• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-01 00:44
Hoi,

Ik wil binnenkort een nieuwe DSLR aanschaffen. Op het moment ben ik me nu meer aan het verdiepen.
Wanneer ik over ga op de aanschaf, vroeg ik me af, waar je een camera van +- 400- 600 het best kunt kopen.
Kan je beter naar een goede fotozaak of naar de Mediamarkt?

De service in een fotozaak vind ik normaal gesproken veel beter dan de Mediamarkt.
Voor (technische) vragen kan je (denk ik) beter naar een fotozaak gaan dan naar de Mediamarkt.

Het enige nadeel bij een fotozaak, is dat de prijzen hoger liggen. (tenminste dat denk ik zo). Als ik bv 30 euro meer moet betalen, dan koop ik hem wel in een fotozaak.
Ik weet alleen niet hoe het met de garantie zit.. De Mediamarkt neemt veel sneller teruggebrachte spullen aan dan een fotozaak.

Ben benieuwd..

Ik woon overigens in Den Haag, dus welke fotozaken zullen dan in aanmerking komen?
Hafo
Americicain fotozaak
fotozaak vlakbij de Elandstraat met altijd die sterren in de ruiten

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Deze afweging kun je volgens mij beter zelf maken. Heb je die paar tientjes ervoor over om in een lange rij te moeten wachten op de service bij de Mediamarkt? Vind je het prettig om persoonlijk behandeld te worden, direct te worden teruggebeld etc, bij een lokale fotoboer.

p.s. Is het niet zo dat je garantie ook vaak direct met de leverancier kan afwikkelen?

Verwijderd

Een zaak als Mediamarkt kent weinig voordelen, bij een actie zijn ze goedkoper doorgaans maakt het niets uit of zijn ze gewoon duur (zie losse lenzen; Canon 24-70: €1239).
Kijk eens in de pricewatch naar zaken in de buurt met een afhaalmogelijkheid. De grote 'bekende' zaken die hier vaak besproken worden hebben gelijke (of meer) kennis van zaken dan menig lokale fotozaak.

Verwijderd

De meeste info zal je online opzoeken, dus daar heb je geen van beide voor nodig. Dan is de MediaMarkt waarschijnlijk goedkoper. Als je makkelijker daar foutieve spullen kan inleveren dan is dat ook handig.

Ik zou zelf kamera-express.nl en fotokonijneberg.nl ook overwegen. Ik heb vrijwel alles gekocht bij kamera-express.nl, goede service, grote winkel en goedkoop (ook goedkoper dan de Media Markt). Zij hebben ook de expertise om te kijken of er iets mis mee is. Dat heeft de MediaMarkt zeker niet. Een normale fotozaak wel, maar dan betaal je ook gauw 20% meer voor je spullen.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:34

sapphire

Die-hard pruts0r

Als je in Den Haag woont en perse in Den Haag wilt kopen zou ik eens een kijkje nemen bij de Nebo (www.neboweb.nl).
Niet de goedkoopste maar ik heb er al een aantal keer wat gekocht voor prijzen iets boven die van de pricewatch en de service is erg goed. Vriendelijk en kundig personeel en gewoon algemeen goede servie!
Hafo heeft ook erg vriendelijk en kundig personeel alleen vind ik heel erg duur.

Mediamarkt Den Haag...tje daar zou ik alleen wat kopen als de prijs echt heeeeel erg scherp is, want service en kennis hebben ze daar echt helemaal niet. Zeker een afrader !!

En anders wat de heren boven mij al zeggen, kamera-espress.nl of fotokonijnenberg.nl :)

[ Voor 7% gewijzigd door sapphire op 28-11-2008 17:54 ]

Gabriël AM5

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Cameranu.nl is ook een prima bedrijf :)

• BellySM
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 08:41
Goed dat het budget erbij genoemd is. Toevallig was ik vandaag nog bij MM Den Haag op de fotoafdeling geweest. Het genoemde budget staat daar voor alle gerenommeerde merken ge-etaleerd. Ik kon zo ff een 450D, een D80 een Olympus IS520 en al het glaswerk in de hand houden zonder verkopers erbij (da's nou typisch MM). Ik zou kijken welke camera prettig in de hand ligt, goede en logisch geplaatste knoppen heeft. Daarna zou ik van hooguit twee modellen de testen en ervaringen via Internet, bijv. via Tweakers :) op vragen en bij de echte fotovakhandel (voorbeelden genoeg hierboven genoemd) je keuze halen.

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-01 15:05
Mediamarkt is handig voor de eerste verkenning van de verschillende camera's die je hebt geselecteerd. Vaak staan er in de winkel wel een hoop opgesteld die je zo uit het schap kan pakken om even te voelen hoe deze in de hand ligt. Daarna kun je nog naar een foto vakman gaan voor wat professioneler advies of bestel je de camera via een betrouwbare webshop die waarschijnlijk nog een stuk goedkoper is.

/me kijkt naar het verhaal van de bovenbuurman en denkt: "dat ziet er bekend uit..."

[ Voor 10% gewijzigd door MonkeySandwich op 28-11-2008 22:47 ]

Verwijderd

sOid schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 18:00:
Klopt, pas naar toe gecrossed voor m'n nieuwe Canon EOS. Weliswaar op internet besteld en afgehaald bij het loket zonder advies maar het zag er goed uit. Het feit dat het een kwartier na opening behoorlijk druk was is waarschijnlijk ook een goed teken. Vooral omdat ik niet echt het idee kreeg dat ook maar iemand in de omgeving van Urk woont :Y) Daarnaast zijn ze meestal spotgoedkoop.

Wat de MediaMarkt betreft, het gratis mee te nemen blad van MM over fotografie zou ik wel even meepikken. Staat best nog wat nuttigs in. In MM Den Haag liggen de camera's van tegen de 1000 euro in ijzeren kisten gekwakt van "neem mee". Nu zullen ze daar vast wel goed tegen kunnen, maar toch, iets meer respect voor dergelijk heiligdom had van mij toch wel gemogen.

Ik heb wel m'n camera-tas wel bij de MM vandaan, kun je daar lekker rustig uitzoeken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2008 19:31 ]

Verwijderd

Wat mensen vaak vergeten is dat je bij sommige internetwinkels gezeur kan krijgen met garantie. Canon kan ervoor kiezen om een importproduct niet onder de garantie te laten vallen, omdat het uit het buitenland is gehaald. Zoals veel internetwinkels dus wél doen. Voor service betaal je, maar dat is altijd zo geweest. Alleen willen de meesten niet meer betalen voor service, en schrikken van de prijs. Je moet het zelf afwegen, maar het kan wel schelen in prijs.

Ik sta zelf in een fotowinkel, dus ja, er lopen elke dag mensen weg omdat ze schrikken van de prijs. Maar je krijgt wel een gratis cursus, als je bijvoorbeeld wil weten hoe het werkt, alleen is het punt dat de meesten van jullie dat wel weten. (Tweakers, duh :P)

Verwijderd

Was een paar weken geleden in de MM in Utrecht, stonden gewoon alle camera's (demomodellen, dat dan weer wel) stof te happen zonder lens en zonder dop op de mount :D tot een 1DIII aan toe :o Dus als er in alle filialen zo met de camera's wordt omgegaan daar zou ik me toch nog 'n paar keer achter m'n oren krabben voor ik er iets koop.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2008 20:49 ]

• sOid
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 19:59:
Wat mensen vaak vergeten is dat je bij sommige internetwinkels gezeur kan krijgen met garantie. Canon kan ervoor kiezen om een importproduct niet onder de garantie te laten vallen, omdat het uit het buitenland is gehaald. Zoals veel internetwinkels dus wél doen. Voor service betaal je, maar dat is altijd zo geweest. Alleen willen de meesten niet meer betalen voor service, en schrikken van de prijs. Je moet het zelf afwegen, maar het kan wel schelen in prijs.
Fotokonijnenberg bijv. vermeldt dit vaak bij hun producten. En de grote winkels halen afaik echt niet uit het buitenland. Zou ik iig zeer vreemd vinden.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

sOid schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 18:00:
Partijen waar je mijns inziens niet echt een misser zult maken:
Kamera-Express
CameraTools
CameraNu
Topdeals in zeist
4Camera
Cameraland
Touchdown Photo

Met digitalstreet heb ik al vrij lang geen ervaring meer, maar die was ook altijd wel prettig in mijn ogen. :)
Dan heb je al-met-al toch weer een boel winkels om uit te kiezen :)

Heb zakelijk nogal wat met deze partijen te maken, gezien ze allemaal in de Pricewatch staan, willen staan, hebben gestaan etc. Kom er dus wel eens en spreek ze regelmatig :)

[ Voor 15% gewijzigd door Floor-is op 29-11-2008 22:00 ]

Bericht hierboven

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:06
Verwijderd schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 19:59:
Bangmakerij en onzin. Garantie heb je bij de (web)winkel waar je het koopt. Dus ook al haalt webwinkel X z'n Canon's uit weetikniet waar, als ie stuk is binnen de garantietermijn kun je gewoon bij diezelfde toko aankloppen en je garantie claimen. Het is dan aan de webwinkel om te zorgen dat het in orde komt, als ze dat niet lukt via Canon moeten ze maar wat anders bedenken. Gelukkig heb je genoeg rechten in NL als consument - zelfs buiten de garantieperiode (je kan altijd aanspraak maken op de redelijke levensduur).

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-01 02:34

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

sOid schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 21:29:
[...]

Fotokonijnenberg bijv. vermeldt dit vaak bij hun producten. En de grote winkels halen afaik echt niet uit het buitenland. Zou ik iig zeer vreemd vinden.
vreemd is het niet, staffelkorting is echt niet meer zo groot dat je tot soms wel 100 euro onder de adviesprijs kan komen. Ik zelf haal mijn spullen bij een lokale zaak in Almere. Iets duurder maar wel goed advies. geheugenkaarten, batterijen e.d haal ik wel gewoon bij MM maar als je ziet hoe daar de dozen met toestellen liggen zou ik die daar niet kopen! plus bij mediamarkt heb je nooit de rust. Als ik een lens wil gaan kopen wil ik naast mijn eigen zoektocht ook de mening van een ander horen en even rustig de tijd nemen om deze lens te bekijken. bij MM zijn de lenzen vaak zwaar toegetakeld en kan je er vrijwel niets mee. ik heb het nog niet geprobeerd om mijn eigen toestel eraan te hangen want als je een lens al op pakt gaat het gare alarm al af en itt anderen heb ik wel de ervaring dat bij de MM een verkoper naar je toe komt die maar al te graag wil verkopen vanwege zijn eigen provisie.

Verder doet mediamarkt nooit moeilijk met ruilen, maar wel met geld terug geven.

• silitek
  • Laatst online: 22-11-2025

silitek

Tubes Only

Digicamshop is ook een goeie, vergelijkbaar met Digitalsteet.

Tubes....It's what make music music!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
kamera-express is een beetje een kruising tussen een mediamarkt en een fotozaak. Ze hebben veel, alles voor scherpe prijzen en het komt wel wat over als een dozenschuiver.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Wijnands schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 22:35:
kamera-express is een beetje een kruising tussen een mediamarkt en een fotozaak. Ze hebben veel, alles voor scherpe prijzen en het komt wel wat over als een dozenschuiver.
Wanneer ben je er voor het laatst geweest? Want er lopen mensen met een stuk meer expertise in de KE dan in de MM....

Verwijderd

Henk schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 22:49:
[...]

Wanneer ben je er voor het laatst geweest? Want er lopen mensen met een stuk meer expertise in de KE dan in de MM....
Oh really?

Toen ik bij KE vroeg naar een macro instelslede stond de ca. 20-jarige medewerker mij schaapachtig aan te kijken. Gelukkig begreep zijn chef het wel...

Tot nu toe de beste ervaringen bij Foto Konijnenberg, daar mag je gewoon uren lang zonder toezicht experimenteren met diverse objectieven. Als je iets vraagt krijg je een gedegen antwoord. En ze nemen de tijd voor je.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2008 00:14 ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:36

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op zondag 30 november 2008 @ 00:11:
[...]

Oh really?

Toen ik bij KE vroeg naar een macro instelslede stond de ca. 20-jarige medewerker mij schaapachtig aan te kijken. Gelukkig begreep zijn chef het wel...
en 1 ervaring met 1 specifieke verkoper is voldoende om een winkel te generaliseren?

edit@hieronder:
Je reageert zelf met: "oh really". Met die opmerking trek je een algemene stelling in twijfel, met 1 enkel voorbeeld, volgens mij generaliseer je dan gewoon hoor ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Nomad op 30-11-2008 01:15 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

Ik geef 1 gebruikers ervaring. Ik generaliseer niet.

Verwijderd

Floor-is schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 21:57:
[...]

Kamera-Express
CameraTools
CameraNu
Topdeals in zeist
4Camera
Cameraland
Touchdown Photo

Met digitalstreet heb ik al vrij lang geen ervaring meer, maar die was ook altijd wel prettig in mijn ogen. :)

Heb zakelijk nogal wat met deze partijen te maken, gezien ze allemaal in de Pricewatch staan, willen staan, hebben gestaan etc. Kom er dus wel eens en spreek ze regelmatig :)
Digitalstreet zit in het dorp waar ik ooit gewoond heb en is gewoon een nette fotozaak. Maar dat was jaren geleden. Lijkt mij niet anders dan het nu nog steeds zo is :). Vond het iig wel bijzonder ze in de pricewatch tegen te komen :)

• Wijnands
Henk schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 22:49:
[...]

Van 't voorjaar. Wat ik bedoelde te zeggen is dat ze, in tegenstelling tot de gemiddelde dorps fotoboer, veel op voorraad hebben voor scherpe prijzen en dat je er toch kans hebt om een deskundige verkoper te spreken. (vriendelijk is wat anders)

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Vergeleken met de "kleinere" winkels is MM misschien goedkoper, maar vergeleken met de lijst van Floor-is is MM weer duurder. Bovendien is het er altijd druk en gaat om de 5 seconden een alarm af bij MM, als ik daar de hele dag zou zitten zou ik er gestoord van worden.

Dit zijn bedragen waar het loont om eerst bij pricewatch te gaan kijken en iets verder van huis te gaan zoeken.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 20:48:
Was een paar weken geleden in de MM in Utrecht, stonden gewoon alle camera's (demomodellen, dat dan weer wel) stof te happen zonder lens en zonder dop op de mount :D tot een 1DIII aan toe :o Dus als er in alle filialen zo met de camera's wordt omgegaan daar zou ik me toch nog 'n paar keer achter m'n oren krabben voor ik er iets koop.
Als ik de demo's van al die dSLR's zie staan, inclusief een Nikon D3, vraag ik me altijd af wat ze daar na verloop van tijd nou mee gaan doen, verkopen als demo, terug in doos en als nieuw verkopen?

Wat betreft nieuwstaat zijn mijn eigen ervaringen met MM niet al te best: jaartje of wat geleden de iAudio X5L gekocht bij MM in A'dam, toen ik die thuis uitpakte bleek de onderkant beschadigd te zijn (flinke gebruikerssporen). Later, op mijn vraag aan de verkoper of de spullen wel echt nieuw waren, antwoordde hij: 'meestal wel'. Over geld teruggeven doen ze dan niet moeilijk maar toch, ik heb er daarna lange tijd niets meer gekocht.

Tot een paar weken geleden, aanbieding bij MM in Den Haag, zo'n portable HD van 250GB, handig, zo'n USB-kabel, kwestie van aansluiten en hoppa. Maar deze deed niets, helemaal dood. Terug naar de winkel, vraagt verkoper: 'heeft u 'm wel áángezet?' Op het ding zít helemaal geen aan en uit knop, maar okay, we zijn hier bij MM. Goed, geld weer terug, maar ik koop er nu echt nooit meer wat; als kijkwinkel voldoet ie prima :9

• Maloney
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-01 09:34
Verwijderd schreef op zondag 30 november 2008 @ 15:46:
[...]

Als ik de demo's van al die dSLR's zie staan, inclusief een Nikon D3, vraag ik me altijd af wat ze daar na verloop van tijd nou mee gaan doen, verkopen als demo, terug in doos en als nieuw verkopen?
Was toevallig vorige week bij de MM in Antwerpen en daar lag een hele grote bak met demomodellen in dozen (dus ik kon niet kijken wat de staat was). Er stond helaas ook geen prijs bij: die moest bij het personeel gevraagd worden. Daar lag echt van alles bij. Van D40's tot compacte modellen.

Dus om de vraag te beantwoorden: ze worden als demo verkocht.

• Wijnands
Wat aantrekkelijk zou kunnen zijn als de prijs er naar is. Bij een spiegelreflex wil dat zeggen dat je genoeg moet besparen voor een grote beurt bij de importeur, daar zijn ze zeker aan toe.

• BellySM
Eigenlijk zouden die winkeliers deze demo's terug naar de importeur moeten sturen voor een onderhoudsbeurt en dan weer met predicaat 'refurbished' weer op de markt te brengen. Ik weet niet of dit mogelijk en gebruikelijk is, maar ik zou dit netter vinden dan ze voor een lagere prijs aan de consument te verkopen die in eerste instantie op de prijs afgaat en dan met de brokken zit.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
BellySM schreef op zondag 30 november 2008 @ 19:30:
Eigenlijk zouden die winkeliers deze demo's terug naar de importeur moeten sturen voor een onderhoudsbeurt en dan weer met predicaat 'refurbished' weer op de markt te brengen. Ik weet niet of dit mogelijk en gebruikelijk is, maar ik zou dit netter vinden dan ze voor een lagere prijs aan de consument te verkopen die in eerste instantie op de prijs afgaat en dan met de brokken zit.
Tsja, waarom die extra keten kosten maken als je klant er niet om vraagt...

Hoeveel kost bijvoorbeeld zo'n onderhoudsbeurt ter indicatie ( inclusief verzending / administratieve afhandeling etc )? Ik heb geen idee, maar volgens jouw plan moeten deze kosten bovenop de huidige demo-prijs gezet worden en dan moet het model nog steeds goedkoper te verkopen zijn dan een nieuwe, lijkt mij een uitdaging.

Nog even daargelaten of een klant vrolijk wordt als jij zegt dat dit het laatste toestel is wat hier op de demo staat maar dat je het niet mag verkopen, het moet eerst een onderhoudsbeurt krijgen...

• Wijnands
In de V.S. is dat veel gebruikelijker. Maar ja, daar zijn ze ook weer veel makkelijker met spullen terugnemen van klanten.

• BellySM
Gomez12 schreef op zondag 30 november 2008 @ 19:46:
[...]

Tsja, waarom die extra keten kosten maken als je klant er niet om vraagt...

Hoeveel kost bijvoorbeeld zo'n onderhoudsbeurt ter indicatie ( inclusief verzending / administratieve afhandeling etc )? Ik heb geen idee, maar volgens jouw plan moeten deze kosten bovenop de huidige demo-prijs gezet worden en dan moet het model nog steeds goedkoper te verkopen zijn dan een nieuwe, lijkt mij een uitdaging.

Nog even daargelaten of een klant vrolijk wordt als jij zegt dat dit het laatste toestel is wat hier op de demo staat maar dat je het niet mag verkopen, het moet eerst een onderhoudsbeurt krijgen...
Als het om budget gaat zou ik eerder voor een refurbished produkt gaan dan een verpakte en gesealde demo, zoals die bij MM liggen. Op wat gebruikssporen na heb ik op het functionele de volledige service en garantie. Een demo kan onzichtbare gebreken hebben, en na zoveel keer terugkomen bij de winkelier kan je weer naar een ander exemplaar gaan kijken. Nu loopt zowel de winkelier als het merk een deuk op, qua vertrouwen. Dat heet dus duurkoop achteraf... Als een importeur deze mogelijkheid aanbiedt, dan zie ik dit als promotionele kosten. De winkelier kan eerder wat produkten als demo uitstallen, want dat verkoopt toch wat beter, en vervolgens na afloop terug aan de importeur 'verkopen' dan een dummy te gebruiken, zoals dat bij gsmwinkels vaak gebeurt.

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:41

Goverman

not loaded

Foka in Rotterdam is ook relaxt. Niet de allergoedkoopste, maar wel in de subtop van 'goedkoopheid'.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Verwijderd

Goverman schreef op zondag 30 november 2008 @ 21:04:
Foka in Rotterdam is ook relaxt. Niet de allergoedkoopste, maar wel in de subtop van 'goedkoopheid'.
Alleen halen zij het op gebied van vriendelijkheid en service niet bij KE en FK. (om over de bereikbaarheid per telefoon maar niet te spreken)

• Wijnands
Foka... oh ja, da's die zaak waar de sb-600 die ik wilde hebben tussen het telefoongesprek en mijn aankomst opeens 20 euro duurder was geworden. En die een beleid hebben waarin ze consumenten rechten tot dezelfde waarde als wc papier hebben verklaard.

M.A.W. niet mijn favoriete fotozaak.

Verwijderd

ik ga altijd naar konijn of ke prima zaken zijn dat :)

Verwijderd

Foka is me opzich wel goed bevallen. Niet speciaal maar ook niet echt negatief.
Konijnenberg was een prima zaak ( ben in Belgie geweest ). Goeie kennis en de verkoper nam goed de tijd.
Kamera Express is me ook prima bevallen. Wel ben ik het eens met de eerdere opmerking dat het een beetje een slordige indruk maakte toen ik er was, al waren ze wel opnieuw aan het indelen op het moment. Scherpe prijzen hebben ze ook.
Mediamarkt koop ik zulke spullen niet. Ze gaan er erg makkelijk om met innemen maar dit alleen omdat ze het even makkelijk weer opnieuw inpakken. Je zal de eerste niet zijn die een camera mee krijgt met een aantal kliks erop.

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-01 13:33
Ik woon zelf in Nootdorp, maar kom geregeld in Den Haag. Nebo heb ik goede ervaringen mee, altijd in om een praatje te maken over het spul :) . Heb er een D40 gekocht en kon het goed met ze erover hebben, ze wilde me geen extra megapixels verkopen en luisterden ook naar me. Dat waardeerde ik persoonlijk heel erg en dat zorgde ervoor dat ik een tientje extra uitgaf om de camera bij hun te kopen. Je kan bij hun ook nog 3 jaar onderhoud erbij kopen, schoonmaken van de camera etc.. My 2 cents.

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

• DikkieDick
  • Laatst online: 27-01 15:33
Floor-is schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 21:57:
[...]

Kamera-Express
CameraTools
CameraNu
Topdeals in zeist
4Camera
Cameraland
Touchdown Photo

Indeed, ik mis in dit lijstje dan wel de al vaker genoemde Konijnenberg. Daar deze relatief in de buurt is (van Groningen), daar al een paar keer langs geweest om het eea te kopen. Voorheen bestelde ik vaker bij Kamera-Express, hetzij of er langs gaan als we toch in de buurt waren, of via opsturen (sommige dingen hoef ik toch niet eerst te bekijken ;-) ). Van deze laatste zie ik nu dat ze op een andere locatie zitten dan voorheen (verbouwd rijtjeshuis).
Ervaringen met beide toko's is 'gewoon' goed. Nooit problemen gehad met ze en zeker als je er bent behoorlijk behulpzaam.
Bij Cameranu eerlijk gezegd nog nooit geweest, ondanks dat het op de route ligt als we naar het westen moeten. Maar nu heb ik ook al tijden niks specifieks meer nodig gehad.
Digitalstreet ken ik alleen van de aankoop van een niet-foto-product en daarbij was de levering razendvlot (en waren toen ook daar de goedkoopste mee).

De andere zaken zal ik eens nader onder de loep nemen als ik weer eens wat nodig heb.

aka pluim003

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik ben juist weer eens bij KE geweest. De zaak is groot, maar ook een beetje postkantoor gevoel (dat is niet perse negatief bedoeld, het is er wel soms erg druk). Er zijn misschien wel 10 balies, waarvoor je eerst een nummer moet trekken. Als je aan de beurt bent, nemen ze ook de tijd voor je. Het persooneel weet doorgaans wel waarover ze praten, maar de een weet wel meer dan de ander. Als je niet precies weet wat je wilt, kan ik me voorstellen dat je bij KE een beetje een te overweldigend aanbod ziet, wat je niet direct zelf kun aanraken/beethouden. Ik moest expliciet vragen om (compact) cameras te mogen bekijken/beethouden. De toestellen werden dan achter uit het magazijn gehaald, en dan kon je ze zien/proberen (als de accu heet deed). Bij MM kun je makkelijker een eerste indruk krijgen, omdat daar meer demos opgesteld staan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 november 2008 @ 22:37:

Mediamarkt koop ik zulke spullen niet. Ze gaan er erg makkelijk om met innemen maar dit alleen omdat ze het even makkelijk weer opnieuw inpakken. Je zal de eerste niet zijn die een camera mee krijgt met een aantal kliks erop.
True, maar hoe denk je dat internetzaken dit doen mbt producten die retour komen tijdens de zichtperiode?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 01 december 2008 @ 10:23:
[...]

True, maar hoe denk je dat internetzaken dit doen mbt producten die retour komen tijdens de zichtperiode?
Absoluut waar. Dit soort spullen haal ik ook altijd in een winkel die me betrouwbaar over komt en waar ik een goed gevoel bij heb.

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Zelf mijn Dsrl besteld bij CameraNU, geweldige service.
Rond 16.00 uur besteld, 16.02 had ik al een mailtje binnen dat de bestelling binnen was (was nog bezig met betalen via iDeal), gelijk daarna eentje dat de betaling ook binnen was.
Rond 16.30 een mailtje dat hij verzonden was, met TNT trackcode en alles erbij.
Nog nooit zo'n snelle internet aankoop meegemaakt :p
De volgende ochtend stond hij dan ook netjes op de stoep.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Het zou nu dus wel leuk zijn als de TS zelf eens zou posten ;)

Gabriël AM5

• MBV
  • Laatst online: 28-01 15:48

MBV

Wijnands schreef op zondag 30 november 2008 @ 21:48:
Foka... oh ja, da's die zaak waar de sb-600 die ik wilde hebben tussen het telefoongesprek en mijn aankomst opeens 20 euro duurder was geworden. En die een beleid hebben waarin ze consumenten rechten tot dezelfde waarde als wc papier hebben verklaard.

M.A.W. niet mijn favoriete fotozaak.
Qua aftersales is het inderdaad niet de beste zaak. Ook de 3 jaar garantie die je bij kan kopen, waar je je geld voor terugkrijgt als je elk jaar een controlebeurt geeft (wat iedereen dus vergeet)... 3 jaar garantie had je toch al recht op 8)7
Let bij de compactcamera's ook op de lijstjes met meestverkochte camera's (lees: geheugensteuntje voor de verkoper wat de hoogste marge is), prijskaartjes met een O ingekleurd met markeerstift (hoge marge, EOL, of bonus-artikelen), en nog wat van die dingen. Ik heb een paar zomers bij Kinorama gewerkt, en toen was het beleid bij Foka niks anders dan bij Kinorama.
Maar er lopen nog steeds verkopers rond met veel verstand van zaken (dus niet allemaal), en ze hebben erg veel. Ook lenzen uitproberen is geen probleem. KE ben ik nog nooit geweest, in het begin kwamen daar horrorverhalen vandaan.

Over webshops: die zullen de artikelen die terug zijn gekomen wel gewoon weer verkopen. Vind ik zelf ook geen punt: in 1 week zal je een camera niet zover beschadigen als 3 maanden op een statief in de mediamarkt. Ik dacht dat ze de videocamera's na 3 maanden demo weg konden gooien :X

[ Voor 12% gewijzigd door MBV op 02-12-2008 11:25 ]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Die mediamarkt demo modellen zijn soms gewoon eng mishandeld.
Tijd terug zag ik er een 70-200/2.8 IS liggen, wat imho toch wel een erg stevig lensje is maar dat ding zag er zo erg uit dat ik hem niet eens op m'n cam durfde te zetten. Glas voor (en ook achter wat vrij knap is) zat helemaal onder de krasjes en de mount....nou laten we dat op het begrip ' maanlandschap' houden en de witte lak...dat leek meer op een Sigma EX coating :+..
Plus het feit dat ze me gewoon feitelijk verkeerde info stonden te vertellen en bleven volhouden dat ik ongelijk had toen ik overover begon is voor mij al reden genoeg om er niks te kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door sapphire op 02-12-2008 15:10 ]

Gabriël AM5

• MBV

MBV

Ach, op de Zoom experience had er iemand geprobeerd een Olympus lens op een Nikon mount te draaien, dat was toch mooi zonde van die lens :X

Verwijderd

Xtuv schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 22:04:
[...]

Bangmakerij en onzin. Garantie heb je bij de (web)winkel waar je het koopt. Dus ook al haalt webwinkel X z'n Canon's uit weetikniet waar, als ie stuk is binnen de garantietermijn kun je gewoon bij diezelfde toko aankloppen en je garantie claimen. Het is dan aan de webwinkel om te zorgen dat het in orde komt, als ze dat niet lukt via Canon moeten ze maar wat anders bedenken. Gelukkig heb je genoeg rechten in NL als consument - zelfs buiten de garantieperiode (je kan altijd aanspraak maken op de redelijke levensduur).
haha. Dat weet ik. Veel ouderen gaan wel naar een goeie fotozaak, want dat zijn ze immers al jaren gewend. En zeker als ze de overstap naar digitaal willen maken. Ja, je kunt je niet voorstellen hoe eng mensen dat vinden :P

Waar ik werk vragen ze voor de 40D kit incl. de standaard en de zoom (75-300 uit mijn hoofd) al 2000 euro. Dat ging ik dus niet doen. Bij diverse webwinkels dingen besteld, waardoor ik wel meer verzendkosten had, maar nu had ik wel voor hetzelfde geld er geheugen, een tas, een grip, flitser en nog veel meer bij.

Het blijft ook een gevoelskwestie. Maar ja, toen ik het prijsverschil zag, ben ik wel malles bij KE gaan bestellen.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:26
Mijn laatste nieuwe camera heb ik bij de Media Markt gekocht :P Ik zou er zo weer eentje kopen, heb wel goede ervaringen met service (ruilen). Voordeel vind ik de prijs, dat je alles lekker kunt beetpakken en ze hebben veelal flink wat op voorraad (het was destijds een ramp de nieuwste Nikon te krijgen, maar de MM hier had 'm \o/)

Goed, als je niet weet wat je wilt en hebt wat meer vakkundige hulp nodig, dan zal een speciaalzaak je natuurlijk beter kunnen helpen. Maar als je eigenlijk al weet wat je wilt, dan zie ik geen nadeel bij de MM :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• silitek
  • Laatst online: 22-11-2025

silitek

Tubes Only

^^..MM, prijsgarantie is een aanfluiting, ondeskundig personeel. Op mijn opmerking dat een camera ( binnen straal 15klm) goedkoper was werd er gezegd "ga je hem toch daar kopen"..

Nee, afdeling fotografie in EHV moet je zeker niet zijn..

Tubes....It's what make music music!

• MBV

MBV

@silitek: in Eindhoven weet ik toch minstens 1 zaak die ook een lekker laag prijspijl heeft: Camex. De keren dat ik er was wisten ze ook genoeg. Ik vroeg bijv. om een oogschelp voor mijn D70, waren ze zo slim/handig om die van de D100 te pakken. Zit veel beter, en past ook d:)b City Foto heeft heel veel, maar hanteert meestal de adviesprijzen. Ik zou dus niet weten waarom je naar de Mediamarkt ging, behalve misschien meer voorraad of een extreme stunt.

Ik koop liever iets bij een webshop dan bij de MM, uit principe :P

• StanTheMan
  • Laatst online: 25-01 22:30
mooi om te zien hoe zo'n discussie lekker loopt zonder dat de topicstarter ook maar één reactie plaatst...

Ik zou eerder de afweging maken fotozaak of internetwinkel, aangezien de mediamarkt (zeker die in den haag) qua prijzen en met name assortiment niet echt geweldig is.

Ik heb mijn 55-250 lens en 430 exII flitser bij de HAFO gekocht, ik moest het meteen hebben, en kon er wel een paar tientjes af lullen. Ook een keer leuk om bij een fotozaak iets te kopen die op loopafstand zit. M'n 17-55 2.8 lens heb ik wel via internet besteld, omdat het prijsverschil dan gewoonweg te groot is (bijna 1000 tov 800 euro).

Het is de moeite waard om in de 'persoonlijke' zaken te kijken of hun service inderdaad zo goed overkomt, en wat je daar voor prijs kan krijgen. Dat verschil even afwegen tegen de eventuele nadelen van op internet kopen en dat is je keuze.

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Zomaar vanuit het niets een camera gaan halen bij de MM lijkt me ook inderdaad niet handig.
Juist omdat ze er meestal niet veel verstand van hebben. Maar je kunt je eerst prima oriënteren op internet, wat advies gaan vragen in een gespecialiseerde fotozaak, en je gekozen model vervolgens bij de MM ernaast gaan halen omdat dat toch een stuk goedkoper is. Al blijft webshop toch vaak nog goedkoper, maar er zijn nog steeds veel mensen die dit uit principe niet doen, of dit niet aandurven.

[ Voor 2% gewijzigd door Tralapo op 03-12-2008 20:28 . Reden: Spelfoutjes ]

Verwijderd

Ik verbaas me over de vooroordelen die rondzwerven bij veel mensen. Ik durf te stellen dat een gemiddelde fotozaak lang niet altijd een goede bron van informatie is. Je moet het toevallig treffen met het personeel van deze winkel en het specialisme van deze winkel mbt de apparatuur. Als je naar de winkel De Bock gaat (geen idee of dat landelijk is) dan heb ik altijd de indruk dat ze meer weten van de fotoalbums en de afdrukken dan van de apparatuur zelf. Het aantal fotozaakjes dat echt verstand heeft van apparatuur is wellicht behoorlijk beperkt. Dit komt vaak ook doordat deze zaken maar een beperkt assortiment hebben en dus ook geen ervaring hebben met andere modellen.

De factor personeel is daarnaast heel belangrijk. Ga je naar een zaak als KE dan staan daar volwassen kerels die weten waar ze het over hebben en zaterdaghulpen waarvan de ene helft heel veel weet en de andere helft alleen de basis weet. Kortom, als je goede en specialistische info zoekt, kijk dan ook naar de persoon die je aanspreekt (en luister even naar de klant die hij voor jou helpt). Dit verhaal gaat ook op als je naar een MM, BCC of It's gaat. Zoek degene op die jou het meeste ervan kan vertellen.

Moraal van het verhaal: de stelling dat men in een fotozaak heel veel verstand heeft van fotografie en in een electronicawinkel absoluut niet is gebakken lucht.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wijnands schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 22:35:
Ze reageren niet op mail, ik had wat te klagen dus mijn volgende aankoop is ergens anders.

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-11-2025

mennovanw

Canon? You can!

bouwfraude schreef op woensdag 03 december 2008 @ 20:41:
[...]

Ze reageren niet op mail, ik had wat te klagen dus mijn volgende aankoop is ergens anders.
Das niet echt Kamera-Express eigen :( . Heb je naar het juiste adres gemaild (info@kamera-express.nl) of naar een ander mail-adres?

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Verwijderd

mennovanw schreef op woensdag 03 december 2008 @ 21:26:
[...]

Das niet echt Kamera-Express eigen :( . Heb je naar het juiste adres gemaild (info@kamera-express.nl) of naar een ander mail-adres?
idd je krijgt toch meestal binnen een dag antwoordt van ze .

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-01 00:44
Ik heb een beetje de voor- en nadelen op een rijtje gezet.

Mediamarkt +
Stunten sneller met prijzen en acties, dus goedkoper
Tassen en andere accessoires zijn ook goedkoper
Doen wel aan ruilen

Mediamarkt -
Zullen niet snel naar fouten kijken
Verzorgt niet goed voor haar spullen
Geven geen geld terug bij een onbeschadigd apparaat

Fotozaak +/-
De meeste hebben kennis van zaken
Maar zijn +- 20% duurder

Kamera express +
Goede service, grote winkel, goedkoper dan mediamarkt en hebben kennis.

Zo te lezen zal ik mijn camera niet bij de Mediamarkt kopen. Omdat ik teveel negatieve reacties heb gelezen. Ik was het bijna nog van plan ook.
Ik moet zeggen, ik had laatst toch een redelijke goede verkoper in de Mediamarkt Den Haag. Iemand die mij geen dingen aansmeerde, maar beter uitleg gaf dan dat ik verwachtte. Ik mag dan wel een leek zijn, maar het voelde wel goed. Dus toch een klein + voor de MM in Den Haag.

Ik twijfel nog of ik dan mijn camera via een internet-shop wil gaan kopen of een betere fotozaak (zoals de zaak Hafo).
Ik kan natuurlijk voor technische vragen e.d. sneller op diverse fotografie websites terecht, dus dan zal het niet uitmaken waar ik zo'n camera zal kopen. Omdat ik dan via een andere weg kan worden geholpen.

Alleen wanneer mijn camera defect is en ik hem via een internet shop heb gekocht, kan het veel langer duren voordat ik hem terug krijg. (denk ik).

En verder wat mijn persoonlijke afwegingen zijn, die heb ik niet echt... Behalve de bovengenoemde items.

Ik wil sowieso nog een keer langs de MM gaan, om wat modellen uit te testen. Aangezien de zeer aangeprezen Nikon D400/D450 goed uit de testen is gekomen (voor een instapmodel). Terwijl ik de Sony A100 of A200 lekkerder in de hand vind. Enfin dat is weer een ander verhaal. Enkele Tweakers hebben hier een reactie gegeven: Ga op je gevoel af terwijl iemand anders hier niet mee eens is.

Ik ga nog even verder kijken op de Tweakers site, want het wordt nu echt een speld in een hooiberg zoeken. Nu ik ook nog andere modellen op KE en Fkonijn heb gevonden.
Wordt vervolgt

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 21:57

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Ik heb de mijne express bij een fotozaak gehaald. Gewoon alleen al omdat ik een persoonlijke uitleg kreeg. Je kan bij mediamarkt prima cd's en andere rommel kopen maar je bent daar niets meer als een klanten nummer. Ok , fotozaak is duurder maar als je een beetje onderhandeld kun je zo 100 euro van de prijs krijgen.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• Abbadon
noud schreef op zondag 07 december 2008 @ 02:29:
Ik heb een beetje de voor- en nadelen op een rijtje gezet.

Mediamarkt -
Zullen niet snel naar fouten kijken
Verzorgt niet goed voor haar spullen
Dat is natuurlijk onzin. Het is door deze en gene hier al aangehaald; er staan modellen die je kunt beetpakken en niet iedereen gaat daar even voorzichtig mee om, maar dat zijn demomodellen. Als jij daar een camera koopt krijg je die gewoon nieuw mee. Ze pakken echt niet dat demomodel voor je in 8)7

Anyway, ik heb er wel eens een erg goede verkoper getroffen. Eigenlijk is het allemaal toch iets genuanceerder, net zoals Mig29 al vertelt (en dat geldt niet alleen voor fotospullen maar ook wasmachines, tv's en noem maar op; het is maar net wat voor verkoper je treft).

• 1Mark
  • Laatst online: 22:25
Soms hoor je verkopers dingen zeggen waar je kromme tenen van krijgt. En de klant die geen vooronderzoek heeft gedaan slikt het als zoete koek en geeft duizenden euro's uit...

Beter zelf onderzoek doen met mensen uit het vakgebied en Internet en daarna kopen bij MM/webshop.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 03 december 2008 @ 20:34:
Zoek degene op die jou het meeste ervan kan vertellen.
Dus het personeel van de MM afgaan tot je iemand tegenkomt met echt verstand van zaken? Als je teveel tijd hebt is dat een optie.
Moraal van het verhaal: de stelling dat men in een fotozaak heel veel verstand heeft van fotografie en in een electronicawinkel absoluut niet is gebakken lucht.
Bij een fotozaak is de kans heel wat groter dat je personeel tegenkomt met verstand van zaken dan bijv. bij de MM.

Ik kom regelmatig in de MM / Utrecht en als ik iets vraag over een artikel (niet alleen fotospullen) krijg ik meestal een onjuist antwoord. Ze hebben de klok horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt.

Btw. Ik koop mijn fotospullen bij Topdeals, Cameraland en FotoBooms, in de winkel dus.

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:21
silitek schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 21:25:
^^..MM, prijsgarantie is een aanfluiting, ondeskundig personeel. Op mijn opmerking dat een camera ( binnen straal 15klm) goedkoper was werd er gezegd "ga je hem toch daar kopen"..

Nee, afdeling fotografie in EHV moet je zeker niet zijn..
Hmm... dan ben je duidelijk een verkeerde verkoper tegen gekomen.
Prijsgarantie is zéér zeker geen aanfluiting (al tellen webshops logischerwijs niet mee).. :)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:55

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op zondag 07 december 2008 @ 14:16:
Dus het personeel van de MM afgaan tot je iemand tegenkomt met echt verstand van zaken? Als je teveel tijd hebt is dat een optie.
Als je een koopjesjacht organiseert en winkels zit te vergelijken, dan heb je per definitie teveel tijd. Anders koop je bij de gekende fotozaak. Zo heel groot is de prijsverschil ook weer niet.

Ik heb in Vlaanderen de tijd op bij konijnenberg op bedevaart te gaan en spring bij Mediamarkt Antwerpen binnen voor C-41 ontwikkeling. In het begin koste dat 0,99 euro per rolletje in 1 uur service, het trok alle analogen en studenten fotografie aan. Het was immers zo goedkoop als de chemie, alleen moet je het niet zelf doen. Overdatum rolletjes regel ik voor 1 à 2 euro zodat analoog fotograferen nog rendabel is. Alleen het scannen en zelf rolletjes push ontwikkelen kost tijd. MM Antwerpen heeft de prijs naar 1,49 euro per rolletje opgetrokken en het is nog steeds interessant.

[ Voor 28% gewijzigd door rapture op 07-12-2008 15:27 ]

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-11-2025
Heb m'n 40D + kitlens + EF 70-200L 2.8 IS USM +2x extender bij Fotokino Linders in Venlo gekocht.
Bij een fotospeciaalzaak dus.
Je betaalt wel ietsjes meer, maar dat betaalt zich dan ook ruimschoots terug.
Zoals het schoonmaken van de camera is gratis.

Maar ik was ook niet helemaal tevreden met m'n eerste EF 70-200L 2.8 IS USM,
toen heb ik (na een maand) nog andere exemplaren mogen uitproberen en uiteindelijk omgewisseld.
Dat is service!
Zo'n service krijg je bij Mediamarkt dus echt niet!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:52
MadButcher schreef op zondag 07 december 2008 @ 18:47:
Heb m'n 40D + kitlens + EF 70-200L 2.8 IS USM +2x extender bij Fotokino Linders in Venlo gekocht.
Bij een fotospeciaalzaak dus.
Je betaalt wel ietsjes meer, maar dat betaalt zich dan ook ruimschoots terug.
Zoals het schoonmaken van de camera is gratis.

Maar ik was ook niet helemaal tevreden met m'n eerste EF 70-200L 2.8 IS USM,
toen heb ik (na een maand) nog andere exemplaren mogen uitproberen en uiteindelijk omgewisseld.
Dat is service!
Zo'n service krijg je bij Mediamarkt dus echt niet!
Maar bij een bijvoorbeeld een Kamera Express wel en die is waarschijnlijk een stuk goedkoper :)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Tuurlijk ligt et aan de verkoper die je treft.
Maar ik heb het al bij meerdere mediamarkt filialen en over een periode van enkele jaren meegemaakt dat het personeel totaal neit weet waar ze over praten. Natuurlijk geen ramp als je zelf ook niks weet en dan klinkt eht allemaal aardig en behulpzaam. Maar als je wel verstand van zaken hebt erger je je groen en geel aan de onzin die je hoort. Plus dat ik de prijzen bij de MM nou echt neit zo specataculair vind, zeker niet van de accesoires, geheugen, filters, schoonmaak spulletjes en lezen kostener een vermogen man !
Eerlijk is eerlijk bij de MM in Den Haag loopt op de foto-afdeling één meneer rond die weel weet waar hij het over heeft ( lictelijk aziatisch uiterlijk, neit zo groot, vrij breed, donkere stekeltjes en een bril) maar verder....aanfluiting.

Gabriël AM5

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-11-2025
GerardHenninger schreef op zondag 07 december 2008 @ 18:49:
[...]

Maar bij een bijvoorbeeld een Kamera Express wel en die is waarschijnlijk een stuk goedkoper :)
Mediamarkt is duurder dan die fotospeciaalzaak.
Natuurlijk zijn internetwinkels goedkoper dan een fotospeciaalzaak, maar je hebt dan ook geen service.

Verwijderd

MadButcher schreef op zondag 07 december 2008 @ 19:29:
[...]

Mediamarkt is duurder dan die fotospeciaalzaak.
Natuurlijk zijn internetwinkels goedkoper dan een fotospeciaalzaak, maar je hebt dan ook geen service.
Bij Kamera-Express wel :P

Heb zelf ook betere ervaringen bij KE dan bij de meeste andere winkels, hoewel ik het liefste bij Calumet koop. Die heeft toch de beste service, helemaal qua verhuur. En qua prijzen krijg je gewoon waar voor je geld, niet heel veel duurder dan internetwinkels en qua accessoires en aanbiedingen zelfs een stukje goedkoper (8x Kodak AA voor 4 euro *O* :P )

Verwijderd

Ik kocht mijn spullen vaak bij kleinere winkels. Gewoon omdat je het dan snel hebt, als er iets mis is makkelijk langsfietst en omdat ik het wel prettig vind als er nog andere zaken zijn dan Mediamarkt en Saturn.

Tegenwoordig koop ik nagenoeg alles online. Dit is veroorzaakt door zo'n fantastische fotospeciaalzaak in Alkmaar. Hier ben ik tot twee keer toe slecht behandeld. De eerste keer vroeg ik om een originele Canon accu. Nou, die hadden ze wel. Vervolgens komt de medewerker met een GP Batteries accu aan. Dat is naar mijn idee geen originele Canon accu, maar volgens de medewerker wel. De prijs was ook nog eens hetzelfde als een originele Canon accu. Naar mijn inzicht een erg vreemd verhaal en heb het niet gekocht. Voor mij is er dan nog weinig aan de hand, elke verkoper kan weleens zijn dag niet hebben of een fout maken. Maar daar blijft het niet bij.

Een andere keer kocht ik daar een Canon compactcamera. Thuis gekomen viel me iets op aan de doos. Ik koop wel vaker een doosje waar iets van Canon inzit en dit doosje was anders. Omdat ik niet meteen doorhad wat er nou anders was, ging ik eens goed kijken. Toen bleek dat ik een Japanse versie had, met op de doos de tekst 'For Japan only. Not intended for sale outside Japan'. Van een fotospeciaalzaak verwacht ik dit niet en al helemaal niet als ze dit er niet bij zeggen.
Ik ben teruggegaan en heb gevraagd hoe het kan dat ik een camera heb die alleen voor de Japanse markt is. 'Dat kan niet meneer' was de repliek. Toen heb ik die doos maar laten zien en deze tekst had hij nog nooooooooit gezien. Meteen daarna komt hij met het verhaal dat de winkel garantie voor je regelt. Dat wil ik ook nog wel geloven, maar daar heb ik geen zin in. Als die toko morgen foetsie is, is mijn garantie ook foetsie: Canon Europa geeft geen garantie op Japanse modellen (tenzij je een Japanse factuur heb). Zeker bij een speciaalzaak wil ik gewoon een Nederlands/Europees model met Nederlandse/Europese garantie. De reden daarvoor is dat ik dan voor garantie twee mogelijkheden heb: de winkelier of Canon/Etbass.

Ik kreeg nog wel mijn geld terug en heb de camera maar bij een Mediamarkt gekocht. Overigens met laagste prijs garantie, waar totaal niet moeilijk over werd gedaan. Voor mij telt dus alleen nog maar de laagste prijs, ik ga niet extra betalen voor geen service. Ik zeg er wel bij dat ik geen enkele behoefte heb aan voorlichting of uitleg, omdat zorg dat ik zelf voldoende kennis over producten heb.

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Tralapo schreef op woensdag 03 december 2008 @ 20:27:
Maar je kunt je eerst prima oriënteren op internet, wat advies gaan vragen in een gespecialiseerde fotozaak, en je gekozen model vervolgens bij de MM ernaast gaan halen omdat dat toch een stuk goedkoper is.
Hoor je zelf wat je zegt? Je gebruikt de kennis van goed opgeleide medewerkers die eerlijk willen zijn om vervolgens ergens anders je spul te halen? Zorg dan voor je eigen kennis, op deze manier bezorg je winkeliers die al moeite genoeg doen om hun hoofd boven water te houden gewoon verlies. Vind ik alles behalve netjes, en dan ben ik nog zorgvuldig in mijn woordkeuze.

Gruwelijk gejatte Icoon!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-11-2025

mennovanw

Canon? You can!

@ Tralapo

Ik ben het volledig met RZor eens. Ik vind dat een hoop vragen stellen bij een fotospecialist om het vervolgens bij zo'n klotezaak als de mediamarkt je spullen te halen een beetje onbeschoft. Als de prijzen hoger liggen dan bij de mediamarkt dan kan je best een verkoper daarop attenderen als je inderdaad de intentie hebt het spul waar je vragen over had aan te schaffen. Het is dan aan de fotospecialist wat hij met die informatie doet (mijn ervaring is dat winkels best bereid zijn om te praten als je duidelijk aangeeft het geld op zak te hebben en het ding te willen kopen maar de prijs elders gewoon scherper is).

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

• RZor

RZor

Sorry!

mennovanw schreef op zondag 07 december 2008 @ 22:22:
@ Tralapo

Ik ben het volledig met RZor eens. Ik vind dat een hoop vragen stellen bij een fotospecialist om het vervolgens bij zo'n klotezaak als de mediamarkt je spullen te halen een beetje onbeschoft. Als de prijzen hoger liggen dan bij de mediamarkt dan kan je best een verkoper daarop attenderen als je inderdaad de intentie hebt het spul waar je vragen over had aan te schaffen. Het is dan aan de fotospecialist wat hij met die informatie doet (mijn ervaring is dat winkels best bereid zijn om te praten als je duidelijk aangeeft het geld op zak te hebben en het ding te willen kopen maar de prijs elders gewoon scherper is).
Wat mensen wel eens willen vergeten (werk zelf in een speciaal zaak) is dat de zaak lang niet altijd met de prijs mee kan. Zou best vaak willen, maar dan nog gaan mensen om een 10-tje, op 400! euro moeilijk doen.
Dan is het voor mij ook snel over met gewilligheid. Wil aan het eind van de dag mezelf ook graag kunnen verantwoorden, en niet alles tegen inkoop verkopen.

Maar als ik merk dat iemand alleen info wil om het ergens anders te kopen hebben ze aan mij een slechte. Mogen ze een folder hebben maar daar houd t dan ook direct mee op. Blijf bezig.

Gruwelijk gejatte Icoon!

• DarkFlow
  • Laatst online: 19-01 18:39
Eens. Advies vragen in een speciaalzaak en vervolgens vrolijk naar de mediamarkt huppelen om daar van een aanbieding te profiteren is vrij onbeschoft. Dan profiteer je gewoon van iemands goede wil terwijl je bij voorbaat al weet dat je daar toch niets zal kopen.

---

Mijn D300 heb ik bij de Mediamarkt gehaald. Was een bijzonder goede aanbieding (met als voordeel dat ik 'm meteen mee kon nemen, dus ook geen verzendkosten, én het is op twee minuten lopen van m'n werk) en advies had ik toch niet nodig. Mijn keus voor de D300 was snel gemaakt (je wilt bij Nikon blijven, D700 is te duur en het blijkt simpelweg onmogelijk om een negatieve recensie over de D300 te vinden).

Een bijpassende allround lens was lastiger. Ik twijfelde enorm over alle opties. Niet alleen mijn fabrikantkeuze was lastig, maar ook over het te kiezen bereik had ik mijn twijfels. Dus uiteindelijk (omdat ik een weekendje weg zou gaan en dan toch graag al wat wilde hebben, tijd begon te dringen), langs de speciaalzaak.

Wat spul uitgeprobeerd, degelijk advies gekregen en daar kwam dan uiteindelijk de Sigma 18-50mm 2.8 HSM Macro uit voort. Ja ik was duurder uit, daar had ik geen illusies over, maar ik was goed geholpen en had mijn lens ten minste op tijd.

Hoeveel je er ook leest, soms zijn internetrecensies alleen niet genoeg. Soms wil je gewoon met iemand in gesprek kunnen gaan over de verschillende opties terwijl die opties voor je neus liggen en uitgeprobeerd kunnen worden. Goed advies is ook wat waard.

Verwijderd

Ik ben het helemaal eens met het commentaar mbt het misbruiken van de kennis van de speciaalzaak. Nu gaan we nog even een stapje verder. Ik lees her en der het advies om bij MM een camera vast te gaan houden. In wezen is dit eveneens gebruik maken van de diensten/ service van een winkel. Zeker als een model voorzien is van een voeding dan heb je ook nog eens te maken met een technische afschrijving. :)

• RZor

RZor

Sorry!

Verwijderd schreef op maandag 08 december 2008 @ 10:54:
Ik ben het helemaal eens met het commentaar mbt het misbruiken van de kennis van de speciaalzaak. Nu gaan we nog even een stapje verder. Ik lees her en der het advies om bij MM een camera vast te gaan houden. In wezen is dit eveneens gebruik maken van de diensten/ service van een winkel. Zeker als een model voorzien is van een voeding dan heb je ook nog eens te maken met een technische afschrijving. :)
Heb je gelijk in. Maar dat vind ik zelf dan weer een minder probleem, als er mensen bij mij in de winkel komen die zeggen dat ze em niet gaan kopen en alleen even willen vasthouden is dat voor mij geen probleem. Dan weet ik van te voren ook dat ik het kort ga houden. Wij hebben onze voorraad in de vitrines staan, en die kunnen we alleen zelf pakken, geen last van afschrijving daardoor. MM is anders, die hebben er gewoon een fulltime als demo, weet iemand of die verkocht worden? Dat kan nooit voor de volle 100%, dus die hebben inderdaad afschrijving. Maar dat is dan wel weer het beleid van een MM, anders stonden ze wel achter glas.

Gruwelijk gejatte Icoon!

• hars73
  • Laatst online: 23:52

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

noud schreef op zondag 07 december 2008 @ 02:29:
Ik wil sowieso nog een keer langs de MM gaan, om wat modellen uit te testen. Aangezien de zeer aangeprezen Nikon D400/D450 goed uit de testen is gekomen (voor een instapmodel). Terwijl ik de Sony A100 of A200 lekkerder in de hand vind. Enfin dat is weer een ander verhaal.
Mag niet hopen dat ze jou een Nikon D400/D450 hebben aanbevolen bij een bepaalde winkel, want dan mag die winkel wel direct dicht 8)7 En ik weet wel, je zult wel een Canon 400D of 450D bedoelen :P

Mijn ervaring met MM is dat het inderdaad gewoon dozenschuivers zijn en dat je het echt moet hebben van de aanbiedingen qua prijs. En dan nog redden ze het vaak niet om goedkoper te zijn dan de betere en goedkope shops zoals FK of Digitalstreet.

Ik heb mijn nieuwe Lowepro Slingshot 100 bijvoorbeeld pas geleden bij DeWinkel.nl (Foto Britstra) in Beilen gekocht (ik woon zelf in Assen). Over het algemeen een aardig goedkope winkel met ook nog wat kennis en toch handig als je iets wilt passen zoals die Slingshot. Mijn nieuwe 18-105VR zal daar ook vandaan komen binnenkort.

Daarnaast hoorde ik van een kennis vorige week een raar verhaal over Konijnenberg. Hij heeft de Nikon D90 aangeschaft en volgens die verkoper daar pastte zijn 18-70 (van zijn D70s) daar niet op.. Uitgeprobeerd en uiteraard pastte het wel.. Dus wie daar gestaan heeft als verkoper op dat moment weet ik niet, maar klinkt niet goed. :X

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Verwijderd schreef op maandag 08 december 2008 @ 10:54:
Tja bij de Mediamarkt koop ik die camera misschien niet, maar wel een cdtje of scheerapparaat of weet ik veel wat.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-01 14:25

Deathchant

Don't intend. Do!

DarkFlow schreef op zondag 07 december 2008 @ 23:16:
Eens. Advies vragen in een speciaalzaak en vervolgens vrolijk naar de mediamarkt huppelen om daar van een aanbieding te profiteren is vrij onbeschoft. Dan profiteer je gewoon van iemands goede wil terwijl je bij voorbaat al weet dat je daar toch niets zal kopen.
Klopt, eigenlijk is dat het ook. Maar stel, jij hebt een camera op het oog wat in die specifieke winkel 1000 euro kost. Je vraagt wat, krijgt goed advies en je wilt em kopen. Stel je gaat naar de MM en ziet diezelfde cam voor 700 liggen....ga jij dan zo "sociaal" doen en dan toch bij die "dure" speciaalzaak je cam kopen voor 300 euro extra omdat je gebruik hebt gemaakt van hun service?

Ik moet zelf eigenlijk zeggen dat hoe eerlijk ik normaliter ben...als het 300 euro kan besparen, dan zou ik het echt overwegen om hem toch bij de mediamarkt te kopen....
Of je dit als "misbruik" moet zien...tja....helemaal voorkomen kun je het toch niet....maar ja dat wil dan niet zeggen dat je het zelf ook moet doen.
Veel informatie kun je ook opzoeken op internet....Het is voor een winkel eigenlijk ook "geluk" dat een klant bij ze blijft nadat ze advies gekregen hebben, het blijft een gok voor een winkel. Het is nog steeds de beslissing van de klant om een product daar te kopen NA advies.

Ik snap dat het eigenlijk onbeschoft is....je loopt namelijk ook niet met een blikje cola naar een restaurant en je bestelt alleen eten....dus tja, je kunt het op verschillende manieren bekijken. Advies en goeie verkopers vind ik erg belangrijk en goeie service op een duur artikel ook.

Ik ben er gewoon eerlijk in; 300 euro is voor mij een grote reden om dan toch te overwegen bij de MM te gaan kopen, nou is inderdaad 300 euro een groot verschil. Ik zou inderdaad voor 100 euro me niet druk maken en dan de camera bij die fotozaak te kopen inderdaad, misschien is 30% wel een TE groot verschil. Als je 10% verschil hebt, ga ik zonder enige moeite voor de goeie winkel

[ Voor 21% gewijzigd door Deathchant op 08-12-2008 14:35 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• MBV

MBV

Stel je voor, jij loopt die goede speciaalzaak binnen, en laat het uitleggen, en komt tot de conclusie dat je die camera van €1000 wilt hebben. Wat doe je dan? Ik zeg dan zoiets van "da's een heel mooie camera, maar bij MM kost die maar €700. " Als ze dan roepen dat je hem dan maar bij de mediamarkt moet kopen, dan heb je ze iig de kans gegeven ;) Als ze zeggen dat je er daar geen tasje etc bij krijgt, dan wordt het misschien alsnog interessant. Die dingen zijn bij de Mediamarkt altijd heel duur, en bundelkortingen doen ze daar volgens mij niet aan.
30% is teveel voor een beetje advies, het moet wel leuk blijven.

[ Voor 9% gewijzigd door MBV op 08-12-2008 14:32 ]

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-01 14:25

Deathchant

Don't intend. Do!

MBV schreef op maandag 08 december 2008 @ 14:32:
Stel je voor, jij loopt die goede speciaalzaak binnen, en laat het uitleggen, en komt tot de conclusie dat je die camera van €1000 wilt hebben. Wat doe je dan? Ik zeg dan zoiets van "da's een heel mooie camera, maar bij MM kost die maar €700. " Als ze dan roepen dat je hem dan maar bij de mediamarkt moet kopen, dan heb je ze iig de kans gegeven ;) Als ze zeggen dat je er daar geen tasje etc bij krijgt, dan wordt het misschien alsnog interessant. Die dingen zijn bij de Mediamarkt altijd heel duur, en bundelkortingen doen ze daar volgens mij niet aan.
30% is teveel voor een beetje advies, het moet wel leuk blijven.
ik geef je 100% gelijk. Advies en goeie service is iets wat mij toch wat waard is bij een duur artikel als een camera. En inderdaad, als je echt BEWUST ervoor kiest om advies in te winnen bij een winkel die je echt als klant goed adviseert en je als klant probeert te winnen en dan toch ervandoor gaat naar een andere winkel, dan is dat inderdaad onbeschoft. De winkels weten dat natuurlijk niet, maar dat maakt het niet minder onbeschoft....

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Maargoed eigenlijk kun je dus zeggen dat eht voor iedereen verschillend is, toch?
Zo wilde een vriendin van mij perse haar dSLR bij de veel te dure lokale fotoboer halen vanwege de goede service, dat ze altijd met vragen mocht binnenlopen en er om de x tijd haar sensor werd schoongemaakt. Plus dat ze hem direct mee kon nemen en het gewoon in de buurt zit vond zij erg belangrijk, belangrijker dan de laagste prijs te betalen voor haar cam.
Ik zoek zelf wel uit wat ik nodig heb en wil, ik zoek op internet m'n vragen op en maak m'n sensor zelf wel schoon, vaak kan ik wel een paar dagen op bezorging wachten en betaal liever een lagere prijs.
Verschillende behoefte verschillende personen, doe waar jezelf behoefte aan hebt neit wat een ander vind dat je moet doen :)

Gabriël AM5

Verwijderd

RZor schreef op zondag 07 december 2008 @ 22:33:

Wat mensen wel eens willen vergeten (werk zelf in een speciaal zaak) is dat de zaak lang niet altijd met de prijs mee kan. Zou best vaak willen, maar dan nog gaan mensen om een 10-tje, op 400! euro moeilijk doen.
En dat is dan vervolgens de eeuwige discussie. Mensen gaan er altijd maar vanuit dat een winkel de prijs van de laagste internetaanbieder kan evenaren. Iedereen wil de voordelen van beiden hebben, maar velen zijn niet bereid hier iets extra's voor te betalen (en ik begrijp dat de woordkeuze "iets" nogal discutabel is).

• RZor

RZor

Sorry!

Verwijderd schreef op maandag 08 december 2008 @ 15:23:
[...]

En dat is dan vervolgens de eeuwige discussie. Mensen gaan er altijd maar vanuit dat een winkel de prijs van de laagste internetaanbieder kan evenaren. Iedereen wil de voordelen van beiden hebben, maar velen zijn niet bereid hier iets extra's voor te betalen (en ik begrijp dat de woordkeuze "iets" nogal discutabel is).
Dankje, dat was mijn hele punt inderdaad!

Gruwelijk gejatte Icoon!

• Abbadon
Ik ben daar ook te fatsoenlijk* voor, uitgebreid info inwinnen bij winkel a en vervolgens goedkoper kopen bij winkel b.

Wat ik alleen niet zo snap is de principiële instelling die ik hier veel zie: door vooroordelen per definitie niet willen kopen bij MM. Destijds kon ik b.v. nergens anders de D200 krijgen (ja, één speciaalzaak waar hij een paar honderd Euro duurder was) en bij de MM was hij ook nog eens goedkoper dan 99% van de online aanbieders, plus nog eens geen levertijden of bezorgkosten. Als ik principieel was zou ik mezelf tekort hebben gedaan.
Maar een belangrijk punt was dat ik al helemaal wist wat ik wou, ik behoefde ook nul advies.

* daarmee niet willen impliceren dat iemand per definitie onfatsoenlijk is wanneer hij dat wel doet

Verwijderd

rapture schreef op zondag 07 december 2008 @ 15:22:
[...]
Als je een koopjesjacht organiseert en winkels zit te vergelijken, dan heb je per definitie teveel tijd. Anders koop je bij de gekende fotozaak.
Winkels vergelijken kan je ook via internet doen 's avonds na je werk en dan heb je niet teveel tijd, maar net genoeg tijd.
Zo heel groot is de prijsverschil ook weer niet.
Dat klopt niet. Ik heb ook fotospullen via internet bij Hongsien / Hong Kong gekocht, en dat scheelt echt heel veel.

Verwijderd

rapture schreef op zondag 07 december 2008 @ 15:22:
[...]Ik heb in Vlaanderen de tijd op bij konijnenberg op bedevaart te gaan en spring bij Mediamarkt Antwerpen binnen voor C-41 ontwikkeling. In het begin koste dat 0,99 euro per rolletje in 1 uur service, het trok alle analogen en studenten fotografie aan. Het was immers zo goedkoop als de chemie, alleen moet je het niet zelf doen. Overdatum rolletjes regel ik voor 1 à 2 euro zodat analoog fotograferen nog rendabel is. Alleen het scannen en zelf rolletjes push ontwikkelen kost tijd. MM Antwerpen heeft de prijs naar 1,49 euro per rolletje opgetrokken en het is nog steeds interessant.
Hoe is de kwaliteit van de afdrukken? En ontwikkelen en drukken ze ook middenformaat af?

Zwart/wit doe ik zelf, maar kleur laat ik een vaklab ontwikkelen en afdrukken.

• Xtuv
  • Laatst online: 23:06
[b][message=31170527,noline]Dat klopt niet. Ik heb ook fotospullen via internet bij Hongsien / Hong Kong gekocht, en dat scheelt echt heel veel.
Ja als je 21% belastingontduiking mee gaat tellen dan schiet het flink op...

• EvoII
  • Laatst online: 14-01 09:59
Ik heb laatst een 450D bij de MM in Utrecht gekocht. Ik denk dat je het moet treffen welke verkoper je treft. Wij hadden een hele goede in elk geval. Hij wist overal goed en duidelijk uitleg over te geven.
Hij werkte 3 dagen per week bij de MM en 3 dagen voor zichzelf als amateurfotograaf.
Helemaal niets mis mee dus.

2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow|Iphone 15 pro 1Tb

• RZor

RZor

Sorry!

EvoII schreef op woensdag 10 december 2008 @ 22:32:
Ik heb laatst een 450D bij de MM in Utrecht gekocht. Ik denk dat je het moet treffen welke verkoper je treft. Wij hadden een hele goede in elk geval. Hij wist overal goed en duidelijk uitleg over te geven.
Hij werkte 3 dagen per week bij de MM en 3 dagen voor zichzelf als amateurfotograaf.
Helemaal niets mis mee dus.
Ik zou ook nooit durven beweren dat er alleen maar slecht personeel werkt in een MM. Maar dat is bij heel veel winkels, je moet mazzel hebben wie je tegenkomt. Dat is bij ons in de winkel ook zo, de zaterdaghulpen weten er gewoon minder van dan de oudere rotten in het vak. En zeker als het je hobby ook nog eens is. Dat scheelt t meeste. Mensen met liefde voor het vak stralen dat ook uit.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Pagina: 1