Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraagjes over SMTP servers en hosting

Pagina: 1
Acties:

• oioioi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-11-2020
Ik was vanmiddag bij mijn oom op zijn winkel, en hij heeft door een lokaal bedrijfje (Dackus) zijn website laten maken. Dit bedrijf host de site ook en heeft het mailadres verzorgd. Ik had Outlook voor mijn oom ingesteld zodat hij zijn mails kon lezen en versturen op de desktop op de winkel, met de smtp van de ISP.
Maar nu heeft hij een laptop gekocht en wil hij graag overal zijn mail kunnen versturen, dus ging ik op zoek naar het adres van de smtp server van Dackus. Deze was nergens te vinden dus ik heb ze opgebeld. Hier kreeg ik echter te horen dat ik geen gebruik kon maken van hun smtp server, de man aan de telefoon (die zover ik weet ook de eigenaar is) vertelde me een vaag verhaal over hoe hij daar niet aan kon gaan beginnen omdat de server dan voor spam gebruikt zou worden en dan kwam hij op blacklists en daar had hij geen zin in. Het beste advies dat hij me kon geven was het aanmaken van verschillende mail accounts met verschillende smtp servers. Dit is echter niet echt een optie omdat mijn oom veel reist, zeker tijdens de inkoop periode die er weer aan zit te komen.

Ik had dus 2 vraagjes:
- Kan een hosting bedrijf een klant die een mail account bij hen heeft, deze klant zomaar de toegang ontzeggen tot hun mailserver?
- Zo ja, welke alternatieven kan ik gebruiken zodat mijn oom toch overal via outlook zijn mails kan versturen?

Verwijderd

- Ja

- Gebruik maken van SMTP van eigen ISP icm gebruikersnaam/wachtwoord.

[note] Veel ISPs blocken ook SMTP verkeer buiten hun eigen server om waardoor het vaak niet eens gaat werken.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2008 19:29 ]

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-11 17:20

Foamy

Fulltime prutser

wat Blackspot zegt inderdaad...

kleine toevoeging: als huis tuin en keuken-hoster is het niet te doen om een SMTP server op *correcte* wijze in te richten voor je klanten.... Gezien de hoeveelheid regelgeving waar je aan dient te voldoen word je daar niet vrolijk van ;)

blub

• nautaonline
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:50
Als hij toevallig ADSL van XS4all in de winkel heeft liggen, dan kan je hun smtp server ook gebruiken.

Wel even het secure poortje van smtp pakken, poort 587.

Aantal hostingbedrijven draaien overigens ook op poort 26 nog een extra smtp server, misschien kun je dat nog eens proberen?

• Nss
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-11 11:11

Nss

The Dude Abides

Alternatief: Google Apps.
Je laat het .nl-domein voor wat betreft de website verwijzen naar het hosting bedrijf. De email laat je afhandelen door Google Apps. Is gratis, heeft goed webmail en pop3, imap en smtp.
Kijk op www.google.nl/a voor meer info wat betreft het aanmaken van een Google Apps account. Je moet dan verder de DNS instellingen van het .nl domein veranderen. Alle A records laat je ongewijzigd (dit zijn de records die verwijzen naar de webserver). De MX records (e-mail) verwijder je en vervang je door de MX records van Google Apps.

Op zich is dit helemaal niet moeilijk in te stellen, hier op GoT moet je ook een hoop informatie over Google Apps kunnen vinden. Als alles goed ingesteld is, werkt de hosting van de website gewoon via de huidige hoster, het email verkeerd wordt afgehandeld door je Google Apps account.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 november 2008 @ 19:28:
- Gebruik maken van SMTP van eigen ISP icm gebruikersnaam/wachtwoord.
En toen werd er gebruik gemaakt van SPF op het betreffende domein en kwamen alle mailtjes in de spam-box terecht, woohoo :P
Foamy schreef op donderdag 27 november 2008 @ 22:10:
kleine toevoeging: als huis tuin en keuken-hoster is het niet te doen om een SMTP server op *correcte* wijze in te richten voor je klanten.... Gezien de hoeveelheid regelgeving waar je aan dient te voldoen word je daar niet vrolijk van ;)
Regelgeving? :? Whuh? Wat is er moeilijk aan een non-relaying SMTP-server met authentication? Ik draai het zelf ook. Geen relaying voor non-authenticated users, maar mensen die dat wel zijn kunnen sturen wat ze willen.

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Veel providers bieden SMTP-AUTH aan en je kan daarbij zoals blackspot al vertelt, gebruik maken van username/pass.
Ook Gmail ondersteunt dit.

Je kan vrij eenvoudig uitzoeken of de internet provider van jouw oom dit ondersteunt, telnet naar de mailserver op poort 25 en type "help" in nadat je verbinding hebt.

In het geval van xs4all (telnet smtp.xs4all.nl 25) krijg je zit te zien:

code:
1
2
3
4
5
214-2.0.0 This is sendmail version 8.13.8
214-2.0.0 Topics:
214-2.0.0   HELO    EHLO    MAIL    RCPT    DATA
214-2.0.0   RSET    NOOP    QUIT    HELP    VRFY
214-2.0.0   EXPN    VERB    ETRN    DSN         AUTH

Op het moment dat daar AUTH staat in het lijstje, heeft deze mailserver SMTP-AUTH geactiveerd.

[ Voor 2% gewijzigd door smesjz op 27-11-2008 22:31 . Reden: typo ]

Verwijderd

Als Dackus een eigen SMTP server opzet met loginnaam/wachtwoord kan er weinig gespammed worden. En als er gespammed wordt, ziet hij gelijk wie het is :) Mijn advies: een host zoeken die wel gewoon volledige service biedt. Als hij er afhankelijk van is, zullen die paar euro paar maand extra echt niets uitmaken lijkt me.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik snap niet wat er mis is met de smtp van je isp gebruiken ?

Iperf

• smesjz
  • Niet online
fish schreef op donderdag 27 november 2008 @ 22:41:
ik snap niet wat er mis is met de smtp van je isp gebruiken ?
Niet iedere ISP ondersteunt SMTP-AUTH. Dus als zijn oom in het buitenland zit kan hij die SMTP-server niet gebruiken....

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
smesjz schreef op donderdag 27 november 2008 @ 22:30:
Veel providers bieden SMTP-AUTH aan en je kan daarbij zoals blackspot al vertelt, gebruik maken van username/pass.
Ook Gmail ondersteunt dit.

Je kan vrij eenvoudig uitzoeken of de internet provider van jouw oom dit ondersteunt, telnet naar de mailserver op poort 25 en type "help" in nadat je verbinding hebt.

In het geval van xs4all (telnet smtp.xs4all.nl 25) krijg je zit te zien:

code:
1
2
3
4
5
214-2.0.0 This is sendmail version 8.13.8
214-2.0.0 Topics:
214-2.0.0   HELO    EHLO    MAIL    RCPT    DATA
214-2.0.0   RSET    NOOP    QUIT    HELP    VRFY
214-2.0.0   EXPN    VERB    ETRN    DSN         AUTH

Op het moment dat daar AUTH staat in het lijstje, heeft deze mailserver SMTP-AUTH geactiveerd.
Tsja, dit is een vrij ineffeciente informatie methode.
Op mijn eigen mailserver heb ik ook het help commando uitstaan, waarom info geven over mijn mailserver terwijl ik ook leuke faq-pages heb? het ' help' commando wordt alleen maar misbruikt door spambotjes en mijn klanten gebruiken voor 95% mijn faq-pages.
Als een server dus geen help aanbied zegt dit in principe nog vrij weinig...

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ehm ja ... die heeft doorgaans toch ook een smtp

btw zimbramail.dackushosting.nl is deeen smtp servert
220 zimbramail.dackushosting.nl ESMTP Postfix
helo lalalala.com
250 zimbramail.dackushosting.nl
auth
538 Encryption required for requested authentication mechanism