het juiste antwoord is B. Fotonen hebben geen lading, dus antwoord A is fout. Voor een klein deel van de fotonen geldt dat ze opgaan in andere deeltjes. Echter, er zijn ontzettend veel fotonen in het heelal: tien miljard maal meer dan er baryonen (kerndeeltjes, zoals protonen en neutronen) zijn. Hierdoor komt het overgrote deel van de fotonen in het heelal nooit meer een deeltje tegen, waardoor ze het eeuwige leven hebben. Overigens kunnen we juist door die fotonen naar het 'begin' van het heelal kijken. Niets gaat sneller dan het licht, dus uitkijken in de ruimte staat gelijk aan terugkijken in de tijd.

Verwijderd

Onbekend schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 15:54:
De antwoorden zijn er: http://www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOA_7MELR2

Vraag 8. Boven de 15.000 Hertz kan je nauwelijks meer geluid horen. Wat hoor je als je tegelijkertijd twee tonen van respectievelijk 15.000 en 20.000 Hertz laat horen?
A) Je hoort zacht geruis
B) Je hoort nagenoeg niets
C) Je hoort een duidelijke toon van 5000 Hertz

Het juiste antwoord is B: je hoort niets. Er bestaat een opmerkelijk verschijnsel dat als je twee tonen van verschillende frequenties hoort, je (ook) een toon hoort die overeenkomt met een combinatie van die frequenties, bijvoorbeeld volgens de formule 2f1-f2. Als f1 10.000 Hz is en f2 12.000 Hz hoor je: 20.000-12.000 = 8.000 Hz. Deze combinatietoon is een direct gevolg van interacties in het slakkenhuis in het oor tussen twee geactiveerde plekken op het basilaire membraan. Als een toon niet kan worden gehoord, zoals een toon van 20.000 Hz, dan wordt het slakkenhuis blijkbaar niet door deze toon geactiveerd. Daardoor zal er in het slakkenhuis geen interactie kunnen ontstaan door de toon van 20.000 Hz en de toon van 15.000 Hz. Je hoort dus geen combinatietoon. Daarom zal er niets bijzonders te horen zijn behalve de toon van 15.000 Hz – als je oren dat tenminste nog kunnen horen.
Deze redenering slaat nergens op en is indicatief voor de belabberde kwaliteit van de vragen en formele antwoorden. Het feit dat veel mensen volledig doof zijn voor hoge tonen behoort niet in het antwoord meegenomen te worden maar juist dat voor bijvoorbeeld jonge mensen zeer hoge tonen kunnen horen zou doorslaggevend moeten zijn voor wat er te horen zou zijn. Voorts brengt een samenvoeging van 2 zuivere tonen twee frequenties voort in plaats van de 2f1-f2 dat hierboven is aangegeven. Voor dit quiz-geval zouden deze zijn

(20000+15000)/2= 17500 Hz en (20000-15000)/2= 2500 Hz, de zogenaamde beat frequenties. Dit is niet louter een proces dat zich alleen op het trommelvies afspeelt maar het is gelijk aan compound signaal met bijvoorbeeld de volgende samenstelling

sin(a)+sin(b) = {2sin((a+b)/2)}*cos((a-b)/2)

En deze vorm betekend dat je het samengevoegde signaal bij de bron kan opmaken zonder een 20000 Hz signaal te gebruiken. . .Ik stel hier ook dat als het trommelvlies in het oor niet op een enkel 20000 Hz signaal zou regeren dat het 20000 Hz signaal dan volledig genegeerd mag worden. Zou dit zo zijn dan zou iemand dien het 15000 Hz signaal normaliter kan horen dat nog steeds zuiver kan horen als het tezamen met een 20000 Hz signaal samengevoegd wordt.

Als je het samengevoegde signaal op tijdbasis uitrekent voor een specifiek geval krijg je in elk geval +/- amplitudepieken en nulpunten voor het 2500 Hz signaal waar de meeste oren goed op kunnen regeren.

Nu is het bekend dat menselijk gehoor niet liniaal regeert op geluidssignalenenergie dus zou het antwoord nog enigszins daardoor aangepast moeten worden over wat een goedhorend mens zou horen

Het is overigens wel bekend dat als men twee stemvorken aanslaat er doorgaans een beat frekwentie-geluid te horen is.

Het is voorts een feit dat de vraag met geen wordt rept over de amplitude van de twee bronsignalen. Zo, in geval de uiteindelijke amplitude van het samengevoegde signaal nogal zwak zou zijn kan je de sterkte van de bronnen willekeurig opschroeven om toch het samengevoegde signaal op 2500 Hz genoeg energie mee te geven om het te kunnen horen.
Pagina: 1