Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-09 11:33
Beste mensen,

Ik ben sinds een week of 2 eigenaar van een samsung laptop met daarin een intel 5100 wifi link. Ik heb een d-link draadloze router aangeschaft (de dir-655). Ik ervaar wat problemen met het stabiliseren van de draadloze verbinding en het optimaal krijgen van de snelheid.

In vista geeft de status van het de Draadloze Netwerkverbinding aan dat de snelheid 150 mbps is. Dat zou toch 300 mbps moeten zijn? In de router staat 240 mbps.

Ik lees op het internet dat er veel mensen zijn die niet boven de 65, 135 of 150 uitkomen. Ik ben benieuwd of er tweakers zijn die ervaringen hiermee hebben.

Ik heb overigens de intel pro wireless netwerk software er al afgeknikkerd en laat nu windows de boel beheren met Wireless Zero Configuration.

Bedankt voor reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScopeNL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-09 23:57
Voor het 300 mbps probleem:

Dit komt volgens mij omdat je wifi kaartje niet 40 Mhz kanaal breedte ondersteund. Je bent daarom gelimiteerd tot 150 mbps. De snelheid in de praktijk is overigens maar iets van 50 - 60 mbps.

In je router moet je deze optie (40 Mhz kanaal breedte) overigens wel aanzetten bij wireless settings om 300 mbps snelheden te krijgen op apparaten die het ondersteunen.

Groeten,

SilentScopeNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 18:35
Hier ook een D-link DIR-655 (FW 1.21EU) en sinds 2 dagen een MSI EX300 notebook met jawel een Intel 5100 wireless kaart. De snelheden zijn dramatisch. Waar ik met mijn oude 4965AGN overal ons Chello Extreme abo (24Mbit download ~ 2800 KB/s) optimaal kon gebruiken haal ik dat nu alleen in de kamer waar de router staat. Op mijn kamertje op zolder haal ik nu nog geen 1 Mbit download ! 8)7
Inmiddels heb ik de router instellingen veranderd en ik draai nu de laatste Intel software helaas zonder succes.
Wellicht dan maar een intern/extern kaartje aanschaffen ?
Zou het oude Intel kaartje bijvoorbeeld werken, wat denken jullie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mangahuisman
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-03 10:12
maniac2003 schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 20:35:
Hier ook een D-link DIR-655 (FW 1.21EU) en sinds 2 dagen een MSI EX300 notebook met jawel een Intel 5100 wireless kaart. De snelheden zijn dramatisch. Waar ik met mijn oude 4965AGN overal ons Chello Extreme abo (24Mbit download ~ 2800 KB/s) optimaal kon gebruiken haal ik dat nu alleen in de kamer waar de router staat. Op mijn kamertje op zolder haal ik nu nog geen 1 Mbit download ! 8)7
Inmiddels heb ik de router instellingen veranderd en ik draai nu de laatste Intel software helaas zonder succes.
Wellicht dan maar een intern/extern kaartje aanschaffen ?
Zou het oude Intel kaartje bijvoorbeeld werken, wat denken jullie ?
Gewoon de 4965AGN maar weer aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Heb persoonlijk goede ervaringen met de 5300AGN icm een Linksys WAG160N. Ik haal wireless overdrachtsnelheden tot 8 MB/sec, 9 MB/sec, dus laten we zeggen 85~90 Mbit. Stabiel ook.

Laatste Intel software, Windows Vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 18:35
mangahuisman schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 13:31:
[...]

Gewoon de 4965AGN maar weer aansluiten.
Gisteren geprobeerd maar het blijft dramatisch, erg vreemd. Vraag me nu toch echt af waar het aan ligt. Heb nu dus maar een extern kaartje van D-Link aangeschaft kijken of dat helpt. Op school is de 5100 wel stabiel op 54Mbit.

EDIT:
D-Link kaartje is ook dramatisch. Heb maar een post gedaan om het dlink beta forum.
Kan niet eens normaal internetten op deze manier, gelukkig heb ik nog wat kabel liggen maar ideaal is het niet.

[ Voor 20% gewijzigd door maniac2003 op 28-01-2009 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net een d-link 855 aangeschaft, en er achter gekomen dat inderdaad de 5100 (in een VAIO FW21E) niet hoger komt dan 150 Mbs, en dat op de d-link router een snelheid wordt gemeld van 300 Mbs. Na wat zoeken op internet zit het volgens mij als volgt in elkaar:

De 5100 wordt in de Sony geleverd met een zogenaamde 1T2R antenne. Dit heeft tot gevolg dat het verzenden met 1 antenne (de "1T") gebeurd en daarom gelimiteerd is tot 150 Mb. Het ontvangen daarentegen gebeurd met 2 antennes (de "2R"), en kan daarom een snelheid hebben van 2*150 = 300 Mb.

De taskmanager geeft bij de netwerksnelheden de minimale waarde aan van het transmitten/receiven, en dit is dus 150 Mb. De d-link geeft de snelheid aan waarmee hij zendt (en waarmee de 5100 dus ontvangt) en dit is maximaal 300 Mb.

Klinkt logisch niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een 5100 kaartje in mijn Vaio AW11M ICM een Belkin N1 Vision.
Ik heb diverse instellingen WPA2-AES, TKIP enzenz geprobeerd maar kom met geen mogelijkheid boven de 54Mbit.
Met een Belkin N1 USB adapter kom ik wel op 300Mbit icm WPA2-AES.
Ook diverse instellingen gecontroleerd en geexperimenteerd in apparaatbeheer.
Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrickeY
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 14:12

TrickeY

www_un4given_nl

Ik heb hier een Dell laptop met de Intel (R) WiFi Link 5100.
4 dagen werkte hij goed op de Linksys WRT160N, daarna niet meer.
Dell opgebeld, van alles hebben hun op afstand geprobeerd, wifi kaart kapot dacht hij,
Laptop was opgehaald, bijna 2 weken weg geweest. En hij werkte weer.
Maar helaas, weer maar 4 a 5 dagen. En weer niets.
Nu zegt dat Dell dat het niet samen kan werken met de Linksys ofzo.
Router wat veranderd, zonder dat het hielp.
Nu De laptop op een andere plek gebruikt, nu blijkt dat hij nergens een draadloos netwerk kan vinden.
Terwijl de HP laptop gewoon alle 4 de verbindingen ziet.

Morgen maar weer Dell bellen.

www_un4given_nl

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:55
Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 09:59:
Ik heb ook een 5100 kaartje in mijn Vaio AW11M ICM een Belkin N1 Vision.
Ik heb diverse instellingen WPA2-AES, TKIP enzenz geprobeerd maar kom met geen mogelijkheid boven de 54Mbit.
Met een Belkin N1 USB adapter kom ik wel op 300Mbit icm WPA2-AES.
Ook diverse instellingen gecontroleerd en geexperimenteerd in apparaatbeheer.
Iemand een tip?
Ik heb ook een 5100 ingebouwd en heb een Sitecom die 300Mbit aan moet kunnen. Ik krijg alleen overal te zien dat ik een verbinding heb op 54Mbps en niet hoger. Gebruik een Vaio FE11M en de laatste Intel ProSet wireless.

Wat kan ik proberen om een hogere snelheid te krijgen ?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
Beste mensen,

Tijd geleden dit topic gestart en ik dacht maar weer eens wat terug te melden. Ik zie een aantal mensen nog zoeken naar optimale instellingen.

Wees in ieder geval bewust van het feit dat de snelheid nooit boven 150 mbps uit zal komen, dat komt omdat 40 mhz niet wordt ondersteund by default. Het is mij overigens wel gelukt om die snelheid te behalen, een bestand overhalen van mijn NAS naar de laptop gaat met 10 MB per seconde, redelijk acceptabel wat mij betreft.

Hiervoor de volgende instellingen gebruikt:

Intel 5100 AGN
- laatste drivers (13.0.0.107),worden overigens gratis thuisbezorgd met home premium windows 7
- kanaalbreedte 2.4 en 5.2 op automatisch
- n-modus ingeschakeld
- niet compatibel met 40 mhz op uitgeschakeld

DIR 655 router
- mixed n and g modus
- auto 20/40 width channel
- auto channel scan
- WPA 2 AES

Ik zit er over te denken om het kaartje te vervangen, is dat een btje te doen?
Zie ook: Draadloze netwerkkaart vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Ja dat is te doen, je hebt een Mini PCI express kaartje, die zijn over het algemeen makkelijk te vervangen, sommige laptops hebben een klepje aan de onderkant dat direct toegang geeft tot het Mini PCI-E slot.

Helaas is Intel vrijwel de enige aanbieder van Mini PCI-E Wireless N kaarten, de Apple Airpoirt Extreme (Broadcom BCM94321MC chipset) zou je kunnen proberen, die zit standaard in macbooks, werkt ook prima onder windows, maar is wel vrij prijzig.

Welk type Samsung laptop heb je eigenlijk?

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
Ricardo heeft in dat topic waar ik naar verwijs een SparkLAN WPEA-110N besteld.

Ik heb overigens een R510 AS04, prima dingetje.
Pagina: 1