Toon posts:

[Beamer] aanschaf vragen beamer.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Na een hele lange tijd hier niet meer gepost te hebben (jaaaaaren geleden).
Ga ik het toch even proberen.

Ik ben van plan om een "low" budget beamer aan te schaffen.
Hiermee wil ik

1. Pc werk op kunnen doen.
2. Af en toe filmpje op kijken.
3. Xbox360 op kunnen spelen.

Dat zijn best veel eisen voor een "low" budget beamer.

Nu kan ik via via aan de volgende beamer komen ( Sony VPL-CX21 ) voor een naar mijn mening een zeer schappelijke prijs.
Helaas, als ik GoT en google kom ik wat negatieve verhalen tegen m.b.t. de lage contrast ratio.

Specs :

Lichtopbrengst :2100 (Lumen)
Zoomverhouding 1 - 1.2
Zoom motor gestuurd, digitaal
Beeldverhouding 16:9 (breedbeeld), 4:3
Contrast ratio 300 (:1)
Standaardresolutie XGA (1024 x 768)
Maximale resolutie XGA (1024 x 768)
HD ready Ja
Projectiemethode opzicht
Projectieformaat 1 - 7,60 (m)

Volgens de pdf kan je de lamp ook instellen op "normal" = 1600ansi.
Dan gaat de lamp ook nog langer mee.

Als ik dit lees (als n00b), betekend dit dus dat dit eigenlijk een "presentatie" beamer is.
Een hoge lichtopbrengst betekend, met veel omgevingslicht toch een goed beeld.
De contrast ratio is vrij laag.

Mijn vragen, wie heeft ervaringen met deze beamer (of iets soortgelijks).
En wat voor advies kunnen jullie mij geven, is dit een beamer om "redelijk" beeld te gaan geven.
Of word dit een miskoop zodra ik er een film/xbox op ga draaien ?
De ruimte die ik ga gebruiken is overdag "redelijk' donker.

Iedereen alvast bedankt.

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-02 20:46
Eerste vraag, wat moet ik verstaan onder PC werk op je beamer doen? Ik heb zelf een beamer en een TFT monitor, maar internetten doe ik niet op m'n beamer....

Vwb die Sony, deze zou ik niet kopen. Investeer wat meer en zoek naar een goede (2e hands) HD-Ready beamer met een native resolutie van 1280 x 720 met een hogere contrast ratio. Dit zal in combinatie met je Xbox 360 een mooier resultaat geven, je Xbox 360 stuurt namelijk 720p uit, zelfde als de native resolutie van je beamer.
Een beetje goede 2e hands 720p beamer (Panasonic AE700 of Epson TW600H) heb je rond de 500 euro. Of een Epson TW420, die heb je nieuw rond de 600 euro. Leuk beamertje die TW420, maar helaas heeft hij geen lens shift, iets dat erg handig is. En het scherp stellen + zoomen is handmatig, onhandig wanneer je 'm aan het plafond hangt.

Mocht je nu echt low budget willen gaan zou ik gaan voor een 2e hands Epson TW10H of TW20H, met een resolutie van 848 x 480. Misschien wel een mindere resolutie dan de Sony, maar je hebt er veel meer plezier van. De TW10H was mijn eerste beamer, en omdat je nu bijna niets meer terug krijgt voor een dergelijke beamer heb ik 'm nog als "reserve".

[ Voor 6% gewijzigd door Toewan op 28-11-2008 00:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Toewan schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 00:23:
Eerste vraag, wat moet ik verstaan onder PC werk op je beamer doen? Ik heb zelf een beamer en een TFT monitor, maar internetten doe ik niet op m'n beamer....

Vwb die Sony, deze zou ik niet kopen. Investeer wat meer en zoek naar een goede (2e hands) HD-Ready beamer met een native resolutie van 1280 x 720 met een hogere contrast ratio. Dit zal in combinatie met je Xbox 360 een mooier resultaat geven, je Xbox 360 stuurt namelijk 720p uit, zelfde als de native resolutie van je beamer.
Een beetje goede 2e hands 720p beamer (Panasonic AE700 of Epson TW600H) heb je rond de 500 euro. Of een Epson TW420, die heb je nieuw rond de 600 euro. Leuk beamertje die TW420, maar helaas heeft hij geen lens shift, iets dat erg handig is. En het scherp stellen + zoomen is handmatig, onhandig wanneer je 'm aan het plafond hangt.

Mocht je nu echt low budget willen gaan zou ik gaan voor een 2e hands Epson TW10H of TW20H, met een resolutie van 848 x 480. Misschien wel een mindere resolutie dan de Sony, maar je hebt er veel meer plezier van. De TW10H was mijn eerste beamer, en omdat je nu bijna niets meer terug krijgt voor een dergelijke beamer heb ik 'm nog als "reserve".
Met PC werk bedoel ik dan ook meer als in : klein filmpjes, presentatie's testen etc.
Inpincipe is de "native" resolutie van die sony toch 1024, dit heeft toch een voordeel ten opzichte van bv een 800x600 res ?
Of heft dat mekaar weer op als je dan naar de contrast ratio kijkt, ik dacht dat dat los van elkaar stond.
Ik zal eens kijken naar die Epson wat je benoemde, kijken of die te krijgen is.

De sony kan ik trouwens voor 250 eur overnemen incl boekjes, lamp, kabels, afstandsbediening en tas.
Leek me niet veel. Maargoed, is wel veel geld als je een belabberd beeld hebt.

PS : ik wil je reserve beamer ook wel overnemen >:)

Verwijderd

Topicstarter
Even mijn topic omhoog kicken >:)

• troje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02 19:27

troje

was here!

CX-21 is een prima beamer, maar niet geschikt als home cinema projector. Zo'n CX-21 is bedoeld als data beamer: Zoveel mogelijk lichtopbrengst in een zo'n klein mogelijke behuizing. Al het andere is ondergeschikt hieraan. Resultaat is dat ie veel lawaai maakt, zeker minimaal 30 dB, en kleuren niet optimaal zijn.

Daarnaast is het en native 4:3 beamer met een XGA resolutie van 1024 x 768. Dat betekent dat als je een HD signaal erin stuurt van 1280x720, dan schaalt de CX-21 dit signaal terug.

Een home cinema projector met een native resolutie van minimaal 1280 x 720 is zoals aangegeven een veel betere keuze. Je hebt dan een stille projector, perfecte beeldkwaliteit, uitgebreide afstelmogelijkheden en de mogelijkheid om het beeld digitaal aan te sturen. De CX-21 heeft geen HDMI, echter slechts VGA 15 pins en composite.

Te vroeg winst pakken is geen fout maar de enige manier on structureel geld te verdienen.

Verwijderd

Topicstarter
troje schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 23:57:
CX-21 is een prima beamer, maar niet geschikt als home cinema projector. Zo'n CX-21 is bedoeld als data beamer: Zoveel mogelijk lichtopbrengst in een zo'n klein mogelijke behuizing. Al het andere is ondergeschikt hieraan. Resultaat is dat ie veel lawaai maakt, zeker minimaal 30 dB, en kleuren niet optimaal zijn.

Daarnaast is het en native 4:3 beamer met een XGA resolutie van 1024 x 768. Dat betekent dat als je een HD signaal erin stuurt van 1280x720, dan schaalt de CX-21 dit signaal terug.

Een home cinema projector met een native resolutie van minimaal 1280 x 720 is zoals aangegeven een veel betere keuze. Je hebt dan een stille projector, perfecte beeldkwaliteit, uitgebreide afstelmogelijkheden en de mogelijkheid om het beeld digitaal aan te sturen. De CX-21 heeft geen HDMI, echter slechts VGA 15 pins en composite.
Kortom een echte kantoorbeamer, waar je niet echt fatsoenlijke bewegende beelden uit kan halen (films dus).
Het is voor mij genoeg.

Ik ben er op dit moment een sport van aan het maken om via via een goedkoopst mogelijke beamer te kopen met een redelijke contrastratio.
Kortom geld voor een hd beamer heb ik niet :| dus ik wil eerst proberen wat ik uit een lagersegment kwa beeldkwaliteit kan halen.

Ik heb al iemand gezien die erg goedkoop een Toshiba DLP-S20 te koop heeft.
Deze heeft beter specs ten aanzien van films etc :

1400 ansilumen
Contrast van 2000:1
Res : svga800x600

Maargoed, mag ook wel voor zo weinig geld

• troje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02 19:27

troje

was here!

Verwijderd schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 00:44:
[...]

Kortom een echte kantoorbeamer, waar je niet echt fatsoenlijke bewegende beelden uit kan halen (films dus).
Het is voor mij genoeg.

Ik ben er op dit moment een sport van aan het maken om via via een goedkoopst mogelijke beamer te kopen met een redelijke contrastratio.
Kortom geld voor een hd beamer heb ik niet :| dus ik wil eerst proberen wat ik uit een lagersegment kwa beeldkwaliteit kan halen.

Ik heb al iemand gezien die erg goedkoop een Toshiba DLP-S20 te koop heeft.
Deze heeft beter specs ten aanzien van films etc :

1400 ansilumen
Contrast van 2000:1
Res : svga800x600

Maargoed, mag ook wel voor zo weinig geld
Ook voor deze Toshiba hetzelfde verhaal: Native 4:3 maar dan wel in een nog lagere resolutie als de CX21. Dit is ook echt een kantoorprojector, maar dan nog een stuk minder. Contrast is iets hoger doordat het een DLP projector is, maar niet op het niveau van een home cinema projector.

Zoek eens naar een Sanyo PLV-Z1, 4 of 5 of een eerder genoemde Epson TW10 of TW20. Die moet je wel kunnen vinden voor 200 tot 250 euro in goeie staat.

Te vroeg winst pakken is geen fout maar de enige manier on structureel geld te verdienen.

Verwijderd

Topicstarter
troje schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 00:51:
[...]

Ook voor deze Toshiba hetzelfde verhaal: Native 4:3 maar dan wel in een nog lagere resolutie als de CX21. Dit is ook echt een kantoorprojector, maar dan nog een stuk minder. Contrast is iets hoger doordat het een DLP projector is, maar niet op het niveau van een home cinema projector.

Zoek eens naar een Sanyo PLV-Z1, 4 of 5 of een eerder genoemde Epson TW10 of TW20. Die moet je wel kunnen vinden voor 200 tot 250 euro in goeie staat.
Thankx voor de goede tips.
Ik ga speuren, als ik wat vind meld ik het.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga toch nog even door, ik ben erachter gekomen dat ik deze o.a. goedkoop kan inkopen :

SUANT HD1600 PROJECTOR

Wat vinden jullie hiervan ???

Afbeeldingslocatie: http://www.nedis.nl/images/products/SNT-HD1600.JPG

Projectiesysteem Single LCD technologie
Projectiemethode LCD, Voorkant, Plafondbeugel
Contrastverhouding 1000:1 dynamisch
Helderheid 1600 ANSI Lumen maximaal
Videoaansluitingen Component, VGA, Composite, S-Video, Coax
Geluidsniveau 29 tot 35 DB
TFT Type Poly-silicon TFT Matrix
Maximale resolutie 1920x1080 (1080i)
Standaard resolutie 800x600
Aspectverhouding 16:9 en 4:3
Lensmateriaal Glas
Lenstype Manueel
Focus lengte F=170 milimeter
Lamptype SNT-LAMP10
Lamp levensduur 6000 branduren
Vervanging van lamp Door gebruiker vervangbaar
Audioingangen Stereo, RCA 2x
Kabel TV Optioneel: PAL, NTSC, SECAM
RGB(VGA) Mini 15 pin 1x
Audio output Stereo, RCA 2x (in TV modus)
Rotatiefunctie Ja
Keystone correctie Ja, tot 15 graden
Beeldgrootte 40 tot 120 inch
Stroomvoorziening 100-240V AC, 50Hz/60Hz
Projectorafmetingen 250.8 mm (b) 316 mm (l), 102.8 (h)
Stroomverbruik 180W
Kleur Wit
Garantie 2 jaar
Nettogewicht 5,7 kg
Pakketafmetingen 330 mm (b), 442 mm (l), 196 mm (h)
Doel Film, games en TV entertainment
Component ingang Ja
VGA ingang Ja
Composite ingang Ja
S-Video ingang Ja
Coax ingang Ja

Verwijderd

Nu heb je al een paar goede adviezen gekregen voor een 2e hands HT beamer en je blijft met dit soort crap aankomen |:(
Dit is leuk voor goedkope presentaties maar films kun je dan beter op een monitor kijken.

Ik heb zo geen budget gezien maar dit is een prima beamer + scherm en de hele rataplan voor € 650.
Daar ga je veel meer plezier aan beleven en ben je op den duur ook goedkoper uit dan nu een goedkope beamer aan te schaffen en over een tijdje weer een andere omdat deze niet bevalt (en reken maar niet dat je 2e hands voor dat soort spul nog wat krijgt).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 01:57:
Nu heb je al een paar goede adviezen gekregen voor een 2e hands HT beamer en je blijft met dit soort crap aankomen |:(
Dit is leuk voor goedkope presentaties maar films kun je dan beter op een monitor kijken.

Ik heb zo geen budget gezien maar dit is een prima beamer + scherm en de hele rataplan voor € 650.
Daar ga je veel meer plezier aan beleven en ben je op den duur ook goedkoper uit dan nu een goedkope beamer aan te schaffen en over een tijdje weer een andere omdat deze niet bevalt (en reken maar niet dat je 2e hands voor dat soort spul nog wat krijgt).
Sorry :| !

Maar ik was echt op "low" budget aan het searchen...

Verwijderd

Ik ook sorry.
Nu ik mijn reactie zo terug lees is 'ie wel wat te bot.

Maar mijn argumentatie blijft staan. Als je nu een lowbudget beamer koopt en 't bevalt, wil je al snel een betere. Bevalt 't niet, wil je d'r zo snel mogelijk van af. En die lowbudget dingen raak je 2e hands aan de straatstenen nog niet kwijt.
Spaar je iets langer door voor een leuke instapper (Sanyo Z1, Z4, Epson TW100, TW200) dan kun je die later altijd nog wel verkopen aan iemand die, net als jij, eens wil kijken of projectie wat voor 'm is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 18:15:
Ik ook sorry.
Nu ik mijn reactie zo terug lees is 'ie wel wat te bot.

Maar mijn argumentatie blijft staan. Als je nu een lowbudget beamer koopt en 't bevalt, wil je al snel een betere. Bevalt 't niet, wil je d'r zo snel mogelijk van af. En die lowbudget dingen raak je 2e hands aan de straatstenen nog niet kwijt.
Spaar je iets langer door voor een leuke instapper (Sanyo Z1, Z4, Epson TW100, TW200) dan kun je die later altijd nog wel verkopen aan iemand die, net als jij, eens wil kijken of projectie wat voor 'm is.
Je hebt gelijk en die conclusie heb ik de afgelopen dagen ook getrokken, met behulp van jullie.
Als ik iets goedkoop koop dan is het voor even leuk maar vervolgens wil je het toch beter hebben.
Ik ga idd opzoek naar 1 van de bovenstaande type's.
Dan maar even wachten.

Thankx voor je reactie nog.

• sretlow
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09-2025
Waar ik nog wel benieuwd naar ben. Ik heb een kamer van 5 meter breed. Ik wil de beamer inbouwen in een schouw. Het scherm hangt dan op va 4.5 meter. Als ik echter dan kijk op diverse sites en verschillende beamers dan wordt het beeld wel bijna 3 meter breed. Kun je het beeld altijd verkleinen. Vergroten kan meestal maar beperkt (zoomfactor 1.1) maar verkleinen? Of MOET ik dan de beamer dichter bij hangen?
Pagina: 1