[wireless] hotplugging werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik heb hier een laptop (Ubuntu Intrepid) met een Realtek 8178B wireless kaart met device ID 0bda:8198. De 2.6.27 kernel ondersteunt die niet, hoewel de rtl8178 module, voor deze chip bedoeld is. Het probleem is dat de kernel niet in de gaten heeft dat hij deze module moet gebruiken voor deze wifi kaart.

De device IDs zijn hard gecodeerd in de broncode van de module. Ik heb de mijne daarbij gezet, en als ik mijn module nu modprobe, dan wordt de wifi adapter herkend en kan ik hem gebruiken.

Ik heb nog een paar problemen over:
- WPA doet het niet, waardoor ik WEP moet gebruiken.
- De module wordt niet automatisch geladen. Wie zou hier voor moeten zorgen? Vroeger was het hotplug, maar die wordt niet meer gebruikt door Ubuntu. Als ik het goed heb is udev de opvolger van devfs en hotplug, maar in /etc/udev/ heb ik niets kunnen vinden. Work around: zet rtl8178 in /etc/modules
- Met een statisch geladen module werkt powermanagement niet. Als de laptop in suspend of hybernate moet, worden wireless drivers ontladen, maar blijkbaar weet de kernel niet hoe hij dat moet aanpakken.

Kan iemand me een stap verder helpen? Waarom worden device ID's in vredesnaam hard gecodeerd in de broncode. In de jaren 80 waren daar al betere oplossingen voor.

• akjssdk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04-2022

akjssdk

Slurp Slurp

Sir Isaac schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 22:22:
- WPA doet het niet, waardoor ik WEP moet gebruiken.
gebruik http://wicd.sourceforge.net/ eens als networkmanager

• Sir Isaac
Volgens mij is wicd alleen en andere interface, en daar ligt het probleem niet.

• zkiwi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-01 19:10
krijg je met wpa supplicant wpa wel aan de praat?

• Sir Isaac
WPA supplicant heb ik nog niet geprobeerd. Maar wpa vind ik minder belangrijk dan het automatisch detecteren van de wifi adaptor en het laden van de module.

• zkiwi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-01 19:10
dat is ook goed.
wat zegt je /var/log/messages als je de adapter inplugt?

edit:
typo verwijderd

[ Voor 16% gewijzigd door zkiwi op 02-12-2008 22:46 ]

Pagina: 1