Raid 0 tijdelijk uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

• ekko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-02 22:16
Momenteel heb ik een RAID 0 set van 2 x Samsung F1 640 GB, op de ICHR9 van mijn P5K-E mobo.

Nu wil ik graag iDeneb (OS X voor de PC) gaan proberen. Om risico's te mijden wil ik dat graag op een aparte harde schijf installeren. Ik heb nog een Samsung T166 500 GB liggen, waar ik dat mee wil proberen.

Nu is de vraag of iemand weet of het mogelijk is om je RAID 0 array tijdelijk even los te koppelen, je BIOS instelling weer op IDE te zetten, en vervolgens vanaf een de T166 500 GB harddisk te booten. Met behoud van de mogelijkheid dat als je de 2 harde schijven van de RAID 0 array weer aankoppelt, je BIOS weer op RAID zet, hij de RAID 0 array weer vindt en je er weer van af kunt booten?

b.v.d. voor jullie antwoorden!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Volgens mij heb je het principe achter RAID-0 nog niet helemaal begrepen. Data-fragmenten worden over je verschillende schijven verdeeld. Array breken kan niet zomaar.

[ Voor 40% gewijzigd door Gunner op 30-11-2008 12:19 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Lijkt me dat je zo'n array wel kan uitschakelen om het later weer in te schakelen zolang je geen van de schijven nog gebruikt.
TS wilt volgens mij gewoon tijdelijk z'n riad 0 uitschakelen en later weer inschakelen zonder wijzigingen aan te brengen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• ekko
Tsurany schreef op zondag 30 november 2008 @ 12:22:
Lijkt me dat je zo'n array wel kan uitschakelen om het later weer in te schakelen zolang je geen van de schijven nog gebruikt.
TS wilt volgens mij gewoon tijdelijk z'n riad 0 uitschakelen en later weer inschakelen zonder wijzigingen aan te brengen.
Inderdaad precies wat ik wilde zeggen! Dat is gewoon mogelijk dus?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kabels uittrekken wanneer er geen stroom op je bak staat is toch niet zo moeilijk? :P :+

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

kan prima. al vaker gedaan hier :)

als je maar zorgt dat je niet fysiek de array afbreekt in de bios

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2008 12:42 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De RAIDcontroller schrijft op iedere disk een ID mee, waardoor hij weet welk type RAID dat er op die disk gebruikt wordt. Op die manier kun je de disks gewoon loskoppelen en op een later moment er weer aanhangen. De RAIDarray zal gewoon weer worden herkend. HEt maakt zelfs niet uit aan welke poorten dat je het geheel knoopt. Als je het nu aan poort 0 en 1 hhebt hangen en je hangt het straks aan 4 en 5 werkt dat ook gewoon.

Intel controllers zijn vrij flexibel, je kunt op die manier ook makkelijk je RAIDarray meenemen van de ene naar de andere intelcontroller.

• ekko
Oké, hartstikke bedankt!
Dit wilde ik horen!
Pagina: 1