• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:13
Ben nu paar dagen in het bezit van nieuwe setup met volgende specs:
CPU: Q6600
MB: P5Q Pro
Ram: OCZ Gold OCZ2G8004GK
Scythe Mugen koeler op de CPU, idle@ ongeveer 30 graden

Wilde beginnen met licht overklokken, en dacht prime95 eerst even te testen @stock settings aleer te beginnen.

Maar deze haalt nog geen paar minuten of hij faalt al met een FATAL ERROR, en dat het getal niet is zoals verwacht. Nu vraag ik mij af hoe dit kan.

Met een overclock naar 9*333Mhz, heb ik hetzelfde, maar nu kan ik niet controleren of hij het doet, omdat hij @stock al faalde.

Wat heb ik al gedaan:
Nieuwste BIOS geflashed
DRAM timings gezet op fabriekswaarden
Memtest gedraaid gisternacht, geen errors!

Kan het zijn dat de CPU niet goed is? Mijn systeem is verder gewoon stabiel.

[ Voor 3% gewijzigd door B-Bandit op 29-11-2008 15:46 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
probeer is een ander programma zoals intelburntest.

http://specs.tweak.to/15535

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:41
Of ORTHOS, kan goed zijn dat je problemen softwarematig zijn.

• B-Bandit
Hmm, mijn topictitel klopt eigenlijk niet. Ik bedoel natuurlijk dat hij meteen errors weergeeft.

ORTHOS heb ik al geprobeerd, maar niet doorgezet, want deze weet slechts 2 cores te stressen, ook met 2 sessies, springt hij niet op core 3 en 4. Maar dat kan ik nog uitzoeken.
[edit]met taskmanager verdelen dus.

Waarom ik eigenlijk vooral geen alternatieven geprobeerd heb, is inderdaad omdat er genoeg mensen zijn met dezelfde setup die geen errors krijgen. En doorgaans kwam ik via google op antwoorden in de trend van: als Prime95 faalt, móet er iets fout zijn.

Maar ik ga intelburntest proberen vanavond. Ik hoop daarmee een beter resultaat te krijgen dan.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11-2025
misschien heeft je geheugen wat meer prik nodig? weet niet wat het operating voltage is van het geheugen, maar zou je even naar kunnen kijken.

• B-Bandit
Operating voltage is 1.80 volt, en daar staat hij ook op. Er wordt op de site ook 1.85 als EVP aangegeven, maar weet niet wat dat is.

Ik ben nog niet zo ervaren in het OC'en, maar ik vind het vreemd dat ik allerlei truukjes moet gaan uithalen om hem @stock stabiel te krijgen.

• B-Bandit
Nou tis nog geen 24 uur later, maar ik laat jullie even weten dat Intelburntest, wél vlekkeloos de test haalt. Heb 20 runs gedaan, en dat wordt doorgaans gelijkgesteld met een flink aan uren prime95, dus ik ga er van uit dat hij gewoon lekker loopt nu. En ik merk ook dat als ik te ver ga, het systeem ook écht instabiel wordt.

Dus ik kan nu lekker gaan overclocken!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Shailesh schreef op zondag 30 november 2008 @ 14:53:
Nou tis nog geen 24 uur later, maar ik laat jullie even weten dat Intelburntest, wél vlekkeloos de test haalt. Heb 20 runs gedaan, en dat wordt doorgaans gelijkgesteld met een flink aan uren prime95, dus ik ga er van uit dat hij gewoon lekker loopt nu. En ik merk ook dat als ik te ver ga, het systeem ook écht instabiel wordt.

Dus ik kan nu lekker gaan overclocken!
intelburntest is geen garantie op een stabiel systeem, ik heb hier eens 50 runs gepassed en met prime95ging hij er na 2 uur uit..

ik zou toch eens kijken hoe alles ingesteld staat, waarschijnlijk staat er ergens een instelling niet goed.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Ik zou ook nog eens even meer testen.
Prime95 heeft 3 verschillende testen waarmee je kunt kijken waar je bottleneck zit.

Het kan namelijk zo zijn dat je moederbord haar standaard waarden toepast. Dat kan dus vanalles inhouden, meestal zit dit wel goed maar niet altijd. Bijv te lage Vmem of te strakke timings (meestal lossere). Onderdelen zijn niet altijd gegarandeerd om op fabriekswaarden correct met elkaar te werken. Dan moet je een Dell pc kopen ofzo en zelfs dan heb je geen zekerheid behalve hun Helpdesk. En dan kom je toch weer op het zelfde uit namelijk; je kunt het beter zelf doen en er even wat meer tijd in steken zodat je het GOED doet. ;)

• B-Bandit
Hmm, dat is dan weer een beetje een domper. Heb nog niet echt strak zitten tweaken. Simpel de Vcore lichtjes omhoog geschroefd, en fsb met 66mhz verhoogd. Zit nu dus op 3Ghz, en dat vond ik wel aardig. De Vcore beetje kunnen verlagen, en het liep ogenschijnlijk ook zeer stabiel...

Zal van de week wel even gaan spelen met de settings op het MB. Heb niet zo een hoog doel gesteld met het OC'en. Verder dan 3Ghz hoeft niet. Ik lees dat men met (normale)luchtkoeling toch al niet verder dan 3.2Ghz komt.

Pagina: 1