cappie schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 09:52:
Ik zal die andere thread wel in de gaten houden...
Maar in antwoord op jouw vragen:
- de buurvrouw heeft ADSL van KPN, maar ik heb geen aparte telefoonlijn in mijn woning (bovenwoning, vandaar ook de versterker)
OK, als het wel UPC was geweest wist je gelijk meer, maar gezien achterbuurman is dat al duidelijk.
- mijn SNR op de DS is 35 a 40 dB bij 16 dBmV, de power output van m'n US is 30 a 35 dBmV (dus niet de noise levels, maar de ontvangen power output vanaf de wijkcentrale).
Je haalt upstream en downstream door elkaar - de power *output* van je US is hoe hard je modem zelf zendt, niet hoe sterk het ontvangt, dat is juist de DS. 35 a 40dB is zeer goed, 16dBmV is nogal aan de hoge kant. Ervan uitgaande dat je versterker 7dB versterkt was het iig wat je modem betreft niet nodig geweest
Idem met je upstream transmit, die is behoorlijk aan de lage kant met 30 a 35dBmV, waarschijnlijk versterkt die versterker het retoursignaal dus ook. Dit kan mogelijk wel een probleem zijn, als je transmit level te laag is kan dat negatieve gevolgen hebben voor de upstream receive SNR (die jij niet zelf uit kunt lezen, die
is alleen vanaf de CMTS te bepalen). Als het ook niet goed gaat met modem direct zonder versterker aangesloten, dan is dat iig nu niet het probleem, maar als ik deze waardes zo zie, zou je sowieso beter de versterker door een gewone passieve splitter kunnen vervangen, of als de versterker wel voor televisie nodig is een splitter voor de versterker kunnen zetten om de modem onversterkt af te tappen danwel een demper van 5 of 10dB op de uitgang van de versterker te zetten waar je modem vanaf geleid wordt.
Een SNR van 30 is prima; daar hebben de Arris modems geen moeite mee.
Modemtype heeft hier weinig mee te maken, modulatie des te meer. Bij QAM256 (uit te lezen in je modem status pagina) ga je op of onder 31dB in de downstream te maken krijgen met codeword errors, oftewel packetloss op DOCSIS-niveau. Dat levert bij TCP-verkeer vertraging op (packets moeten opnieuw verzonden worden) en bij UDP-verkeer (VoIP!) uitval van (stukken van) de verbinding op. 30dB is dus zeker niet goed, tenzij je nog op QAM64 zit, dan overleeft het signaal het nog tot zo'n 29.5dB
- modem direct op het AOP heeft 't zelfde resultaat, ook met een andere kabel met 2 andere f-connectors
- modem is al een keer vervangen, wall mounted 2-way amp is al een keer vervangen
- telefonie werkt niet als m'n internet niet werkt (Arris TM502B)
- televisie werkt wel, maar interactieve diensten niet (upstream is dood)
Ligt duidelijk niet aan je modem, zeer waarschijnlijk niet aan je installatie binnenhuis, alleen AOP zelf is niet uitgesloten.
- rekeningen zijn betaald, dus ook geen afsluiting
Dan had je ook geen TV gehad

- achterbuurman met UPC heeft ook geen verbinding meer
- volgens de informatie in Clarify (helpdesk call handling software van UPC helpdesk medewerkers) heb ik de afgelopen 12 maanden al >20 keer gebeld om een netwerk storing door te geven. Soms werkt 't maanden achter elkaar foutloos, en soms is 't dagenlang KAKA.
- postcode gebied is 6562AA, niet Nijmegen, maar het hoort bij 't netwerk van Nijmegen; het komt immers binnen op de centrale van UPC in Nijmegen zelf.
Klinkt alsof je idd last hebt van iets structureels. Het kan zeker geen kwaad het nogmaals te melden bij de UPC helpdesk, zeker als je achterbuurman dat ook doet (dossiervorming!), maar allicht zou daarnaast een klachtenbrief waarin je duidelijk aangeeft wanneer je het probleem gehad hebt en gebeld hebt, hoe lang het per geval duurde voordat het weer werkte en hoe lang het daarna goed ging, en dat je niet zozeer uit bent op compensatie oid, maar gewoon dat er eens grondig preventief werk gedaan wordt om te zorgen dat het structureel opgelost wordt.
Een telefonisch helpdesk kan dat vaak niet voor elkaar krijgen (werken vaak niet eens bij bedrijf in kwestie), maar schriftelijke afhandeling kan vaak meer.
Deze thread kan op slot.
Want?