Toon posts:

buizen in orde ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren , ik heb sinds een week een Audio Romy M 88 in huis en wat mij nu opvalt is dat aan de
binnenkant van deze KT 88 buizen (Shuguang) een soort zwartgrijze ronde vlekken zijn ontstaan .
Is dit normaal of is hier iets anders aan de hand ?

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Misschien zaten die vlekken er altijd al, maar zijn ze je nooit eerder opgevallen?

Alle buizen hebben zilverkleurige of zwart\grijze vlekken. Dit is een materiaal wat in de buizen opgedampt is om het vacuum in de buizen te handhaven. Bij de meeste buizen zitten deze vlekken aan de bovenkant van de buis, maar ook aan de zijkant kunnen ze zitten. Als de versterker verder goed speelt zou ik mij niet 1,2,3 zorgen maken.

Als je een foto van de buis met vlek post, valt misschien beter te beoordelen of het inderdaad zon vlek is

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:52
Zoals Killer ook al zegt, verwijs je denk ik naar de getter. Die ontstaat niet plotseling, maar is een onderdeel van de buis. Zie ook Wikipedia: Getter.

Verwijderd

Dit fenomeen komt best voor als buizen een lange tijd niet gebruikt zijn en aan licht bloot gesteldt zijn. Kijk / luister even een periode tegen aan. Als er op een moment een soort van ruis/grain (THD) voorkomt dan weet je genoeg. Tijd voor de boel tevervangen / garantie opvragen.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja maar de getter zit er vanaf de productie van de buis. Die wordt er met inductie tegenaan ge-explodeerd.
TS heeft het specifiek over zijn ontstaan, waaruit ik afleid dat ze er eerst niet waren.

@TS : wordt de buis op die plek warmer dan op andere plekken?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 01:26:
Dit fenomeen komt best voor als buizen een lange tijd niet gebruikt zijn en aan licht bloot gesteldt zijn. Kijk / luister even een periode tegen aan. Als er op een moment een soort van ruis/grain (THD) voorkomt dan weet je genoeg. Tijd voor de boel tevervangen / garantie opvragen.
Er zit inderdaad bij een van die buizen aan de binnenkant een zeer fijn soort gruis , dus aan de kant waar die grijszwarte vlek op zit

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als hij het over THD en ruis heeft, dan heeft hij het over geluid gok ik, en niet fysieke substantie.
THD== Total Harmonic Distortion. Als hij het over wat anders heeft is het een ambigue afkorting.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op maandag 01 december 2008 @ 16:09:
Als hij het over THD en ruis heeft, dan heeft hij het over geluid gok ik, en niet fysieke substantie.
THD== Total Harmonic Distortion. Als hij het over wat anders heeft is het een ambigue afkorting.
foutje van mij , had het niet goed gelezen ruis of gruis zijn twee totaal verschillende dingen ...
Pagina: 1