Is de gamesredactie van tweakers pro-360/anti-PS3?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is de gamesredactie van tweakers pro-360/anti-PS3?

Een onderwerp dat regelmatig voorkomt in het PS3 ervaringen topic is de schijnbare voorkeur van de redactie voor de Xbox 360 tegenover de Sony Playstation 3.

In nieuwsberichten en reviews van platform exclusives van deze twee consoles lijkt het alsof de redactie niet objectief is. De belangrijke AA titels als LBP en Resistance 2 krijgen niet dezelfde behandeling als Fable II en Gears of War 2.

Vreemd genoeg werden de beide 360 titels direct bij de release gereviewed terwijl de twee toppers van Sony compleet worden overgeslagen. Little Big Planet kreeg pas na bijna een maand een review terwijl Resistance 2 tot nu toe helemaal is genegeerd.

offtopic:
Een voorbeeld:
Daar waar de hele wereld (bijna te) positief was over LBP is blijft Paul Hulsebosch kritisch. Ik heb de review nu twee maal gelezen en dan valt me op dat hij de minpunten soms uitvergroot. Zo noemt hij het 'probleem' van de respawn punten en dat je met respawnen een leven kwijtraakt. Dat is natuurlijk onzin het is zelfs in de meest kiddy games zo dat je een bepaald aantal levens hebt en dat je die kwijt raakt naarmate je respawned. Media Molecule heeft ervoor gekozen het speelplezier niet te verpesten door je te laten spawen op bij het laatste checkpoint ipv aan het begin.

In de review komt hij tot een aantal leuke en unieke eigenschappen van LBP, hij behandelt een aantal 'voordelen' die LBP zo speciaal maken. Als je dan uiteindelijk naar beneden scrollt zie je het eindcijfer, een 7.5!
Dit is mijn beleving totaal niet in lijn met de bovenstaande review, de game én reviews van andere gamesmedia. Of hebben we hier te maken met een gluiperige tactiek voor meer pageviews?

Het gaat me nu niet om deze ene review maar om de totale houding van Tweakers t.o.v het 360/PS3 gebeuren. Misschien is het nodig met een schone lei te beginnen?

Nu lijkt het mij eerlijk om gewoon duidelijkheid te geven hierover, misschien dat we dat kunnen voortzetten in het PS3 ervaringen topic?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2008 20:50 . Reden: Het LBP verhaal even apart gezet om duidelijk te maken waar het werkelijk om gaat. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

LBP is overhyped, het gegeven cijfer hier op T.net is terecht ...imo.
Verder stoor ik me er niet aan dat de 360 schijnbaar altijd voorrang krijgt, maar een beetje gelijkere verdeling in aandacht is niet verkeerd en misschien wel gewenst.

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 16:27

scorpie

Supra Addict

Ik las ook al in het PS3 topic dat reviews die schijnbaar op de PS3 gespeeld zijn, helemaal niet op de PS3 gespeeld (lijken te) zijn, want reviewers hebben het dan ineens over A, B, X en Y knoppen. (Is het geval bij Pure).

@ScrooLoose, je kunt het oneens zijn met een cijfer of niet, maar het gros van alle reviews zijn positiever dan t.net. Het valt gewoon op dat t.net een "heel ander" cijfer geeft. Dat jij het een (on)terecht cijfer vind of niet, daar gaat het nou net niet om. Als ik een spel compleet niks vind, maar van alle media krijgt het een 10, dan kan ik alleen zeggen dat het geen spel voor mij is. Een review hoort objectief te zijn.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Microsoft heeft toch eens T.Net gesponsord voor een 360 forum ofzo? :X ;)

Zal er vast niets mee te maken hebben maar die review van Pure was wel heel raar.

Kritiek topics vind ik altijd wel leuk; vaak kom je dan op een mening / uitleg waar je nog niet eerder aan gedacht hebt.

Ik ga dit topic in ieder geval volgen :)

[ Voor 34% gewijzigd door RedHat op 29-11-2008 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
RedHat schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 17:57:
Microsoft heeft toch eens T.Net gesponsord voor een 360 forum ofzo? :X ;)
Nee, dat was Sony, met een PS3-forum ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Sarcasme zou verboden moeten zijn op het internet... komt nooit goed over B)

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 18:01:
[...]

Nee, dat was Sony, met een PS3-forum ;)
[joke]Die moesten er voor betalen. Tweakers geeft de Xbox gratis reclame[/joke]

Serieus: Ik denk niet dat er opzet in het spel is. Wel vind ik het opvallend dat EA games vaak positievere reviews krijgen dan niet EA games. O-)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2008 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceEyz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:53
Als onpartijdige PC-Gamer valt het me wel op dat er meer over de X360 wordt gesproken dan over de PS3. Voor de Wii komt nou eenmaal weinig uit, maar de PC is al helemaal dramatisch :).

Net als voor de PS3, geldt ook voor de PC dat Multi-Platform games in ieder geval bekeken en getest kunnen worden op de verschillende platforms. (Drie-)Dubbele reviews is natuurlijk ook niet de bedoeling, maar het kan binnen één review aangestipt worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakjur
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:38

Tweakjur

Redacteur
Over het individuele geval van Littlebigplanet kan ik niet oordelen, omdat ik het spel zelf niet uitvoerig genoeg gespeeld heb om met een heel eigen oordeel te geven. Wel kan ik me vinden in de punten die Paul in zijn review aandraagt, maar voor discussies over of een game wel of niet goed is, hebben we uiteraard andere fora dan het Geachte Redactie-forum.

Betreffende Xbox 360 versus Playstation 3. Natuurlijk heeft iedereen zo zijn favoriete console, net zoals een politiek journalist vast zelf ook op een bepaalde partij stemt, of een autorecensent zelf ook een bepaald merk rijdt. Dat betekent niet dat je niet professioneel genoeg kunt zijn om andere consoles, of partijen, of automerken, op een gelijke manier behandelen. Maar goed, nu het op deze wijze aan de kaart gesteld wordt: mijn favoriete console is de Playstation 3. Waarom? Ik vind het apparaat stijlvoller vormgegeven, ik vind de controller fijn bij de meeste spellen die ik speel en hij is muisstil, in tegenstelling tot de Xbox 360. Totaal echter 'besides the point'.

Hetgeen in dit topic waargenomen wordt, namelijk dat bepaalde AA-games (marketingterm) van de Xbox 360 een snellere behandeling hebben gekregen dan games op de PS3, klopt. Dat heeft voor een groot deel te maken met de PR teams van Microsoft en Sony. Microsoft heeft de Nederlandse media ruim de kans gegeven Gears of War 2 ruim voor de release te spelen, hetzelfde geldt voor Fable 2. Bij Sony gaat dit vaak ook goed, maar nog niet altijd. Zo kregen wij Littlebigplanet pas binnen toen de game al lang in de winkelschappen lag. Tel daarbij het productieproces (spelen, schrijven, eindredactie) bij op en je snapt dat die review nooit meer op tijd op de site gaat komen. Wat betreft Resistance 2 kan ik overigens zeggen dat die review er aan zit te komen, begin komende week.

Dan de multiplatformgames, oftewel: spellen die voor zowel de PS3 als de Xbox 360 verschijnen. We krijgen ons reviewmateriaal aangeleverd van de uitgevers, die hun games weer krijgen uit de distributiekanalen. Zeker bij spellen die nagenoeg identiek zijn, zullen wij daarvan maar één versie binnenkrijgen ter review. Ik heb het niet bijgehouden, maar kijkend naar de stapel games op mijn bureau en in de kast, zou ik concluderen dat we meer Xbox 360-spellen binnen krijgen dan PS3-spellen. Of hier vanuit de uitgevers (en dan doel ik dus op EA, Actvision, Ubisoft, Rockstar, etc.) nog een gedachte achter zit, zou ik je niet kunnen vertellen.

Het is dus zeker niet zo dat wij als redactie de voorkeur geven aan spellen van Microsoft zelf, of die op de Xbox 360 gespeeld kunnen worden. We hebben van beide consoles zogenaamde 'debugs' tot onze beschikking en hebben met geen van beide bedrijven een slechte of verstoorde relatie, of juist een iets 'te goede' relatie, om het zo maar te stellen.

(was voorheen JJJur, nickchange 4-8-2014)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nudie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02 17:53
(jarig!)
Elke keer dat je Sackboy dood laat gaan, keer je terug naar het savepoint aan het begin van de sectie en van die savepoints zijn er gelukkig genoeg. Als je echter door het aantal levens van Sackboy heen bent, keer je terug naar het begin van het level en dat is frustrerend. Het gebeurt weliswaar niet vaak, maar het is een grote bron van frustratie. De vraag is waarom Media Molecule voor een dergelijke oplossing heeft gekozen. Waarom niet standaard terugkeren naar het begin van de sectie, zonder de beperking van een bepaald aantal levens?
are you kidding me? Mening van 1 individu = review = prima. Maar is het zoveel gevraagd dat die betreffende individu bekwaam en professioneel genoeg is om uberhaupt voor Tweakers te reviewen? Kans-loos.

[ Voor 4% gewijzigd door nudie op 29-11-2008 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:38
nudie schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 23:20:
are you kidding me? Mening van 1 individu = review = prima. Maar is het zoveel gevraagd dat die betreffende individu bekwaam en professioneel genoeg is om uberhaupt voor Tweakers te reviewen? Kans-loos.
En wat is hier niet professioneel aan dan? Ik zou toch iets meer onderbouwing willen zien voor je mensen gaat beschuldigen van onbekwaamheid, kansloosheid en onprofessionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nudie schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 23:20:
Mening van 1 individu = review = prima.
Waarom is dat prima :? Ik kan mij ook voorstellen dat een review zo neutraal en evenwichtig mogelijk wordt gedaan zonder te pogen de mening van de lezer te beïnvloeden in de richting van de mening van de auteur - door de lezer te leiden via een verhaaltje naar zijn conclusie. Waarom niet gewoon pogen zo objectief mogelijk en ongekleurd een spel te bespreken zodat de lezer zelf zijn eigen mening kan vormen over het besproken spel: is dit wel of niet iets voor mij. Waarom zou je moeten afgaan op de mening van 1 persoon? Waarom kan een review niet gewoon dat zijn een review?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2008 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat Nudie bedoelt dat het normaal gesproken normaal is dat 1 iemand een game beoordeeld, als die ene persoon dan neutraal en professioneel is komt dat tot een goede onderbouwde review.

Dat is dus hetzelfde wat jij hieronder perfect uitlegt.
Ik kan mij ook voorstellen dat een review zo neutraal en evenwichtig mogelijk wordt gedaan zonder te pogen de mening van de lezer te beïnvloeden in de richting van de mening van de auteur - door de lezer te leiden via een verhaaltje naar zijn conclusie. Waarom niet gewoon pogen zo objectief mogelijk en ongekleurd een spel te bespreken zodat de lezer zelf zijn eigen mening kan vormen over het besproken spel: is dit wel of niet iets voor mij. Waarom zou je moeten afgaan op de mening van 1 persoon? Waarom kan een review niet gewoon dat zijn een review?
Bij het programma Gamekings zorgen ze altijd dat een review door 2 of 3 personen wordt gedaan, daardoor krijg je verschillende invalshoeken te horen en kun je zelf een 'kant' kiezen. Nu is dat op t.net denk ik niet haalbaar vanwege tekort aan mankracht daarom zou die enkele reviewer dus zo neutraal mogelijk moeten zijn.

Laat een game bijvoorbeeld ook niet beoordelen door iemand die helemaal niets in die game ziet. Dan krijg je vaak te maken met een self-fulfilling prophecy. In mijn geval zou dat betekenen dat ik een Japanse RPG of een MMO moest reviewen, ik kan je nu al zeggen dat het cijfer laag zal zijn gewoon omdat ik niet enthousiast van die games word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Verwijderd schreef op zondag 30 november 2008 @ 13:11:Bij het programma Gamekings zorgen ze altijd dat een review door 2 of 3 personen wordt gedaan, daardoor krijg je verschillende invalshoeken te horen en kun je zelf een 'kant' kiezen.
Dat is dat programma waari ze verschrikkelijke kritiek hadden op alles en iedereen die Assassins Creed geen 10 gaven omdat het zo mooi was. Dat het spel saai en herhalend was mocht geen issue zijn.

Op alles en iedereen is wel wat aan te merken. Als ik zie dat Erwin Bergevoet van Gamer een review heeft geschreven klik ik die ook snel weg.

LPB is de eerste exclusive van Sony die een lager cijfer krijgt dan gemiddeld op Tweakers, ik zie het grotere plaatje nog steeds niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 11:48
Als je nou gewoon stopt met cijfers geven en overstapt naar alleen de min en plus punten.

Een rijtje pluspunten en een rijtje minpunten.

Nooit meer gesteggel over cijfers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
tspawn schreef op zondag 30 november 2008 @ 14:42:
Als je nou gewoon stopt met cijfers geven en overstapt naar alleen de min en plus punten.

Dan krijg je een discussie over de plus- of minpunten, het weglaten van bepaalde beoordelingen lijkt me alleen maar te resulteren in een discussie over andere oordelen van de reviewer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymmv
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:26

Hoera, we zijn er uit. Het topic kan dicht. ;)

(Ik vind dit echt een prima voorstel. Tweakers.net is tenslotten geen gaming site. T.net gaat ook niet cijfers uitdelen voor de laatste versie van Office en Adobe Photoshop niet waar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
ymmv schreef op zondag 30 november 2008 @ 14:57:
[...]

(Ik vind dit echt een prima voorstel. Tweakers.net is tenslotten geen gaming site. T.net gaat ook niet cijfers uitdelen voor de laatste versie van Office en Adobe Photoshop niet waar)
Office en Photoshop zijn ook niet echt vergelijkbaar met games aangezien het allebei producten zijn op een markt met weinig tot geen concurrentie. De gamesmarkt heeft juist een bijzonder groot aanbod aan spellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ymmv schreef op zondag 30 november 2008 @ 14:57:
[...]

Inderdaad: Hoog Spel deed dit vroeger ook (geen cijfers geven).
Jorrit schreef op zondag 30 november 2008 @ 15:02:
[...]

Office en Photoshop zijn ook niet echt vergelijkbaar met games aangezien het allebei producten zijn op een markt met weinig tot geen concurrentie. De gamesmarkt heeft juist een bijzonder groot aanbod aan spellen.
Nou dan geeft hij gewoon een ander voorbeeld: voor hardware reviews wordt volgens mij ook niet echt een cijfer gegeven, terwijl er wel veel concurrentie bestaat.

Ik vind het wel een goed plan om de cijfers voortaan te schrappen onderaan de gamereviews. Aan kunst kun je immers ook moeilijk een cijfer geven.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2008 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-09 11:33
Verwijderd schreef op zondag 30 november 2008 @ 15:05:
[...]

Inderdaad: Hoog Spel deed dit vroeger ook (geen cijfers geven).

[...]

Nou dan geeft hij gewoon een ander voorbeeld: voor hardware reviews wordt volgens mij ook niet echt een cijfer gegeven, terwijl er wel veel concurrentie bestaat.

Ik vind het wel een goed plan om de cijfers voortaan te schrappen onderaan de gamereviews. Aan kunst kun je immers ook moeilijk een cijfer geven.
Hmm daar ben ik het niet helemaal mee eens. Bij elke game staan een paar min en plus punten, zonder een cijfer kun je niet echt goed oordelen hoe zwaar de voordelen tegen de nadelen van de game wegen, vooral ook omdat de redactie vaak meer een beschrijvende review geeft met pas als allerlaatste wat plus en tegens. (Hierdoor wordt het niet al van te voren duidelijk gemaakt of dit allemaal tegen elkaar opweegt).

Ik vind zelf het systeem wat er nu is prima trouwens. En dat EA en andere publishers multi-platform games vaak aan de redactie geven in de 360 versie, wat maakt dat uit, de games zijn praktisch hetzelfde. De 360 blijkt tot nu toe (voor uitgevers) gewoon het populairste medium te zijn (makkelijke hardware, meest verkochte games per console/totaal)

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:04
Ik denk dat de gameredactie van Tweakers wel al ruim voor de release aan XBOX360 (en Nintendo Wii) content kan komen (scene en/of p2p) en niet aan de PS3 content, omdat ze dit officieel beschikbaar moeten laten stellen of kopen. ISO's werken nog niet op de PS3 en als reviewer moet je een 'debug' machine hebben om preview/review exemplaren te kunnen spelen (officieel voor de XBOX360 ook trouwens), en als je zo'n machine hebt sta je bij Sony (of Microsoft) op de lijst van officiële pers/previewers/reviewers. ;) :+

[ Voor 38% gewijzigd door Jumpman op 30-11-2008 15:39 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
Afhankelijk van je definitie van 'scene' klopt dat ja, de uitgeversscene :+ Overigens hebben is er alleen van de Wii geen debug op het kantoor.

[ Voor 68% gewijzigd door Rafe op 30-11-2008 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 11:48
Jorrit schreef op zondag 30 november 2008 @ 14:53:
[...]

Dan krijg je een discussie over de plus- of minpunten, het weglaten van bepaalde beoordelingen lijkt me alleen maar te resulteren in een discussie over andere oordelen van de reviewer.
Klopt, maar discussie houd je (gelukkig) toch, maar men kan voorzichzelf dan een intepretatie maken van de plus en min punten.

Oplossing is er toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

Volgens mij is het niet iedereen hier duidelijk dat het NIET om specifieke reviews gaat.

Juist de totale houding van T.net tov de 360 en PS3, dus evenveel aandacht voor beide platforms, niet dubbelzinnig/negatief taalgebruik bij de ene console etc.

Maar kennelijk wordt het door veel mensen hier bestempeld als 'spoken zien'.
*meld zich bij RTL4 voor een eigen programma.*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
Verwijderd schreef op zondag 30 november 2008 @ 23:11:

Volgens mij is het niet iedereen hier duidelijk dat het NIET om specifieke reviews gaat.

Juist de totale houding van T.net tov de 360 en PS3, dus evenveel aandacht voor beide platforms, niet dubbelzinnig/negatief taalgebruik bij de ene console etc.

Maar kennelijk wordt het door veel mensen hier bestempeld als 'spoken zien'.
*meld zich bij RTL4 voor een eigen programma.*
Als je concrete voorbeelden kon geven zou het je casus natuurlijk wel staven, op deze manier heeft een discussie niet zoveel zin. Dus meerdere individuele gevallen zullen je zaak wel degelijk staven.
Pagina: 1