Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:20
Ik ben in het bezit van een gigabyte EP45-DS3p (Rev. 1.0) i.c.m. een E8400 (C0).
het wordt gekoeld door een artic freezer pro. Snelheden staan stock. Ik draai vista 64BIT als OS.
Alle voltages staan op auto.

Het wonderlijke is dat de temperatuur van beide cores continue gelijk is. En altijd op 38 graden staat.
zelfs met othos stressen en overclocked naar 3.6 krijg in de temperatuur niet boven de 41 graden.
Dit lijkt mij niet juist. om dit te checken gebruik ik coretemp. Speedfan geeft voor beide cores standaard 43 graden aan. (Dit topic gaat niet over het temp. tussen beide programma's)

Een vriend van mij gebruikt dezelfde software, dezelfde proces, maar dan i.c.m. met een gigabyte p35-ds3.
Bij heeft geeft coretemp netjes een variabel getal aan bij de temperaturen. Dit fluctueert per seconde. Dit is mijn
inziens ook logisch.

Ik heb vannacht de balkondeur open laten staan en mijn kast voor de deur neer gezet. Het systeemje zou dus tijdens het opstarten minder moeten aangeven dan bovenstaande temperaturen (met verwarming aan).
Helaas gaf Coretemp weer standaard 38 graden aan, en speedfan 43. Beide cores gelijke temperatuur.

Ik vermoed dus dat programma´s de verkeerde sensor uitlezen. Die van het MOBO o.i.d.
Ook heb ik een biosupdate gedaan naar F8. Dit bracht ook geen soelaas.

Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Het kan zijn dat de thermaldiode van de cpu stuk is. Als je die op een ander mobo prikt, houdt je dan hetzelfde probleem?

Ik heb hier een QX6850 liggen die per definitie 86 graden is op Gigabyte borden, onafhankelijk of het ding net opgestart is of al een uur onder load staat. Als ik mijn E8400 erop duw werkt het verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
Het is voor mij niet mogelijk dit op een ander mobo te testen. Wel fluctueert in de bios de temperatuur per seconden. Wat mijn inziens een teken is dat die diode functioneert. (Ik zeg niet dat de bios de juiste temp aangeeft!)

Ik heb net orthos gedraaid, en de temps, stijgen een paar graden, en de cores wisselen ook van temp.
Zou ik dan toch ultieme koeling hebben ? :P (vast niet... vista 64BIT probleempje?)

[ Voor 29% gewijzigd door Lumics op 29-11-2008 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:24
Ik heb hier ook last van van mijn E8400 C0.
1 core blijft constant 37 graden, gaat af en toe naar 38.
andere core die doet het 'nog' wel gewoon.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
Na veel gelezen te hebben hier op tweakers, is het een bekend probleem bij de E8400's dat de temperatuur niet juist uitgelezen wordt.

Wat mijn inziens niet klopt, is dat de temperatuur vast staat op 38 graden. Er is denk ik iets kapot.
Wat zou er kapot kunnen zijn? De sensor op het mobo of iets in de proc.

Overigens kan ik de temp van de CPU zelf wel normaal uitlezen (bios/div progs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09 22:23

KneoK

Not in a million lightyears

Lumics schreef op zondag 30 november 2008 @ 21:55:
Na veel gelezen te hebben hier op tweakers, is het een bekend probleem bij de E8400's dat de temperatuur niet juist uitgelezen wordt.

Wat mijn inziens niet klopt, is dat de temperatuur vast staat op 38 graden. Er is denk ik iets kapot.
Wat zou er kapot kunnen zijn? De sensor op het mobo of iets in de proc.

Overigens kan ik de temp van de CPU zelf wel normaal uitlezen (bios/div progs).
Even op de p35-ds3 van die vriend van je prikken, dan weet je genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
Mijn oude e6400 erop geprikt. Deze gaf de temps juist weer. Het mobo is dus niet defect.
Vervolgens de E8400 teruggeplaatst en andere koelpasta gebruikt.

Alsof het een wonder is, functioneert de temp. uitlezing plotseling!
Pagina: 1