Toon posts:

2e Sata DVD brander niet herkend in bios

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,
Ik heb een asus p5gd1-pro mobo en daarop had ik aangesloten :

1 HD op IDE
1 HD op SATA
1 DVD brander SATA

deze configuratie werkte.
Nu heb ik een tweede dvd brander aangesloten (exact zelfde type als er al inzat) en nu wordt die niet herkend.
Ze hebben beide gewoon stroom (ze gaan open) en zodra ik de ene brander er uit haal werkt de ander wel gewoon...

Sata-porten op mijn mobo zien er als volgt uit

[Master] [Slave]
[Master] [Slave]

Ik heb meerdere configuraties geprobeerd maar nu zit het er als volgt in

[DVD Brander] [HD]
[leeg] [DVD Brander]

Ik heb in mijn bios de alle IDE settings geprobeerd, IDE Mode (enhanced en compatible), RAID, Sata/S-ATA/S-ATA en P-ATA

Ik heb geen id wat ik nog kan proberen, graag tips of suggesties.

Alvast bedankt!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-02 08:08
Vreemd probleem.

Even een paar standaard vragen zodat er geen misverstanden ontstaan:
1. (hoogstwaarschijnlijk ter overvloede) Je hebt het over [Master] [Slave] en SATA. SATA heeft geen Master/Slave meer. Alle poorten zijn volwaardige kanalen. Weet je zeker dat je branders SATA-IDE zijn en niet PATA-IDE?
2. Veel moederborden hebben meerdere SATA controllers die je los van elkaar kunt in en uitschakelen. Staan ze allemaal aan? Heb je geprobeerd de drives onder dezelfde controller onder te brengen? Heb je geprobeerd de drives op 2 verschillende controllers onder te brengen?
3. Worden de drives wel in Windows/Linux herkend? (Een drive hoeft niet in het BIOS herkend te worden om het onder Windows / Linux te doen)

[ Voor 10% gewijzigd door Nijn op 30-11-2008 01:04 ]

Verwijderd

Nijn schreef op zondag 30 november 2008 @ 01:03:
3. Worden de drives wel in Windows/Linux herkend? (Een drive hoeft niet in het BIOS herkend te worden om het onder Windows / Linux te doen).
Het kan ook zijn dat TS onder Windows kijkt. Vraag zou dan dus zijn: worden drives wel beide in BIOS herkend?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2008 01:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacite,
Ik had verkeerd gepost ik heb een p5gd1 pro.

Over je vragen:
Ik weet dat SATA afhankelijk werkt en geen master/slave meer hanteert omdat er maar 1 device per kabel kan worden aangesloten, toch staat het naast mijn porten (zie screenshot mobo : http://www.nix.ru/autocat...rds_asustek/32625_top.jpg )

De interface van de dvd brander is SATA als ik het goed begrijp:
http://www.rhs.ro/index.p...BN&PHPSESSID=c05fe0613c36

Alle sata controllers staan aan lijkt mij aangezien als ik de dvd van sata controller 1 er uit trek (zodat de HD overblijft) en de dvd brander in controller 2 stop hij wel gewoon goed werkt.

Ook heb ik geprobeerd beide stations op dezelfde controller aan te sluiten, alleen diegene waarop boven de sata MASTER staat geschreven wordt herkend, of dat nou dvd brander 1 of 2 is maakt niet uit die port wordt gezien in de bios en in windows. Er wordt ten alle tijden maar 1 sata DVD brander in windows weergegeven.

Weer bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Grizzly nee windows wordt het niet gezien daarom ben ik in de bios gaan spelen, deze post gaat dus over de bios om daarmee hopelijk het probleem in windows (XP SP3) op te lossen.

Bios heb ik al geflashed met de "nieuwste" firmware overigens.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 november 2008 @ 01:12:
Er wordt ten alle tijden maar 1 sata DVD brander in windows weergegeven.
En in het BIOS ook?

Over die controller: jouw bord heeft geen 2e SATA controller, dus dat is verder geen optie om te proberen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 november 2008 @ 01:13:
Bios heb ik al geflashed met de "nieuwste" firmware overigens.
Je bedoelt van mobo of van branders (dat laatste kan op zich ook geen kwaad)?

Verwijderd

Topicstarter
beide heb ik geflashed.
En in de bios wordt het ook niet weergegeven. Eerst in de bios dan volgt windows wel was mijn gedachten.

• Nijn
Verwijderd schreef op zondag 30 november 2008 @ 01:18:
beide heb ik geflashed.
En in de bios wordt het ook niet weergegeven. Eerst in de bios dan volgt windows wel was mijn gedachten.
Nee, die 2 werken redelijk afzondelijk. Windows (en Linux wat dat betreft) doen een deel van het detecteerwerk over en luisteren wat dat betreft volstrekt niet naar de BIOS. Sterker nog, Windows (en wederom ook Linux) is vaak beter in het detecteren dan het BIOS omdat er vaker updates voor uitkomen. (Voor de liefhebbers, denk aan LBA-48. En ja, er zal vast wel iemand zijn die iets anders heeft ervaren).

Ik begin een beetje de denken in de richting van conflicten wat betreft serial numbers waardoor ze niet werken. Ergens worden ze schijnbaar door elkaar gehaald of simpelweg geweigerd omdat er 2 van zijn. In netwerk termen kun je dit vergelijken met 2 netwerkkaarten met hetzelfde MAC adres. Ik geloof dat Medion/Tevion/[voeg broertje van Medion in] dit wel is hebben uitgehaald, duizenden laptops met hetzelfde MAC adres. USB kan hier ook last van hebben als goedkope Chinezen weer is geld bespaart hebben en niet ieder product een eigen s/n gegeven hebben. Maar met SATA devices heb ik er nog nooit van gehoord (en weet ik uberhaupt niet of het protocol iets als een s/n kent en of deze van belang is).

Edit: Even over een hele andere boeg: Is je voeding wel toereikend?

[ Voor 7% gewijzigd door Nijn op 30-11-2008 01:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal ter informatie mijn bios settings hieronder posten.
Allereerst bij het opstarten van de pc krijg ik het bios autodetect scherm daarin staat:

Fourth Slave WDC (Mijn SATA HD)

Third Slave ATAPI Incompatible

Dan in mijn bios main screen

Main Primary IDE Master : MAXTOR
Main Slave IDE : Not Detected
Third IDE Master : Not Detected
Third IDE Slave : Not Detected
Fourth IDE Master : CDDVD
Fourth IDE Slave : WDC

En in mijn IDE Configuration scherm :

Configure SATA as : Standard IDE
Configure IDE Optimalization Mode: ENHANCED
Enhanced Mode Support on : SATA

Verwijderd

Topicstarter
Nijn schreef op zondag 30 november 2008 @ 01:31:
[...]

...als goedkope Chinezen weer is geld bespaart hebben en niet ieder product een eigen s/n gegeven hebben.
Ik neem aan dat samsung dit wel heeft gedaan, maar ik zal eens googlen.

En is het dan misschien mogelijk om die detectie in de bios uit te schakelen en alleen door windows laten doen ?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2008 01:37 ]

• Nijn
Configure SATA as : Standard IDE
Zou ik in ieder geval op SATA (dus geen compatible mode) laten, om dingen uit te sluiten. Je OS kan prima overweg met SATA, dus dat moet geen probleem zijn.

• Nijn
Verwijderd schreef op zondag 30 november 2008 @ 01:36:
[...]

Ik neem aan dat samsung dit wel heeft gedaan, maar ik zal eens googlen.

En is het dan misschien mogelijk om die detectie in de bios uit te schakelen en alleen door windows laten doen ?
Je zou ze van AUTO af kunnen halen. Misschien heeft je BIOS een 'none' keuze. Maar dat zal je niet helpen. Windows doet het allemaal overnieuw en kijkt niet eens naar wat het BIOS heeft gevonden.

offtopic:
Ik ben bekend met het edit knopje. Foutje, bedankt, 't is laat

[ Voor 7% gewijzigd door Nijn op 30-11-2008 01:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nijn schreef op zondag 30 november 2008 @ 01:38:
Zou ik in ieder geval op SATA (dus geen compatible mode) laten, om dingen uit te sluiten. Je OS kan prima overweg met SATA, dus dat moet geen probleem zijn.
Ik kan alleen kiezen uit:

Standard IDE
AHCI
RAID mode

Verwijderd

Dat wordt dat AHCI. Maar uit je TS begreep ik dat je dit toch al geprobeerd had?

Verwijderd

Topicstarter
Klopt en hij doet het nu nog steeds niet.
Maar dan heb ik hem in ieder geval "goed staan"

Verwijderd

Ik heb even wat zitten googlen maar kon het zo snel niet vinden (op "identical drives" "ATAPI Incompatible").

Maar "ATAPI Incompatible" geeft veel hits, wellicht dat je daarmee wat kan vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg die melding niet meer, heb met proberen de modes handmatig 0p HD / CDROM etc gezet, door dit terug te zetten op auto is die melding verholpen. En ik ben idd op google ook nog niks tegengekomen wat er op lijkt, het lijkt mij aannemelijk dat dit bij sata dus niet voorkomt.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik overigens naar windows boot in AHCI modus zie ik geen enkele cd-rom en ook mijn sata schijf niet.

• Nijn
Onder ATAPI Incompatible zul je veel vinden, maar waarschijnlijk vrijwel alleen zaken over kapotte drives en losse kabels. ATAPI is de taal die gebruikt wordt om met je drives te praten. Daar is ie dus blijkbaar incompatibel mee. Tenminste, als ze beide tegelijkertijd gebruikt worden. (kijkt even terug naar zijn s/n theorie). Hoe dan ook, deze melding is vrijwel nutteloos. Een niets zeggend symptoom.
Verwijderd schreef op zondag 30 november 2008 @ 01:56:
Als ik overigens naar windows boot in AHCI modus zie ik geen enkele cd-rom en ook mijn sata schijf niet.
Dat houd waarschijnlijk in dat je SATA drivers niet geïnstalleerd zijn onder Windows. Daar had je eerst geen last van omdat er een PATA schijf ge-emuleerd werd. Maar nu Windows puur SATA moet spreken moeten de drivers er wel zijn.

Installeer die dus even en kijk dan weer.

[ Voor 47% gewijzigd door Nijn op 30-11-2008 02:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals die melding is verholpen nadat ik mijn detectie settings weer op auto had gezet ipv CDROM in mijn bios, ik was vergeten dat ik dit eerder had geprobeerd.

Ben de drivers aan het zoeken, kom tot nu toe alleen posts tegen over drivers die bij de installatie moeten worden toegevoegd.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2008 02:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik deze drivers bij microsoft of bij Asus zoeken?
Bedankt doe ik !
Ben hem nu aan het downloaden hardstikke bedankt!

Na installatie geeft hij 1 DVD brander weer en dus niet mijn tweede en ook niet mijn HD.
In Winows systeembeheer zie ik wel naast mijn schijf 0 een schijf 1 staan, Alleen staat deze dynamisch.

Na een herstart zie ik mijn sata HD ook gewoon weer, ik ben bang dat het toch een serial probleem is inderdaad, ik heb net voor de zekerheid een mailtje naar Samsung gestuurd.

[ Voor 111% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2008 03:22 ]

• YellowOnline
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Verwijderd schreef op zondag 30 november 2008 @ 02:29:
Op de geweldig trage site van Asus.

PS. Tip: gebruik de edit knop ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 november 2008 @ 02:29:
Je kan ook gewoon Intel proberen (de maker van de SATA controller).

http://downloadcenter.int...P%20Professional&lang=eng

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2008 02:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na het vervangen van alle SATA kabels werkt het gewoon, Wat ik wel heel vreemd vind is dat ze individueel wel gewoon werkte op dezelfde kabels maargoed het werkt nu.

Veel dank voor al jullie hulp!
Pagina: 1