Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Volgende week komt mijn HDTV binnen, ik heb een paar HD filmpjes op mijn computer staan die ik graag op de HDTV zou willen afspelen.

Het leek me daarom handig om de PC aan de HDTV verbinden, alleen heb ik hierover nog een paar vraagjes!

1. Ik heb gehoord dat je doormiddel van een DVI to HDMI cable je pc aan je hdtv kan koppelen, werkt dit voorspoedig?

2. Ik neem aan dat er geen geluid door deze kabel gaat, heb ik hiervoor een extra kabel nodig? Is er dan ook een bepaalde optie waardoor ik kan regelen dat of het geluid door mijn pc komt, of door de TV? Anders zou ik telkens de kabel eruit moeten halen.

3. Mijn resolutie op de pc is 1024x768, de filmpjes zijn daarintegen 1920x1080, zal ik dus mijn pc resolutie moeten aanpassen naar 1920x1080 als ik een filmpje draai? anders heb ik nog geen HD kwaliteit?

4. Mijn videokaart is een Nvidia 7900GTX, kan die zijn signaal wel omzetten naar hdmi? (Geen idee of deze vraag ergens op slaat, maar kan me mischien voorstellen dat alleen nieuwere videokaarten dat kunnen)

5. Enige tips of valkuilen voor het koppelen van je pc aan je HDTV ? Ik neem aan dat ik niet de enige tweaker ben die dit van plan is/deze setup heeft staan!

Het zijn behoorlijk wat vragen, maar alvast bedankt voor het antwoorden!

Groetjes,

Joke

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Verwijderd schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 04:58:
Hallo!

Volgende week komt mijn HDTV binnen, ik heb een paar HD filmpjes op mijn computer staan die ik graag op de HDTV zou willen afspelen.

Het leek me daarom handig om de PC aan de HDTV verbinden, alleen heb ik hierover nog een paar vraagjes!

1. Ik heb gehoord dat je doormiddel van een DVI to HDMI cable je pc aan je hdtv kan koppelen, werkt dit voorspoedig?

werkt zonder problemen, hier is er op dezelfde wijze verbinding gemaakt tussen pc en tv, je tv wordt ook gewoon gezien als 2de scherm en heeft geen speciale 'tv-instellingen' nodig - zoals vroeger pal of ntsc...

2. Ik neem aan dat er geen geluid door deze kabel gaat, heb ik hiervoor een extra kabel nodig? Is er dan ook een bepaalde optie waardoor ik kan regelen dat of het geluid door mijn pc komt, of door de TV? Anders zou ik telkens de kabel eruit moeten halen.

HDMI kan ook geluid doorgeven, of je pc dat geluid ook op de kabel zal zetten is afh. van je pc. meer concreet: dit is afh. van je videokaart en geluidskaart: er gaat namelijk een connectie (mogelijk) moeten zijn om het geluid van je (onboard) geluidskaart via je videokaart op de dvi-uitgang te zetten - kijk even in je handleidingen of er idd zo'n doorluskabeltje ergens moet ingeplugd worden, anders ga je een aparte (en dus extra) kabel moeten gebruiken (of via drivers ergens iets moeten instellen) - voor keuze geluid: gebruik je extra kabel is het telkens overpluggen - gebruik je enkel hdmi voor alles moet je wederom kijken in je handleidingen of in de bijgeleverde software van je geluidskaart: kan je een keuze maken of niet ... Kijken bij pc-handleingingen of even navragen bij leverancier

3. Mijn resolutie op de pc is 1024x768, de filmpjes zijn daarintegen 1920x1080, zal ik dus mijn pc resolutie moeten aanpassen naar 1920x1080 als ik een filmpje draai? anders heb ik nog geen HD kwaliteit?

Full HD is 1920x1080-bron-materiaal op een scherm dat 1920x1080 aan kan. wil je HD kijken op je computerscherm of op de tv ? want je scherm blijft aan zijn eigen resolutie en dan is 1024x768 _geen_ HD, zelfs geen 720p - je afspeel software zoals vlc zal echter het HD-beeld herschalen naar de venster grootte of scherm grootte, en zo kan je alsnog genieten van beter beeld (tenzij slechte herschaling)
(die heb je ook met een HD-ready tv met 1366x768 resolutie: zowel kabel (720x576) als HD (1920x1080) wordt herschaald en je geniet dus nooit van een perfecte 'pixel-mapping')

je tv stel je als 2de scherm in maar niet als cloon, maar wel als 'apart scherm' het windows bureaublad 'uitbreiden naar dat scherm': dan kan je je scherm op 1024x768 laten en de tv op zijn native resolutie instellen (1920x1080 - als die full HD is) - als je videokaart dit aankan natuurlijk. ps: ik draai hier met een 8800GT op 1920x1200 voor 't pc-scherm en 1920x1080 voor de tv. werkt vlot. Maar je gaat zelf moet testen met jouw pc en kaart wat wel of niet werkt, maar ga ze niet als cloon instellen want dan is ofwel je tv ook op 1024x768 ingesteld (en krijg je upscaling door je tv of een hoop zwarte balken) - oftewel is je computerscherm ook 1920x1080 - en als die dat niet aankan is dat ook verloren moeite

4. Mijn videokaart is een Nvidia 7900GTX, kan die zijn signaal wel omzetten naar hdmi? (Geen idee of deze vraag ergens op slaat, maar kan me mischien voorstellen dat alleen nieuwere videokaarten dat kunnen)

DVI naar HDMI of omgekeerd (voor bv connectie tss bluray-speler en oude projector met dvi-input) is op zich onafhankelijk van je videokaart: enkel bij een oudere video-kaart heb je meestal gen ondersteuning voor hdcp. maw: je kan er geen beveiligd HD-content doorsturen zoals bv vanaf een bluray-drive in je pc naar je lcd-tv. Hoe weet je dit? zoek de specs wederom op bij de producent. (maar een 7900 is pre-HD en dus wrs niet-hdcp-compatible). Maar elke DVI-aansluiting kan via een verloop kabel/stekker/blokje naar een HDMI-aansluiting gaan en er (zeker niet-hdpc) beeld over sturen.

5. Enige tips of valkuilen voor het koppelen van je pc aan je HDTV ? Ik neem aan dat ik niet de enige tweaker ben die dit van plan is/deze setup heeft staan!

tips: sluit je pc rechtstreeks aan op reciever of tv, niet via een schakelkastje om van x-inputs naar 1 output door te lussen naar je tv: dat kan vloeken worden dan omdat er iets tussen zit dat ook moeilijk kan doen. Maar verder is het net hetzelfde als vroeger via die s-video en stereo kabel met tulp-connectoren (om te eindigen in een scart adapter) en zo je pc aan te sluiten op die beeldbuis tv, met het voordeel dat het nu volledig digitaal is, en normaal enkel inpluggen aan pc, inpluggen aan tv: tv juiste input laten weergeven 'hdmi x' en dan op pc effe klikken en je bent aan't kijken

Het zijn behoorlijk wat vragen, maar alvast bedankt voor het antwoorden!

Groetjes,

Joke
antwoorden er tussen gezet naar mijn eigen ervaring vorig weekend met dezelfde setup
tegenvraag: heb je zelf al wat gezocht want dit kan je op vele plaatsen vinden hoor, bv al op site's waar ze verloopkabels (hdmi-dvi) verkopen? (en dan is het nog afh. van je eigen pc en tv natuurlijk)

en ps: groeten hoeft niet, doen we zo al ;)

offtopic:
bij mij hangen er 4 toestellen via hdmi aan de tv (met 3 zulke ingangen): pc, laptop (niet altijd), dvd-reciever van sony en hd-dvd-player, daarmee een schakelkastje (en daarmee de waarschuwing, hier was het effe een hell de eerste keer aansluiten) - ook al omdat er af en toe maten passeren die xbox360 of ps3 meebrengen, hoef ik niet meer achter tv te duiken en iets anders uit te trekken)

Maar vaak is het juist (rechtstreeks) aansluiten, pc instellen alsof je met dualscreen zit (en dan is het met lcd/plasma wat makkelijker omda die al direct gezien wordt als 2de scherm en geen aparte instellingen nodig heeft zoals het vroeger soms was) en voila je bent bezig...
(en je pc denkt gewoon dat je 2 tft's met verschillende resolutie hebt ...controleer of ie het aankan ;) )

en anders even wachten tot je de tv binnen hebt, een dvi naar hdmi kabel halen die lang genoeg is, en proberen maar - lukt het dan nog niet, kunnen we dan concreter helpen...

[ Voor 50% gewijzigd door soulrider op 28-11-2008 05:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt voor je uitgebreide reactie!

Ik heb zelf gezocht, alleen ik kwam jammer genoeg meer probleem verhalen tegen over dat het juist niet werkten dan echte concrete informatie over hoe het zou moeten werken als alles gewoon op rolletjes loopt, ook waren zowat alle hd forums dood (vreemd verschijnsel, alle forums specifiek gericht op hdtv waren vrij dood).

Ik heb jammer genoeg geen boekje van de audio kaart, maar hij zal het wel waarschijnlijk niet aankunnen sinds het een 30-40 euro ding was van 3 jaar terug.
Weet je mischien de naam van zo'n audio kabel? Heb ook hiervoor al gezocht maar beetje irritant zoeken naar "PC to HDTV audio cable" en 20 verschillende soorten kabels tegenkomen ;)

Nu nog hopen dat mijn videokaart het aankan!

geen groetjes,

Joke
:P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2008 06:06 ]

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
ik vermoed met 79xx kaart dat die audio-doorlus mogelijkheid er niet is, dit is meer iets voor de nieuwere generatie's. (anders even google'n ivm je videokaart: kijken of die ergens een aansluiting heeft voor audio-input voor dvi/hdcp)
Welke kabel het dan is: dat is afh. van welke pluggen er gebruikt worden, dus daar kan ik me niet over uit spreken... (maw: eerst kijken of er uberhaut wel aansluitingen zijn voor zoiets, voordat je gaat zoeken naar een kabel)

anders makkelijke oplossing kiezen en aparte kabel kiezen. Maar wacht daarvoor eerst op je tv.
zodat je weet of je voor 1 van de hdmi-aansluitingen ook een aparte audio-kabel kunt aansluiten.
(mijn tv heeft bv voor hdmi 1 wel een aparte adio-aansluiting, maar niet voor hdmi 2 of 3)

dus nu gewoon geduld hebben op die tv van je, en dan kan je achteraf gaan experimenteren met kabels enzo.
(en mocht je videokaart het niet aankunnen, weet je al direct wat je onder de kerstboom moet leggen voor jezelf :+)

Verwijderd

Topicstarter
Oke,
Als mijn hdtv het aankan was ik inderdaad van plan om gewoon de makkelijke oplossing te kiezen en 2 verschillende kabels te kiezen.

Bedankt voor de hulp!

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2008 14:54 ]