Toon posts:

3 pins fan AC twin turbo past niet op HD 4870

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik heb vandaag mijn Artic cooling Accelero twin turbo binnen gekregen. De bedoeling is dat ik deze ga vervangen voor de standaard koeler op mijn ASUS HD4870 512 MB. Dit heeft als reden dat er wat minder herrie uit mijn kast komt en ik mijn kaart beter kan oc met een hopelijk lagere temperatuur.
Bij thuiskomst, ben ik er direct mee aan de slag gegaan. Alles verliep soepel, behalve met de laatste ram-sink, maar dat is opgelost. Toen ik alles geplaatst had wou ik de 3 pins connector van de fan(s) op de videokaart aansluiten. Tot mijn verbazing past deze niet.

Hieronder een URL wat het verschil aangeeft. De punt rode is de 3 pins connector van de standaard fan op de asus hd4870. De blauwe punt is de 3 pins connector die van de AC twin turbo is.
Afbeeldingslocatie: http://img512.imageshack.us/img512/2189/pin1yi1.jpg

Zoals te zien is op het plaatje, is de 3 pins connector van de AC twin turbo groter dan die van de standaard fan van mijn asus hd4870.

Waar deze 3 pins connector op aangesloten moet worden op de videokaart staat op onderstaande link.
Afbeeldingslocatie: http://img139.imageshack.us/img139/2324/pin2jl2.jpg

Ik zat er zelf aan te denken om misschien de 3 pin connector van de standaard fan los te maken en dmv de 3 draden aan elkaar te binden deze op de fan v.d. AC twin turbo te plaatsen, maar ik weet niet of deze daarna nog draait.

Ook zit er op de AC twin turbo een 4 pins connector, maar ik zou niet weten waar ik deze op aan kan sluiten.
Verder ter info zit er in mijn PC:
- moederbord: Asus P5E
- voeding: Cooler Master Real PowerPro Modular 700Watt

Kan iemand mij advies geven wat ik het beste kan doen?

Alvast bedankt!

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:44

Pinjataaa

Hit me!

Op de Asus P5E zitten meerdere 4Pin connectoren voor fans.

Je bedoeld een andere 4 pin. Dan is alleen de molex nog een optie.

[ Voor 39% gewijzigd door Pinjataaa op 26-11-2008 21:11 ]

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-01 14:14
Er zit een molex->3 pins verloopje bij je Twin Turbo als het goed is.. waarom gebruik je anders niet gewoon de 4 pins van de Twin Turbo, om die op je kaart te zetten?

Verwijderd

Topicstarter
@Pinjataaa
Het klopt dat er meerdere 4pin connectoren voor fans op mijn moederbord zitten. Alleen kan ik die daar niet op aansluiten. Die zijn helaas te klein daarvoor :'(

@ eBait
Dat van die molex-> 3pins verloopje klopt. Maar er zitten 2 mogelijkheden op --> 07V en 12 V. Volgens mij moet ik hem in die van 7V stoppen, maar dat weet ik niet zeker.
Maar de volgende vraag is dan, waar moet ik die molex instoppen? Kan het zo niet in de manual van mij mobo vinden. Deze moet dus op mijn voeding...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2008 21:44 ]

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:44

Pinjataaa

Hit me!

Aan de voeding zitten een molex connector, wat ook in je hardeschijf en DVD rom zit.
De 7V is wel aan te raden, dan draaien je fans niet zo hard.

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-01 14:14
Ja, ik heb zelf een tijdje de fans op 12v gehad, pokkeherrie. Toen 7v, stuk fijner.
Nu zitten ze bijde met de 4-pins connector van de Accelero direct op de videokaarten. Draait als een zonnetje en is temeratuur geregeld.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zonet geprobeerd om de Accelero via de molex connector aan te sluiten. Alleen heb ik daar helaas geen resultaat mee. In mijn kast (Antec p182) zitten ook 2 fans, die via een molex connector zijn aangesloten. Deze doen het allebei. Maar zet ik daar de molex connector van de accelero fans op, dan doet deze niks. Volgens mij hoef ik hier toch niets voor te installeren, of wel? Het is gewoon aansluiten en ze moeten draaien. Heb ze net ook op een andere pc geprobeerd, maar daar doen ze ook niets.

Vind het wel vreemd dat ik ze niet gewoon op mijn videokaart kan aansluiten. Als ik de volgende review doorlees http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=70379 dan zou het gewoon mogelijk moeten zijn. Alleen heeft deze wel een hd4870 van visiontek, en dus een (normale) 4 pins connector.
Pagina: 1