Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Je kan erg grof stellen dat 1 watt 24/7 €2 per jaar kost. Reken daar nog eens bij dat de machine niet altijd idle is..
Bedankt Question Mark voor de link, ik zal hem even doornemen.
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Je kan je beter afvragen of je een dergelijke zware server nodig hebt. Is het gewoon voor de hobby en voor wat testen, of ben je meer van plan ?
[ Voor 20% gewijzigd door Dutch_guy op 27-11-2008 13:05 ]
Pay peanuts get monkeys !
Zeker als je je zorgen maakt over het stroomverbruik kan je een hele hoop aan je configuratie aanpassen om dat te verminderen.
Kijk ook eens naar een 80Plus voeding. Stem daarbij het stroomverbruik/capaciteit van de voeding zo af dat dat 50% is van wat de voeding kan leveren, dan haal je die laatste procentjes efficiency
[ Voor 25% gewijzigd door Ramon op 27-11-2008 13:09 ]
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Want?Dutch_guy schreef op donderdag 27 november 2008 @ 13:04:
Een server moet altijd aanstaan. Punt.
Als het puur voor thuisgebruik is, kan TS de server toch ook even handmatig aanzetten als deze "services" nodig is?
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Verwijderd
Dan zou je afkunnen met een enkele zuinig cpu, kun je de HD vervangen voor een wat zuiniger exemplaar en hoef je minder geheugen te hebben. Dit bespaart allemaal aanzienlijk.
Of de performance echt nodig is.... Het is een thuis server, dus niet echt. Ik wil er wel game server software opzetten, zodat het bij een lan ook dienst kan doen als game server (zeg maar 4x per jaar).
Ik weet niet of het technisch mogelijk is om de server in standby te zetten, en zodra er een bezoeker naar de server komt hij hem weer 'wakker maakt'. Wake on lan is net weer anders lijkt me.
Omdat je hem altijd toch net nodig hebt als hij uit staat,je er vanzelf meer mee gaat doen als je hem eenmaal hebt, slechter voor je hardware (al zijn daar de meningen over verdeeld).Question Mark schreef op donderdag 27 november 2008 @ 13:09:
[...]
Want?
Als het puur voor thuisgebruik is, kan TS de server toch ook even handmatig aanzetten als deze "services" nodig is?
Pay peanuts get monkeys !
Verder zou ik persoonlijk zelf zoiets niet kopen indien je dit maar 4x per jaar echt zal gebruiken. Een simpel web, en dbservertje kun je ook op je normale workstation draaien.
Jammer dan dat je hardware ipv 20 jaar dan nog maar 10 jaar mee gaat
[ Voor 18% gewijzigd door kamerplant op 27-11-2008 13:22 ]
🌞🍃
Verwijderd
Er zijn zat routers waarop je dat ook allemaal kan draaien onder linux, grote voordeel is dat zou routertje maar zo 5 á 15 watt max verbruikt.
En anders is zo asus eee laptop er ook heel goed bruikbaar voor.
Als de TS een ventrilo / TS server wilt hosten zal er heus meer dan eens mensen op aanwezig zijn na 00.00thof schreef op donderdag 27 november 2008 @ 13:02:
Ik zou de server ook uit kunnen zetten tussen 00.00 en 08.00 omdat er dan vrijwel geen activiteit zal zijn, waardoor er al een besparing van 33% in zit.... dat scheelt enorm veel.
Bedankt Question Mark voor de link, ik zal hem even doornemen.
//EDIT
whoops, je bent de TS
Indien het vrijwel allemaal voor eigen gebruik is,
en niemand zomaar gebruik maakt ligt dat natuurlijk anders
[ Voor 14% gewijzigd door thijszor op 27-11-2008 13:29 ]
Waarom dan niet weer die mooie tweedehandse verkopen en zelf een nieuwe kopen met energiebesparende onderdelen.. Ik weet zeker dat zo'n ding nog best wat op kan brengenthof schreef op donderdag 27 november 2008 @ 13:16:
Het is een tweede hands server, dus veel aan veranderen kan ik niet, want dan wordt de aanschaf van de producten duurder dan de kosten voor de stroom... zou ook weer zonde zijn. Daarom ben ik ook zo blij met die link die gegeven is, zodat ik misschien beter voor een nieuwe server kan gaan wat misschien veel goedkoper uitkomt.
Of de performance echt nodig is.... Het is een thuis server, dus niet echt. Ik wil er wel game server software opzetten, zodat het bij een lan ook dienst kan doen als game server (zeg maar 4x per jaar).
Ik weet niet of het technisch mogelijk is om de server in standby te zetten, en zodra er een bezoeker naar de server komt hij hem weer 'wakker maakt'. Wake on lan is net weer anders lijkt me.
Wel jammer, het is opzich geen verkeerde server, alleen slurpt hij wel heel erg veel.
Verwijderd
Ding doet:
- mail forwarden (mailserver zelf draait extern)
- dns
- dhcp
- file server
- web staat erop maar meestal uit omdat ik een externe server heb
geen gameservers ofzo, maar het is een 233mhz geode processor, laptop hddtje erin.
Erg klein (oversized interne cd-rom speler ongeveer) en verbuikt maar 12W in idle (wat hij bijna altijd is)
Oslik blyat! Oslik!