Toon posts:

wii defect na 13 maanden, garantie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
vorig jaar bij bart smit in veenendaal een wii gekocht, na 13 maanden is het ding stuk (lampje brand niet meer) volgens mij is de garantieperiode van bart smit 12 maanden maar nu lees ik op internet soms dat de wettelijke europese garantie termijn 2 jaar bedraagt. In geval 1 heb ik dus geen garantie meer maar in geval 2 wel, die moet ik dan nog wel zien te halen bij bart smit. Mijn vraag is: hoe zit dit nu? Heb ik nog recht op garantie van mijn wii???

en als ik garantie heb, hoe verloopt zo'n proces? ik heb volgens mij geen bon meer van het apparaat, sta ik miscchien ergens geregistreerd?

graag help

Mvg

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 21:47
Dat Consuwijzer ( voorheen postbus 51 ) spotje geloof ik, niet gezien met dat ventje in de speeldgoedwinkel ?

Neem aan dat je het bedrag niet contact had betaald, dus moet je het wel terugvinden op een bankafschrift.
Hier wat meer info

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:11
Verwijderd schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 18:05:
ik heb volgens mij geen bon meer van het apparaat, sta ik miscchien ergens geregistreerd?
Tenzij jij je gegevens hebt gegeven, sta je nergens geregistreerd. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik in het Bart Smit klanten systeem werd gezet dus ga ermaar vanuit van niet. Mycom doet dit bijv. wel. Zonder bon kom je nergens, maar uitsluitsel zul je alleen bij de winkel krijgen.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ja, je hebt gewoon garantie: http://www.consuwijzer.nl/

Je kan daar alles vinden. Nintendo staat nou niet bepaald bekend om zijn service op dit gebied (mijn Wii is ook kapot gegaan), maar wellicht zijn ze inmiddels veranderd :)

Gewoon Nintendo bellen dus, of wellicht coulance van Bart Smit.

[ Voor 12% gewijzigd door PWM op 29-11-2008 18:12 ]

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

PromoX

Flying solo

Dit lijkt me beter te passen in Shopping Forum

SGD -> SF

And I'm the only one and I walk alone.

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-01 17:50
Ik zou even Nintendo bellen. Die zijn erg aardig wat betreft (fabrieks)garantie.
Succes.

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 15:26
In NL geldt de richtlijn van 2 jaar wettelijke garantie niet. Deze europeese richtlijn is niet overgenomen in het Nederlandse consumentenkooprecht. De richtlijn zou namelijk afbreuk doen op onze huidige nationale wetgeving.
Als je product buiten de garantie periode van de klant kapot gaat, maar dit nog binnen de economische levensduur van het product is kan je een deel van de reparatiekosten verhalen op de verkoper. Dit heeft dus niets met nintendo te maken. Overigens repareerd Nintendo hun producten niet, maar ze zullen die altijd omruilen voor een nieuw product. Wanneer dit buiten de garantie is zal er een omruil voorstel gegeven worden, met een x bedrag (bij een DS bijvoorbeeld 93 euro). De verkopende partij (Bart-Smit in dit geval) zal een deel van deze kosten moeten vergoeden. Er blijft echter een deel van de kosten voor rekening van de consument.

Een belletje naar nintendo misstaat inderdaad ook niet. Ze zijn gelukkig erg coulant, en ik denk wel dat ze in staan zijn je nog netjes te helpen. Probeer een betaalbewijs te regelen (dit kan de originele bon zijn, maar ook een bankafschrift). Officieel is een getuige ook voldoende, maar dit wordt niet altijd geaccepteerd.

Waar al naar verwezen is, is de website www.consuwijzer.nl. Hier staat het allemaal nog eens duidelijk uitgelegd!

Sccs ermee!

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Verwijderd

IJnte schreef op zondag 30 november 2008 @ 21:08:
In NL geldt de richtlijn van 2 jaar wettelijke garantie niet. Deze europeese richtlijn is niet overgenomen in het Nederlandse consumentenkooprecht. De richtlijn zou namelijk afbreuk doen op onze huidige nationale wetgeving.
Als je product buiten de garantie periode van de klant kapot gaat, maar dit nog binnen de economische levensduur van het product is kan je een deel van de reparatiekosten verhalen op de verkoper. Dit heeft dus niets met nintendo te maken. Overigens repareerd Nintendo hun producten niet, maar ze zullen die altijd omruilen voor een nieuw product. Wanneer dit buiten de garantie is zal er een omruil voorstel gegeven worden, met een x bedrag (bij een DS bijvoorbeeld 93 euro). De verkopende partij (Bart-Smit in dit geval) zal een deel van deze kosten moeten vergoeden. Er blijft echter een deel van de kosten voor rekening van de consument.

Een belletje naar nintendo misstaat inderdaad ook niet. Ze zijn gelukkig erg coulant, en ik denk wel dat ze in staan zijn je nog netjes te helpen. Probeer een betaalbewijs te regelen (dit kan de originele bon zijn, maar ook een bankafschrift). Officieel is een getuige ook voldoende, maar dit wordt niet altijd geaccepteerd.

Waar al naar verwezen is, is de website www.consuwijzer.nl. Hier staat het allemaal nog eens duidelijk uitgelegd!

Sccs ermee!
Klok Klepel verhaal. De economische levensduur heeft er niets mee te maken, noch is het de hoofdregel dat de consument zelf aan de reparatie moet bijbetalen. Noch is er in de Nederlandse wetgeving niets met de richtlijn gedaan. Het gaat om het conformiteitsvereiste en of je dus mag verwachten dat een product een bepaalde tijd mee gaat. Mag je dit verwachten, en voldoet het product hier niet aan, dan is het non-conform. De hoofdregel is kostenloze vervanging of reparatie. De consument kan hierbij aan mee moeten dragen, maar als uitzondering op de hoofdregel, en namelijk in die gevallen waar een vervanging/reparatie de levensduur of eigenschappen van het product bijzonder verbetert.

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 15:26
Idd, klok klepel verhaal.. De economische levensduur heeft hier wel mee te maken, omdat de garantieperiode die de fabrikant hierop hanteerd is overschreden. Dan kan je het app nog wel als non-conform betitelen, maar de fabrikant levert de garantie van 1 jaar op het product, en de verkopende partij is verantwoordelijk voor het product tot en met het einde van de economische levensduur..
Uiterraard wordt er altijd gespeeld op kostenloze vervanging voor de consument, maar dit is dan uit coulance van de reparateur en niet zijn verplichting.
[edit]
Voglens mij zeg je hetzelfde als wat ik doe, alleen lees je mijn statement verkeerd..

[ Voor 8% gewijzigd door IJnte op 30-11-2008 21:16 ]

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Pagina: 1