Toon posts:

Serial ATA 300 schijf op een Serial ATA 150 socket

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb 2 dezelfde problemen

Namelijk

Een pc en laptop met Sata 150

Maar tegenwoordig kan ik geen sata 150 schijf vinden naar mijn smaak dus wil ik voor zowel mijn pc danwel laptop een sata-2 hardeschijf halen alleen weet ik niet 100% zeker of dat wel goed gaat werken met mekaar.

Kan iemand mij helpen/inlichten hierover. Ik had in mijn laptop standaard 100 gb (2 jaar terug) onderstussen al 160 gb deze heb ik een half jaar geleden vervangen maar nu heb ik een 500gb schijf gezien maar deze heeft een s-ata 2 (300 mbps) interface. Het geval van mijn pc is niet belangrijk die is aan vervanging toe maar mijn laptop is momenteel nog steeds sneller dan de meeste die mensen nu kopen dus die kan nog wel een tijdje mee...

Iemand ervaring zal ik die schijf kopen gaat het werken?

alvast bedankt..

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-02 12:30

Pathogen

Shoop Da Whoop

Veel schijven hebben jumper pins waarmee je SATA-150 kan forceren. Meestal komen deze zonder jumper caps geleverd, dus zal je twee dingen moeten doen:
Bij de site van de desbetreffende schijffabrikant opzoeken of er jumper settings mogelijk zijn en een jumper capje bemachtigen (de lokale PC boer zou ze wel moeten hebben) om de jumper settings toe te passen.

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

3 Gbps is een onderdeel van de SATA2 standaard:
http://anonymouse.org/cgi...ki/SATA2#SATA_II_misnomer

En SATA2 is volledig backwards compatible met SATA.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-02 12:30

Pathogen

Shoop Da Whoop

bverstee schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 11:22:
3 Gbps is een onderdeel van de SATA2 standaard:
http://anonymouse.org/cgi...ki/SATA2#SATA_II_misnomer

En SATA2 is volledig backwards compatible met SATA.
Je kan een SATA150 schijf prima op een SATA300 socket gooien ja, maar andersom wil het niet (altijd).

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Sorry, maar dit onderwerp is inmiddels al zoveel behandeld dat het echt geen eigen topic meer rechtvaardigd, te meer omdat TS ook niet aangeeft wat hij zelf heeft opgezocht. Daarom het verzoek eerst eens de GoT search te gebruiken en de FAQ's door te nemen. Eventueel zou je ook eens deze site kunnen bekijken: www.sata-io.org dit is de officiele site wat betreft de S-ATA standaard.

Dit is overigens het belangrijkste om te weten er is maar 1 standaard en dat is de S-ATA standaard. S-ATA II was de eerste naam van de huidige S-ATA IO groep, welke is op gericht om de S-ATA standaard uit te breiden. Dus S-ATA II is geen standaard zoals veel mensen denken, maar beschrijft mogelijke uitbreidingen op de S-ATA standaard.

In princiepe zouden S-ATA II gelabelde (leuk marketing truukje) backward compatible zijn met de oudere S-ATA controllers en hardeschijven. In sommige gevallen kan het voor problemen zorgen, maar daarvoor kun je bijvoorbeeld op veel hardeschijven met een jumper de S-ATA300 interface terug brengen naar 150MB/sec, je schakelt dus niet tussen twee standaarden.

Welke hardeschijven geschikt zijn voor jouw laptop zou je kunnen achterhalen door naar ervaringen van anderen te zoeken. Dat geldt overigens ook voor joouw PC, kijk welk moederbord er in zit of welke controller gebruikt wordt en zoek op ervarin van andere mensen met dit moederbord of controller.

Mocht je er uiteindelijk nog niet uitkomen, voel je dan vrij een nieuw topic te openen, maar geef dan wel heel duidelijk aan wat je zelf reeds gevonden hebt en waar je nog tegen aan loopt. Voor nu gaat dit topic op slot.

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 28-11-2008 11:51 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Dit topic is gesloten.