Toon posts:

Headset/Headphone dillema

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede Gotters

Ik zit met een dillema.
Mijn ouwe logitech 350 usb headset is naar de ballen aan het gaan en ben op zoek naar vervanging.
Het wordt er zowiezo eentje die de oren volledig omsluit. De logitech had dat niet en was na een paar uur(wat zeg, een uur is al lang) een drama.
En aangezien me hele pc vernieuwd is behalve de audio(onboard audio van de asus p5 deluxe met bovengenoemde headset) vond ik het een mooi moment om dit onderdeel ook op te leuken. En het mag best wat kosten. Het is vooral bedoeld voor games, voornamelijk FPS en RPG/MMORPG. Surround is op zich wel gaaf maar geen must. Surround in een headphone, blijf het een vreemd idee vinden. Voor mp3 wil ik ook graag knappe kwaliteit, hoeft niet hoogstaand hier ga ik ooit nog een boxen setje voor kopen. Mic is geen beslissende factor. Kan er altijd nog eentje los bij kopen.

Ben na wat zoeken de volgende 'kandidaten' tegengekomen;
Beyerdynamics DT770 (€230) http://shop.beyerdynamic....m-line/dt-770.html?lang=1
Beyerdynamics DT880 (€280) http://shop.beyerdynamic....m-line/dt-880.html?lang=1
Beyerdynamics MMX300 (€280 of meer, custom) http://shop.beyerdynamic....aming-headset.html?lang=1
Sennheiser 595 (€120) http://www.sennheiser.com...headphones&product=005343
Astro A40 systeem 5.1 (import $250+$60shipping) http://www.astrogaming.co...etail/3/A40_Audio_System/
Razer Megalodon 7.1 (€150) http://eu.razerzone.com/p...sound-gaming-headset.aspx
Steelseries h5 v2 (€70) http://www.steelseries.co...ts/audio/5hv2/information

Ik hang op het moment richting de 3 van Beyerdynamics. Met name de DT770 en MMX300. Hoor hier alleen maar goede reacties over. Eigenlijk wil ik gewoon de beste geluidskwaliteit voor in games en knappe kwaliteit voor mp3, zodat ik hem ook eventueel voor m'n mp3 speler kan gebruiken(ga er even vanuit dat ze beter klinken dan m'n Razer in ear dopjes).
Zijn de andere van vergelijkbare kwaliteit als de beyers ondanks dat dit geen surround phones zijn?
Is het kwaliteit verschil in geluid en constructie zodanig dat het de prijs rechtvaardigd?
En hoe zit nu met die surround phones, met oog op de astro A40 en Razer Megalodon, hoor veel verschillende dingen erover. Gewoon een gimmck die alleen maar extra kost en weinig oplevert of is het de moeite en euro's waard?
En de beyers onderling, iemand die hier een boekje over kan opendoen? Heb al wat gezocht maar niet veel wijzer geworden, behalve dat er verschil zit in de belangrijke toongebieden die voor muziek anders zijn dan bij games. Ben geen audio expert, dus specs zeggen me (nog)niet zo veel.
Mischien een side note die van belang kan zijn: De muziek waar ik naar luister is bijna alleen maar metal en soms wat rock.

Omdat de geluidsbron ook niet achter kan blijven ga ik op den duur ook een geluidskaart kopen(als het een non-usb koptelefoon wordt, met usbchip lijkt het me een zinloze actie)Zat te denken aan een X-Fi Extreme gamer of X-Fi Titanium als ik die uberhaubt nog erin krijg, er zit al een Ati HD4870x2 videokaart in..... Of komen bij deze kaarten de duurde koptelefoons niet tot hun recht? Of is de optionele USB geluidschip van MX300 dusdanig beter dan een afzonderlijke kaart?

Het blijft natuurlijk een persoonlijke zaak met geluid, maar alle advies en eventuele andere suggesties zijn welkom
Alvast bedankt

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Surround op een hoofdtelefoon is inderdaad een gimmick, je hebt meer aan goed stereo geluid.

Ik zou eens kijken naar de Beyerdynamic DT770 Pro.. een gesloten hoofdtelefoon in 80 ohms uitvoering T.o.v. de 250 ohms modellen minder weerstand dus kun je aandrijven met oa een geluidskaart of een mp3 speler, hoewel ik zelf een losse DAC zou gebruiken. De DT770 Pro kost 139 euro.

De geluidskaarten, X-Fi e.d., zijn niet al te best.. als het in je budget past zou ik dus een DAC & losse hoofdtelefoonversterker aanraden. Anders een betere geluidskaart. Ik game zelf niet dus weet niet in hoeverre games compatible zijn met dergelijke kaarten (bij voorkeur via firewire)

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:43

mr.paaJ

generatie cmd+z

dt770 is een prima hoofdtelefoon. gesloten dus minder last van omgeving. er zijn wel veel verhalen van (te) zware bas, maar dat ligt ook aan de uitvoering: dat is vooral bij de pro versie. Even geluisterd, maar vond het wel mee vallen met de 'normale' versie.
dt880 zou meer gebalanceerd/gedetaileerd moeten zijn maar heb ik niet luisterbaar kunnen vinden. Als dat idd zo is, is dat prettig voor games want dan hoor je beter waar wat vandaan komt. grote kans dat je ze bij een RAF in de buurt kunt vinden, maar in utrecht alleen de dt770.
Zou zelf op zoek gaan naar de dt880 uit je lijstje, maar dat is meer afgeleid uit secundaire bronnen...

Je kunt ook kijken naar een Sennheiser HD650, is wat ik hier gebruik, gevonden voor €260 online. Klinkt prima uit een E-Mu 0404USB externe geluidskaart en is een genot tijdens games/films en muziek. Ook uitstekend upgradebaar: klinkt nog een kilometer beter met een goede koptelefoonversterker (GrahamSlee Solo hier :9 ~)

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja die 650 is een dijk van een ding, staat ook hier.

Qua geluidskaart: Auzentech X-meridian is echt een geniale kaart, als je er nog aan kunt komen.
Ze zijn soms nog wel te vinden.
Deze kan beter met de impedantie van die HD650 omgaan (300Ohm) dan een creative kaartje.
Desondanks zit er hier wel een zelfbouw buizen hoofdtelefoonamp tussen ;).

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Topicstarter
ok, die surround phones schrap ik dus. Las er al meer dubieuze berichten van audiofanaten, met weliswaar genoeg weerstand van de aanwezige hardcore gamers. Maar aangezien ik niet meer competitief speel is het eigenlijk niet het geld waard wat die dingen kosten.
Het is nu dus beperkt tot goeie stereo headphones.

De Sennheiser HD650 was ik vergeten te vermelden, vond ze aan het begin van m'n zoektocht te duur. Leuk hoe snel je je eisen bij stelt als je je gaat verdiepen in het aanbod.....
Nu ben ik nog niet heel erg thuis in het audio wereldje. Is het voor de kwaliteit van het geluid goed te doen om de koptelefoons met hogere imperdanties zonder versterker aan te sturen?
Ik ben bereid te investeren in een koptelefoon die jaren mee gaan en er eventueel later een versterker tussen te zetten. Alleen ben er nog niet helemaal uit of het wel of niet open moet worden.

Dan is het lijstje nu dus beperkter:
Beyer DT770(pro)
Beyer DT880
Beyer MMX300
Sennheiser HD650

Iemand ervaring met de MMX300?
Nu wil ik alleen nog ff extra melden dat het vooral voor games is....

• daan08

daan08

PEBKAC

Een versterker kost bijvoorbeeld 70 euro, dus in het geval van een DT770 Pro bijvoorbeeld zit je rond 210 euro incl versterking. Voor die 70 heb je overigens een Creek OBH11. Koptelefoon met hoge impedantie op een eenvoudige geluidskaart levert geen mooi resultaat op en zou eigenlijk wel jammer zijn van de investering. De HD650 is een goede hoofdtelefoon maar om nou te zeggen dat in vergelijk een DT770 of bijvoorbeeld AKG 271 of Sennheiser HD25 zoveel minder goed zijn, voor dit soort bedragen heb je al prima spul ;)

MMX300 heb ik geen ervaring mee dus daar kan ik weinig over zeggen. Het geluid van de DT770 Pro moet je van houden, het is inderdaad minder 'luchtig' dan de HD650 voortbrengt, het laag komt iets overdreven over. Eigenlijk moet je het echt even zelf luisteren voor te kopen.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

bulldoze schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 11:44:
Een versterker kost bijvoorbeeld 70 euro, dus in het geval van een DT770 Pro bijvoorbeeld zit je rond 210 euro incl versterking. Voor die 70 heb je overigens een Creek OBH11.
Ik neem aan dat je daarmee een tweedehandsprijs bedoelt want nieuw kost ie al gauw het dubbele van € 70. Voor € 70 is een zelfbouwproject volgens mij de enige optie.
Koptelefoon met hoge impedantie op een eenvoudige geluidskaart levert geen mooi resultaat op en zou eigenlijk wel jammer zijn van de investering. De HD650 is een goede hoofdtelefoon maar om nou te zeggen dat in vergelijk een DT770 of bijvoorbeeld AKG 271 of Sennheiser HD25 zoveel minder goed zijn, voor dit soort bedragen heb je al prima spul ;)
Ik heb zelf een HD580 en een HD25 en ik zou zeggen dat er nogal wat verschil tussen die twee is, qua geluid en comfort. Het verschil tussen de HD650 en HD25 zou nog groter moeten zijn aangezien de HD650 een verbeterde HD580 is.
MMX300 heb ik geen ervaring mee dus daar kan ik weinig over zeggen. Het geluid van de DT770 Pro moet je van houden, het is inderdaad minder 'luchtig' dan de HD650 voortbrengt, het laag komt iets overdreven over. Eigenlijk moet je het echt even zelf luisteren voor te kopen.
Het klassieke advies is natuurlijk altijd: Doe zelf een luistertest tussen meerdere modellen voordat je iets koopt. Het is nu eenmaal allemaal een kwestie van smaak.

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01 23:21
Misschien nog eentje om in de gaten te houden, de Beyer DT990 Pro.
De open Beyerdynamic DT990 Pro's (het model uit 2005 dus (iirc)) zijn ook goed betaalbaar, en hebben niet de overdreven zware, donkere bass die de gesloten DT770's hebben.
Ik zag die DT990 een tijdje geleden nog (geen idee waar), kostten ook iets van 180 Euro, wat een bizar goede prijs is (imo).

Pentaxiaan

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:47

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
DT990PRO en DT770PRO kan je voor 135 euro oid. bij www.thomann.de krijgen :)

Het prijsverschil met de speciale 2005 en 2007 edities (die zijn bijna 2x zo duur, en zien er alleen maar iets hipper uit) is wel belachelijk trouwens.

Ik heb zelf een DT770PRO en het is de meest comfortabele koptelefoon die ik ooit in m'n bezit heb gehad, ik ben expres voor de gesloten gegaan omdat ik hem ook in wat 'andere' omstandigheden (feesten, clubs) dan thuis moet gebruiken, de DT990PRO luistert een stuk minder vermoeiend wat dat betreft, maar doordat de 990 open is hoor je ook al je omgevingsgeluid. Dat is iets wat je zelf af zal moeten wegen :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Topicstarter
ok, zoals ik het nu bekijk:(correct me if i'm wrong)
Closed=meer bass omdat er eigenlijk niets uit kan, kort gezegd. Meer bass schijnt in games niet echt wenselijk te zijn, ivm met kleine detailgeluiden(voetstappen, kogelinslagen etc). Ik heb er nooit echt op gelet, heb het van horen zeggen, en kan er ook wel inkomen. Met metal weet ik uit ervaring dat (te)veel bass je muziek om zeep helpt.

Ondanks dit heb ik toch heel veel gamers gehoord die zweren bij hun DT770's. En heb nog bijna niemand gehoord die er een amp tussen had zitten.
Als het klopt wat ik hierboven vermeld dan denk ik dat ik voor open of semi-open ga. Zit toch altijd thuis te spelen.

Wat ik ook niet logisch vindt is dat de 2005 versie van de DT990 pro bijna 2x zo duur is....
Ook staat bij thomann de 880 pro voor 80euro meer dan de 990 pro, lijkt me onlogish, maar wie weet.

Dan nog iets.
Als ik een amp ga gebruiken, dan lijkt het me een zinloze bezigheid om m'n onboard geluidkaart te blijven gebruiken? Hoe goed een koptelefoon ook is, als de bron slecht is schiet je nog niet veel op toch?
Dat zal dus inhouden, nieuwe koptelefoon, nieuwe goede geluidskaart en een amp?

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:52

nFo

Ik heb zelf de Denon AH-D2000, wel vrij lompe headphone maar klinkt goed.
http://reviews.cnet.com/h...4505-7877_7-32340590.html

• daan08

daan08

PEBKAC

downtime schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 13:42:
[...]

Ik neem aan dat je daarmee een tweedehandsprijs bedoelt want nieuw kost ie al gauw het dubbele van € 70. Voor € 70 is een zelfbouwproject volgens mij de enige optie.

[...]

Ik heb zelf een HD580 en een HD25 en ik zou zeggen dat er nogal wat verschil tussen die twee is, qua geluid en comfort. Het verschil tussen de HD650 en HD25 zou nog groter moeten zijn aangezien de HD650 een verbeterde HD580 is.

[...]

Het klassieke advies is natuurlijk altijd: Doe zelf een luistertest tussen meerdere modellen voordat je iets koopt. Het is nu eenmaal allemaal een kwestie van smaak.
Nee is nieuw, uit de VS, dus + 19% wordt door de douane erbij geteld. Zie eBay.

Ja er is zeker een verschil maar zowel de HD25 als de HD650 en de BD's zijn allemaal goede hoofdtelefoons. Dus of je nou de 140 euro voor een 770 Pro neerlegt, of 299 voor een HD650, ze zijn allemaal prima (IMHO)
Verwijderd schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 19:22:
ok, zoals ik het nu bekijk:(correct me if i'm wrong)
Closed=meer bass omdat er eigenlijk niets uit kan, kort gezegd. Meer bass schijnt in games niet echt wenselijk te zijn, ivm met kleine detailgeluiden(voetstappen, kogelinslagen etc). Ik heb er nooit echt op gelet, heb het van horen zeggen, en kan er ook wel inkomen. Met metal weet ik uit ervaring dat (te)veel bass je muziek om zeep helpt.

Ondanks dit heb ik toch heel veel gamers gehoord die zweren bij hun DT770's. En heb nog bijna niemand gehoord die er een amp tussen had zitten.
Als het klopt wat ik hierboven vermeld dan denk ik dat ik voor open of semi-open ga. Zit toch altijd thuis te spelen.

Wat ik ook niet logisch vindt is dat de 2005 versie van de DT990 pro bijna 2x zo duur is....
Ook staat bij thomann de 880 pro voor 80euro meer dan de 990 pro, lijkt me onlogish, maar wie weet.

Dan nog iets.
Als ik een amp ga gebruiken, dan lijkt het me een zinloze bezigheid om m'n onboard geluidkaart te blijven gebruiken? Hoe goed een koptelefoon ook is, als de bron slecht is schiet je nog niet veel op toch?
Dat zal dus inhouden, nieuwe koptelefoon, nieuwe goede geluidskaart en een amp?
Ik luister zelf ook veel metal en vind het geluid van de DT770 Pro heel acceptabel (gewoon goed), maar de bass is aanwezig. De Sennheiser HD25 en HD650 vind ik meer in balans. Heb helaas geen ervaring met de DT990.

Die 2005 DT990 is weer heel wat anders dan de 'oude', lijkt me meer in de klasse DT880.

De amp is leuk omdat ie de hoofdtelefoon beter onder controle heeft en je hebt een fatsoenlijke volumeregeling tov die van een interne geluidskaart. Maar de bron zou ik zeker aanpakken aangezien een goede koptelefoon alle ruis en vervorming laat horen. Een optie is een firewire geluidskaart, dan breng je de DA conversie naar buiten toe, je hebt minder jitter dan een USB interface geeft (en CPU belasting) en afhankelijk van welk model je neemt een aardige hoofdtelefoonversterking.

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Open of gesloten? Bayer-Dynamics of Sennheiser? Welke moet je kopen?

Dat zijn best lastig te beantwoorden vragen. Bayer en Sennheiser hebben beiden zo hun eigen 'sound'. Er zitten grote verschillen in de modellen onderling van elk merk, maar toch pik je er altijd wel de Sennheiser of Bayer sound uit. De een is niet beter dan de ander, maar gewoon anders.

Open of gesloten is een beetje net zo'n verhaal. Als je geen eisen hebt ten aanzien van omgevingsgeluid en dergelijke, is het ook een beetje waar je voorkeur naar uit gaat.

Blijft dus eigenlijk de gouden tip: Ga vooral zelf luisteren, want de enige die echt kan bepalen of een koptelefoon echt mooi klinkt ben jezelf. Nog zoveel mensen kunnen zeggen dat een product van merk A mooier klinkt dan van merk B, maar bepaal het vooral zelf. Een aparte geluidskaart i.p.v. on-board is wel aan te raden, maar ga hier ook niet direct mee over the top. De Auzentech geluidskaarten worden door high-end freaks geprezen om hun geluidskwaliteit, maar een goede Creative of Asus geluidskaart presteert echt al heel behoorlijk en ik vraag mij echt af of jij het verschil zou kunnen horen (en dat bedoel ik echt niet als flame). Ik heb een aantal van die audiofiele kennissen en tot nu toe kon geen een het verschil horen tussen een goede X-Fi kaart (in dit geval de Elite Pro) en de Auzentech.

Een goede koptelefoon versterker is niet altijd nodig. Dat hangt een beetje af van de koptelefoon die je kiest en welke geluidskaart. Sommige geluidskaarten hebben al een line-versterker ingebouwd en hiervoor is een koptelefoonversterker niet echt nodig. Voor koptelefoons met een hoge impedantie is het wel wenselijk om een aparte versterker aan te schaffen, omdat deze 'moeilijk' zijn aan te sturen (even heel kort door de bocht, er zijn meer factoren die meespelen) en zo'n versterker kun je ook altijd nog later weer aanschaffen. Want ook per versterker verschilt het geproduceerde geluid en is het kiezen waar je gehoormatige voorkeur naar uit gaat.

Ik speel zelf met een HD650 in combinatie met een buizen koptelefoonversterker en game hier veel mee en luister ook erg veel muziek ermee. De HD650 zit comfortabel, ook als je hem een hele dag op hebt bij een lanparty. Ik vindt deze koptelefoon fantastisch klinken, maar dat is zoals gezegd erg persoonlijk.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Verwijderd

Topicstarter
We komen steeds verder :) In ieder geval alvast bedankt voor de input.
Ben verder gaan lezen en ben er achter dat van de beyers de dt880 de minst aanwezig bass heeft. UIteraard ga ik een winkel zoeken die beyers en sennheisers heeft hangen. Zal wel ff zoeken worden maar dat zie ik nog wel.
Nu het volgende obstakel. Bij de 990pro en 770 pro is het prijsverschil tussen de 07 en 05 editie aanzienlijk. De 880pro 05 en 07 zijn beide +/-€210

Geluidskaart wordt een een auzentech, welke weet ik nog niet zeker. X-plosion 7.1DTS connect ziet er intressant uit. De prijs valt ook mee, rond de €70. Veel goede dingen gelezen, ook dat ze een vrij krachtige uitgang hebben. Het schijnt dat ze een DT770 kunnen aansturen. Dus dan lukt een 880 of een sennheiser 650 ook wel. Een versterker komt wel als het echt tegenvalt zonder.
Dan nog wat over de versterker, thomann heeft goedkope koptelefoon versterkers zoals deze voor €44: http://www.thomann.de/nl/millenium_hp1_headphone_amp.htm
Is dit wat? Ook zit ik er aan te denken om voor optische verbindig te gaan. De auzentech X-plosion heef een optische uitgang. Is dit noemenswaardig voor het geluid of kost het alleen maar extra?

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gelukkig kun je de meeste apparaten uit je TS wel voor wat minder kopen. Je kunt eventueel ook eens een AKG beluisteren (bijvoorbeeld de K701, K242), AKG vind ik zelf vaak wel aardig. Ook kun je eens kijken of een versterkertje voor je hoofdtelefoon zinvol is.

[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 30-11-2008 01:24 ]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dan nog wat over de versterker, thomann heeft goedkope koptelefoon versterkers zoals deze voor €44: http://www.thomann.de/nl/millenium_hp1_headphone_amp.htm
Is dit wat?
Ik ken dit apparaatje niet maar als het om kwaliteit gaat zal dit vermoedelijk teleurstellen. Deze goedkope apparaatjes zijn meestal alleen geschikt als je simpelweg meer volume nodig hebt of als add-on voor een versterker die helemaal geen koptelefoonuitgang heeft. Met een doorsnee geluidskaart zal het weinig voordeel geven.

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-02 14:00
Surround kan ook met een normale headphone, is een bepaalde manier voor, zijn ook demo mp3's van. Zie: http://www.metacafe.com/watch/554510/virtual_barbershop/

Zelf heb ik Ultrasone Pro 750 headphones: *klik*. Ze zijn flink duur, maar ik ben er echt SUPER tevreden over :)

[ Voor 3% gewijzigd door addictive op 30-11-2008 12:07 ]

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-01 19:26
Heb je deze al overwogen? Niet heel erg populair in Nederland..maar lees maar eens wat reviews :)

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Verwijderd schreef op zondag 30 november 2008 @ 01:19:
We komen steeds verder :) ............ Ook zit ik er aan te denken om voor optische verbindig te gaan. De auzentech X-plosion heef een optische uitgang. Is dit noemenswaardig voor het geluid of kost het alleen maar extra?
Als je voor optisch gaat, hoef je je niet zo druk te maken om de kwaliteit van je geluidskaart. Dan is alleen de kwaliteit van het externe apparaat waar je het optische signaal naar toe stuurt belangrijk. Dat wordt immers het apparaat dat het optische signaal gaat omzetten naar een analoog signaal.

Die Thomann zou ik als ik jou was gevoegelijk vergeten! Als ik hier nog in de berg met meuk graaf, kom ik hem wel tegen denk ik...Mag je hem zo hebben...Dat ding klinkt niet geweldig en heeft te weinig power om een hoofdtelefoon aan te sturen met een hoge impedantie!
Voor iets meer geld heb je dit:
http://cgi.ebay.com/eBayI...iewItem&item=190270313029 en die blaast dat Thomann ding weg.

Maar ook deze is erg goed voor zijn geld:

http://cgi.ebay.com/XIANG...0.m14&_trkparms=72%3A1240|66%3A2|65%3A12|39%3A1|240%3A1318

Maar ook hier geld...smaken verschillen!

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• daan08

daan08

PEBKAC

Verwijderd schreef op zondag 30 november 2008 @ 01:19:
We komen steeds verder :) In ieder geval alvast bedankt voor de input.
Ben verder gaan lezen en ben er achter dat van de beyers de dt880 de minst aanwezig bass heeft. UIteraard ga ik een winkel zoeken die beyers en sennheisers heeft hangen. Zal wel ff zoeken worden maar dat zie ik nog wel.
Nu het volgende obstakel. Bij de 990pro en 770 pro is het prijsverschil tussen de 07 en 05 editie aanzienlijk. De 880pro 05 en 07 zijn beide +/-€210

Geluidskaart wordt een een auzentech, welke weet ik nog niet zeker. X-plosion 7.1DTS connect ziet er intressant uit. De prijs valt ook mee, rond de €70. Veel goede dingen gelezen, ook dat ze een vrij krachtige uitgang hebben. Het schijnt dat ze een DT770 kunnen aansturen. Dus dan lukt een 880 of een sennheiser 650 ook wel. Een versterker komt wel als het echt tegenvalt zonder.
Is dit wat? Ook zit ik er aan te denken om voor optische verbindig te gaan. De auzentech X-plosion heef een optische uitgang. Is dit noemenswaardig voor het geluid of kost het alleen maar extra?
Optische.. of coaxiaal digitale uitgang (SPDIF) is één ding, je moet dan ook een DAC hebben. Daarnaast biedt een DAC nog geen volumeregeling dus dan moet je dat ook aanpakken.. met bijv zo'n headamp.

Voordeel van SPDIF of toslink is wel dat een dure geluidskaart helemaal overbodig wordt, je kunt volstaan met een C-media kaartje (oa van Trust), van een paar euro: http://code.google.com/p/cmediadrivers/wiki/Bitperfect

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
wil je goede soundstage voor weinig geld? Dan is audiotechnica a900 of de akg k501 je koptelefoon

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• keldererik
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-02 12:02
Een Sennheiser HD580 en HD650 zijn ook het overwegen waard. De 595 is een stuk minder. Dus gooi die uit je lijst en neem een van deze twee in overweging mee. Ik bezit zelf de HD580 en dit is naar mijn mening een geniale headset. De HD650 schijnt nog net wat beter te zijn en degelijker.

Verwijderd

Topicstarter
Heb al eerder veel gehoord over de HD650. Zit er ook nog over na te denken.
Wat de preamp/dac aan gaat, vond vanmiddag dit beestje:
http://www.head-fi.org/fo...phone-amp-pre-amp-269458/
DAC met preamp. Veel goede verhalen en voor een knappe prijs.
Hier op ebay voor $130 http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...em=360073060604&indexURL=
Hoe kan het dat met optisch de bron relatief onbelangrijk wordt? Is er niet iets als een goed of slecht optisch signaal? Als de bron weinig uitmaakt hoef ik niet eens een geluidskaart te kopen. Het heugelijke feit wil dat mijn Asus P5Q Deluxe http://nl.asus.com/produc...=0&model=2257&modelmenu=2 moederbord de volgende onbaord audio bevat: "Analog Devices ADI2000B 8 channel High Definition Audio Codec with Optical and Coaxial SPDIF" of het echt wat is weet ik alleen niet. Dan zou ik dus met een dac/amp+headphone gebakken zitten?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2008 01:24 ]

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-12-2025

MikeVM

- Baloo -

ik heb de Steelseries 4H,

geen problemen mee, hij zit na Uren nog steeds lekker, en wordt niet warm, ik krijg ook geen zweetoren.

voor die prijs vind je niet beter in mijn ogen.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

• daan08

daan08

PEBKAC

Verwijderd schreef op maandag 01 december 2008 @ 00:48:
Heb al eerder veel gehoord over de HD650. Zit er ook nog over na te denken.
Wat de preamp/dac aan gaat, vond vanmiddag dit beestje:
http://www.head-fi.org/fo...phone-amp-pre-amp-269458/
DAC met preamp. Veel goede verhalen en voor een knappe prijs.
Hier op ebay voor $130 http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...em=360073060604&indexURL=
Hoe kan het dat met optisch de bron relatief onbelangrijk wordt? Is er niet iets als een goed of slecht optisch signaal? Als de bron weinig uitmaakt hoef ik niet eens een geluidskaart te kopen. Het heugelijke feit wil dat mijn Asus P5Q Deluxe http://nl.asus.com/produc...=0&model=2257&modelmenu=2 moederbord de volgende onbaord audio bevat: "Analog Devices ADI2000B 8 channel High Definition Audio Codec with Optical and Coaxial SPDIF" of het echt wat is weet ik alleen niet. Dan zou ik dus met een dac/amp+headphone gebakken zitten?
Ik gebruik zelf ook zo'n soort DAC van eBay Hong Kong, prima spul zeker voor het geld (die van mij is zelfbouw en kostte me zo'n 40 euro)
Er is zoiets als goed en slecht digitaal signaal (zie een link die ik een paar posts terug plaatste), maar je hebt er niet veel voor nodig, zij het optisch zij het spdif. Een simpel Trust kaartje voldoet al, icm de opensource drivers voor C-Media.
Voor ik dat gebruikte deed ik het met een 'slechter' digitaal signaal van mn Asus P5K, en dat was ook al prima.. dus daar kun je best mee beginnen.

Verwijderd

Topicstarter
De versterker/DAC ben ik over uit. Wordt waarschijnlijk die Zero DAC op m'n mobo optische uitgang.
Nu nog een hoofdtelefoon voor metal en games.
Het lijstje zoals het er nu voor staat:
DT770
DT880
DT990
HD650

Zal nog wat research doen naar die Pro 750

HD580 wordt niet meer gemaakt geloof ik...

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik heb een productreview: Turtle Beach Ear Force HPA2 review door Wiethoofd in combinatie met een X-Fi extreme gamer en ben daar zeer over te spreken, wel is het nadeel dat je de headset uit amerika over moet laten komen, maar je hebt dan een goede headset.

Lees bovenstaande review voor mijn ervaringen met de headset etc.
PS: Wel is het een surround headset, maar deze heeft er een aparte versterker tussenzitten (vandaar de externe powerconnector) en heeft een zeer goede en realistische 5.1 weergave.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom per se een X-Fi kaartje? Die dingen zijn mi. zwaar overrated.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Exphy
Verwijderd schreef op maandag 01 december 2008 @ 22:25:
De versterker/DAC ben ik over uit. Wordt waarschijnlijk die Zero DAC op m'n mobo optische uitgang.
DT770
DT880
DT990
HD650

Zal nog wat research doen naar die Pro 750

HD580 wordt niet meer gemaakt geloof ik...
Als metal je muziek is dan zijn grado's je koptelefoons, maar grado doet 't dan weer niet zo goed met spelletjes(soundstage enzo) Als je 2e hands niet zo erg vind, Grado sr225 of Ms2i voor je muziek en een AudioTechnica ATH500 voor je spellen. Zal je een euro of 280 gaan kosten

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-02 14:00
Ik wilde je een forum linken, maar dat heb je zelf al gevonden zie ik: http://www.head-fi.org/fo...-990-hd650-pro750-386705/ ;)

Verwijderd

Topicstarter
haha als er iets is wat ik hier geleerd heb in de jaren is het wel wijder zoeken :)
Exphy schreef op maandag 01 december 2008 @ 23:12:
[...]

Als metal je muziek is dan zijn grado's je koptelefoons, maar grado doet 't dan weer niet zo goed met spelletjes(soundstage enzo) Als je 2e hands niet zo erg vind, Grado sr225 of Ms2i voor je muziek en een AudioTechnica ATH500 voor je spellen. Zal je een euro of 280 gaan kosten
Grado's en metal heb ik vaker gehoord alleen 1 van mijn belangrijkste eisen is fullsize(curcumaural heet dat toch?) en die grado's lijken wel allemaal on-ear.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2008 23:32 ]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Grado's en metal heb ik vaker gehoord alleen 1 van mijn belangrijkste eisen is fullsize(curcumaural heet dat toch?) en die grado's lijken wel allemaal on-ear.
Dat heet inderdaad circumaural. De Grado's zijn inderdaad allemaal supra-aural (ofwel on-ear). Ik heb ook een Grado en die zou ik liever niet voor gaming gebruiken. Ze zijn niet erg comfortabel (vooral niet als ze nieuw zijn) en daarom zul je hem niet urenlang willen dragen. De HD580/600/650 zijn wel erg comfortabel, hooguit een beetje warm in de zomermaanden. Bovendien is het een beetje lastig om aan Grado's te komen. Er zijn niet veel Nederlandse dealers, dus luisteren voordat je iets koopt is moeilijk, en de prijzen zijn relatief hoog.

• Exphy
Verwijderd schreef op maandag 01 december 2008 @ 23:30:
haha als er iets is wat ik hier geleerd heb in de jaren is het wel wijder zoeken :)

[...]

beetje creatief doen en ze zijn fullsize

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga geen €200+ koptelefoon kopen om er dan nog "creatief" mee te gaan doen...

Sennheiser valt toch af denk ik. Als ik meerdere verhalen moet geloven schijnt ie te langzaam te reageren voor metal.
Hoor wel veel over de Audio Technica AD700.
Dit lijkt wel een spreekwoordelijk gebed zonder eind als ik niet snel een winkel vindt in de buurt. Weet iemand toevallig een goeie audio zaak in de buurt van zaanstad? In amsterdam zit RAF. In purmerend zal ook wel wat zitten maar nog niet gevonden.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 01 december 2008 @ 22:25:
DT770
DT880
DT990
HD650
Ik heb zelf een Beyer DT770PRO (250Ω), DT880 model 2005 en een Sennheiser HD590. De laatste tijd heb ik thuis voornamelijk de DT880 op en de DT770 als ik ergens anders ben omdat 'ie gesloten is en praktisch gezien niet kapot te krijgen. 't zijn beide erg goede hoofdtelefoons overigens.

Je kunt die DT770PRO overigens een stuk goedkoper krijgen door ze bij een webshop in Duitsland te halen. Bijvoorbeeld www.thomann.de. De rest is ook iets goedkoper daar dan in je TS, maar daar scheelt 't wat minder mee. Verschil tussen de DT770PRO en de gewone, behalve het uiterlijk, is dat de PRO wat steviger op je hoofd zit (m.a.w., klemt meer.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 19:41:
[...]
Verschil tussen de DT770PRO en de gewone, behalve het uiterlijk, is dat de PRO wat steviger op je hoofd zit (m.a.w., klemt meer.)
Op Head-fi zei iemand ook dat de de DT770 2005 editie minder bassig is dan de pro editie. Heb je daar ervaring mee?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 20:00:
[...]

Op Head-fi zei iemand ook dat de de DT770 2005 editie minder bassig is dan de pro editie. Heb je daar ervaring mee?
Nee, want ik heb de 2005 niet daarvan. Maar ik stel me voor dat dat komt omdat 'ie minder stevig zit. Afaik zijn de drivers namelijk identiek.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
CyBeR schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 19:41:[/b]
... Bijvoorbeeld www.thomann.de. ...

Ik zie dat thomann zo'n shop is die zich aan de regels (lijkt te) houdt(-t+en).

Verwijderd

Topicstarter
Ik begin er uit te komen.
Beetje struinen op head-fi heeft me nog niet van m'n beyer idee af gebracht. Alleen nu enkel tussen de 880 en 990. Een andere serieuze optie is de Denon D2000 geworden.
Ultrasone HFI-700 en Pro-750 schijnen het ook goed te doen, maar dat is me nog te vaag.

Ben er nog niet helemaal uit maar weet nu wel beter welke opties ik wil beluisteren

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

heb zelf goede metal-ervaring met hd650, maar hij is inderdaad niet zo snel als de grado (325i hier).

second-hand info:
880 schijnt heel neutraal te zijn, dus kan met metal juist weer te licht overkomen (minder bas dan hd650). 990 heeft wel de vollere bas, maar ook meer hoge tonen, die voor sommigen te schel zijn.
d2000 is een soort actievere hd650, iets helderder en spreekt mij persoonlijk het meest aan van de drie (ook een soort van half op zoek naar deze groep hoofdtelefoons. vooral uit interesse)

ik weet dat de beyers bij RAF te luisteren zijn (770 en 990 in utrecht), de 990 vond ik zelf heel raar klinken vooral omdat het middengebied (stemmen etc) onderdrukt was. (misschien omdat ik dus de hd650/325i gewend ben) maar de denon heb ik nog nergens kunnen vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Vanmiddag bij RAF geweest met in me hoofd een budget van rond de €250. Was er ff over 2uur. Om 4 uur stond ik weer buiten. Als trotse eigenaar van een DT880! Met €300 wel net boven me budget maar het is gewoon de beste van alle die ik kon luisteren. Het kost er wel ff meer dan op internet, maar daar kan ik mee leven. Service is ook belangrijk imo.
De munitie die ik mee had om de koptelefoons mee te belagen waren:
Marduk - Plague Angel. Lekker snelle black metal
Vader - Revelations. Favo death metal band, rete snel en strak
Thyrifng - Vansinnesvisor. m'n favoriete band van de laatste jaren. Melodische viking metal met zowel grunt als clean vocals.
Ayreon - Flight of the Migrator. gekozen voor de complexiteit van z'n muziek. heel veel kleine subtielke synths en instrumenten. Gewoon briliante muziek.
Alle 4 cd's die ik al heel wat keren gehoord heb.
Toen ik daar de DT770 op zette was ik geshockeerd door het verschil wat ik gewend ben van me razer in-ear dopjes en m'n logitech usb headset. Alsof ik een zaal inliep.... :o
Heb veel exemplaren gehad. DT770 DT880 DT990 Senn HD650, HD595 en wat andere modellen Verschillende Grado's en AKG's.
Heb een ruim een half uur staan luisteren tussen de merken, dat werd dus beyer. Vondt dat geluid het mooiste en lekkerste klinken.
De DT770 was de eerste die ik probeerde en dus was ik totaal verbaasd van wat een goede hoofdtelefoon kan.
Het klonk erg mooi alleen de bass was te aanwezig. Het donderde teveel en het gehele geluidsbeeld was een beetje te donker. En de hoge tonen waren weer niet zo goed.
Dt 990 beviel beter dan de 770. Het geluid leek ook behoorlijk op de 880 maar dan meer bass en hoge tonen.
Er zat ook een aparte klank in vergeleken met de 770 en 880. En ook een beetje buiten budget met €349
De HD650 viel meteen af, dat had ik al heel snel bekeken. Het geluid is gewoon niet zoals ik het wil, donker/dof. Gewoon niet mooi. Zelfde met de HD595. Het zal de sound van sennheiser zijn.
Grado is inderaad erg goed voor metal, daar kan ik zeker niet omheen. Maar ze zijn absoluut niet comfortabel, denk dat ik na een uur last van m'n oren zou gaan krijgen. Heb er een stuk of 4 geprobeerd. S325, 225, 125 en de SR80 dacht ik, laatste weet ik niet zeker. De 325 was veruit de mooiste alleen met €369 buiten me budget en vanwege de oorschelpen vielen deze ook af. Heb de SR325 nog wel tussendoor gebruikt voor vergelijking.
Van AKG hing er eerst alleen de K242, hij klonk er goed maar het was hem gewoon niet. Er miste wat in de sound.
DT880 geeft mooi eutraal, zuiver geluid, heel gedetailleerd. Niet zoveel bass, als de bass een beetje sterker was geweest was deze telefoon perfect geweest. Maar dat is mierenneukerij. Hoge tonen vindt ik ook erg goed, niet overdone. En elk tingeltje en deuntje is te horen. Heb in de cd's dingen gehoord waarvan ik het bestaan niet wist en met de 880 kwam dat er allemaal het beste uit. Ayreon was werkelijk waar een groter genot dan voorheen.
Het was een nek aan nek strijd tussen de 880 en 990. Deze beslissing heeft me bijna anderhalf uur gekost. Toen kwam 1 van de winkelpoppetjkes nog ff met de K701 van AKG aan zetten, ze hadden hem net tergu gekrgene van demo.
Een heel mooie hoofdtelefoon. Super geluid, detail, lekkere bass zat lekker. Alleen wel €400, dus ff te gek voor mij. De 990 heeft iets meer bass dan de 880 maar de klank van het totale geluid was het net niet. Ook was de 990 niet zo gedetaileerd als de 880. De bass van de 770 was wel erg overtuigend op sommige stukken, kon de bassist horen plukken aan z'n snaren in sommige nummers van cd van ayreon, bizar. Heb nu de 880 een klein uurtje op hoor dit ook nu steeds meer. Gebruik em nu zonder versterker op onboard audio van m'n moederbord en het geluid is al erg goed.
Ben er dus superblij mee. Enige nadeel: Ik kan em niet ophouden in bed :9
Ben benieuwd hoe hij gaat klinken en wat het verschil is na verloop van tijd.
Het heeft me wel een stukkie meer gekost dan wanneer ik bij thoman zou gaan shoppen maar vond het ook niet kunnen om eerst 2 uur te staan luisteren en dan weg te lopen en op internet te bestellen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 21:39:

Kuch, ervaring leert dat met een beetje moeite dat wel degelijk kan ;)

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Gebruik em nu zonder versterker op onboard audio van m'n moederbord en het geluid is al erg goed.
Ben benieuwd hoe hij gaat klinken en wat het verschil is na verloop van tijd.
Gefeliciteerd met je aankoop. Geef jezelf nu een paar maanden om aan de sound van het apparaat te wennen voor je op zoek gaat naar een koptelefoonversterker (als je dat nog van plan bent).
De verbetering die een versterker geeft is veel subtieler dan het verschil tussen twee typen koptelefoons en het is handig om eerst heel goed het geluid van je koptelefoon te kennen zodat je beter in staat bent om te beoordelen of een versterker wel de verbetering geeft die je wilt.

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

veel plezier ermee!
ben eigenlijk voorlopig zelf blij dat ik ze nog niet gevonden heb, ben bang voor een dure ontmoeting :)
Grado is inderaad erg goed voor metal, daar kan ik zeker niet omheen. Maar ze zijn absoluut niet comfortabel, denk dat ik na een uur last van m'n oren zou gaan krijgen.
dacht ik eerste keer ook, maar verliefd op het geluid. het is even wennen, maar kan nu zonder problemen hele avonden met de grado op mn kop luisteren. de oorstukken worden wat zachter en vormen zich meer naar je oren dus uiteindelijk vind ik ze zelfs eigenlijk gewoon comfortabel. dus ik zou zeggen: hou deze zeker in gedachten voor later eens een keer... :p

het enige waar je met je geluidskaart op moet (kunt) letten als je het optisch gaat aansluiten is dat hij niet intern alles resamplet naar 48khz, dat doet je onboard kaart waarschijnlijk wel. verder is het handig om iets als ASIO drivers te hebben, maar daar zijn ook all-round oplossingen voor (ASIO for all), deze zorgt dat het signaal ongewijzigd windows uitkomt (schijnt nog een hele opgave te zijn). en natuurlijk je muziek in fatsoenlijk formaat rippen dus liefst lossless (zoals FLAC).

[ Voor 26% gewijzigd door mr.paaJ op 07-12-2008 12:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
mr.paaJ schreef op zondag 07 december 2008 @ 01:48:
veel plezier ermee!
ben eigenlijk voorlopig zelf blij dat ik ze nog niet gevonden heb, ben bang voor een dure ontmoeting :)

[...]

dacht ik eerste keer ook, maar verliefd op het geluid. het is even wennen, maar kan nu zonder problemen hele avonden met de grado op mn kop luisteren. de oorstukken worden wat zachter en vormen zich meer naar je oren dus uiteindelijk vind ik ze zelfs eigenlijk gewoon comfortabel. dus ik zou zeggen: hou deze zeker in gedachten voor later eens een keer... :p
Dat doe ik al met de K701 :p
Dit is een dure hobby als je niet oppast.

Zit nu Iron maiden te luisteren.... :9~
Wist niet eens dat er zulke hoge gitaar stukken in zaten 8)7 hoor nu ook steve harris elke snaar op z'n bass gitaar aanslaan. Ben blij dat ik deze de 880 heb genomen ipv de 770 of 990!

*Stitch heeft een nieuwe hobby gevonden die z'n portomonee niet leuk gaat vinden*

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2008 13:05 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De K701 moet toch wel tussen de €200 en €270 te vinden zijn (ook in een brick&mortar store), maar goed de adviesprijs van AKG is inderdaad €399, dus wat dat betreft... maar toch hadden ze er dan wat vanaf mogen halen lijkt me

Veel plezier met je hoofdtelefoon in ieder geval.
Pagina: 1