Help: NAS - Switch - PC

Pagina: 1
Acties:

• KoenAlberts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-01 22:21
Hallo allemaal,

Mijn naam is Koen, dit is mijn eerst topic op tweakers. Afgelopen weekend had ik opeens een ingeving en bedacht mijn computer weer eens leeg te gaan halen. Aangezien mijn USB-HDD een tijdje terug kapot wasgegeaan en ik toch in de stad was, bezocht ik de Media markt. In eerste instantie ging ik voor een USB-HDD, maar dit werd uiteindelijk:

- Een 5 ports gigabit switch van NETGEAR
- Een gigabit 500 Gb NAS van LACIE
- 2X gigabit CAT6 netwerk kabel van LapLink

Je begrijpt 't misschien al... Een NAS met een gigabit verbinding naar de computer toe (d.m.v. switch).

Alle onderdelen (inclusief netwerkkabels) ondersteunen een gigabit verbinding. De computer heeft een geintergreerde gigabit netwerkkaart ingesteld op "1Gb full duplex" (Gigabyte MoBO).

Nu kan ik de NAS gewoon vinden, alleen wanneer ik bestanden overstuur van m'n PC naar de NAS gaat dit dramatisch traag... :/

5 a 6 mb/s

Terwijl dit in "theorie" 128mb/s zou moeten zijn

Heeft iemand hier misschien enig idee hoe dit zou kunnen komen?!? Ik kom er niet meer uit.

Met vriendelijke groet,

Koen

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09-03 20:11

allure

Titaan fase 2/3

Welk type van lacie is het?

[ Voor 94% gewijzigd door allure op 26-11-2008 22:27 ]

• KoenAlberts
Hij is van Lacie:

http://www.lacie.com/nl/products/product.htm?pid=11089

Het gaat om dit type!

groetjes

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-02 14:12
Een keten is zo sterk als de zwakste schakel. In dit geval de Lacie en dus NIET je GBit verbinding.

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09-03 20:11

allure

Titaan fase 2/3

groetjes doen we elkaar hier niet, dat is niet nodig.

Ik heb de NAS al eens gebruikt bij een collega en ik heb toch wel meer gehaald als 5 a 6 MB/s uit m´n hoofd lag dat toen rond de 12MB/s.
Welk OS gebruik je?

[ Voor 48% gewijzigd door allure op 26-11-2008 22:29 ]

Verwijderd

Google eens op JumboFrames... Dat helpt je wellicht op weg.

• KoenAlberts
allure schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:28:
groetjes doen we elkaar hier niet, dat is niet nodig.

Ik heb de NAS al eens gebruikt bij een collega en ik heb toch wel meer gehaald als 5 a 6 MB/s uit m´n hoofd lag dat toen rond de 12MB/s.
Welk OS gebruik je?
En dat was ook met gigabit kabels e.d?
Theoretisch is de 128 mogelijk nu weet ik dat dat in veel gevallen totaal niet opgaat.. maar zelfs 12MB/s is niet snel voor een Gigabit verbinding.

Ik draai nu op windows Vista x64

• KoenAlberts
Wat betreft de jumbo frames deze worden t/m 9000 gesupport door de NAS en de SWITCH. Nu heb ik zojuist de NAS ingesteld op 9000. Moet ik dit in mijn PC ook nog ergens instellen?!?

• KoenAlberts
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/11/26/1227738330-950.jpg

Dit is de setup..

[ Voor 76% gewijzigd door KoenAlberts op 26-11-2008 23:38 ]

• KoenAlberts
Big4SMK schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:27:
Een keten is zo sterk als de zwakste schakel. In dit geval de Lacie en dus NIET je GBit verbinding.
Hoe bedoel je dat?!? De Lacie support een gigabit verbinding.

• guido09
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-12-2025
Hij bedoeld dat je harde schijf in de LaCie geen 128Mb/s kán leveren.
Maar 5Mb/s is inderdaad een beetje langzaam.

been there, done that, bought the T-shirt

• KoenAlberts
guido09 schreef op donderdag 27 november 2008 @ 01:57:
Hij bedoeld dat je harde schijf in de LaCie geen 128Mb/s kán leveren.
Maar 5Mb/s is inderdaad een beetje langzaam.
Dat had ik inderdaad al verwacht dat 'ie die 128Mb/s niet kan leveren. Alleen 5Mb/s? Das nog minder dan de gemiddelde 100Mbit verbinding. Hij trekt 'm soms nog verder omlaag.

• KoenAlberts
Nog iemand een oplossing?!?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zet voor de gein eens de hele zwik op een vast IP-adres (aangenomen dat je nu DHCP gebruikt en je router de DHCP-server is) en trek de kabel uit je linksys router. Dan nog eens proberen.

Ik heb zo'n vermoeden dat de hele bende auto-sensing is qua snelheid. Aangezien er ook nog een poortje op 100Mbit van je router naar je switch loopt, zou het zomaar eens kunnen zijn dat de switch naar de laagste snelheid terugschakelt - en dan komt die 5 a 6 Mb beter in de buurt ;)

Edit: en een kick van je topic binnen 24 uur wordt meestal niet zo gewaardeerd, zie ook FAQ en registratievoorwaarden enzo ;) En welkom op GoT natuurlijk :Y)

[ Voor 14% gewijzigd door The Eagle op 27-11-2008 19:33 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Beste koen,
Zou je in het vervolg gebruik willen maken van de edit (Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif ) knop als je informatie toe wilt voegen en jij bent de laatste poster in het topic.
Ander krijg je steeds van die topic-kink verschijnselen, en dat willen we hier niet..

Verder zou het vast instellen op 1Gbit wel eens voor de problemen kunnen zorgen. Zet het zwikje eens op 100Mbit/FD en test een wat met de "auto" instelling.

• KoenAlberts
Equator schreef op donderdag 27 november 2008 @ 20:04:
[mbr]
Beste koen,
Zou je in het vervolg gebruik willen maken van de edit ([afbeelding] ) knop als je informatie toe wilt voegen en jij bent de laatste poster in het topic.
Ander krijg je steeds van die topic-kink verschijnselen, en dat willen we hier niet..
[/mbr]

Verder zou het vast instellen op 1Gbit wel eens voor de problemen kunnen zorgen. Zet het zwikje eens op 100Mbit/FD en test een wat met de "auto" instelling.
Bedankt dat je me er op attandeerd, zal er in het vervolg rekening mee houden!

Net terug van 't werk, gelijk achter de pc gesprongen.

En denk dat ik de oplossing heb gevonden. Terug naar de Mediamarkt ermee 8)7 ! Heb de NAS via crosscable aangesloten op de computer en op de laptop.

Hiermee behaalde ik dezelfde dramatische snelheden!

Vervolgens de laptop aangesloten via de SWITCH; NAS ook op de switch.

En opnieuw dramatisch!

Uit wanhoop maar eens geprobeerd hoe de bestandsoverdracht van PC naar de Laptop was (via de switch). Ondanks dat de laptop maar een 100Mbit kaartje heeft, haalde deze 11,4 MB/s. Een zeer mooie snelheid voor 100Mbit (staat gelijk aan 12MB/s theoretisch).

Uit het gegeven hierboven kan ik concluderen: dat zowel de LANkaart in de computer, als de Switch in het netwerk de bottleneck niet zijn.

Mocht ik verkeerd zitten hoor ik dat graag |:(

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb zelf wat ervaring met Lacie 2Big (2x500gb) en Qnap TS-409pro (4x1tb) 'nas-sen' en ben niet onder de indruk over het algemeen, nog niet 1 heeft de snelheden waar kunnen maken ook naderhand reviews gelezen te hebben over de betreffende hardware bevestigte mijn snelheden.

Waar ik over lan met een 4gb bestand netjes 70-80mb/s haal waren dit de resultaten van de Nas die ik gebruikt heb.

De Lacie was bedroevend 5-7mb/s.
De Qnap haalde net 12mb/s soms 13mb/s

Hardware : Netgear JGS516, Cat5E kabels alle computer beschikken over een Gbit netwerk kaart.

nu i.p.v. een Nas gebruik ik gewoon een pc als file server/ftp etc, simpel pc'tje met een celeron cpu en onboard raid haalt gewoon 60-70mb/s wat al een stuk intressanter is.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Tsja. SOHO NASjes zijn beroerd traag en die Lacie is simpelweg geen uizondering.

Het werkt perfect, dus :)

[ Voor 3% gewijzigd door BHQ op 28-11-2008 13:52 ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

productreview: LaCie Network Space 500GB review door shaDoze
Prestaties
Het wegschrijven van een groot bestand gaat met ongeveer 6,5 MB/s. Het kopiëren van veel kleine bestanden gaat een stuk langzamer. Het lezen gaat met ongeveer dezelfde snelheid.
Het is soms de moeite om van te voren reviews te lezen, kan je je verwachtingen aanscherpen. Hij is goedkoop, hij werkt ook goedkoop. Nadeel van die dingen. Dat er een gbit chip op zit is waarschijnlijk een leuke verkooptruc.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Pagina: 1