batterijen met meer mAh in dect telefoon?

Pagina: 1
Acties:

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Zoals de topictitel al zegt wil ik in mijn draadloze telefoon de 600mAh triple a batterijtjes vervangen voor wat zwaardere exemplaren.

Nu zegt de eigenaar van de "computerwinkel op de hoek" dat dat niet kan, omdat ik dan de oplader van de telefoon zou "opblazen".
Ik dacht dat met zwaardere batterijen het gewoon langer zou duren om ze op te laden? Ik bedoel, het ladertje in het basisstation van de telefoon kan niet méér laadstroom leveren dan waarvoor het ding gebouwd is toch?
Het ding levert gewoon 1,2 volt, x mA en niet meer dacht ik.

Nu wil die vent mij 800 mAh batterijtjes verkopen, dat is wel een érg klein verschil met de originele batterijen, dus dat heb ik maar niet gedaan....

Er worden vaak genoeg telefoonaccu's verkocht met meer mAh dan het origineel, en ik zit nu te typen op mijn laptop met een vervangende accu die meer mAh heeft dan het origineel...

Ik kan als ik zoek ook niets vinden over wegsmeltende telefoons omdat iemand de batterijen had vervangen...

Wat vinden jullie er nou van?

Atari portfolio Dos 2.11

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 17:52

Part

Helemaal niets.....

Geen probleem.
De lader is niet meer als een stroombegrenzer die maximaal 1/10 C aan stroom geeft.
C staat daarbij voor de capaciteit dus bv 1/10 van 600mah = 60ma
Die 1/10 is de maximale stroom waarbij de accu niet stuk gaat en niet overladen kan worden.

Als je er een accu met een grotere capaciteit in gaat zetten dan laat hij op met minder dan 1/10 van de nieuwe capaciteit.

Er kan dus niets mis gaan.

Anoniem: 35978

Het opladen gaat wel langer duren natuurlijk :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Je kan er inderdaad de lader niet mee beschadigen, er wordt geladen met een constante stroom onafhankelijk van de capaciteit van de batterijen, en ze zullen minstens even goed werken als de originele batterijen (als het Ni-MH is, bij Ni-CD kan je last hebben van het geheugeneffect als de capaciteit niet overeen komt).
Of de lader de batterijen volledig zal opladen (en je dus de volledige capaciteit kan gebruiken) hangt af van de werking van je lader; er zijn 3 grote groepen:
1) Heel goedkoop maar erg traag: men laad met een constante stroom, die zo laag ligt dat de batterijen ook als ze volgeladen zijn er niet (veel) door beschadigd worden. Dit wordt bijna niet meer gebruikt.
2) Ietsje duurder, maar veel sneller: constante stroom gedurende een bepaalde tijd (net voldoende om een platte batterij vol te laden). Hierbij zal overladen wel een risico zijn, omdat je met hoger stromen (dus sneller) laad, ook heb je hier geen nut van grotere capaciteit (want de timer is bepaald voor de lagere capaciteit). Dit werd in oudere toestellen vaak gebruikt (al dan niet samen met een primitieve overlaadbeveiliging, door temperatuur van de batterij in de gaten te houden).
3) De perfecte manier van laden: laden met constante stroom en met de dV/dT methode in de gaten houden wanneer de batterij vol is (de spanning van een 100% geladen batterij zal ietsje zakken, dat moment wordt gedetecteerd en het laden wordt gestopt op het ideale moment), waarna er nog overgeschakeld kan worden naar druppelladen. Hierbij zal een groter capaciteit volledig tot zijn recht komen, van elk beetje recent toestel kan je verwachten dat het deze methode gebruikt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Xanax959
  • Nu online
Ha!
Heb ik lekker toch gelijk :)
Het is dus een recent toestel met Ni-Mh accu's.

Ik ga (in een andere winkel) mijn batterijen wel halen.

(dat doet me trouwens denken aan vrienden die de Ni-Mh batterijen van hun nieuwe camera maar niet vol kregen, probeerden ze de batterijen op te laden met een Ni-cd opladertje... )

Allemaal bedankt voor de snelle en duidelijke informatie!
Ik laat nog wel weten of het laden verder goed gaat met nieuwe batterijen. (verwacht ik wel :) )

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Nu online
Nou, de nieuwe 950mAh batterijtjes doen het prima in de telefoon. Ja, er zijn batterijtjes met een nóg grotere capaciteit te koop, maar deze waren goedkoop en dichtbij te verkrijgen :)

Telefoon doet inderdaad langer over het opladen.

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 245434

Floeps weg...

[ Voor 91% gewijzigd door Anoniem: 245434 op 28-01-2009 18:42 ]

Pagina: 1