Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René!
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-03 18:28
Beste medetweakers,

Na deze controller gekocht te hebben blijkt er een lelijke fan op te zitten met een hele kleine heatsink. Nou weet ik al dat die fan het niet voor altijd vol gaat houden en om dat te voorkomen wil ik een passieve heatsink plaatsen op de raid kaart. Dit gaat natuurlijk ten kosten van een aantal PCI/e sloten. Om dit zoveel mogelijk te beperken wil ik toch een zo'n klein mogelijke heatsink plaatsen, die echter wel genoeg koeling levert voor de processor op de kaart.

Specificaties processor:
- 1,2GHz Intel IOP348 Processor
- 12.7 Watts TDP

Naar mijn inziens zou 12,7W TDP wel degelijk passief te koelen moeten zijn. Wellicht kan een northbridge koeler zoals http://www.zalman.co.kr/ENG/product/Product_Read.asp?idx=132 gebruikt worden, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb ook geen idee hoe groot de heatsink minimaal moet zijn. Wellicht weet een van jullie een hele goede oplossing hiervoor of heb hier al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:46

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zorg in ieder geval voor een goede airflow als je de kaart passief wilt koelen. Die Zalman past in ieder geval wel, maar het kan zijn dat je hem 'schuin' moet monteren.

De IOP348 mag 100°C worden. (Tcase)

[ Voor 15% gewijzigd door PD2JK op 30-11-2008 09:50 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb reeds drie Areca-controllers (ARC-1120, ARC-1160 en ARC-1280) voorzien van Zalman ZM-NB47J northbridge heatsinks en dat werkt prima. De ZM-NB32K is zo te zien wat lager maar zal ook wel werken zolang er voldoende airflow is. Hier een voorbeeldje van de heatsink op een ARC-1120:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/57253/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René!
Dat ziet er netjes uit idd. Ik had die heatsink ook al op het oog alleen dan zou ik nog een PCI slot missen en dat is natuurlijk zonde. Hoe heet wordt jouw passieve ARC-1280 onder load?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Ik heb een ARC-1280 ook met dit blokje erop.
Mijn ervaring is als er niet direct een fan op staat hij snel tegen de 75 graden aanloopt. De controller neemt 2 extra slots in en de geluidskaart die erboven zit werd ook ong. 70 graden. Het PCB van de controller werd ca. 40 graden.

Ik heb toen een 120mm fan aan de zijkant van de kast gezet die recht op de controller blaast, temperatuur van de IOP348 zakte toen naar 35 graden en de PCB naar 20 graden (gelijk aan de temp. in de kast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 16:40
Het is wel aan te raden om er dan een fan bij in de buurt te zetten inderdaad. Ik heb zelf een ARC-1160, dus met een wat tragere IOP. En ook die wordt al best heet zonder casefan. Overigens heb ik er ook een Zalman ZM-NB47J op gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René!
Bedankt voor alle replies! Ik ga de NB32K binnekort monteren op de kaart en dan hopen dat de airflow goed genoeg is, anders dan moet ik nog een fan bijplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

TonyA schreef op zondag 30 november 2008 @ 11:06:
Dat ziet er netjes uit idd. Ik had die heatsink ook al op het oog alleen dan zou ik nog een PCI slot missen en dat is natuurlijk zonde. Hoe heet wordt jouw passieve ARC-1280 onder load?
De processor en controller van mijn ARC-1280 hebben momenteel een temperatuur van respectievelijk 61 en 51 ºC. Dit is in een systeem met minimale airflow. De temperaturen interesseren me weinig zolang het maar betrouwbaar werkt en dat doet het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik heb trouwens al bijna een jaar een 1220 en de fan hoor ik nog steeds niet boven de andere fans uitkomen (4x 120mm Enermax @ 5V). Temperatuur van de IOP333 blijft onder de 50ºC load.

Ik kreeg trouwens een passief blokje bijgeleverd, maar ik had toentertijd besloten om het eerst maar mét fan aan te 'zien' en bevalt tot nu toe goed. En ja, ik ben best kritisch als het aankomt op geluid wat een computer mag maken. ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar dat passieve blokje is 3x niks en wordt de controller nog bloedheet, tenzij je er echt een flinke fan tegenaan hebt blazen, maar dan kun je beter het 4cm fannetje gebruiken.

Overigens heb ik hetzelfde gedaan als Femme op mijn 1220.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WnFXeamyTyfkIuubcItQuoxu/full.jpg
Waarbij de airflow van de 120mm fans aan de voorkant afkomt.

Passief koelen is dus mogelijk, maar dan moet je wel iets van airflow hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ja klopt, dat heatsinkje wat Areca er bij gedaan heeft is ook te klein om 'm fatsoenlijk te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

PD2JK schreef op zondag 30 november 2008 @ 22:40:
Ja klopt, dat heatsinkje wat Areca er bij gedaan heeft is ook te klein om 'm fatsoenlijk te koelen.
Als je er een 120mm fan aan de zijkant tegenaan het blazen (of in mijn geval 2x 80mm) dan moet het te doen zijn. Echter, het ding wordt dan nog steeds bloedheet. Ik heb de temps niet precies gemeten, maar met het grotere blok erop blijft het merkbaar koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 16:40
Sterker nog.. Ik had er eerst alleen die Zalman op ipv de standaard heatsink+fan, in de hoop dat mijn systeem dan stabieler zou worden. Pas nadat ik op die plek een outtakefan had gezet bleven de crashes weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het kleine passieve heatsinkje van Areca is mijn inziens louter geschikt voor gebruik in een serverkast die een hoge airflow heeft (en een pokkeherrie produceert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:22

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb anders dat kleine blokje op mijn Areca ARC-1210 prima werkend met een stil fannetje ernaast. Zonder fannetje ernaast wordt die max 70C, met fannetje iets van 40-45C. Het fannetje dat ik ertegenaan laat blazen werd meegeleverd bij mijn moederbord (ASUS Maximus Formula) dit fannetje gaat het om. Met speedfan is die goed stil te krijgen.

Weet alleen niet hoeveel warmer die 'grotere' Areca kaarten worden?

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René!
Afbeeldingslocatie: http://img363.imageshack.us/img363/8729/1001169sd1.jpg

Het is gelukt, zonder fans aan de zijkant te plaatsen liep de temperatuur snel op naar 75C. Met deze fans geplaatst loopt de temperatuur niet boven de 62C onder load.

Aldus het is met een kleiner blok heel goed mogelijk deze kaart te koelen. En met deze ben ik 1 slot kwijt ipv de blauwe versie waar je dan 2 sloten kwijt bent.
Pagina: 1