Toon posts:

Zwaveldampen en defecte hardware

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vrij apart probleem bij een klant waar ik geen oplossing voor kan verzinnen. Klant teelt rozen in een kas en besproeit deze rozen dagelijks met een bepaalde fijnstof waar zwavel in zit. Telkens zijn er electrische apparaten defect, koffiezetapparaten, snoepautomaten, maar ook PC's. Het rare is dat hele oude PC's het wel gewoon blijven doen, maar bij nieuwe pc's slaan de printplaatjes grijs/zwart uit ten gevolg van oxidatie.

Als oplossing voor het probleem werken we nu met KVM extenders. We hebben de PC's in een ruimte gezet waar naar ons idee weinig van die dampen binnen zouden komen. Dit is echter niet de oplossing voor de problematiek. Alhoewel het iets langer duurt voordat ook in die ruimte harde schijven de geest geven, bied het nog niet echt soelaas.

Ik heb gezocht op internet naar water-/stofdichte behuizingen, maar ja, het geheel moet toch gekoeld worden. Waterkoeling kan wellicht oplossing bieden dan. Misschien bestaat er ook iets als een soort (vernis) laklaag die je over de printplaatjes heen spuit ter bescherming tegen oxidatie, alleen kan je dit ook gebruiken voor bijvoorbeeld het moederbord, waarbij de oxidatie ook duidelijk zichtbaar is?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Er bestaat idd coating voor printen. Dit lijkt op een soort van lijm die je op al je componenten/ PCB smeert en het geheel beschermt tegen vocht en andere zooi. Misschien daar eens naar kijken? :)

Wel opletten dat de warmte ook weg kan nadat de coating erop zit he? :P

[ Voor 17% gewijzigd door Atlas op 27-11-2008 12:17 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:35
stof/waterdichte behuizing/kast (waarin de pc's staan) met directe aansluiting via een buis met de buiten lucht? (2x) 1 voor lucht in, 1 voor lucht uit, lucht uit voorzien van 120mm fan en klaar?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk dat je hier toch moet kijken naar industriële oplossingen. Kijk eens naar volledig stofdichte behuizingen. Ik weet niet wat je aan eisen stelt, maar je kunt het geheel natuurlijk wel passiefkoelen als er niet teveel warmte wordt ontwikkeld (staan die pcs zelf ook in een kas, dan wordt warmte afvoer een stuk lastiger).

Of bouw zelf volledig stofdichte kasten en maak een lucht aan- en toevoer die je in de buitenlucht kwijt kunt.

• jensjens
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-08 22:46
Ik zou dan geen lucht koeling gebruiken, maar waterkoeling. Dat is denk ik makkelijker te maken in combinatie met een waterdichte kast. Je laat dan gewoon met lucht dat water koelen. Het maakt namelijk niet uit of in die lucht zwavel zit. Ik weet niet of dit ver over het budget gaat (als je die hebt) maar het lijkt mij het makkelijkst.

iRacing Profiel

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Misschien heeft het wel wat met loodvrij solderen te maken, aangezien je vermeld dat een oudere pc het wel blijft doen.

Verwijderd

Wat je ook zou kunnen doen is de Zalman kast nemen. Die koelt door de kast. Dan verder alle kiertjes dicht maken.
http://www.zalman.co.kr/ENG/product/Product_Read.asp?idx=116

Erg prijzig alleen. Edit: hmmm ik zie toch een fan stuk in dat ding :S

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2008 15:48 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-12 00:43

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Luchtdicht moet toch geen probleem zijn lijkt me. Zolang de warmte maar naar buiten kan. ijzeren kast bij een PC die niet teveel verbruikt zou moeten werken.

---

Ik weet niet of het op een pc als geheel kan worden teogepast, maar pcb beschermen gebeurd met conformal coating

vraag maar eens bij zo'n bedrijf : http://www.dracon-eltron.com/

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
Zou een thin client achtige iets misschien oplossing kunnen bieden ?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-12 13:59
NB: Ik heb persoonlijk geen ervaring met sprays. Wat hieronder staat bekijkt het probleem dan ook vooral vanuit het perspectief van de verschillende componenten in een PC.

En kast oid lijkt mij alleen een oplossing voor PC's en niet ook zaken als koffiezetapparaten etc.
Er bestaat zeker spray die een printplaat tegen van alles en nog wat kan beschermen.
  • Echter zijn er een aantal problemen met sprays:
  • Elektrische contacten van bijvoorbeeld een PCI-slot of een geheugenslot kun je niet met een spray beschermen. Want dan is er geen elektrisch contact meer.
  • Ook elektromotor van een fan kunnen niet goed tegen een spray of de spray blijft rondom de bewegende delen niet goed zitten/slijt weer weg.
  • Warmte-afvoer. Sommige apparatuur is voor zijn warmte afvoer (deels) afhankelijk van de afvoer via de componenten. Een spray kan deze afvoer belemmeren en dat kan (hoeft niet) temperatuur-problemen opleveren. Ga bij voorkeur voor oa moederborden met voldoende passieve koeling rondom de voltage-circuits, de chipset.
Voor zaken als een koffiezetapparaat zou een spray prima kunnen werken. Afgezien van het warmte element kan ik met niets voor de geest halen wat je niet zou moeten kunnen sprayen.

Voor de meeste PC's denk ik dat de mensen boven mij gelijk hebben en dat je beter naar een gesloten kast met ingebouwde warmte afvoer kunt kijken. Bedenk je dan wel dat een normale PC-kast vrijwel niet stof dicht te krijgen is en dat je wellicht beter af bent door een kast om de pc heen te bouwen en die kast van warmte-afvoer te voorzien.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-12 22:48
Sorry hoor, maar maakt die klant zich geen zorgen over zijn eigen gezondheid? Het lijkt me nl niet gezond om in een ruimte te zitten waar electronica kapot gaat doordat er teveel zwavel in de lucht zit.

Goed koper is duurder dan slecht koper

Verwijderd

Topicstarter
Tschreef op donderdag 27 november 2008 @ 17:06:
Sorry hoor, maar maakt die klant zich geen zorgen over zijn eigen gezondheid? Het lijkt me nl niet gezond om in een ruimte te zitten waar electronica kapot gaat doordat er teveel zwavel in de lucht zit.
Daar heb je een goed punt. Dit heb ik hem ook al duidelijk proberen te maken. Als ik daar een ochtendje loop om onderhoud aan het systeem te doen, dan heb ik prikkelende ogen en adem ik kort. Meeste mensen die daar werken zijn van Poolse afkomst, of die klagen dat weet ik niet. Directeur zit doorgaans vooraan in het bedrijf achter 5 deuren in zijn kantoortje. Anyway, bovenstaande oplossingen lezend denk ik dat we hem watergekoelde pc's gaan aanbieden in een afgesloten kast.

[ Voor 0% gewijzigd door Rukapul op 17-03-2014 20:54 ]

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-11 20:11
Dat is wat ik inderdaad ook dacht toen ik dit las, zit iedereen fijn mee te denken over een oplossing voor een kast of coating, terwijl het dus zwaar ongezond is, om daar überhaupt tussen te lopen. Als het dat met de apparaten doet, kan je je voorstellen wat het met je lichaam doet, en juist dat gedeelte wat je niet ziet.

Arbo technisch gezien hoef je daar niet eens naar binnen te gaan als het om deze zware stoffen gaat.
(Lijkt mij)

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-11 18:42

SECURITEH

Man of legend.

Vorig jaar op school op de lan party hadden wij een soort plastic laag (kwam uit een of andere spuit bus :P) over een moederbord en alle andere HW gespoten en vervolgens konden mensen wedden hoe lang hij het onder water zou blijven doen (ik meen 5 of 10 minuten :D).

Iets in deze richting zou voor jouw ook wel kunnen werken aangezien hier de plastic laag niet zal oplossen in water. ;)
En ik denk niet dat de isolatie zo enorm is dat het apparaat heel warm word.

Verwijderd

Ik heb 4 a 5 jaar in de kassen bouw gewerkt en alles op electrisch en water gebied al aangesloten in de kas.
Maar dat heb ik nog nooit meegemaakt in zowel nieuwe als oude kassen met rozen, komkommers ,gerbera,s enz...
Waar is die tuinder dan in vredesnaam mee bezig 8)7 ,als ze spuiten gingen moest iedereen de kas uit en de spuiter droeg een soort van gas masker.
Heeft die tuinder dan alles in 1 ruimte staan of zo als zelfs de snoep automaten kapot gaan?

Bij de tuinders waar ik toen ben geweest en heb gebouwt was alles gescheiden ,ketelhuis ,sorteermachiene,kantine en kantoor,toilet,koelcel,(is dat geen mooie plek voor de pc :) )

Dan zou er ook weinig overblijven van de temperatuur/vocht sensors en de handbedienings kastjes voor de schermen en ramen die in de kas hangen .

Is de pc niet te verplaatsen naar het kantoor van de tuinder ,daar wilden de meeste tuinders hem hebben om de warmte, luchtvochtigheid water in de gaten te houden ,en zo heel veel kabels lopen er niet naar de pc.

PS :ja ik weet het ,het is verrekte vochtig in die koelcellen en een boel geknoei met water.

Verwijderd

Is het niet handiger om de electronica met kabel te verbinden vanuit andere ruimte en daar dan gelijk schaftruimte te maken met koffie enzo?

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:39
SpikyDude schreef op donderdag 27 november 2008 @ 23:36:
Vorig jaar op school op de lan party hadden wij een soort plastic laag (kwam uit een of andere spuit bus :P) over een moederbord en alle andere HW gespoten en vervolgens konden mensen wedden hoe lang hij het onder water zou blijven doen (ik meen 5 of 10 minuten :D).

Iets in deze richting zou voor jouw ook wel kunnen werken aangezien hier de plastic laag niet zal oplossen in water. ;)
En ik denk niet dat de isolatie zo enorm is dat het apparaat heel warm word.
Offtopic: Deltion toevallig? :P
Verder denk ik dat een thin-client (als voorgesteld) ook niet gaat werken, hier zitten ook gewoon printplaten in, en ze kunnen slecht tegen warmte (hier gaat er regelmatig eentje allemaal strepen op het beeld geven als hij te lang aan staat).

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-12 17:26

KneoK

Not in a million lightyears

Weet je overigens zeker dat de zwavel het hoofdprobleem is ? Is de luchtvochtigheid in de kas niet gewoon veel te hoog ?

Ik neem aan dat er afzuiging is in die ruimte (al is dat niet veel als ik het zo lees) ? Dan zou je toch een klein hokje kunnen maken, luchtdicht, en die op de afzuiging kunnen aansluiten voor de outtake ?
Dat kun je zo gek maken als je zelf wilt, van een plexiglas huisje dat met een beetje speling om de kast heen past met wat flexibele buis naar de afzuiging tot een compleet luchtdicht serverhok.

Maar als alle apparatuur (koffiezetapparaat, snoepautomaat, pc) hier last van heeft, is die apparatuur dan gewoon niet vreselijk lullig geplaatst ? Ik neem aan dat ze niet in dezelfde ruimte lunchen, toch ? Gewoon voorstellen om alles te verplaatsen naar een ruimte waar ze koffie kunnen halen en kunnen computeren zonder last van fijnstof en zwaveldampen te hebben, desnoods schuift de baas een paar deurtjes dichter naar de kas >:) . Elke kabel is te verlengen, zelfs met lucht als het moet. Je kunt altijd de ARBO eens bellen, maar ik kan me voorstellen dat die drempel wat hoog ligt als het 'slechts' om een klant gaat.

@ spNk hiervoven >>> Maar een thinclient heeft geen last van uitbreidingssloten enzo, dus wellicht in combinatie met isolerende spray toch een oplossing ?

• kalizec
  • Laatst online: 07-12 13:59
Luchtvochtigheid kan geen grijs/zwarte aanslag op hardware opleveren, thans tenzij de boel condenseert. En dat laatste levert eerder kortsluiting dan aanslag op.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:39

M2M

medicijnman

kalizec schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 14:18:
Luchtvochtigheid kan geen grijs/zwarte aanslag op hardware opleveren, thans tenzij de boel condenseert. En dat laatste levert eerder kortsluiting dan aanslag op.
wel als er gebruik wordt gemaakt van een zwavelverbinding met een lage dampspanning. Damp en lucht komt overal (stofdeeltjes zijn groter dan dampdeeltjes, en de binnenkant van menig pc zit dus wel degelijk onder het stof). Aanslag op het moederbord (neergeslagen zwavelverbindingen) zouden kortsluiting kunnen veroorzaken e.d.

Waterkoeling is dus eigenlijk ook geen oplossing. Voor een fatsoenlijke waterkoeling zul je toch echt iets van airflow over moeten houden. Enkel koelen door de chipset, videokaart en processor van een blokje te voorzien zal dus niet werken. Wat wel gaat werken is een combinatie van waterkoeling en luchtkoeling. Neem een dichte kast en standaard waterkoeling. Zet die koelblokken op de processor, videokaart en chipset. Neem in de kast ook een extra RAD mee waar je een 120 MM fan op monteerd die de lucht binnen de kast laat circuleren. Twee slangen naar buiten en een andere radiator buiten de kast (grote radiator in de kas zelf zal voldoende zijn, die kun je misschien ook coaten) zetten. Pomp er bij en de kast dichtkitten (vergeet het IO pannel niet). Zo kun je restwarmte van de componenten binnen de kast ook kwijt (geheugen, VRM's etc. etc.)

-_-

• KneoK
  • Laatst online: 16-12 17:26

KneoK

Not in a million lightyears

kalizec schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 14:18:
Dat snap ik, maar ik zie nergens dat de boel niet gewoon geoxideerd is, dat kan net zo goed. De hardware gaat op een gegeven moment kapot volgens de topicstarter, dat kan net zo goed door kortsluiting komen als door de aanslag op het moederbord die uiteindelijk verbindingen verbreekt of ook kortsluiting veroorzaakt.

Ik zie op Google dat rozen in een kas helemaal niet tegen extreem hoge temperaturen kunnen dus een luchtdichte kast met waterkoeling en extern rad zou wellicht nog een goeie optie zijn, maar dan zul je alle belangrijke onderdelen wel op het circuit moeten aansluiten. CPU, GPU en chipset uiteraard, maar je zult misschien ook aan HDD waterkoeling moeten gaan denken, in een luchtdichte kast gaat de temperatuur van andere componenten ook zwaarder meewegen in het totaalplaatje.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom niet gewoon werken met touchscreens en het windows on-screen toetsenbord? Is dan gewoon een kwestie van alleen het scherm + evt touch voorzetscherm in de kas plaatsen lijkt me :)

Slightly off-topic: Ik vraag me echt serieus af of die klant van je goed bezig is - ik heb namelijk het sterke vermoeden dat ie gewoon zwaar illegaal bezig is. Maar ik snap ook dat het een moreel dilemma is om dit aan de autoriteiten te melden. Dat is echter iets dat je voor jezelf zult moeten afwegen. Kan je bij deze wel melden dat ik in jouw plaats ook niet zou weten wat ik zou moeten doen met de situatie.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-12 10:02
Je zult altijd een beetje airflow moeten houden in de kast. En hoe denk je je voeding met waterkoeling te koelen?
Een oplossing die wel gaat werken (en al genoemd is) is de computers in een afgesloten kast zetten die ventilatie vanuit de buitenlucht krijgt. Dit kan evt met een filter ervoor.
Je kunt die afgesloten kast ook laten koelen door een airco, dan heb je helemaal geen buitenlucht nodig.

En ik heb ook wel eens gelezen over experimenten met moederborden in olie ondergedompeld.
http://www.markusleonhardt.de/en/oelrechner.html
Maar of dat nu een echt serieuze oplossing is ...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hant er een beetje van af waar je die pc voor gebruikt

heb je niks aan dit soort dingen, ze zijn ook uitstekend om rdp/ica verbindingen mee te maken. of gewoon opzichzelf te werken.

gewoon even een voorbeeld
http://www.psionteklogix....s=us&p=Products&pID=4908#

IP65 rating seals the 7535 against dust and protects it from water
zelfs al rij je er met een heftruck overheen springt de behuizing terug in zijn oorspronkelijke vorm, (ervaring, ja de binnenkant is aan stront. maar de behuizing houd stand)

of zoeiets
http://www.psionteklogix....s=us&p=Products&pID=5051#

niet goedkoop, maar dan heb je ook wat.

Iperf

• M2M

M2M

medicijnman

Tonne schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 23:10:
Je zult altijd een beetje airflow moeten houden in de kast. En hoe denk je je voeding met waterkoeling te koelen?
Een oplossing die wel gaat werken (en al genoemd is) is de computers in een afgesloten kast zetten die ventilatie vanuit de buitenlucht krijgt. Dit kan evt met een filter ervoor.
Je kunt die afgesloten kast ook laten koelen door een airco, dan heb je helemaal geen buitenlucht nodig.
afgesloten kast met bijvoorbeeld een wasdrogerslang gaat ook niet werken. Dan kun je het ding nog niet neerzetten waar je 'm wilt hebben. De enige manier is of de kast koelvinnen geven, zowel aan de buitenkant als de binnenkant. Met heatpipes de meest warme plekken met de buitenkant van de kast verbinden en een paar FANS aan de binnenkant plaatsen voor de restwarmte. Voordeel is dat je geen onderhoud van de waterkoeling nodig hebt. Nadeel is de constructie..

en anders wordt het toch gewoon een waterkoeling, met twee rads. Eentje binnenin de kast en eentje buiten de kast.

-_-

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Als extreme oplossing kun je overwegen een systeem ondergedompeld in niet-geleidende vloeistof in te zetten. De goedkoopste mogelijkheid (maar in zichzelf al destructief) is slaolie :+

Voor harde schijven bieden SSDs misschien een oplossing; Die zijn veelal in plastic uitgevoerd. Kost ook wel een slok op een borrel.

Ik vind het overigens wel raar dat oude systemen er geen last van hebben. Je vraagt je af wat ze tegenwoordig anders doen dat dit probleem optreedt.

Misschien is het een idee eerst de betreffende ruimte beter te isoleren ten opzichte van de kassen en voor beter afzuiging te zorgen? Misschien dat een lichte overdruk helpt om het goedje buiten deze ruimte te houden.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• YellowCube
  • Laatst online: 18-12 06:30

YellowCube

Wait...what?

waarom niet een soort van (uiteraard niet volledig luchtdichte) tent over de pc heen waar je dan lucht van buitenaf (bijv. via een fan die buiten staat) in blaast.
Zo creeer je overdruk in de tent en komt de zwaveldamp er niet bij.
Qua koeling ook prima.

[ Voor 17% gewijzigd door YellowCube op 29-11-2008 00:24 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• M2M

M2M

medicijnman

YellowCube schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 00:23:
waarom niet een soort van (uiteraard niet volledig luchtdichte) tent over de pc heen waar je dan lucht van buitenaf (bijv. via een fan die buiten staat) in blaast.
Zo creeer je overdruk in de tent en komt de zwaveldamp er niet bij.
Qua koeling ook prima.
nadeel hiervan is dat je altijd met een dikke slang zit. Echt vrij in de plaatsingskeus ben je dan niet meer.

-_-

Verwijderd

Je zou ook een Jack PC thinclient in een waterdichte opbouwdoos. Ze kunnen gevoed worden via PoE, dus er hoeft alleen een UTP-kabeltje heen.

Er zijn ook wel waterdichte monitors te vinden.

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-12 10:02
M2M schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 23:26:
[...]

afgesloten kast met bijvoorbeeld een wasdrogerslang gaat ook niet werken. Dan kun je het ding nog niet neerzetten waar je 'm wilt hebben. De enige manier is of de kast koelvinnen geven, zowel aan de buitenkant als de binnenkant. Met heatpipes de meest warme plekken met de buitenkant van de kast verbinden en een paar FANS aan de binnenkant plaatsen voor de restwarmte. Voordeel is dat je geen onderhoud van de waterkoeling nodig hebt. Nadeel is de constructie..

en anders wordt het toch gewoon een waterkoeling, met twee rads. Eentje binnenin de kast en eentje buiten de kast.
Airco is toch hetzelfde principe als wat jij hier noemt met waterkoeling.
Je zet de verdamper in de kast en de condensor erbuiten. Je kunt dan de afgesloten kast plaatsen waar je wilt, zonder dat er uitwisseling is van de luchtstroom in de kast en de luchtstroom erbuiten. En het blijft koel in de afgesloten kast.
Eigenlijk is dat toch wat ze in een datacenter doen?

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-11 22:48

DarkKnight

Narf

Offtopic:
Als chemicus (in opleiding ;)) zijnde, vind ik dit verhaal nogal... "interessant". Want als ik zwavel(damp) en zwarte aanslag hoor, dan denk ik meteen aan zwavelzuurvorming. Zelf heb ik vaker met zwavelzuur gewerkt en dat geeft een typische zwarte oxidatieplek met een bruine rand.
En dat zou ook verklaren waarom jij last krijgt van ogen en luchtwegen als je daar naartoe gaat, wat ook betekent dat het absoluut geen gezonde omgeving is om te werken met te weinig afzuiging.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

• M2M

M2M

medicijnman

Tonne schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 11:14:
[...]

Airco is toch hetzelfde principe als wat jij hier noemt met waterkoeling.
Je zet de verdamper in de kast en de condensor erbuiten. Je kunt dan de afgesloten kast plaatsen waar je wilt, zonder dat er uitwisseling is van de luchtstroom in de kast en de luchtstroom erbuiten. En het blijft koel in de afgesloten kast.
Eigenlijk is dat toch wat ze in een datacenter doen?
eigenlijk wel ja ;) en op die manier kun je de pc ook nog redelijk compact houden. Een enkele of misschien dubbele 12CM rad zou ruim voldoende zijn voor een pc waar niet hard op gegamed wordt.
Offtopic:
Als chemicus (in opleiding ;)) zijnde, vind ik dit verhaal nogal... "interessant". Want als ik zwavel(damp) en zwarte aanslag hoor, dan denk ik meteen aan zwavelzuurvorming. Zelf heb ik vaker met zwavelzuur gewerkt en dat geeft een typische zwarte oxidatieplek met een bruine rand.
En dat zou ook verklaren waarom jij last krijgt van ogen en luchtwegen als je daar naartoe gaat, wat ook betekent dat het absoluut geen gezonde omgeving is om te werken met te weinig afzuiging.
niet dat mensen bang moeten worden van zwavelzuur... het zwavelzuur zorgt er bijvoorbeeld voor dat je ogen gaan tranen als je uien aan het snijden bent.

-_-

Verwijderd

Even weer een schopje omhoog...

Ik heb een zelfde probleem. Namelijk een computer in een ammoniak-rijke omgeving (mestverwerking).
Zijn er standaard patchkasten oid met overdruk?
De computer staat redelijk kort aan de buitenmuur dus is mag frisse lucht geen probleem zijn.

• dion_b
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ook bij jou vraag ik me sterk af of je hier reguliere PCs *wilt* inzetten. Natuurlijk kun je met noodgrepen de dingen isoleren van het probleem, maar het komt nogal amateuristisch over om een huis- tuin- en keukenPC in te willen zetten voor een probleem dat allerminst in die categorie valt.

Uitgerekend voor dit soort (industriele) situaties zijn industriele computing oplossingen bedacht. Ik zou sterk aanraden je daarin te verdiepen, of om iemand erbij te halen die daar ervaring mee heeft.

Oslik blyat! Oslik!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-12 17:56

donny007

Try the Nether!

Neem een waterdichte/luchtdichte kast en een waterkoeling set, boor 2 gaten in de kast en zet de radiator met de fan buiten de kast met de slangen door de gaten, stop de gaten daarna goed dicht. Dat lijkt me de simpelste oplossing, alleen de fan buiten de kast zal wel is kapot gaan en de radiator zal wel gaan "rotten".

/dev/null

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:34
Tonne schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 23:10:

En ik heb ook wel eens gelezen over experimenten met moederborden in olie ondergedompeld.
http://www.markusleonhardt.de/en/oelrechner.html
Maar of dat nu een echt serieuze oplossing is ...
http://www.tomshardware.com/reviews/strip-fans,1203.html

Dit is inderdaad makkelijk en goed te doen.

[edit] is het toevallig een cadtus kweeker?

• dion_b
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

donny007 schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:25:
Neem een waterdichte/luchtdichte kast en een waterkoeling set, boor 2 gaten in de kast en zet de radiator met de fan buiten de kast met de slangen door de gaten, stop de gaten daarna goed dicht. Dat lijkt me de simpelste oplossing, alleen de fan buiten de kast zal wel is kapot gaan en de radiator zal wel gaan "rotten".
Dus weer het advies om voor een zware PC te gaan met waterkoeling...

Maar wat moeten deze PCs in vredesnaam doen dat niet gewoon door een thin client gedaan kan worden die in totaal maar een Watt of 15 genereert en daarom gewoon via een thermische verbinding met de behuizing gekoeld kan worden :?

Of zitten ze Crysis te spelen in de mestverwerkingsbedrijf? :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1