Ik heb Windows Vista Business Edition 32-bits en een M1330 laptop met 2.2Ghz CPU en 2GB RAM. Sinds enkele dagen heb ik nu een serieus probleem met de performance; heel regelmatig loopt de CPU usage op tot 100% hoewel ik niet bepaald intensieve applicaties draai: momenteel bijvoorbeeld enkel webbrowsers en Outlook. Ik heb werkelijk geen idee wat ik onlangs veranderd heb dat dit soort problemen zou kunnen veroorzaken.
Dingen die ik al geprobeerd heb;
- Moederbord BIOS updaten van A05 tot A12
- AVG Free full-system scan; geen virussen
- Windows Defender scan om te controleren op rootkits
- Services uitschakelen die niet nodig zijn
- Zoveel mogelijk drivers updaten
Resultaat van een perform analyse door Windows Vista:
Information about the system performance monitoring event:
Scenario : System Responsiveness
Analysis result : Analysis could not be performed in time. There is a possible serious performance issue
Qua processen is het afwisselend wat er veel CPU gebruikt. Het is meestal een combinatie van verschillende programma's die eigenlijk niet zwaar zouden mogen zijn op de processor:

Ik heb echt geen idee wat ik nog kan proberen... Is dit mogelijk een hardware storing? Ik zie soms ongeveer 100 Hard Faults / sec in de Resource Monitor van Vista, maar ik heb gelezen dat dit niet echt indicatie is van een probleem, maar dat er eigenlijk meer RAM beschikbaar zou mogen zijn. Het is echter plotseling dat de PC traag is bij momenten en de hoeveelheid RAM is nooit veranderd; 2GB is ook niet bepaald weinig.
Dingen die ik al geprobeerd heb;
- Moederbord BIOS updaten van A05 tot A12
- AVG Free full-system scan; geen virussen
- Windows Defender scan om te controleren op rootkits
- Services uitschakelen die niet nodig zijn
- Zoveel mogelijk drivers updaten
Resultaat van een perform analyse door Windows Vista:
Information about the system performance monitoring event:
Scenario : System Responsiveness
Analysis result : Analysis could not be performed in time. There is a possible serious performance issue
Qua processen is het afwisselend wat er veel CPU gebruikt. Het is meestal een combinatie van verschillende programma's die eigenlijk niet zwaar zouden mogen zijn op de processor:

Ik heb echt geen idee wat ik nog kan proberen... Is dit mogelijk een hardware storing? Ik zie soms ongeveer 100 Hard Faults / sec in de Resource Monitor van Vista, maar ik heb gelezen dat dit niet echt indicatie is van een probleem, maar dat er eigenlijk meer RAM beschikbaar zou mogen zijn. Het is echter plotseling dat de PC traag is bij momenten en de hoeveelheid RAM is nooit veranderd; 2GB is ook niet bepaald weinig.