[Testcase] Bos

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn eerste buitenfoto's.
Ik heb nu al 3 weken een 1000D. Na veel thuis te hebben gespeeld met instellingen heb ik vandaag maar eens besloten om erop uit te gaan :p.

De foto's zijn uit de hand geschoten met een Canon 1000D + 18-55 IS kitlens.
Wat bewerking betreft heb ik de foto's gecropt, geresized, en gespeeld met de curves om de kleuren wat mooier te maken.
Ze zijn allemaal klikbaar voor groot en de EXIF data is nog intact :)

1.
Afbeeldingslocatie: http://oege.ie.hva.nl/~jawala02/Pics/IMG_0894_Small%20(Custom).jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://oege.ie.hva.nl/~jawala02/Pics/IMG_0905_Small%20(Custom).jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://oege.ie.hva.nl/~jawala02/Pics/IMG_0902_Small%20(Custom).jpg

Alles heb ik in P geschoten.. Beetje zonde misschien, maar ik heb (nog) geen statief, dus langere sluitertijden etc. zou ik toch niet kunnen gebruiken.

Commentaar en tips zijn meer dan welkom d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind 1 en 3 mooie platen, 2 doet me niet zo veel. Alleen vind ik ze alle 3 een beetje grijs. Ik zou ze persoonlijk een dot meer contrast geven. Maar dat is persoonlijk. Ik hou van veel contrast :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2008 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

^^
Wat hij zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 17:49:
Ik vind 1 en 3 mooie platen, 2 doet me niet zo veel. Alleen vind ik ze alle 3 een beetje grijs. Ik zou ze persoonlijk een dot meer contrast geven. Maar dat is persoonlijk. Ik hou van veel contrast :)
Dat is wat ik zocht! :o

Ik had ook het gevoel dat er iets misde, vooral bij foto 1 met die grauwe lucht.
Alleen ik kon maar niet vinden waarmee ik het beter kon maken. Contrast is inderdaad wat ik zocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De foto's met wat meer contrast (+75)
Ik kon hoger gaan, maar ik wil overkill voorkomen :9

wederom klikbaar
1.
Afbeeldingslocatie: http://oege.ie.hva.nl/~jawala02/Pics/IMG_0894_Bos_Contrast%20(Custom).jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://oege.ie.hva.nl/~jawala02/Pics/IMG_0905_Bos_Contrast%20(Custom).jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://oege.ie.hva.nl/~jawala02/Pics/IMG_0902_Bos_Contrast%20(Custom).jpg

Kwaliteit van deze foto's is misschien wat slechter, dit komt omdat ik (bij luiheid) de resizer van windows heb gebruikt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ze zijn idd een beetje grauwig maar dat komt in mijn ogen niet alleen door het contrast maar ook gewoon door het grauwe weer. Het licht is niet zo mooi en daarbij is je witbalans wat koud.

Het contrast wat je er nu bij hebt gegooid vind ik te veel en ik zou meer aan je kleurbalans werken. Wil je bv. een mooie herfst sfeer dan zou ik flink wat magenta en cyaan wegdraaien en er geel bijdoen. Nog beter is natuurlijk wachten op geschikter weer en dan proberen mooi avond of ochtend licht te pakken ;).

Over je foto's:
#1 Is wel een leuk doorkijkje en hij heeft goeie diepte. Verder vind ik hem wel wat standaard.
#2 Eigenlijk vind ik dit de beste omdat hier juist het grauwe, grijze sfeertje benadrukt / gebruikt wordt. Beetje eenzaam plaatje met die lege bank, de plassen en het wat saaie bosje erachter. Hier zit voor mij het meeste sfeer in en past het koude gevoel prima.
#3 Breedbeeld formaat doet het het wel goed. Wel staat je bankje erg in de hoek gepropt. Verder vind ik het eigenlijk wel net als #1 een beetje een standaard plaatje waar weinig gebeurd. Beetje een snapshot (al hoeft dat niet slecht te zijn ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
djengizz schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 20:54:
Ze zijn idd een beetje grauwig maar dat komt in mijn ogen niet alleen door het contrast maar ook gewoon door het grauwe weer. Het licht is niet zo mooi en daarbij is je witbalans wat koud.

Het contrast wat je er nu bij hebt gegooid vind ik te veel en ik zou meer aan je kleurbalans werken. Wil je bv. een mooie herfst sfeer dan zou ik flink wat magenta en cyaan wegdraaien en er geel bijdoen. Nog beter is natuurlijk wachten op geschikter weer en dan proberen mooi avond of ochtend licht te pakken ;).

Over je foto's:
#1 Is wel een leuk doorkijkje en hij heeft goeie diepte. Verder vind ik hem wel wat standaard.
#2 Eigenlijk vind ik dit de beste omdat hier juist het grauwe, grijze sfeertje benadrukt / gebruikt wordt. Beetje eenzaam plaatje met die lege bank, de plassen en het wat saaie bosje erachter. Hier zit voor mij het meeste sfeer in en past het koude gevoel prima.
#3 Breedbeeld formaat doet het het wel goed. Wel staat je bankje erg in de hoek gepropt. Verder vind ik het eigenlijk wel net als #1 een beetje een standaard plaatje waar weinig gebeurd. Beetje een snapshot (al hoeft dat niet slecht te zijn ;)).
Thanks voor je reactie!

Ik heb net wat gespeeld met de kleuren gespeeld in photoshop. Mijn probleem nu is dat ik te veel mooi vind :p.
Sterke kleuren, zwart-wit, zwart-wit in combinatie met sterke kleuren.. zo veel opties, zo veel opties. Don't get me wrong, ik vind het juist leuk dat er zoveel verschillende mogelijkheden zijn.

Bij foto 3 stond ik trouwens naast een boom, dus ik kon niet meer naar achter. Als ik voor deze boom zou staan (om het bankje wat meer richting het midden te krijgen) zou ik de linkerboom niet in beeld krijgen (wat dus mijn bedoeling was zodat je het padje en de rij bomen kan zien). ** Denkt: oooh had ik maar een canon 10-22 :9~ **

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind bonte kleuren toch altijd wat tricky, hoewel de meeste mensen het toch mooier vinden.

In foto 1 vind ik dat dat rood er prachtig uitknalt, dat maakt de foto wat mij betreft zeer goed. Echter, het groen mag van mij meteen een stuk minder. Het sterke groen brengt volgens mij de achtergrond te veel terug naar voren, en geeft ook de bomen, waar ook groen in zit, een vreemd soort aanwezigheid.

Ik denk dat er misschien iets aardigs uitkomt als je dat knallende rood er in kunt houden, terwijl je dat groen wat grauwer/mistiger maakt. Verder is foto 1 een mooi foto met het unieke rode van de herfst en een mooi gevoel van diepte. Die diepte kun je wellicht met nog wat kleuraanpassingen wat extra kunt benadrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

Ik vind in je laatste nabewerking de kleuren wat te gesatureerd. Contrast is denk ik inderdaad iets te hoog maar wel een vooruitgang. Verder vind ik in foto 2 het bankje iets te centraal en de kleur groen (saturatie?) niet mooi.

Foto 1 vind ik de sterkste alhoewel 3 ook prima is

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de foto's (in kleur) niet heel erg speciaal. Een z/w conversie lijkt mij beter voor de serie.

Voorbeeld van foto 1:
http://www.pwiv.nl/GOT/IMG_0894_Small_e0.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 15:12:
Ik vind de foto's (in kleur) niet heel erg speciaal. Een z/w conversie lijkt mij beter voor de serie.

Voorbeeld van foto 1:
http://www.pwiv.nl/GOT/IMG_0894_Small_e0.png
Waarom dan niet gelijk zw/w met 1 kleur? Even een quick n dirty (laag gekopieerd, met gum wat weggeveegd. Kan netter, maar gaat om het idee):

Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_fMqLW0k_Q60/STFVK7UuFcI/AAAAAAAAFqI/6wCqEq8dypU/s640/IMG_0894_Bos_Contrast-1kleur.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Eusebius op 29-11-2008 15:46 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:09
Omdat dat nogal corny is? Ik vind van wel in ieder geval...

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Hahn schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 15:48:
Omdat dat nogal corny is? Ik vind van wel in ieder geval...
Corny :? * Eusebius googelt .... Ah, de urbandictionary
code:
1
2
Trying to be cool, 
but ultimately very uncool indeed, and often even extremely embarrassing
Hmmm :( :'(

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eusebius schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 15:45:
[...]

Waarom dan niet gelijk zw/w met 1 kleur? Even een quick n dirty (laag gekopieerd, met gum wat weggeveegd. Kan netter, maar gaat om het idee):

[afbeelding]
Persoonlijk vind ik dat echt helemaal niets. Ik heb niet heel erg veel foto's gezien waarbij het echt mooi uitkomt. Het enige waar ik mij kan voorstellen dat het goed overkomt is een foto met erg veel contrast/tegenstelling (in emotie bijv arm-rijk, leven-dood, etc). Hier zie ik niet in wat het toevoegt.

Kleurtinten die ik wel zou gebruiken in z/w zijn bijvoorbeeld sepia:
http://www.pwiv.nl/GOT/IMG_0894_Small_e0_e0.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nah, vind ik mijn poging tot kleurcorrectie beter :p
http://wanja.wanjaenmaris...894_Small_kleuranders.jpg

Root wat meer, groen wat minder, al moet ik toegeven dat ik nu weer twijfel over de felheid van het rood :P

Idee van Lennert wordt natuurlijk al beter als je de weg ook zwart-achtig weet te krijgen

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2008 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wow.. hele discussie hier :p
Persoonlijk vind ik alle versies mooi :p de zwart-witte versie zou dan wel wat zachter kunnen zijn.

Maar zoals ik al eerder zei; te veel dingen zijn mooi :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:09
Eusebius schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 16:00:
[...]

Corny :? * Eusebius googelt .... Ah, de urbandictionary
code:
1
2
Trying to be cool, 
but ultimately very uncool indeed, and often even extremely embarrassing
Hmmm :( :'(
Leuk dat het in de urbandictionary staat, maar 'corny' is gewoon de Engelse vertaling van 'afgezaagd' (kon even niet op dat woord komen).

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Mmm vreemd dat ik de afgezaagde wel mooi vind :p Het roept bij mij door het rode iets spannends, bloederigs op. Ach, het is tenslotte iets estetisch. Er zijn ook mensen die SBS6 een mooie zender vinden :)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KyuuSai
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-08 15:47
Over alle bewerkingen van de eerste foto: vind tot nu toe de z/w versie het mooist, hoewel hij wel ietsje mider contrast had mogen hebben.
's Ochtends heel vroeg nogmaals dezelfde foto nemen, net na zonsopkomst :z ...Punt blijft gewoon dat hij zoals hij nu is een gebrek aan contrast heeft plus dat de lucht saai is. Knappe bewerking die dat allebei aanpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
KyuuSai schreef op zondag 30 november 2008 @ 22:57:
Over alle bewerkingen van de eerste foto: vind tot nu toe de z/w versie het mooist, hoewel hij wel ietsje mider contrast had mogen hebben.
's Ochtends heel vroeg nogmaals dezelfde foto nemen, net na zonsopkomst :z ...Punt blijft gewoon dat hij zoals hij nu is een gebrek aan contrast heeft plus dat de lucht saai is. Knappe bewerking die dat allebei aanpakt.
Hmm ik heb/had inderdaad ook een probleem met de lucht. Zo.. grijsjes :9
Pagina: 1