Gigabyte Xpress Recovery start vanzelf op

Pagina: 1
Acties:

• Surgue
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Als ik de pc opstart, wordt Gigabyte Xpress Recovery meteen opgestart. Ik kan wel in de bios komen, maar windows kom ik niet in.

Er kwam bij opstarten de melding "please install Gigabyte Xpress Recovery", ik heb het lang genegeerd. Na een tijd toch maar geinstalleerd, maar ik kon het niet gebruiken omdat er niet genoeg "unallocated space" vrij was. Nu start het programma elke keer op, en ik kan na het laden alleen maar kiezen tussen backup en reboot. Ik wil en kan Xpress Recovery niet gebruiken, ik wil er gewoon vanaf.

Optimized defaults en Load-Fail defaults gebruiken helpt niks, ik heb de bios ook al eens geflashed naar F13, maar dit lost het probleem niet op.

Het moederbord is een GA-965P-DS3 (rev. 3.3)

Verwijderd

als het goed is kun je expressrecovery in de bios disable.
dan start je pc weer normaal op dit probleem heb ik ook gehad.
als je dan als nog express recovery wilt gebruiken moet je de nieuwste downloaden van de gigabyte site. deze werkt wel,

• Surgue
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 16:00:
als het goed is kun je expressrecovery in de bios disable.
Ik zie het nergens in de bios staan.
Had ik al gedaan, maar ik zie het niet staan.

[ Voor 31% gewijzigd door Surgue op 28-11-2008 16:53 ]

• Knetic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:02
Surgue schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 16:18:
[...]

Ik zie het nergens in de bios staan.
Ctrl + F1 in de bios.

• Surgue
  • Niet online
Met Knoppix Linux dvd kan ik wel opstarten, dus bij de harde schijf kan ik komen. In de bios staat niet hoe je xpress recovery uit kan schakelen.

Verwijderd

MBR opnieuw aanmaken? Active partition kiezen?
Geen idee of het werkt maar volgens mij moet je wel in die richting zoeken :)

• Surgue
  • Niet online
Ik ben nu mijn schijf opnieuw aan het indelen, zodat ik ZEKER weet dat er genoeg unallocated space vrij is op de goede plek. .

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Xpress recovery is naar mijn weten ook geen biosfunctie. Het programma kan starten vanaf CD en als je het geïnstalleerd hebt kun je het gebruiken om een backup te gaan maken. Waarschijnlijk is er dus wat fout gegaan met het installeren en geeft je bootsector dus wat problemen.

> OM

• Surgue
  • Niet online
Ik heb inmiddels met Knoppix opnieuw geformatteerd, gepartitioneerd en windows geïnstalleerd. Maar elke keer start Xpress recovery weer op. Met een compleet lege schijf wordt het nog steeds gestart. Soms kan ik alleen vanaf cd booten als ik de hardeschijf kabel er uit haal.

Het lijkt hier op, verder kan ik niet veel vinden over dit probleem.

:(

[ Voor 37% gewijzigd door Surgue op 29-11-2008 16:00 ]

• Surgue
  • Niet online
Niemand die nog iets weet?

• Surgue
  • Niet online
FixMbr en FixBoot heb ik gedaan, voor en na het opnieuw installeren van vista. Een paar keer heb ik opnieuw op kunnen starten, maar nu komt er steeds weer Xpress Recovery.

RebuildBcd > wilt u de windowsinstallatie aan opstartlijst toevoegen? > "Kan het gevraagde systeemapparaat niet vinden"

Als ik Vista installeer > herstel > naar opties voor systeemherstel, komt de melding: "Problemen met opstartopties gevonden" Als ik dan wil repareren/herstellen: "kan opties niet opslaan"

;(

Verwijderd

Formatteer de schijf eerst een fatsoenlijk.
Dus alle (alle!) partities weggooien en dan opnieuw indelen.

• Surgue
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 21:07:
Formatteer de schijf eerst een fatsoenlijk.
Dus alle (alle!) partities weggooien en dan opnieuw indelen.
Surgue schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 13:58:
Ik heb inmiddels met Knoppix opnieuw geformatteerd, gepartitioneerd en windows geïnstalleerd.
Heb ik al een paar keer gedaan. Gisteren met Seatools aan de gang geweest, nu maar weer eens proberen.

Het probleem is er nog steeds nadat ik alles grondig verwijderd heb met Seatools.

En nu kan ik weer een paar keer opstarten :?

[ Voor 10% gewijzigd door Surgue op 03-12-2008 17:39 ]

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:25
Als je opnieuw kan opstarten, heb je dan geprobeerd de laatste xpress recovery 2 (XR2) Ver.1.01.070817 te installeren met voldoende unallocated space (10GB of meer)?
Op de site van gigabyte staat ook volgorde waarin er naar een HD gezocht wordt. Ik weet niet of je meer schijven in je systeem hebt waarop XR2 toevallig aan het zoeken is?

Hard disks detection sequence is as follows:

1. PATA IDE primary channel
2. PATA IDE secondary channel
3. SATA IDE channel 1
4. SATA IDE channel 2
5. SATA IDE channel 3
6. SATA IDE channel 4

Dus misschien is het een idee alle harddisks en CD/DVD af te koppelen en alleen je bootdisk aan te sluiten (de 2 paarse SATA aansluitingen niet gebruiken). Ook in de bios "SATA AHCI Mode" op diabled zetten.

Overigens is zover ik het begrepen heb XR2 weldegelijk een bios functie. Zodra XR2 geinstalleerd is (partitie aangemaakt is) functioneerd "Virtual DualBIOS" ook. Blijkbaar maakt de bios een backup bios op de recovery partitie op je harde schijf.

• Surgue
  • Niet online
Blastpe schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 11:13:
Als je opnieuw kan opstarten, heb je dan geprobeerd de laatste xpress recovery 2 (XR2) Ver.1.01.070817 te installeren met voldoende unallocated space (10GB of meer)?
Op de site van gigabyte staat ook volgorde waarin er naar een HD gezocht wordt. Ik weet niet of je meer schijven in je systeem hebt waarop XR2 toevallig aan het zoeken is?
Ik heb al eens geprobeerd de laatste xpress recovery 2 te installeren, met voldoende unallocated space. Ik heb maar een harde schijf , maar ik zal je suggesties proberen. :)

• Surgue
  • Niet online
Weer een update, af en toe werkt het systeem, het lijkt volledig willekeurig wanneer het wel werk.

Zo ziet het er uit in de bios:

IDE CHANNEL 0 MASTER [brander] of [None]
IDE CHANNEL 1 MASTER [hardeschijf]
IDE CHANNEL 2 MASTER [None]
IDE CHANNEL 3 MASTER [None]
IDE CHANNEL 4 MASTER [dvd speler]
IDE CHANNEL 4 SLAVE [None]
IDE CHANNEL 5 MASTER [None]
IDE CHANNEL 5 SLAVE [None]

Wel een beetje vreemde volgorde vindt ik. Ik heb geprobeerd te starten zonder CD/DVD spelers (kabels bij CD/DVD er uit, stroomkabels ook), maar dit maakt niets uit. In de bios zijn ze dan (natuurlijk) weg. Als ik de harde schijf er uit haal, en weer "Auto-Detection" doe staat hij weer in de lijst (CHANNEL 1). Alles komt weer zo te staan als nu.

De SATA AHCI Mode gebruik ik niet, dus die stond al uit.

Nog iets anders, ik heb er nooit aan gedacht om te vermelden, er is altijd een tikkend geluid bij het opstarten. Dit is alleen als het NIET werkt. Eerst was dat ook toen de melding kwam om XR2 te installeren. Het is niet de hardeschijf of CD/DVD spelers. Ergens bij de voorkant van de kast komt het vandaan, het zijn geen Beep-codes. Het is trouwens een Gigabyte kast.

• Surgue
  • Niet online
Nu al twee dagen geen een keer op kunnen starten. Ik heb ook eens de sata-kabels van DVD en brander omgewisseld, maar zonder effect.

Ik ben het wel een beetje zat nu, ik heb al zoveel geprobeerd. :/

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik tikkende geluiden lees denk ik aan de hdd. Heb je al eens een andere hdd geprobeerd eigenlijk? Als ik dit zo lees lijkt me de hdd de meest waarschijnlijke boosdoener. Xpress Recovery is namelijk niet meer dan een stuk software, heeft op zich niets te maken met het moederbord/bios.

• Surgue
  • Niet online
Misschien heb ik het niet duidelijk gezegd, maar het is zelfs als de harde schijf er uit is. Ik kan de harde schijf en CD/DVD spullen er uit doen, en dan is dat geluid er nog steeds.

Het geluid lijkt te komen van, de voorkant, bij de startknop enz.

Ik heb helaas geen andere sata schijf om mee te proberen, maar dat getik moet ergens vandaan komen, en dat is in ieder geval niet de harde schijf.

[ Voor 37% gewijzigd door Surgue op 10-12-2008 15:19 ]

• Blastpe
Heb je niet toevallig een case fan die opstart? Wat je beschrijft lijkt veel op de "cold boot problem". Hierbij start de pc even voor 1/2 sec op (fans gaan draaien) om meteen weer te stoppen en te rebooten.
Ik zat even te kijken naar je geheugen (Kingston KHX6400D2LLK2/2GN toch?) maar volgens Kingston heeft deze 1.9 volt nodig. Heb je dit ook aangepast in de bios? Deze wordt normaal op 1.8 gezet.

• Surgue
  • Niet online
Blastpe schreef op woensdag 10 december 2008 @ 16:27:
Heb je niet toevallig een case fan die opstart? Wat je beschrijft lijkt veel op de "cold boot problem". Hierbij start de pc even voor 1/2 sec op (fans gaan draaien) om meteen weer te stoppen en te rebooten.
Ik zat even te kijken naar je geheugen (Kingston KHX6400D2LLK2/2GN toch?) maar volgens Kingston heeft deze 1.9 volt nodig. Heb je dit ook aangepast in de bios? Deze wordt normaal op 1.8 gezet.
Er zit wel een case fan aan de voorkant, maar als XR2 niet opstart en de pc dus gewoon werkt hoor ik het tikkende geluid ook niet. De pc reboot niet vanzelf, het is alleen het enige wat ik kan doen vaak. Het geheugen staat op het goede voltage, verhogen veranderd niks.

• Surgue
  • Niet online
Het geluid komt van het frontpanel speakertje, want als ik dat kabeltje er uit haal is er geen tikkend geluid meer. Het is zeker NIET de hdd die tikt. Ik heb wat kabels verwisseld, zodat de positie in de bios veranderd. Maar tot nu toe heeft dat niks opgeleverd.

• Surgue
  • Niet online
Dit is precies mijn probleem.

Ik heb Gigabyte ooit een mailtje gestuurd, maar geen reactie gekregen. Dan koop ik binnenkort maar een nieuwe hdd erbij, wat extra ruimte kan ik toch wel gebruiken. Als dat niet werkt en ik verder niks nieuws te weten kom koop ik maar een nieuw mobo, ik ben het echt zat nu. Als iemand nog een suggestie heeft hoor ik het graag.

• Surgue
  • Niet online
Ik heb nu een nieuwe hdd binnen, maar is waarschijnlijk DOA.

De capaciteit wordt in de bios gezien als 33mb. Dat is dus het cache geheugen, de rest wordt niet herkent, wat wel bij de andere schijf is. Ik heb de schijf in een andere pc gezet. Ook daar stond 33mb in de bios. Op de windows installatie van die pc werd ongeveer 8gb gezien.

Dat schiet dus niet op, maar ik heb nog steeds het idee dat er gewoon iets mis is met het mobo.

• Surgue
  • Niet online
Wat met samsung ES-Tool zitten spelen, nu wordt de hdd wel goed in de bios aangegeven en slaagt voor de test van ES-Tool. Ik krijg nog wel het tikkende geluid, en er wordt gevraagd om XR2 te installeren...

Windows setup herkent de schijf nu ook goed, ben aan het installeren nu. Ik heb genoeg unallocated space op deze schijf over (de andere is er uit nu), dus ik zou kunnen proberen XR2 te installeren.

:z

Ik heb XR2 cd er meteen ingedaan na installatie, en er wordt nu een back-up gemaakt!
(Fingers crossed)

[ Voor 11% gewijzigd door Surgue op 20-12-2008 14:50 ]

• Surgue
  • Niet online
Het probleem met XR2 lijkt opgelost nu, dat werkt goed op de nieuwe schijf. Maar het geluid is er af en toe nog.

Dit is het geluid als de pc opstart. Meestal klinkt het zo, maar soms hoor je niks. Na het getik wordt opstartbeheer gestart en kan ik Windows in.

Ik wil eigenlijk wel weten waarom het tikkende geluid is, dit lijkt me toch niet de bedoeling. Aangezien het niet van de harde schijf komt en het probleem met XR2 opgelost lijkt te zijn, moet het toch wel aan het moederbord liggen?

• Blastpe
Zo klinkt mijn mobo als ik 'm te ver overclock. Hij start dan op, tikt een paar keer een reboot dan weer. Heb je je systeem overclockt? Probeer eens de mch met 0,1 volt te verhogen.

• Surgue
  • Niet online
Blastpe schreef op maandag 22 december 2008 @ 21:25:
Zo klinkt mijn mobo als ik 'm te ver overclock. Hij start dan op, tikt een paar keer een reboot dan weer. Heb je je systeem overclockt? Probeer eens de mch met 0,1 volt te verhogen.
Hij reboot niet vanzelf en is niet overgeclocked, maar ik zal het eens proberen morgen. :)

• Surgue
  • Niet online
Surgue schreef op maandag 22 december 2008 @ 22:59:
[...]

Hij reboot niet vanzelf en is niet overgeclocked, maar ik zal het eens proberen morgen. :)
Het werkt helaas niet, na verhogen met 0.1 of 0.2 blijf het getik.
Pagina: 1