[Testcase] Amsterdam straatfotografie z/w

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben de laatste tijd wat meer bezig met straat fotografie. Ik vind dit momenteel een van de leukere takken van fotografie en heb deze week wat over straat gezworven met een camera in de hand. Ben benieuwd wat jullie er van vinden...

Alles is geschoten met een Canon 30D. De lens die gebruikt is, is een Tamron 17-50mm 2.8

1.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3226/3053079151_69131ce786.jpg?v=0

2.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3203/3053079119_03d9e9b6ce.jpg?v=0

3.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3226/3057315328_8a68c01f7d.jpg?v=0

4.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3071/3057316788_6fc628cef4.jpg?v=0

5.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3196/3056478253_8fb61b4a1d.jpg?v=0

6.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3270/3056479515_9d4fa7068e.jpg?v=0

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2008 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik vind het hoge contrast zwart/wit wel wat hebben! Waar ik niet helemaal weg van ben zin de composities. Nummer 1 is in de rug en ze staan ook precies zo in het midden. De zwart/wit conversie in deze spreekt mij wel erg aan.

Nummer 2 vind ik weer te druk, ik weet niet zo goed wat het onderwerp moet zijn in deze. Aan de andere kant geeft het goed de drukte van de leidsestraat weer, maar het is niet zo een spannend beeld.

3 vind ik net wat te krap, ik wordt er een beetje claustrofobisch van, wat ook weer een goede indruk geeft van de markt, maar toch jammer dat het onderwerp weer zo duidelijk in het midden staat.

4. Tof! Mooie compositie ook

5. Wederom mooi zwart wit, maar weer die ruggen!

6. Rug!

Met andere woorden vind ik het wel tof dat je foto's van de menigte in Amsterdam probeert te nemen, vind er alleen nog wat teveel achterkanten opstaan.

Misschien heb je er iets aan, misschien niet maar ik zag op je Flickr een dame heel boos je lens in kijken: Wanneer ik foto's op straat maak in Amsterdam, ga ik altijd ergens staan waar redelijk wat mensen langslopen. Ik probeer te kijken of er een mooie achtergrond is en kijk vooruit of er iemand interessant langs die achtergrond zal lopen. Voordat diegene er is kijk ik al door de zoeker naar de plek zodat het persoon alleen nog maar de compositie hoeft binnen te lopen. Zo richt ik niet de camera direct op ze en haal ik mensen minder snel uit hun natuurlijke ritme omdat ze, als ze het al zien, denken dat ik ergens anders op richt. Dan heb ik natuurlijk ook wel eens hele aardige mensen (voornamelijk toeristen) die blijven staan tot je klaar bent met je foto maken :+ . Sta je dan! Maar goed, de meeste Amsterdammers lopen er dwars doorheen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Nummer 1 is heel mooi, lekkere sfeer! Die springt er echt bovenuit. Nummer 3 een 4 spreken me ook wel aan.
Op nummer 2 is het jammer van de afgesneden benen, 3, 5 en 6 zijn helaas scheef. Wellicht dat je nog op dat soort zaken kan letten.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik vind dat je wat teveel afstand hebt van je onderwerpen, je mag er best wel wat dichter op.
Mooie zwart-wit conversie.
Van de foto's zelf kunnen alleen 2 en 3 mij boeiend.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparkOne
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:24
Erg mooie plaatjes!
Ik ben ook fan van zw met veel contrast geef zelf ook nog wel de voorkeur uit naar meer scherpte erin en probeer vaak rood lichter te maken zodat het wat meer leeft maar das mijn smaak.

Canon EOS 5Dm4 | 24-70L | Segway E125S Blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:38

Zoefff

❤ 

Is de ruis in #1 met opzet? Zo ja, dan vind ik het wat overdreven. Het kan misschien een oldskool zwart-wit gevoel oproepen, maar dat vind ik in dit geval niet echt goed gelukt. De rest van de foto's is cleaner, maar daardoor juist wat prettiger om te zien :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparkOne
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:24
Zoefff schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 09:42:
Is de ruis in #1 met opzet? Zo ja, dan vind ik het wat overdreven. Het kan misschien een oldskool zwart-wit gevoel oproepen, maar dat vind ik in dit geval niet echt goed gelukt. De rest van de foto's is cleaner, maar daardoor juist wat prettiger om te zien :)
lijkt me meer dor de sneeuw komen?

Canon EOS 5Dm4 | 24-70L | Segway E125S Blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:38

Zoefff

❤ 

SparkOne schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 13:20:
[...]

lijkt me meer dor de sneeuw komen?
In #2 zie je inderdaad sneeuw, maar in #1 zie ik tussen en onder de 2 personen verticale en horizontale lijnen die enorm lijken op ruis?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoefff schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 13:23:
[...]

In #2 zie je inderdaad sneeuw, maar in #1 zie ik tussen en onder de 2 personen verticale en horizontale lijnen die enorm lijken op ruis?
Dat is idd ruis van mijn 30d op iso 1600 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishlip
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 22:23
Ik vraag me af hoe die mensen hebben gereageerd toen ze zagen dat je een foto van ze nam. Ik deed het laatst eens in Groningen en toen werd ik meteen gevraagd waarom ik dat deed :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

een 30D hoord het toch netter te doen op 1600? damn.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

de 30d doet het goed belicht ook gewoon beter dan dit. Extra ruis kan komen door post processing.

Ontopic, je hebt lekkere sfeervolle platen geschoten :), waarbij ik vooral 1 en 2 kan waarderen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als amsterdammer proef ik de ziel van mokum alleen een beetje in foto 3. De rest zo ook ergens anders genomen kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

@Skin, kan je mij uitleggen wat "de ziel van mokum" is? Ik herken bij elke foto stad maar niks extra's bij de derde foto.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kan ik niet uitleggen, dat moet je ervaren ;)

Ik had het ook over "een beetje", de derde foto geeft wel enigzins de sfeer weer op een amsterdamse markt, alhoewel ik de eerste ben om toe te geven dat je die foto waarschijnlijk ook op een markt in rotterdam had kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2008 @ 22:19:
Dat kan ik niet uitleggen, dat moet je ervaren ;)

Ik had het ook over "een beetje", de derde foto geeft wel enigzins de sfeer weer op een amsterdamse markt, alhoewel ik de eerste ben om toe te geven dat je die foto waarschijnlijk ook op een markt in rotterdam had kunnen maken.
Ik had er ook misschien beter Straatfotografie van kunnen maken ipv Amsterdam Straatfotografie. Het was ook niet mijn bedoeling om in deze platen duidelijk Amsterdam naar voren te laten komen. Ik vind het gewoon erg mooi om op straat foto's te maken van mensen. Ipodje in en soms even onzichtbaar voelen :).

Het commentaar dat ik er niet dichtbij genoeg bij het onderwerp sta snap ik niet echt. Graag uitleg waarom. Vrijwel iedere plaat is (uit mijn hoofd) op 17mm geschoten. Het lijkt daardoor wel wat verder af. Maargoed...wat zei Capa ook al weer? "If your photographs aren't good enough, you're not close enough." Het zou dus maarzo kunnen ;)

Gelukkig ben ik hier ook om te leren. Ik vind jullie commentaar in ieder geval bruikbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fishlip schreef op donderdag 04 december 2008 @ 15:40:
Ik vraag me af hoe die mensen hebben gereageerd toen ze zagen dat je een foto van ze nam. Ik deed het laatst eens in Groningen en toen werd ik meteen gevraagd waarom ik dat deed :p
De meeste mensen viel het niet eens op. Ik heb 1 keer iemand echt kwaad gehad. Die kwam ook meteen verhaal halen. Het resultaat is deze foto: http://www.flickr.com/photos/pimhendriksen/2936338954/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2008 @ 23:20:
[...]
Ik had er ook misschien beter Straatfotografie van kunnen maken ipv Amsterdam Straatfotografie. Het was ook niet mijn bedoeling om in deze platen duidelijk Amsterdam naar voren te laten komen. Ik vind het gewoon erg mooi om op straat foto's te maken van mensen. Ipodje in en soms even onzichtbaar voelen :).
Duidelijk. Het is misschien wel beter om dan achteraf iets kritischer te kijken of datgene wat jij onzichtbaar voelde ook op de uiteindelijke foto duidelijk genoeg naar voren komt voor de kijkers, die er op dat specifieke moment en die specifieke plaats natuurlijk niet bij waren :)

Edit:
Een tweetal voorbeelden van mezelf, beiden genomen in Amsterdam. Niet dat ik pretendeer dat deze fotos speciaal goed, of beter dan de jouwe, zijn maar om even de combinatie gevoel/uiteindelijke foto te illustreren.

Gevoel: vervreemding, buitengesloten, eenzaam
Foto: Prison

Gevoel: melancholie, contemplatief
Foto: Seasons Change, Mad Things Rearrange

Tot slot nog eentje waar voor mij de "ziel van Amsterdam" zoals ik deze heb ervaren in de jaren dat ik er woon tot zijn recht komt: Daily Travels

Noot: heb expres linkjes gedaan om je topic niet visueel te kapen, mocht je ook de linkjes vervelend vinden dan haal ik deze uiteraard weg.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2008 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
ik haal dat er alleen maar uit omdat jij 't er bij zet hoor, niet om lullig te zijn, maar 't zijn nogal vlakke inhoudelijke links.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

i know simon, het was ook niet om te "showen", ik ben maar een simpel amateurfotograafje en pretendeer ook niets meer te zijn, het was alleen om mijn punt te illustreren, als dat totaal niet gelukt is haal ik het hele verhaal wel weer weg maar volgens mij is het met deze voorbeelden in ieder geval wel duidelijk wat ik bedoel. Dat je het in de praktijk 10 keer beter kan uitwerken geloof ik graag maar zoveel talent heb ik helaas niet ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2008 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
't is niet neerbuigend bedoeld hoor, maar probeer 't eens met wat minder gewichtige titels.. 't is wel inderdaad goed om er mee bezig te zijn.. maar die gewichtige titels maken 't nep. Belangrijkste is dat je eerst 't beeld ziet, en daarbij dat bedenkt.. Dat is natuurlijk de kracht van beeld he.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt helemaal gelijk maar deze fotos stammen nog uit mijn, hoe zal ik het zeggen, pretentieuze-periode ;) Uiteraard is het zaak dat het beeld zodanig spreekt dat je het gevoel erbij krijgt dat de fotograaf wil overbrengen. Dat is nou juist wat ik ook aan NoStra probeerde uit te leggen toen hij over "onzichtbaar voelen" begon. Misschien kun jij met een aantal betere voorbeelden komen waar geen titels bij nodig zijn, aangezien jouw repertoire heel wat uitgebreider is en van hoger niveau. Ik weet dat je ook een groot aantal fotos in Amsterdam hebt gemaakt dus er moet vast iets tussen zitten wat nuttig is in het licht van deze discussie :)

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2008 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Nouja, van hoger niveau zou ik niet willen zeggen.

Met http://simondelacourt.nl/content/int/itemid:317 wilde ik een beetje laten zien dat er achter 't harde leven nog schoonheid zit

of de ruwheid van leven in deze serie: http://simondelacourt.nl/content/int/itemid:295;id:9

met http://simondelacourt.nl/soundslides/kyivtodonetsk/ was ik eigenlijk vooral met verwondering, en weer met die schoonheid van 't rare / lelijke bezig..

Ik denk dat je wel wil weten je wilt vertellen, maar je moet 't niet te deterministisch vast leggen, je moet de feelings eromheen weten te omschrijven.

Ik vind wel dat je een goed punt tov straatfotografie aanhaalt hoor. Maar probeer in je werk wel mensen te betrekken, ik heb altijd iets met vorming vd wereld om je heen is iets menselijks.. of juist niet, maar maak 't dan analytisch

|>

Pagina: 1