Toon posts:

[Vista] Serieuze performance problemen - vaak 100% CPU usage

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Windows Vista Business Edition 32-bits en een M1330 laptop met 2.2Ghz CPU en 2GB RAM. Sinds enkele dagen heb ik nu een serieus probleem met de performance; heel regelmatig loopt de CPU usage op tot 100% hoewel ik niet bepaald intensieve applicaties draai: momenteel bijvoorbeeld enkel webbrowsers en Outlook. Ik heb werkelijk geen idee wat ik onlangs veranderd heb dat dit soort problemen zou kunnen veroorzaken.

Dingen die ik al geprobeerd heb;
- Moederbord BIOS updaten van A05 tot A12
- AVG Free full-system scan; geen virussen
- Windows Defender scan om te controleren op rootkits
- Services uitschakelen die niet nodig zijn
- Zoveel mogelijk drivers updaten

Resultaat van een perform analyse door Windows Vista:
Information about the system performance monitoring event:
Scenario : System Responsiveness
Analysis result : Analysis could not be performed in time. There is a possible serious performance issue

Qua processen is het afwisselend wat er veel CPU gebruikt. Het is meestal een combinatie van verschillende programma's die eigenlijk niet zwaar zouden mogen zijn op de processor:

Afbeeldingslocatie: http://nutkenz.net/tmp/processes.png

Ik heb echt geen idee wat ik nog kan proberen... Is dit mogelijk een hardware storing? Ik zie soms ongeveer 100 Hard Faults / sec in de Resource Monitor van Vista, maar ik heb gelezen dat dit niet echt indicatie is van een probleem, maar dat er eigenlijk meer RAM beschikbaar zou mogen zijn. Het is echter plotseling dat de PC traag is bij momenten en de hoeveelheid RAM is nooit veranderd; 2GB is ook niet bepaald weinig.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een tijdje naar de oorzaak zitten zoeken. Er zijn twee gebeurtenissen die misschien iets over het probleem vertellen:

1 - toen ik bezig was op de laptop, met enkel Google Chrome, MSN en Outlook open deed het scherm opeens vreemd: er kwam een blauw-paarse gloed, een gelijkmatig strepenpatroon. Dit bleef een 2 tot 3 seconden zichtbaar en toen werd het scherm terug normaal, maar bleef de laptop vasthangen: ik kon de cursor niet bewegen en op het keyboard rammen had ook geen effect meer.

2 - ik vermoed dat hard drive toegang mogelijk iets met het probleem te maken heeft: ik heb zonet geprobeerd 5000 kleine afbeeldingen (100 bytes elk) naar mijn PDA te kopiëren via ActiveSync en toen werd alles enorm traag (100% CPU usage en de transfer werd geschat 5 dagen te duren). Toen het eindelijk lukte op Cancel te klikken werd de snelheid terug normaal. Ik heb alleszins de Vista Search Index Service volledig uitgeschakeld omdat dit misschien voor de willekeurige vertragingen zorgde. Het is echter zeker niet de oorzaak want op een dergelijk snel systeem zou de index service toch geen 100% CPU usage mogen veroorzaken?

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
Harde schijf in PIO mode? Standaard probleempje......

Verwijderd

Topicstarter
Enkele nieuwe symptomen:

- Ik had de laptop even idle gelaten. Toen ik wou inloggen duurde het langer dan normaal (scherm bleef een hele tijd zwart) en zag ik dat dit icoontje was verschenen:

Afbeeldingslocatie: http://nutkenz.net/tmp/warning-icon.jpg

- Ik wou het controlepaneel openen, maar de eerste keer had ik het volgende voor:

[Hier komt het filmpje als ik het op YouTube krijg]

*** Dit filmpje wou ik eerst naar mijn harde schijf kopiëren, maar er kwam een melding "The following error occured while importing CIMG4312.MOV: Not enough storage is available to complete this operation."

Vervolgens lukte het wel, maar de iconen waren niet meer aanwezig:

Afbeeldingslocatie: http://nutkenz.net/tmp/missing-icons.png

Voor in het geval dat het een harde schijf probleem is probeerde ik een backup te maken, maar dan krijg ik de melding tijdens het kopiëren van de bestanden: "Not enough memory to complete this operation"

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Software uitsluiten door bijv met een ubuntu cdtje op te starten. Hardware controleren memtest uitvoeren en hdcheck doen.

And this !! Is to go even further beyond!!!

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-02 15:10

CoolGamer

What is it? Dragons?

Hoe ziet taakbeheer er uit als je geen programma's heb de voorgrond hebt draaien, hoeveel procent van de CPU wordt er dan gebruikt? Uit het plaatje wat je laat zien lijkt het wel of heel veel processen een beetje gebruiken.

Je zou ook eens een andere virusscanner kunnen proberen of Spybot

Je gaf aan dat er een icoontje was verschenen, als je op dat icoontje klikt of er boven houdt wat krijg je dan te zien? Dat kan een error zijn van Windows die meer informatie geeft in de richting waar je moet zoeken. Maar je gaf ook al aan dat de computer problemen met de harde schijf en de hoeveelheid geheugen, dus misschien een virus.

[ Voor 33% gewijzigd door CoolGamer op 29-11-2008 19:49 ]

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

Verwijderd

Topicstarter
TheCoolGamer schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 19:46:
Hoe ziet taakbeheer er uit als je geen programma's heb de voorgrond hebt draaien, hoeveel procent van de CPU wordt er dan gebruikt? Uit het plaatje wat je laat zien lijkt het wel of heel veel processen een beetje gebruiken.

Je gaf aan dat er een icoontje was verschenen, als je op dat icoontje klikt of er boven houdt wat krijg je dan te zien? Dat kan een error zijn van Windows die meer informatie geeft in de richting waar je moet zoeken. Maar je gaf ook al aan dat de computer problemen met de harde schijf en de hoeveelheid geheugen, dus misschien een virus.
Zoveel processen zijn het niet, en echt zwaar zijn ze in normale omstandigheden ook niet... Google Chrome die 30% gebruikt van een 2.2Ghz Core 2 Duo processor voor het renderen van een simpele HTML pagina? Lijkt me straf.

Ik ben nu mijn documenten aan het backuppen, daarna zal ik proberen SpyBot te installeren (ik ga niet teveel tegelijk doen of ik heb straks weer memory errors). Als dat geen virussen blootlegt zal ik een Ubuntu CD branden en uitproberen, dat zal waarschijnlijk voor morgen zijn dan.

@elmertje, hoe schakel ik PIO mode uit in Vista? Ik heb op http://kadaitcha.cx/vista/ad_hoc/faq/performance.html gelezen hoe dit moet, bij Tweak #14, maar helaas is er bij mij geen "Advanced" tab... Ik heb enkel General, Policies, Volumes, Driver en Details.

Verwijderd

Topicstarter
TheCoolGamer schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 19:46:

Als ik de PC pas opstart en niets doe blijft het meestal wel in orde. Het is pas na een kwartier tot een half uur gemiddeld dat alles raar begint te doen. Tot nu toe heb ik er nog geen echte logica in kunnen vinden; soms is het tijdens het surfen met Google Chrome, soms wanneer ik een file transfer start, soms tijdens het Skypen, etc... Vroeger deed ik al deze dingen tegelijk en stond er ook een DVD aan, zonder dat de PC traag werd, dus de hardware kan het zeker aan.

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-02 15:10

CoolGamer

What is it? Dragons?

Je zou verder in het logboek van Windows kunnen kijken of daar nog errors staan. Als er iets fout is met je harde schijf bijv. zou dat ook je performance kunnen verminderen.

[ Voor 37% gewijzigd door CoolGamer op 29-11-2008 22:50 ]

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

Verwijderd

lamko schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 19:28:
Software uitsluiten door bijv met een ubuntu cdtje op te starten. Hardware controleren memtest uitvoeren en hdcheck doen.
Respons graag...........? Begin zoals lamko zegt eens met dit. Laat de memtest een nachtje draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 30 november 2008 @ 07:57:
[...]

Respons graag...........? Begin zoals lamko zegt eens met dit. Laat de memtest een nachtje draaien.
Ik heb eerst de backup van mijn bestanden een nachtje laten draaien. Toen ik de laptop 's ochtends terug wou activeren (stond in slaapmodus) verscheen dit scherm (let op de kleuren en lijnen):

Afbeeldingslocatie: http://nutkenz.net/tmp/laptop-crashed.jpg

Het lukte maar nauwelijks om de muis te bewegen, pas na een minuut bewoog deze een heel klein beetje en de fan maakte enorm veel lawaai dus hij stond terug op 100% CPU waarschijnlijk. Het enige dat ik kon doen was een hard reset.

SpyBot Search & Destroy heeft niets kunnen vinden, uitgezonderd enkele onschadelijke cookies.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2008 08:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
*kickje*

Verwijderd

Zo te zien heb je een Dell Laptop, Als je de FN toets ingedrukt houdt en dan je laptop opstart dan start hij automatisch de Diagnostics van Dell. Laat deze draaien om te zien of er hardware matigs misschien wat mis is.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Volgens mij is er inderdaad iets mis met je hardware, welk deel van de hardware weet ik niet, maar grafische kaart en HDD lijken me verdacht.

De strepen zijn meestal het teken van een GPU die het aan het begeven is.
Dat is een bekend probleem met Dell laptops met een Nvidia GPU
Of heb je er een Intel X3100 grafische kaart inzitten ?

Meer info kan je vinden in de headlines van tweakers.net (Schandaal slecht GPU materiaal) op de website van Dell, en in het grote Dell XPS M1330 topic, hier op GoT.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Heb identieke problemen. Portable bijna niet meer bruikbaar wegens performantieproblemen.
Wat is de finale oplossing geworden?
Pagina: 1