Vista + LCD-TV: EDID Problemen

Pagina: 1
Acties:

• ruudvanm
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-12-2024
Beste mensen,

De afgelopen twee dagen ben ik met dit probleem bezig geweest. Vele drivers, windows installaties en zoekuren verder (oa op dit forum), wil ik mijn probleem aan jullie voorleggen.

Toen Vista x32 gereleased werd heb ik al mijn enthousiasme deze direct aangeschaft en geinstalleerd. Een week geleden heb ik besloten om deze opnieuw te installeren (hij werd vrij instabiel, vele vastlopers).

Nu zit ik met het probleem dat mijn lcd-tv (Mirai T27004) niet op zijn native resolutie kan draaien. Maximaal is mogelijk 1024x768, terwijl de resolutie 1366x768, of 1360x768 moet zijn, hier zijn ook al wat discussies over geweest ;) Nu ben ik er achter gekomen dat de monitor geen of een verkeerde EDID uitzendt. Powerstrip geeft aan dat DDC niet gesupported wordt.

OVERZICHT:
-systeem: Vista x32, MSI Geforce 8600GTS, Mirai T27004 lct-tv aangesloten via dvi
-met MSI driver 101.02 kan ik wel de juiste resolutie kiezen en werkt het, maar deze driver is nogal brak en reset zichzelf vaak. Bv als de monitor uit en aan gaat, ook heeft ie nog wat andere probleempjes.
-met alle andere drivers (guru3d, msi, nvidia) krijg ik geen goede resolutie.
-maximaal mogelijke resolutie 1024x768, alle modi aanzetten via windows beeldscherminstellingen mocht niet baten.
-Een custom made driver voor de monitor helpt helaas niet.
-Powerstrip kan geen EDID uitlezen, dus deze flashen gaat moeilijk worden.
-Viewsonic progje geeft de foutmelding: "ActiveX component can't create object"
-Een mogelijkheid schijnt te zijn om een blokje te kopen http://www.gefen.com/kvm/dproduct.jsp?prod_id=4714 Aangezien ik een arme student ben, heb ik hier niet zoveel zin in;)

Het vreemde is dat tot aan de herinstallatie (volledig, dus format hdd) er totaal geen problemen waren met de tv. Het is dus puur een sofwarematig probleem.

Ik hoop dat iemand me kan helpen, aangezien ik via de mediacenter hierop tv kijk.

Met vriendelijke groet,
Ruud

• ruudvanm
Inmiddels heb ik sp1 en alle andere (optionele) updates geinstalleerd. Tevens de nieuwste nvidia driver. Helaas nog steeds geen resultaat.

Iemand een idee?

• TheDiver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 16:53
Volgens mij is je max resolutie 1024x786 en niet hoger. Ik heb het zelfde gehad (ook MCE) met een Samsung 32" waarbij de max res ook 1024x786 was. Het zelfde geprobeerd als jij maar niets mocht helpen.
Eigenlijk helpt maar 1 ding en dat is een full HD kopen .... dat heb ik uiteindelijk maar gedaan.

Eindelijk is de kleur GROEN weer thuis...

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 07:53
Je kan proberen de code uit te lezen met EDID designer
http://forums.nvidia.com/...d04&showtopic=58483&st=20
en dan de inf van nvidia aanpassen.

[ Voor 11% gewijzigd door luckyjan op 02-12-2008 16:20 ]

• ruudvanm
@TheDiver: Voor de duidelijkheid, mijn lcd-tv heeft het altijd prima gedaan op 1360x768. Pas na de herinstallatie werkte deze niet meer. Waarschijnlijk zou je Samsung ook wel goed kunnen werken, maar waren er problemen met de EDID. Sommige fabrikanten zijn nogal slordig met het invullen van deze EDID, ik dacht eigenlijk alleen de B-merken. (blijkbaar dus niet...)

@luckyjan: Helaas kan Phoenix EDID Designer, net als Powerstrip, de EDID van mijn monitor niet uitlezen. Dus kan ik de .inf niet aanpassen.

Verwijderd

Ik heb een Samsung LE32R82B en deze kreeg ik via de hdmi kabel met geen mogelijkheid in de 1360x768 resolutie, hij gaf dan rare artifacts. Na een hele dag stoeien hotplugde ik uit pure wanhoop de hdmi kabel in hdmi poort 2 en had ik perfect beeld.

• ruudvanm
Op mn tv heb ik maar 1 dvi aansluiting, dus poort 2 gaat niet lukken ;) (de tv heeft helaas ook geen hdmi)
Mijn videokaart heeft wel 2 dvi aansluitingen, maar op beide is de max resolutie 1024x768...

• ruudvanm
Het probleem is opgelost!

Uiteindelijk is het met Powerstrip (full version) toch gelukt!
Eerst heb ik alleen de lcd-tv aangesloten op de pc (via dvi)
Daarna de standaard vista driver voor de videokaart geinstalleerd
Tevens voor de monitor het stuurprogramma 'algemeen PnP-scherm' geinstalleerd (is ook een standaard vista driver)
Dan in Powerstrip bij 'monitor information' kiezen voor update EDID.
Dan komt er een foutmelding dat er geen EEPROM is gevonden, toch gaan scannen.
Er wordt aangegeven dat de edid beschadigd is, nu kan je er voor kiezen om dit te herstellen.
En het werkt nog ook ;)
Pagina: 1