Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

twee jaar geleden heb ik een game pc aangeschaft. Inmiddels merk ik voornamelijk op grafisch gebied dat ik behoorlijk moet toegeven als ik bijvoorbeeld met spellen als world of warcraft (laatste expansion) bezig ben. Op dit moment draai ik het het volgende systeempje:

Moeberbord: Asus p5b deluxe
proccessor: Intel core 2 duo E6600 socket 775
Geheugen: Corsair Twin2x 2048-6400c4
Grafische kaart: Sapphire Radeon x1900xt 512 mb, ddr3

In dit systeem is de grafische kaart de bottleneck. Graag zou ik willen upgraden naar een directx 10 kaart maar ik kan nergens 100% duidelijkheid krijgen of dit moederbord dx10 kaarten ondersteund. Op de site van asus wordt ik niet veel wijzer en ook via het nodige google werk twijfel ik nog steeds.

Hopelijk kan een ervaren tweaker me met deze brandende vraag helpen!

Alvast bedankt!

Andre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baviaan
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

De videokaart ondersteunt eventueel DirectX10, niet het moederbord of de processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik had begrepen dat de wat oudere moederborden (asus p5b deluxe) niet altijd een grafische kaart met directx 10 ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:11

RvL

Het is niet je moederbord dat DX10 ondersteunt, maar je OS. Voor zover ik weet (maar ik ben er niet echt meer mee bezig) is het enige besturingssysteem wat DX10 echt ondersteunt Windows Vista. Dus: als het moederbord de kaart aan kan qua interface (PCI-E x16) en je OS ondersteunt DX10, dan gaat dat gewoon werken.

En de videokaart moet het natuurlijk ondersteunen.

[ Voor 8% gewijzigd door RvL op 28-11-2008 13:27 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 20:08

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 13:26:
ik had begrepen dat de wat oudere moederborden (asus p5b deluxe) niet altijd een grafische kaart met directx 10 ondersteunen?
Een moederbord bepaalt nooit welke DirectX versie je videokaart mag ondersteunen. Het enige waar je op moet letten is de interface, je hebt (als we voor het gemak even een x aantal jaar overslaan) drie soorten interfaces om je kaart in te stoppen, AGP, PCI en PCI-E.
Aangezien jouw moederbord een PCI-E slot heeft (de modernste) kun je gewoon een willekeurige DX10(.1) PCI-E kopen.

Waar je meer op zou moeten letten is je voeding, maar als ik je overige hardware zie denk ik dat dat wel goed zit.

Welke kaart je uiteindelijk 'moet' aanschaffen is aan jezelf, daar kunnen we je niet verder mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers, bedankt voor jullie opmerkingen! Fijn dat er een dergelijk forum bestaat waar ervaren tweakers zelfs nog erg snel behulpzaam zijn!

Ik draai met een Antec Neo HE 550 watt voeding op een windows xp systeem dus de voeding lijkt me geen probleem. Ik ga in het weekend hard aan de slag om een mooie dx10 videokaart uit te zoeken!

Groeten

Andre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 13:42:
Tweakers, bedankt voor jullie opmerkingen! Fijn dat er een dergelijk forum bestaat waar ervaren tweakers zelfs nog erg snel behulpzaam zijn!

Ik draai met een Antec Neo HE 550 watt voeding op een windows xp systeem dus de voeding lijkt me geen probleem. Ik ga in het weekend hard aan de slag om een mooie dx10 videokaart uit te zoeken!

Groeten

Andre
misschien nog even iets toe te voegen,
Eigenlijk is het niet helemaal verstandig om een videokaart te kopen alleen omdat het ding Direct X 10 aan kan. Wil je gebruik maken van direct X 10 en het ook willen zien in een game, dan zul je dus windows vista moeten hebben, een videokaart moeten hebben die direct X 10 ondersteund, en een game spelen die gebruik kan maken van direct X 10.
Zo staat bijvoorbeeld op de doos van een Nvidia 8400 GS dat het ding "Direct X 10" is. Dit is correct, maar er is voor zover ik weet nog geen enkele game op zo'n kaart te spelen waarop het verschil tussen DX10 en DX9 zichtbaar is, simpelweg omdat de kaart te langzaam is om een moderne game met veel detail weer te geven. (je ziet dus pas verschil tussen DX10 en 9 als je goede ogen hebt, en veel detail op je scherm kunt tonen, vaak bij een hoge resolutie)

Nog een misconceptie is de hoeveelheid geheugen op een videokaart. Een aantal jaar geleden was er van de ATI kant een Radeon X700 op de markt met 512 MB geheugen. De kans dat je iets hebt aan zoveel geheugen is nihil, ook weer omdat de kaart te sloom is om dat geheugen vol te krijgen. Zelfs 256 MB zou al te veel zijn maar het verkoopt dus wel als met grote letters op de doos staat dat er 512 MB geheugen op zit.

dus: wil je een videokaart aanschaffen, open dan je internet explorer, ga naar tweakers.net/pricewatch om de huidige prijzen van videokaarten voor je te hebben, en open ook tomshardware.com --> charts om de grafiekjes van de prestaties van de videokaarten in beeld te hebben. Kies vervolgens de best presterende kaart binnen je budget en haal 'm bij de lokale computerboer (vaak toch net iets duurder dan online bestellen) of haal 'm via het internet. Eventueel is een tweedehands videokaart ook geen slecht idee.

[ Voor 3% gewijzigd door M2M op 28-11-2008 15:57 ]

-_-

Pagina: 1