Fallout 3 en Securom

Pagina: 1
Acties:

• houseparty
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-01-2025
Ik hoop dat dit het juiste board is hiervoor:

In dit en dit artikel zit T.net er compleet naast met z'n berichtgeving omtrent Fallout 3 en Securom afaik.

Zie o.a. hier.

Indien het tegendeel waar is dan mag T.net wel eens met bewijs komen om de claim die nu al twee keer op de frontpage gemaakt is waar te maken.

Een disk check is heel iets anders dan een complete draconische Securom implementatie lijkt me?

• Kinsmir
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-01 11:04
en vergeet deze ook niet (officieel blog van Bethesda)
http://bethblog.com/index...urom-only-for-disc-check/

hopelijk helpt het veel problemen uit de wereld.

Het bericht van internet activatie was alleen een gerucht op het Bethesda Forum en is all lang uit de wereld geholpen voor het op tweakers.net kwam.

[ Voor 28% gewijzigd door Kinsmir op 28-11-2008 19:40 ]

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 09:49

arnoudwokke

Redacteur
Houseparty,

ja, dit is zeker het juiste board :) Je hebt je post echter geplaatst op het randje van het weekeinde, en ik weet niet zeker of er iemand van de Games-redactie hier nog naar kijkt de komende dagen.

Als ik het goed begrijp, is de bron dit bericht, waarin duidelijk staat dat de er 5 activaties mogelijk zijn op 3 pc's. Jouw bron, een marketingman van de ontwikkelaar, beweert het tegendeel.

Ik kan, als niet-Games-redacteur, niet bepalen wat de waarheid is. Een disk-check is idd heel wat anders dasn een hele draconische Securom-implementatie (no doubt about that). Hoewel ik je bewoording wat aan de agressieve kant vind ('mag wel eens met bewijs komen'), ben ik het met je eens dat een Games-redacteur even moet gaan kijken wat voor drm er op Fallout 3 zit.

• Kinsmir
Arnoudwokke,
de link die je daar schreef is alleen over farcry 2 en het verschil tussen DRM en SecuROM.
Ik lees nergens dat Fallout 3 het ook gebruikt, ook is het zo dat mijn Fallout 3 (legaal op cd) nog nooit om internet verbinding hebt gevraagt hier bij het op starten.

De enige keer dat hij connectie maakt met het internet is als je op (Windows) Live wil er mee. Dan moet je alleen een cd-key invullen voor hem te linken naar je (Windows/Xbox Live) account, Verder wordt de cd-key alleen gebruikt voor extra content te downloaden als het beschikbaar is.

ook als je terug zoekt op Blue's News vindt je dit terug

[ Voor 11% gewijzigd door Kinsmir op 28-11-2008 20:14 ]

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ik schreef op de FP niets over Fallout 3 en het aantal installaties. Wat ik niet leuk vond is dat ik mijn daemon tools moest uitschakelen en rebooten alvorens ik het spel kon spelen. Intussen is dat niet meer het geval heb ik net gemerkt (speel het niet meer, is uitgespeeld), misschien door een update van het spel.
Maar eerst kreeg ik wel degelijk problemen. Heb je je eigen link gelezen?
Do Clean Boot to stop the Daemon Tools Programs and Services from running. Note, it is not enough to stop the Programs only, you have to stop the Services, if any also
Jouw troll op de FP sloeg dus op niets
houseparty:
Of zit je gewoon de foute berichtgeving op T.net na te zwammen?
Hier op de site van Securom bestaat er zelfs een speciale patch voor dit soort problemen.
houseparty schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 17:31:
Indien het tegendeel waar is dan mag T.net wel eens met bewijs komen om de claim die nu al twee keer op de frontpage gemaakt is waar te maken.
Wel, je hebt het zelf netjes aangedragen dat bewijs. Alleen dat er een installatiebeperking opzit is inderdaad verkeerd.

[ Voor 37% gewijzigd door YellowOnline op 28-11-2008 20:34 ]

• Kinsmir
YellowOnline,

De SecuROM patch die je daar zegt hebt nog steeds niks te maken met de online activatie, het helpt alleen de fout er uit te halen dat die niet wil opstarten omdat die denkt dat de cd drive van Daemon Tools is.

SecuROM installeert zich namelijk op je computer en kan je niet vanaf halen, het houdt niet alleen Daemon Tools tegen, maar ook 1:1 kopieën van cd's / dvd's (het is mogelijk bij somige en weer niet bij andere, zelfde verhaal bij Daemon Tools)

De SecuROM lijkt in Fallout 3 lijkt alleen op internet activatie omdat die niet precies een cd check only uit voert, hij checkt ook de BIOS van de DVD speler.

Ik heb me erg in SecuROM 7.x / SecuROM DRM verdiept na de release van Spore en voorall toen het gerucht kwam van Fallout 3, er zit een heel groot verschil tussen deze 2.

offtopic:
verder vindt ik zelf houseparty daar iets te ver gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Kinsmir op 28-11-2008 20:48 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als een uitgever van een game een patch moet uitbrengen, omdat de game anders Deamon Tools blokkeert lijkt me voldoende bewijs voor een CD check ipv internet activatie? :?

Dát is wat de TS wil zeggen: op de FP word (inmiddels) 2x toe beweerd dat er voor Fallout 3 een internetcheck verstopt zit, terwijl dat dus 'slechts' een CD-check is.

[ Voor 34% gewijzigd door CH4OS op 28-11-2008 20:45 ]

• houseparty
arnoudwokke schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 19:56:
Hoewel ik je bewoording wat aan de agressieve kant vind ('mag wel eens met bewijs komen')
Excuses dan maar. :) Het is niet agressief bedoeld. Maar die claim mag wel gestaafd worden met bronnen.
arnoudwokke schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 19:56:
Als ik het goed begrijp, is de bron dit bericht, waarin duidelijk staat dat de er 5 activaties mogelijk zijn op 3 pc's. Jouw bron, een marketingman van de ontwikkelaar, beweert het tegendeel.
Tsja, community manager of marketing man ligt mischien best dicht op elkaar. Maar je mag er best van uit gaan dat die boards al lang en breed ontploft waren als ze daar een beetje zouden gaan staan liegen. Zeker omdat een heel groot deel van de Community daar bestaat uit slimme zelfdenkende mensen die zich actief bezig houden met modden, scripten, programmeren. Ik kom er met grote regelmaat en er is iets niets van dat alles te bespeuren. (Enkel constant hetzelfde ritueel met een disk check die loopt te bokken, en het gebedel om een patch en een construction set.)

Daarnaast zou de gemiddelde Amerikaan in 't geval van officiële leugens subietelijk aan een lawsuit denken.

Zoals Kinsmir aanhaalt:

De link waar je naar verwijst betreft FarCry2. Als de bron van de auteur enkel deze lijst betreft, dan mag ie best wat meer onderzoek doen. De disk check komt inderdaad uit die versie van Securom, en dat is het. Alweer sorry als dat wat agressief overkomt.

Dat Securom sowieso een achterlijke implementatie is kan ik me geheel in vinden. Maar T.net haalt duidelijk twee afzonderlijke titels van twee afzonderlijke studio's en uitgevers door elkaar. Of gaat uit van een lijst als bron zonder verder vervolgonderzoek.

Ik heb Fallout overigens geinstalleerd vanaf de schijf die ik gewoon in de winkel heb gekocht. Ze houden zich aan de gemaakte claim wat betreft meegeleverde Securom rotzooi.
De disk check is irritant, maar voor 99% van de mensen waar het problemen oplevert is 't allemaal doodsimpel op te lossen door geen gebruik te maken van de autorun installer en falloutlauncher, maar setup.exe en fallout3.exe.

[edit.]
@YellowOnline.
YellowOnline schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 20:25:
Jouw troll op de FP sloeg dus op niets
Ik blijf bij dat statement al was het niet als troll bedoeld. (Mischien heb ik een slechte dag gehad op 't werk of zo, kut klanten altijd. :))
De berichtgeving omtrent Fallout op T.net wordt teveel nagepraat. Als ie nou juist was zou dat niets uitmaken, maar dat is ie niet. Excuses als je je persoonlijk aangevallen voelt, ik had die comment beter ergens anders geplaatst.
YellowOnline schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 20:25:
Wel, je hebt het zelf netjes aangedragen dat bewijs. Alleen dat er een installatiebeperking opzit is inderdaad verkeerd.
Oh? Securom kan behoorlijk ver gaan hoor. Een heel stuk verder dan een simpele disk check.

Disk checks zijn al zo oud als methusalem. Dat ie er op zit ontkent helemaal niemand. Ook niet dat Securom dat ding geleverd heeft. Ik ben daar overigens net zo hard niet blij mee.

Voor 99% van de mensen waar de disk check loopt te bokken is het voldoende gebruik te maken van setup.exe en fallout3.exe. Bij 1% is om een of andere reden iets meer werk nodig.

Verreweg de meeste mensen ondervinden geen issues met Fallout3 icm Daemon Tools. (Nog een reden waarom Securom brakke rotzooi is, het is niet eens consequent in z'n slechtheid.)

Als je daemon tools tweakt met regedit (SCSI schijf->IDE schijf) dan zal de huidige versie wat dat betreft bij geen enkele game of beveiliging problemen opleveren afaik.

[ Voor 31% gewijzigd door houseparty op 28-11-2008 21:30 ]

• houseparty
Geen reactie van de redactie? :'(

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 08:49
Dit zou inderdaad wel is nagegaan mogen worden en zo dien toch nog gefixed (een berichtje over het foutje op de fp zou zelfs wel netjes zijn) het is immers verkeerde informatie die ook nog is mensen kan tegenhouden van het kopen van F3, en dat allemaal door een wat vreemde bron.

~ Mijn prog blog!

• Paul Hulsebosch
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik heb beide artikelen die houseparty noemt inmiddels voorzien van een update. Ook in de titel van beide artikelen heb ik aangegeven dat er een update onder verschenen is.

In de update staat aangegeven dat bij Securom bij Fallout 3 alleen controleert of de schijf in de speler ligt bij installatie en start, en dat het aantal keer dat de game geïnstalleerd wordt niet beperkt is. Het is inderdaad bijzonder slordig dat we dat niet eerder opgemerkt hebben.

Bij het eerste artikel is daar nog wel een verklaring voor, ik heb het artikel geschreven voordat de reactie van Bethesda waar houseparty op wijst geplaatst is. Al hadden we die inmiddels natuurlijk ruimschoots kunnen spotten en dus eerder een reactie kunnen plaatsen. Dat geldt helemaal voor het tweede artikel, over de bescherming van GTA IV. Slordig... Dank dus voor de opmerkzaamheid! Blijf ons vooral wijzen op eventuele fouten.

• houseparty
Tnx. :)

Je laat alleen deze zin wel staan in het artikel over GTA:

Bij zowel Far Cry als Fallout 3 kan het spel in totaal slechts vijf keer geïnstalleerd worden, en op maximaal drie verschillende pc's.

Daar mag je dus enkel Far Cry van maken als je wilt. Voor de mensen die niet verder lezen dan een 1e alinea.

• Paul Hulsebosch
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-12-2025
Ja, ik heb de zin inderdaad laten staan... We passen in principe artikelen na plaatsing niet aan en verbeteren eventuele fouten in de vorm van een update die we eronder zetten. Zodat mensen ook nog kunnen zien wat de fout was waar de ophef over ontstaan is... ;-)
Pagina: 1