laptop van werk en prive pc met 1 internetaansluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le_Freak !
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-09 10:54
Hallo,

Ik zit met het volgende:

Ik heb dus 1 laptop van mijn werk en 1 pc die ik prive gebruik. nu heb ik 1 kabelaansluiting met een drytek vigor (geen draadloos internet) ertussen.
Deze twee pc's staan naast elkaar op mijn bureau.
Het probleem is het volgende: stel ik gebruik nu internet op mijn prive pc en ik wil over 5 min mijn laptop gaan gebriken voor internet en om in te loggen op de zaak via vpn. dan kan ik niet zomaar het kabeltje uit mijn prive pc halen en hem in de laptop steken, ik moet dan ook helemaal de laptop opnieuw opstarten en de router en kabelmodem resetten. pas dan pakt mijn laptop de connectie weer op. vice versa hetzelfde.

Mijn vraag is hoe kan ik dit het beste oplossen ? zijn er splitters voor om te zorgen dat ik niet steeds naar de router en kabelmodem hoef te lopen en de desbetreffende pc weer opnieuw moet opstarten om internet te kunnen krijgen ?

Het rare is dat ik ook steeds de router en de kabelmodem opnieuw moet opstarten en dan de pc, en dan pas heb ik weer internet op 1 van beide.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Wat voor apparatuur heb je staan en hoe is die ingesteld. Je moet met ieder huis tuin en keuken router natuurlijk met 2 computers te gelijk kunnen internetten. Dat is zeg maar het idee van dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon zowel de pc als de laptop op de router aansluiten en niet steeds de kabel omsteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:01
Als je in de huidige situatie steeds kabels omwisselt en de boel opnieuw opstart, waarom heb je dan in hemelsnaam een router?

Als ik het zo lees krijgt je pc gewoon een publiek IP-adres. Vandaar dat de bende opnieuw opgestart moet worden bij het omwisselen van computers. Maar volgens mij doet je router nu dus helemaal niets.

[ Voor 56% gewijzigd door dreamscape op 28-11-2008 09:26 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Koop gewoon een simpele sweex Hub kopen ofzo? je kabel doe je daarin, koop je 2 kleine(re) kabels en kan je tegelijk op het internet.

//EDIT

ervan uit gegaan dat je maar 1 kabel naar je werkplek ( thuisplek ) kan trekken natuurlijk,
maar zown sweex dingetje kost 10 / 15 euro max :)

[ Voor 36% gewijzigd door thijszor op 28-11-2008 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le_Freak !
dreamscape schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 09:21:
Als je in de huidige situatie steeds kabels omwisselt en de boel opnieuw opstart, waarom heb je dan in hemelsnaam een router?

Als ik het zo lees krijgt je pc gewoon een publiek IP-adres. Vandaar dat de bende opnieuw opgestart moet worden bij het omwisselen van computers. Maar volgens mij doet je router nu dus helemaal niets.
Ja daar kan je nog wel is gelijk in hebben, maar ik heb hem wel (de router) dus ik kan gewoon een kabel trekken naar de router voor de tweede verbinding goed instellen en huppakee ?

Dus wat pasjoo zegt klopt ook dan ?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le_Freak !
bleedstar schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 09:21:
Koop gewoon een simpele sweex Hub kopen ofzo? je kabel doe je daarin, koop je 2 kleine(re) kabels en kan je tegelijk op het internet.

//EDIT

ervan uit gegaan dat je maar 1 kabel naar je werkplek ( thuisplek ) kan trekken natuurlijk,
maar zown sweex dingetje kost 10 / 15 euro max :)
Dus dat kan ok ? maar kun je misschien iets precies uitleggen hoe dat werkt het klinkt makkelijk.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

doe eerst eens ipconfig op je PC als je op internet zit en plak de output hier. Het kan zijn dat je direct op internet zit en geen nat device er tussen hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le_Freak !
hoe doe ik dat ?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

start->run->cmd->ipconfig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Le_Freak ! schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 10:02:
[...]

Dus dat kan ok ? maar kun je misschien iets precies uitleggen hoe dat werkt het klinkt makkelijk.
Het is in jou situatie wellicht simpeler dan een 2de kabel trekken ( muren etc, maar ik weet jou situatie niet ;) ) om een 10/100 of 1000 mbit switch te kopen.

Dit is simpelweg het inpluggen van je enkele bestaande kabel die nu naar je werkplek loopt, die prop je in de switch en vanuit je switch kan je 4 extra kabels vanuit daar laten lopen.

Deze oplossing kost niet meer dan 15-20euro, en een simpele sweex volstaat.

iets in de trend van:

Afbeeldingslocatie: http://www.pcmegastore.nl/catalog/images/SW005.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik gok dat je direct op de draytek zit aangesloten en dat de draytek slechts 1 RJ-45 poortje heeft?

Als dat zo is, dan is het niet zo gek dat je alles moet resetten, want je krijgt slechts één ip adres van het modem. Hij geeft geen nieuwe af, omdat de DHCP lease nog niet is afgelopen.

Je kan trouwens je ipconfig simpelweg laten zien door een commandprompt op te starten. Start -> run -> cmd

Typ daar in ipconfig en maak een screenshot of kopieer het hier. Aan de hand van je ip-adres zouden we moeten kunnen zien of er een NAT tussen zit of niet.

Als dit het geval is dan helpt het kopen van een switch ook niet, maar zul je een router moeten kopen die interne ip's uit deelt aan de verschillende computers. Die zijn gelukkig niet erg duur (met een draadje dan).

[ Voor 16% gewijzigd door Hooglander1 op 28-11-2008 15:24 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in deze situatie moet je een router nemen een switch of hub gaat niet werken
in de router zet je de gegevens van je internet provider meestal een CP nummer bij kabel.
deze moet je als hostname geven en als domainnaam als je etthome hebt etthome.nl
of als je @home hebt home.nl
voor andere providers moet je effe zoeken op internet wat wat je als werkgroep naam moet invullen.
dat werkt alles wel gewoon
tevens moet je er voor zorgen dat je de CP nummer meestal bij kabel !!
Veranderen in 2 aparte namen op de computer en laptop om conflicten te voorkomen.
tevens na het aansluiten van de router wel effe de modem resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le_Freak !
Als ik ipconfig doe na cmd dan zie ik het volgende:

Verbindingsspec. DNS achtervoegsel en dan telephony multikabel blablabla
IP adres: mijn ip adres
Subnetmasker 255.255.etc.
Standaargateway: 84.104 etc

Verder zie ik in die Drytek vigor 2900 wel aanlsluitingen achterop om meer verbindingen te maken.

Volgens mij heb ik hem nu wel maar gebruik ik hem niet klopt dat ?
Aan de andere kant om nu weer en hele kabel te moeten aanleggen daarnaartoe, kan ik beter een swith kopen ?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Je kunt zelf kiezen tussen een extra kabel en een switch.

Daarnaast zou ik even informeren bij Multikabel hoe je verschillende PC's moet aansluiten.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:15
Le_Freak ! schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 17:57:

Verder zie ik in die Drytek vigor 2900 wel aanlsluitingen achterop om meer verbindingen te maken.

Aan de andere kant om nu weer en hele kabel te moeten aanleggen daarnaartoe, kan ik beter een swith kopen ?
En wat is jouw ip adres?
want dat is het belangrijkste gegeven om er achter te komen of je nu al een router gebruikt waar je meerdere computers (netwerk apparaten) op kunt aansluiten, of dat je een router moet kopen die je aan je daytrack kunt aansluiten, zodat je aan de "nieuwe router" meerdere computers (netwerk apparaten) kunt aansluiten.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Le_Freak ! schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 17:57:

waarom denk je dat we vragen of je je ipconfig kan geven? Niet omdat je dan gegevens weg kan halen. Naja we zien al aan je standaardgateway dat je er inderdaad geen nat device er tussen hebt. Ik heb geen idee wat je draytek doet maar niet als router werken in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De situatie moet zo worden, lijkt me:

Internet <-> modem <-> Vigor 2900 <-> PC of laptop.

Als je een extra kabeltje trekt (de Vigor heeft een ingebouwde 4-poorts switch), of een extra switch aan die ene kabel hangt, kan dat laatste worden: PC én laptop.

Doe je dat niet, dan zou het omsteken van de kabel prima moeten werken (de Vigor 2900 deelt IP adressen uit). Nu werkt het waarschijnlijk niet omdat de PC/laptop rechtstreeks contact maakt met je internetprovider en die niet direct een nieuw IP adres gaat uitdelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 28-11-2008 20:49 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le_Freak !
Voor de volledigheid, mij ip adres is: 84.104.55.36 :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 22:32
Je moet daar dus duidelijk nog een router aanhangen, of je Draytek vervangen voor een modem/router (heb je maar één apparaar, moet je wel wat meer instellen)...

Maar zoals ik het lees is die Draytek gewoon niet goed ingesteld, meer als bridge dan als router...

[ Voor 24% gewijzigd door eX0duS op 29-11-2008 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

De Draytek zou een router moeten zijn, het is dus een kwestie van instellen volgens mij.

Kijk eens in de handleiding hoe je DHCP moet instellen in je Draytek router. Dan zou het op te lossen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 18:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Waarschijnlijk staat de Vigor ingesteld op bridged, in dat geval wordt de router functie disabled en functioneerd hij puur en alleen als modem. In de handleiding zou je terug moeten kunnen vinden hoe je dit anders kunt instellen.

Wanneer de Vigor is ingesteld als router dan komt het IP adres wat je nu op je computer/laptop hebt aan de WAN zijde van de router. Aan de LAN zijde van de router kun je laptops en PC's aansluiten welke allemaal een intern IP adres gaan krijgen. De Vigor zorgt er dan voor dat alle aangesloten apparaten het internet op kunnen.

Wanneer de Vigor maar 1 LAN poort heeft dan ben je nog een extra switch(je) nodig, deze sluit je op de LAN poort van de Vigor aan en alle laptops en PC's sluit je aan op de switch.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Zijn type is een router met meerdere poorten, dus hij hoeft niets extra te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le_Freak !
Thankx mensen, het is me geheel duidelijk.Dit draadje kan dicht. :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wellicht dat het voor de topicstarter handig is om deze eens door te lezen : Hoe deel ik Internet ?
Verder is het ook wel handig om iets meer eigen inzet/initiatief te nemen in plaats van meteen te vragen 'hoe moet dat dan?' ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le_Freak !
Ik zal er rekening mee houden de volgende keer, nogmaals bedankt iedereen.

Specs

Pagina: 1