Toon posts:

schijven zoek duurt eeuwen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort duurt het 10 á 15 minuten voor dat ik met de verkenner een compleet beeld (overzicht) heb van de harde schijven en de inhoud.
Via schijfbeheer gaat het soms iets sneller. Later, als de pc een tijdje aanstaat lijkt alles normaal.
Schijven en cd-drives al een keer verwijderd maar geen verschil. Drivers-geupdate, bios geflasht en windows opnieuw geinstalleerd, geen verschil? Met wat tooltjes de harddisks nagekeken, die lijken 100%!
Ben bang dat er iets mis is met het moederbord of zoek ik nu helemaal verkeerd? Heeft iemand er andere gedachten over?

Moederbord: MSI k8n Neo platinum
harddisks: 2 x ide (waaronder de bootdisk) en eenmaal sata.
CD en dvd drives
Enkele maanden geleden een nieuwe voeding (Antec 430 watt)

Holtere

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

euh, stel dat je 1 TB gegevens hebt laten we zeggen dat dat een kwartier data is
1000000000000/(15*60) = 1111111111 b/s = 1GB /seconde dan heb je een heeeeeeeeele goeie schijf en moet je niet zeuren ;)

hoe meer je er op mieterd, hoe langer het duurt. maar concreet,wat is een overzicht ? voor jou
en hoe veel data heb je het over ...
want anders kunnen we op 3000 manieren 6000 antwoorden krijgen

[ Voor 33% gewijzigd door Fish op 27-11-2008 22:31 . Reden: (eenheden aangepast) ]

Iperf

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

@fish: Herschrijf je post eens met de juiste eenheden. Het is niet duidelijk of je nou Gigabit (Gb) of Gigabyte (GB) en bits (b) of bytes (B) bedoeld. Dit maakt een factor 8 verschil ;)

@TS: Wat is de SMART status van je schijven (zie Google)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:17

The Third Man

The Third Jellyfish

Zit er niet een usb stick in de pc of een camera aangesloten waar alles op wacht?

Verwijderd

Topicstarter
De opstartschijf "master" heeft nu ong. 5 GB na de nieuwe installatie. de tweede "slave" heeft ong. 30 GB. De derde (sataschijf) heeft ong. 220 GB.
Geen sticks of camera's aangesloten.
Eerder ging dat toch vrij vlotjes. Als ik de verkenner open gaat dat snel maar als ik dan "Mijn Computer" aanklik kan ik ruim koffie gaan zetten èn drinken. De pc reageert dan ook heel traag maar blijft wel werken.

Holtere

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Weet je zeker dat er geen ander process is wat aan de haal gaat met je cpu ?

Of je hebt een shortcut in je links staan naar een pc die (uitstaat), kan de zaak ook grondig vertragen (mits links aanstaat) ..

[ Voor 47% gewijzigd door Fish op 27-11-2008 22:38 ]

Iperf

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:17

The Third Man

The Third Jellyfish

Zijn alle schijven NTFS geformatteerd? Kan je eens op alledrie chkdsk /F draaien?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle schijven losgegooid, hetzelfde beeld. Met ghost het besturingssysteem op een andere sata schijf gezet, hetzelfde beeld? Schijven zijn gecontroleerd met Maxblast en ik word van harte gefeliciteerd met schijven die gegarandeerd 100% zijn.
Tijdens het zoeken is de processorbelasting heel laag, kan ook gewoon mailen of internetten of zo.
Word wel ziek van dat schijnwerpertje dat maar heen en weer draait?

Holtere

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Is een herinstallatie van windows geen oplossing?

Weet je in ieder geval zeker of het aan je software of aan je hardware ligt...

Verwijderd

Topicstarter
Zie eerste bericht.

Holtere

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Sorry daar had ik overheen gelzen... |:(

[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 28-11-2008 18:11 ]

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:46
Heb je geen netwerkschijven gemount? Dit kan ook vertragend werken (zeker als ze niet bereikbaar zijn, of als de schijf in het netwerk nog moet opspinnen)

Verwijderd

Topicstarter
Pc is nu helemaal kaal: eigenlijk alleen XP (vers) geïnstalleerd, alleen de (nieuwe) c-schijf aangesloten.
Geen sticks of NAS of iets dergelijks.
En dat schijnwerpertje maar draaien :?

Holtere

Verwijderd

brakke ide/sata controller op je mobo ben ik bang...

en er is helaas maar 1 manier om dat te testen en dat is een nieuwe erin:)

edit:gebruik eens een andere install cd van windows

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2008 19:16 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 18:44:
Pc is nu helemaal kaal: eigenlijk alleen XP (vers) geïnstalleerd, alleen de (nieuwe) c-schijf aangesloten.
Geen sticks of NAS of iets dergelijks.
En dat schijnwerpertje maar draaien :?

Holtere
eigelijk klinkt het al niet goed ..
maar chipset drivers echt niet vergeten, die dingen kunnen een wereld van verschil betekenen

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 28-11-2008 20:39 ]

Iperf

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Je hebt 3 schijven, hoeveel hd kontrollers heb je?
Hiermee wil ik zeggen sluit 1 hd aan op kontroller a, dan testen.
Hierna steeds een andere proberen, misschien is 1 kontroller defect, maar de andere niet. Dus sata en ide of 2 sata kontrollers(raid en gewone). kijk eens in het boekje van het moederbord.

Linux ubuntu installeren, hiermee kun je ook op je ntfs schijven lezen en schijven, om te testen.

[ Voor 14% gewijzigd door jan99999 op 29-11-2008 08:06 ]

Verwijderd

Heb ik ook gehad, na het plaatsen van een extra (PCI) Promise TX4 SATA-2 controller in een Asus P5KPL-VM moederbord die zelf al een SATA-2 controller aan boord had. Op de Promise duurde het eeuwen voordat Explorer de inhoud van de schijf liet zien. Op de on-board controller ging het wel goed. Het is geen softwareprobleem. Wel is het zo dat het aantal files op een schijf en de diepte van de directorystructuur een omslagpunt kan bereiken waarop alles plotseling enorm veel langer duurt.

Opgelost door de IDE controller in de BIOS uit te schakelen. In jouw geval zitten daar nog disks op, dus uitzetten kan bij jou niet. Mogelijk is het probleem dat de 1e IDE disk en de 1e SATA disk allebei disk nummer 0 zijn. Het werkt dan op zich wel goed, maar toch gebeuren er vreemde dingen. Zoals niet kunnen booten van de 1e SATA partitie, zelfs als dat de primary disk zou zijn. Ik kan me voorstellen dat Explorer daar enigzins door in de war raakt. Dat probleem kan je Googlen.

Probeer eens wat er gebeurt als je de SATA disk loskoppelt? Probeer het probleem te lokaliseren. Welke disk/controller combinatie veroorzaakt het probleem. Misschien kan je dan de zaak zodanig herconfigureren dat het wel goed werkt. Wat ook wel eens wil helpen, is de ongebruikte IDE controllers (secondary controller b.v., wanneer daar geen device op zit) in de BIOS uit te zetten.

Jouw probleem is in ieder geval herkenbaar, en herinstalleren van Windows lijkt me niet de oplossing. Als dat toch werkt dan is dat tijdelijk, en zal het probleem vroeger of later terugkomen. Probeer het nu, met de Windows die je nu hebt, op te lossen.

Verwijderd

Kan het zijn dat je een ingebouwde Kaartlezer of Diskette drive hebt in je PC? Misschien dat opnieuw installeren een optie is? of zoals btree zegt wat spelen met BIOS instellingen / probleem lokaliseren.

Verwijderd

Topicstarter
Wat proefjes gedaan door alleen een sata schijf te gebruiken en de rest (andere controllers) in de bios uit te zetten, geen verschil. Alleen de ide-schijf en de rest uitzetten, geen verschil.
Diskette ook nog even losgehad, ook niks.
Ik begin langzaam de moed op te geven en wil maar naar een ander moederbordje gaan kijken want daar zit naar mijn gevoel toch het euvel?

Bedankt voor de tips!
Holtere
Pagina: 1