Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stroomkosten aanschaf server

Pagina: 1
Acties:

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:44

thof

FP ProMod
Topicstarter
Hallo mede tweakers,

Ik zit te denken de onderstaande server aan te schaffen:

NEC EXPRESS 5800/120Rf-2
(basis specs)

2x XEON a 2,4 Ghz
4X 1 GB DDR266 ECC
2X 36GB 10K SCSI U320 (na 10min schijven uitschakelen?)
2x 500 Watt Hot Swap power redundant (zou er 1 uit kunnen halen zodat hij niet redundant is, en dus iets bespaard)
2x GB Lan
1x front / 2x rear USB 1.1
cd + floppy

De server zal gebruikt worden als:
- File server
- Apache server
- Database server
- Game server (maar alleen voor testing, dus reken maar even niet mee in de prijs)
- Team speak / Ventrillo / iets in die richting

Ik zelfs heb de volgende proef berekening gemaakt:
verwacht verbruik: 150watt/uur (of is 100 watt ook haalbaar?)
verwacht kwh prijs: 0.20 euro
150*24*365 = 1314000 watt -> 1314 kw/jaar
1314 * 0.20 = 262.80 euro/jaar

Wat gaat dit mij ongeveer kosten op jaarbasis? Als mijn schatting klopt 262.80 euro per jaar. Dat blijft toch veel geld. Omdat ik de server nog niet heb gekocht, en ik geen stroom meter heb zal het dus schatten worden.

Als iemand verder nog tips heeft om te besparen op de kosten zijn ze ook welkom natuurlijk.

[ Voor 1% gewijzigd door thof op 27-11-2008 13:18 . Reden: typo fix ]

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Check onderstaand topc :)

Nieuwe Zuinige Server (discussie)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 20:20

BHQ

Tsja. Niet zo'n enorme bak neerzetten als de performance niet nodig hebt ;)

Je kan erg grof stellen dat 1 watt 24/7 €2 per jaar kost. Reken daar nog eens bij dat de machine niet altijd idle is..

• thof

thof

FP ProMod
Topicstarter
Ik zou de server ook uit kunnen zetten tussen 00.00 en 08.00 omdat er dan vrijwel geen activiteit zal zijn, waardoor er al een besparing van 33% in zit.... dat scheelt enorm veel.

Bedankt Question Mark voor de link, ik zal hem even doornemen.

Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-11 09:21

Dutch_guy

WYSIWYG

Een server moet altijd aanstaan. Punt.

Je kan je beter afvragen of je een dergelijke zware server nodig hebt. Is het gewoon voor de hobby en voor wat testen, of ben je meer van plan ?

[ Voor 20% gewijzigd door Dutch_guy op 27-11-2008 13:05 ]

Pay peanuts get monkeys !

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:23
De vraag is vooral of je die performance echt nodig hebt, waarom 2x Xeon? kan een simpele dualcore het werk niet af? Waarom 10k SCSI en geen WD Green Power bijv?

Zeker als je je zorgen maakt over het stroomverbruik kan je een hele hoop aan je configuratie aanpassen om dat te verminderen.

Kijk ook eens naar een 80Plus voeding. Stem daarbij het stroomverbruik/capaciteit van de voeding zo af dat dat 50% is van wat de voeding kan leveren, dan haal je die laatste procentjes efficiency :P

[ Voor 25% gewijzigd door Ramon op 27-11-2008 13:09 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dutch_guy schreef op donderdag 27 november 2008 @ 13:04:
Een server moet altijd aanstaan. Punt.
Want?

Als het puur voor thuisgebruik is, kan TS de server toch ook even handmatig aanzetten als deze "services" nodig is?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

heb je al die power echt nodig? Op mijn werk draaide een P3 500mhz die de mail deed voor 100 werknemers, 5 websites hosten + een aantal databases en deze liep 99% van de tijd te idlen.

Dan zou je afkunnen met een enkele zuinig cpu, kun je de HD vervangen voor een wat zuiniger exemplaar en hoef je minder geheugen te hebben. Dit bespaart allemaal aanzienlijk.

• thof

thof

FP ProMod
Topicstarter
Het is een tweede hands server, dus veel aan veranderen kan ik niet, want dan wordt de aanschaf van de producten duurder dan de kosten voor de stroom... zou ook weer zonde zijn. Daarom ben ik ook zo blij met die link die gegeven is, zodat ik misschien beter voor een nieuwe server kan gaan wat misschien veel goedkoper uitkomt.

Of de performance echt nodig is.... Het is een thuis server, dus niet echt. Ik wil er wel game server software opzetten, zodat het bij een lan ook dienst kan doen als game server (zeg maar 4x per jaar).

Ik weet niet of het technisch mogelijk is om de server in standby te zetten, en zodra er een bezoeker naar de server komt hij hem weer 'wakker maakt'. Wake on lan is net weer anders lijkt me.

Verwijderd

ik denk dat 150 watt nog vrij optimistisch is eerlijk gezegd

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-11 09:21

Dutch_guy

WYSIWYG

Question Mark schreef op donderdag 27 november 2008 @ 13:09:
[...]

Want?

Als het puur voor thuisgebruik is, kan TS de server toch ook even handmatig aanzetten als deze "services" nodig is?
Omdat je hem altijd toch net nodig hebt als hij uit staat,je er vanzelf meer mee gaat doen als je hem eenmaal hebt, slechter voor je hardware (al zijn daar de meningen over verdeeld).

Pay peanuts get monkeys !

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wake on lan op deze manier moet volgens mij door de router worden ondersteund. Daar valt wel e.e.a. over te vinden in de search.

Verder zou ik persoonlijk zelf zoiets niet kopen indien je dit maar 4x per jaar echt zal gebruiken. Een simpel web, en dbservertje kun je ook op je normale workstation draaien.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je 's nachts slaapt heb je hem toch niet nodig, hoe dan ook? Als je kunt instellen dat hij automatisch uitgaat en automatisch weer aan 's ochtends, why not?

Jammer dan dat je hardware ipv 20 jaar dan nog maar 10 jaar mee gaat :+

[ Voor 18% gewijzigd door kamerplant op 27-11-2008 13:22 ]

🌞🍃

Verwijderd

:? daar heb je helemaal geen server voor nodig.
Er zijn zat routers waarop je dat ook allemaal kan draaien onder linux, grote voordeel is dat zou routertje maar zo 5 á 15 watt max verbruikt.
En anders is zo asus eee laptop er ook heel goed bruikbaar voor.

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-11 19:39
thof schreef op donderdag 27 november 2008 @ 13:02:
Ik zou de server ook uit kunnen zetten tussen 00.00 en 08.00 omdat er dan vrijwel geen activiteit zal zijn, waardoor er al een besparing van 33% in zit.... dat scheelt enorm veel.

Bedankt Question Mark voor de link, ik zal hem even doornemen.
Als de TS een ventrilo / TS server wilt hosten zal er heus meer dan eens mensen op aanwezig zijn na 00.00
:)

//EDIT

whoops, je bent de TS :9
Indien het vrijwel allemaal voor eigen gebruik is,
en niemand zomaar gebruik maakt ligt dat natuurlijk anders :)

[ Voor 14% gewijzigd door thijszor op 27-11-2008 13:29 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-11 20:45
thof schreef op donderdag 27 november 2008 @ 13:16:
Het is een tweede hands server, dus veel aan veranderen kan ik niet, want dan wordt de aanschaf van de producten duurder dan de kosten voor de stroom... zou ook weer zonde zijn. Daarom ben ik ook zo blij met die link die gegeven is, zodat ik misschien beter voor een nieuwe server kan gaan wat misschien veel goedkoper uitkomt.

Of de performance echt nodig is.... Het is een thuis server, dus niet echt. Ik wil er wel game server software opzetten, zodat het bij een lan ook dienst kan doen als game server (zeg maar 4x per jaar).

Ik weet niet of het technisch mogelijk is om de server in standby te zetten, en zodra er een bezoeker naar de server komt hij hem weer 'wakker maakt'. Wake on lan is net weer anders lijkt me.
Waarom dan niet weer die mooie tweedehandse verkopen en zelf een nieuwe kopen met energiebesparende onderdelen.. Ik weet zeker dat zo'n ding nog best wat op kan brengen :)

• Kippenijzer
  • Laatst online: 26-11 20:02

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Die Xeons hierin zijn niet echt zuinig en ook niet echt goed om in een erg stroom-besparende modus te gaan. Reken er maar op de je voor enkel de CPU's 150W nodig hebt (voor de 2), dan nog je mainboard + ram op zeker 20W, wss wel wat meer, onzuinige harddisks en evt. de overhead vor voeding nr. 2, reken maar op 1A minimaal...

• thof

thof

FP ProMod
Topicstarter
Dan pakt een server draaien inderdaad best duur uit 24/7 400euro per jaar denk ik dan. Dan is het serieus te overwegen om een kleiner servertje nieuw te kopen. Dus ik ga de eerder geposte discussie maar eens uitgebreid doorspitten.

Wel jammer, het is opzich geen verkeerde server, alleen slurpt hij wel heel erg veel.

• Kippenijzer
  • Laatst online: 26-11 20:02

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Als je gewoon een nieuw systeem bouwt op basis van een Core2Duo kom je een stuk zuiniger uit en heb je meer power, die Xeon's uit genoemde server zijn relatief 'traag'.

Verwijderd

Dan zou ik toch een zuinige AMD 5050e nemen op een 780G bordje. Dat is een stuk goedkoper, erg zuinig en krachtig genoeg.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 19:48

SA007

Moderator Tweaking
Ikzelf heb voor een thuis server een thin client aangepast door er een hdd in te bouwen.

Ding doet:
- mail forwarden (mailserver zelf draait extern)
- dns
- dhcp
- file server
- web staat erop maar meestal uit omdat ik een externe server heb

geen gameservers ofzo, maar het is een 233mhz geode processor, laptop hddtje erin.
Erg klein (oversized interne cd-rom speler ongeveer) en verbuikt maar 12W in idle (wat hij bijna altijd is)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor wat jij wilt is een simpele Core2Duo of Athlon64 X2 op mobo met integrated VGA voldoende. Kijk eens naar ontwerpen met 780G chipset, het is mogelijk met dualcore CPU daarop tot Wattages te komen die in de buurt/lager zijn dan Atom borden.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1