Toon posts:

Verandering van resolutie helpt 21" CRT om zeep?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ha allen,

Ik heb al een tijdje (sinds augustus 2006) een grote CRT, een 21" Viewsonic P227F. Prima scherm, zeer tevreden over, alleen onlangs heeft de geest gegeven (ik typ dit nu zeer tegen mijn zin op een andere TFT :P). En wel op een zeer vreemde manier. Ik wilde (for old times sake) weer eens Sin spelen (je kent het wel, met onze rasta-held Blade). Na het opstarten van Sin wilde de PC in de speelresolutie (ik vermoed 640 x 480) switchen, maar dat had als gevolg dat het scherm zwart werd en sindsdien niet meer aan heeft gewild. Het groene controlelampje brandt als je de knop indrukt, maar je hoort het scherm niet 'degaussen' en ook de OSD verschijnt niet. Je hoort wel een soort herhalend 'getik' binnenin als je 'm aanzet, alsof er niet genoeg spanning kan worden opgebouwd ofzoiets.

Nu weet ik dat er wel wilde verhalen in omloop zijn over CRT's die de geest geven door vreemde resoluties te kiezen of te forceren, maar is dat hier ook aan de hand? Het gaat om een relatief nieuw scherm (de 'laatste der CRTs') dat heel veel resoluties vreet, van 320x200 tot 2048x1536 en refreshrates tot 200+ Hz. Dus het lijkt me heel sterk dat een resolutie-switch echt fysiek iets in dat scherm kapot kan maken.

Ik ben redelijk ten einde raad. Er zit natuurlijk nog wel garantie op (drie jaar on-site) maar daar wil ik eigenlijk geen gebruik van maken als dat (nog) niet nodig is (het ding weegt 30 kg, dus als ik 'm hier kan fiksen dan zou dat mooi zijn).

Iemand een idee over hoe dit op te lossen? Zou zo'n plaatselijke monitorsleutelaar annex bijklusser een optie zijn?

Tx :)

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-05 10:45

Hokkie

Hello

Als ik zo je verhaal lees is het een voedingprobleem. Vele televisies hebben hier last van.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je zegt dat je 3 jaar on site garantie hebt. dan komen ze naar je toe hoor.. ik zou zeker gebruik maken van de garantie, weet je zeker dat alles 100 % gefixt wordt en riskeer je niet dat zo een hobbyist je monitor echt molt en je garantie helemaal naar de maan is

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

yepz dat is het mooie van on site. Je zit rustig te kijken terwijl de monteur thuis het ding fixt. lijkt me in dit geval de beste oplossing

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:50

boesOne

meuh

Ray schreef op donderdag 27 november 2008 @ 07:58:
yepz dat is het mooie van on site. Je zit rustig te kijken terwijl de monteur thuis het ding fixt. lijkt me in dit geval de beste oplossing
Ik denk niet dat er aan monitor gesleuteld wordt hoor. Men komt langs en zet een nieuwe neer. Nadeel is wel dat je thuis moet zijn, en meestal kan je zelfs geen dagdeel afspreken..

Ontopic:
Dat getik komt me bekend voor. Mijn ouwe CRT had dat ook. Zelfs met ene paar ferme dreunen op de achterkant/bovenkant ging ie niet meer aan... Volgens mij is jouw schermpje stuk.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Verwijderd

Topicstarter
nedernakker schreef op donderdag 27 november 2008 @ 06:56:
je zegt dat je 3 jaar on site garantie hebt. dan komen ze naar je toe hoor.. ik zou zeker gebruik maken van de garantie, weet je zeker dat alles 100 % gefixt wordt en riskeer je niet dat zo een hobbyist je monitor echt molt en je garantie helemaal naar de maan is
Ik denk dat ze 'm om gaan ruilen, er staat 'collection of the defective unit' dus volgens mij repareren ze niks on-site (zou wel stoer zijn om te zien though :P).

OK, dan weet ik voldoende, dan maar even bellen met die gasten :)
Pagina: 1