Dominator XMS-8500 / Asus P5N-T Deluxe

Pagina: 1
Acties:

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:19
Beste mensen,
Ik zit een beetje met problemen. Ik ben geen die hard overclocker, maar het tweaken kietelt wel steeds :P . Heb een beetje lang verhaal, maar wil zo veel mogelijk details geven.

Ik ben in het bezit van een Asus P5N-T deluxe moederbord waar ik el cheapo valueram PC6400 in had zitten. Aangezien ik ook een E8500 processor had, dacht ik ik ga overclocken, want daar waren deze processors voor gemaakt uit mijn literatuurstudie >:) . Maar dat doe je niet met die el cheapo's, dus heb ik de corsair dominators aangeschaft (2x2GB).

Nu begint de ellende. Het geheugen wil maar niet op 1066MHz draaien. Heb geprobeert op linked 5:4 of unlinked en 1066 gezet, no luck. Het rare is dat unlinked eerst nog wel werkte, maar nu niet meer. Heb het geheugen handmatig op 2,11V gezet.

En uiteraard, overclocken werkt ook niet. Heb geprobeert 3800MHz te draaien, heb zelfs de Vcore op 1,41V gezet, northbridge en southbridge verhoogd, nog steeds drama.

Nouja, dan maar weer alles op standaard en weer even verder zoeken op internet. Dus ik in de BIOS op standaard gezet, loopt hij vast in de BIOS &$%^!! Na een reset kreeg ik geen beeld meer 8)7. Ik zag de RMA al voor me, daar heb ik dus echt geen zin in. Na een tijdje uit en aan gaf hij aan dat er een bios checksum error was, en dat ik een floppy in a: moest steken, en mijn keyboard werkte niet meer. Ik was niet blij.

Geheugen eruit gedaan en er opnieuw ingezet, et voila, weer werken. Maar nu weer het gekke, als ik bijv. de Vcore instel op 1,375V dan geeft hij in de zelfde BIOS bij de monitoring, een veel lagere spanning. In windows kijk ik met Asus AI suite en met CPU-Z, beide geven verschillende spanningen én verschillende FSB snelheden / multipliers. Maar wel de zelfde totale kloksnelheid... :?

En nu nog iets, ik heb mijn Asus bord boos gemaakt denk ik, want ik mag niet meer overclocken... Als ik waardes verander van FSB of geheugen, opslaan en weer de BIOS in ga, staat alles weer netjes op de standaardinstellingen. Alleen de spanningen blijven staan.

Nog iets raars, cmos clearen werkt niet... Sommige instellingen zijn wel weg, maar overclockingsinstellingen blijven weer staan. Ook met jumper geprobeert, zelfde resultaat.

Heb mijn systeem nu weer draaien met de el cheapo geheugens, en werkt weer perfect (op de verschillende waardeaanduidingen na dan van AI suite en CPU-Z).

Nu mijn vraag (hèhè eindelijk...) Is er een compatibiliteitsissue met dit geheugen en dit moederbord en evt. icm. overclocking? Ik heb toch al serieus bezig geweest met zoeken, maar kom niet iets concreet tegen. Asus zelf zegt dat de 1GB versies gewoon moeten werken in dit bord, in alle channels.

Alvast erg bedankt voor het meedenken (en het lezen _/-\o_ )

Update: Ik heb de modules in A2 en B2 gedaan (ipv. A1 en B1) en het lijkt nu stukken beter te werken! Ook heb ik de spanning opgevoerd naar 2,21V. Ik kan mijn geheugen nu goed klokken en de juiste timings toepassen. Ook kan ik mijn processor nu beter overclocken, draai nu op 3680 MHz / 1,350V. 3800 wil nog niet lekker stabiel, ook niet bij 1,400V, maar ben alweer een stuk verder zo!

Update 2: Vanochtend startte hij weer niet met de bekende bios checksum error. Hij wilde niks meer. Had hem ook niet overgeclocked, dus dat kon het ook niet zijn. Heb nu de el cheapo's er weer in en loopt als een trien. Conclusie: Dominators en P5N-T deluxe = no go. Dus probeer het niet!!!

[ Voor 10% gewijzigd door Frank__B op 30-11-2008 12:56 . Reden: Oplossing toch niet gevonden ]

Verwijderd

Hoi Frank,

Ik heb een Asus M2N SLI Deluxe moederbord en heb een poos geleden ook geheugenreepjes van Dominator gehaald. Ik krijg alleen maar blauwe schermen als windows bezig is met opstarten.
Ik had het van de week nog eens geprobeerd, maar met die reepjes erin doet me hele pc niks. Alleen de koeler van me processor gaat draaien...

Snap er niks van. Met de geheugenblokjes van Corsair heb ik geen problemen. Draait als een zonnetje...

Ik denk dan Dominator niet goed samen gaat met Asus...

Groeten van Fred

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:19
Nog even een update: Ik heb nu Kingston HyperX 2x 2GB (KHX8500D2K2/4G) geïnstalleerd in channel 1&3. Ik kreeg deze weer niet boven de 800 MHz uit zonder blauwe schermen en vastlopers (bij 1066 kwam hij niet eens voorbij de BIOS). Welliswaar minder dan bij de Dominators, maar evengoed niet mee te werken.

Heb de HyperX nu in channel 2&4 draaien, en ze doen het nu prima op 2,31V (doosje zegt 2,3V). Geen vuiltje meer aan de lucht. Het probleem lijkt dus echt in het bord te zitten. Daarbij had ik dubbel problemen, omdat: en Dominators (2x2GB) niet ondersteund werden, en channel 1 & 3 dus niet te gebruiken zijn voor snelheden boven de 800 MHz. Hoop dat andere mensen hiermee ook geholpen zijn.