Luidspreker impedantie, welke setting?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.933 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngryAngel
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-08 17:51

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Topicstarter
Ik heb al veel lopen researchen op Luidspreker impedantie, alleen werd het voor mij steeds onduidelijker.

Daarom vraag ik het maar even met een praktisch voorbeeld (mijn thuis situatie ;) )

Ik heb zelf de Teufel Motiv 6 speakers, deze speakers kunnen 4 - 8 Ohm aan.

Ze zitten aangesloten op een Onkyo 606 versterker, deze staat ingesteld (bij speaker setup) op 6 Ohm. Echter ik kan hem ook op 4 Ohm zetten.

Waar ik nu niet achter kom wat de beste instelling is. Qua geluidskwaliteit en/of volume.

Ik hoop dat iemand een heldere (en niet te moeilijke) uitleg kan geven.

Never argue with a fool, he'll take you down to his level and beat you with experience...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 21:48

TheLunatic

Ouwe boxen.

Mijn ervaring, en ik weet absoluut niet of deze klopt met de werkelijkheid, is dat speakers op een hogere impendantie beter klinken (en minder hard kunnen).

Mother, will they like this song?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpt870
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:00
Niet echt een hele duidelijke uitleg, maar wellicht heb je er toch wat aan: Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 21:48

TheLunatic

Ouwe boxen.

hpt870 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 18:06:
Niet echt een hele duidelijke uitleg, maar wellicht heb je er toch wat aan: Klik
Mwoah, als ik dat zo lees weet daar ook niemand echt waar ze het over hebben. Ik ook niet, maar ik pretendeer het ook niet.

Mother, will they like this song?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 02:08
Je speakers hebben een impedantieverloop dat vooral tussen de 4 en 8 Ohm zit. Ze kunnen dus niet een bepaalde impedantie aan, omdat ze zelf de impedantie zijn voor de versterker.
De setting op de Onkyo limiteert het vermogen op de 4 Ohm setting zodat clipping bij een te hoog gevraagd vermogen voorkomen wordt.
Je zult dus het meeste vermogen en mogelijk geluidskwaliteit op de 6 Ohm instelling halen.
Wil je koste wat kost het clipping (en als gevolg mogelijke schade aan speakers) voorkomen dan kun je beter de 4 Ohm setting gebruiken.
Hou je echter geen inhouse-disco met permanente gehoorbeschadiging of luister je bijna nooit op pest-de-buren-weg volume dan is de kans op clipping minimaal.
Je hebt geen idioot lastige speakers, dus ik zou hem lekker op 6 Ohm laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-09 15:13
TheLunatic schreef op woensdag 26 november 2008 @ 17:59:
Mijn ervaring, en ik weet absoluut niet of deze klopt met de werkelijkheid, is dat speakers op een hogere impendantie beter klinken (en minder hard kunnen).
Impedantie heeft niets met kwaliteit of met de uiteindelijke geluidsdruk te maken. Dus je ervaring klopt niet.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-10 07:55

mace

Sapere Aude

Bij een lagere impedantie kan een versterker meer vermogen leveren maar heeft hij er minder controle over, en bij een hogere is dat andersom.

Ik zou hen op 6 ohm draaien.

@mac1987, dat klopt dus niet, lagere impedantie > meer vermogen. Maar als je versterker dat dus niet aan kan dan verlies je aan geluidskwaliteit.

[ Voor 30% gewijzigd door mace op 26-11-2008 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
mace schreef op woensdag 26 november 2008 @ 18:23:
Bij een lagere impedantie kan een versterker meer vermogen leveren maar heeft hij er minder controle over, en bij een hogere is dat andersom.

Bij een lagere impedantie, zou een versterker meer vermogen moeten leveren. Maar dat is lang niet altijd, bijna nooit, het geval. De controle hangt af van de dempingsfactor van de versterker. Of die afneemt bij een afname van de impedantie durf ik niet te zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Saab op 26-11-2008 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Saab schreef op woensdag 26 november 2008 @ 18:26:
[...]

Bij een lagere impedantie, zou een versterker meer vermogen moeten leveren. Maar dat is lang niet altijd, bijna nooit, het geval. De controle hangt af van de dempingsfactor van de versterker. Of die afneemt bij een afname van de impedantie durf ik niet te zeggen.
Nou, theoretisch gezien levert een versterker meer vermogen bij een lagere impedantie, de weerstand is immers lager dus zal de stroom hoger worden. ( I = U/R, dus bij gelijke spanning meer stroom)

Echter moet de versterker die stroom wel kunnen leveren en als dat niet lukt dan gaan hij clippen.

Daarom is het beter om wat hogere impedanties aan te houden want dan levert de versterker minder vermogen maar dan gaat hij minder snel clippen. Als je zeker weet dat je versterker de stroom kan leveren dan is een lagere impedantie misschien nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
mace schreef op woensdag 26 november 2008 @ 18:31:
[...]

Nou, theoretisch gezien levert een versterker meer vermogen bij een lagere impedantie, de weerstand is immers lager dus zal de stroom hoger worden. ( I = U/R, dus bij gelijke spanning meer stroom)
Jouw theorie klopt volledig, ik ben ook bekend met de wet van Ohm, en van daar dat ik ook reageer dat menig versterker niet stabiel is. 1 van de redenen waarom echt dynamische stukken, house is niet dynamisch, vaak niet lekker uit de luidspreker komen.

De meeste voedingen, in de simpeler versterkers, leveren een 30-40 volt met 2x 4700uF en dat is niet voldoende om echt stabiel te kunnen zijn bij een halvering van de impedantie, ezlfs al niet bij een afname van 8 naar 6 Ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Nou dan zijn we het met elkaar eens. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
mace schreef op woensdag 26 november 2008 @ 18:23:

@mac1987, dat klopt dus niet, lagere impedantie > meer vermogen. Maar als je versterker dat dus niet aan kan dan verlies je aan geluidskwaliteit.
Ik denk dat je mijn stuk niet goed gelezen hebt.
Ik zeg dat er bij de Onkyo's op de 4 Ohm setting een beveiliging in werking treedt die het vermogen begrenst.
Dit juist om het hogere en soms te hoge vermogen dat gevraagd kan worden bij lage impedanties te beperken en zo clipping te voorkomen.
Het klopt dus dat een lagere impedantie een hoger vermogen vraagt bij hetzelfde voltage (amperage gaat omhoog, voltage gelijk --> hoger wattage). Sommige receivers kunnen het vermogen dat dan gevraagd wordt niet leveren en gaan clippen. Op de 4 Ohm setting van de Onkyo's wordt dat vermogen juist begrenst om clipping te voorkomen. Maar on-topic: de 6 Ohm setting is zoals al een paar keer gezegd in 99% van de gevallen de beste instelling.

[ Voor 4% gewijzigd door mac1987 op 26-11-2008 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-10 10:52
Een luidspreker kan je zien als een combinatie van weerstand en spoel.
Waarbij lage frequenties de belasting door de weerstand word veroorzaakt en de spoel als een kortsluiting fungeert. Bij hogere frequenties word de spoel de belangrijkste belasting.

Als je dus de versterker van 6 ohm naar 4ohm zet beïnvloed je dus voornamelijk de lage frequenties.

Vermogen is gelijk aan P=I*V is gelijk aan P =I * R * I is gelijk aan P = I^2 *R
De versterker heeft een bepaald maximum vermogen, stel hij wil maximum 100W leveren. Bij 4 ohm belasting zal hij dan de maximale stroom op wortel(25) begrenzen, stel je zet hem op 6 ohm belasting dan zal hij de maximale stroom op wortel(16) begrenzen.

Oftewel wil je meer bas tonen horen zet je versterker op output 4 ohm :) , maar dan word je versterker ook zwaarder belast en kan hij last hebben van te kort aan vermogen (clippen) ...

[ Voor 4% gewijzigd door djexplo op 26-11-2008 19:35 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngryAngel
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-08 17:51

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Topicstarter
Het is me een stuk duidelijker, ik had het in ieder geval juist dat dit toch niet zo'n makkelijke onderwerp/vraag was.

Aangezien de sub van de motiv 6 al onnoemlijk hard kan, ik in een tussenwoning woon en 6 ohm volgens jullie het beste is, laat ik hem maar zo staan.

Never argue with a fool, he'll take you down to his level and beat you with experience...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 21:11

voodooless

Sound is no voodoo!

djexplo schreef op woensdag 26 november 2008 @ 19:31:
De versterker heeft een bepaald maximum vermogen, stel hij wil maximum 100W leveren. Bij 4 ohm belasting zal hij dan de maximale stroom op wortel(25) begrenzen, stel je zet hem op 6 ohm belasting dan zal hij de maximale stroom op wortel(16) begrenzen.
Dat is wel raar. Een grenzen van een versterker zijn niet gebaseerd op vermogen, maar stroom en spanning. Maximale spanning is simpelweg de spanning van de + en - rail van de voeding. Stroom ligt wat lastiger. Dit is afhankelijk van de transistoren, design en koelvermogen van de versterker.

Ik zie eigenlijk niet om waarom er in een menu settings zouden moeten zijn voor de impedantie... Een stroombegrenzing voldoet prima voor iedere load om de versterker te beschermen tegen problemen.

Ik kan misschien nog verzinnen dat ze invloed uitoefenen op de feedback om bij een andere load een optimalere vervorming te hebben.
Saab schreef op woensdag 26 november 2008 @ 18:26:
De controle hangt af van de dempingsfactor van de versterker. Of die afneemt bij een afname van de impedantie durf ik niet te zeggen.
Natuurlijk is dat zo :) Dempingsfactor is namelijk Zload/Zsource. Als de load kleiner word en de source hetzelfde blijft gaat de dempingsfactor omlaag, en dus ook de controle. Komt echter bij dat alles boven de 10 eigenlijk ruim voldoende is, en dus in de meeste gevallen geen issue.

[ Voor 21% gewijzigd door voodooless op 27-11-2008 00:06 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• mace

mace

Sapere Aude

Misschien is het gewoon een soort van soft clipping in plaats van ouderwets hard clipping?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 21:11

voodooless

Sound is no voodoo!

Clipping heeft ook weinig met impedantie te maken. Dat krijg je simpelweg als de gain dermate hoog is dat de maximale spanning bereikt wordt. Dat kan ook bij 1W gebeuren als de impedantie erg hoog is. Daar heb je dus echt geen impedantiesetting voor nodig.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• mac1987
Jongens, het is gewoon een voltagebegrenzer, net zoals op de TX-SR805.
Je kunt de impedantie niet bepalen via de receiver.

Lees dit stuk maar over dezelfde instellingsmogelijkheid op een andere Onkyo:

http://www.hometheaterhif...ceiver-9-2006-part-5.html

Verwijderd

Ik snap dat instellen al helemaal niet zo erg, de impendantie is volgens mij afhankelijk van de frequentie, kap je niet gewoon je signaal lomp af als je je speakers op 4 ohm zet?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:34

Jag

Wat Mac1987 zegt klopt volgens mij precies: op de 4 Ohm setting wordt de max spanning die de receiver op de uitgangen zet op een bepaalde manier beperkt. Ofwel via de rail spanning ofwel via een limiter op het signaal van de pre amp (maar dat maakt voor de discussie niet uit). Maar met deze setting vertel je de receiver wat voor speakers er aan hangen en deze dus qua load kan verwachten. Door de max spanning te beperken, beperk je dus ook het max vermogen dat de receiver levert.
Op de 6 Ohm stand is deze beperking er niet en kan de receiver met 4 Ohm load dus theoretisch gezien overbelast worden, in de zin van dat de power supply het niet meer bijbeent.

De veilige stand is dus 4 Ohm. Maar het kan hoogstwaarschijnlijk geen enkel kwaad om de 6 Ohm setting te gebruiken. Pas als je echt de grenzen van wat mogelijk is gaat opzoeken zou ik de 4 Ohm setting instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 21:12
Mag ik iets toevoegen aan dit 15 jaar oude topic? Ik heb een uitvoering: Marantz NR1710 Zwart met aan gekoppeld met de 5.1 van deze uitvoering: Argon Audio ALTO 5 MK2 (Zwart) (Argon Audio Alto 55 MK2 + Alto 5 MK2 + Alto C MK2 + Bass 10 MK2 - 5.1 Luidsprekersysteem | HiFi Klubben).

Dit zijn 4 ohms speakers. De 4 ohm setting zorgt er voor dat bij piano muziek er veel distortion te horen is. Hetzelfde gebeurd met de 8 ohm setting i.c.m. de ECO-modus. Ik heb mijn Marantz daarom op 8 ohm gezet met de ECO-modus uit.

De 4 ohm setting zorgt er tevens voor dat de ECO-modus niet kan worden ingeschakeld. Aangezien het gelijkt hetzelfde klinkt als de 8 ohm setting + ECO-modus, lijkt het er op dat de 4 ohm setting enkel het stroomverbruik limiteert.

Piano muziek leent zich erg goed voor het testen van vervorming. Dit komt doordat een enorm octaaf-/frequentiebereik en een enorm dynamisch bereik heeft. Wanneer je geluidskwaliteit belangrijker vindt dan het mogelijk beschadigen van je boxen, dan is mijn advies om eens te testen met de 8 ohm instelling zonder ECO-modus.

Bronnen m.b.t. waarom piano muziek op te nemen / af te spelen is:
recording - How to record a piano with high quality? - Music: Practice & Theory Stack Exchange
Why is it so difficult to record and play back piano well? | Steve Hoffman Music Forums
Piano Sample Libraries and distortion on bad speakers - Gearspace.com

Of een goede uitleg op Youtube: Why are pianos hard to record? - Paul McGowan, PS Audio

[ Voor 26% gewijzigd door Bliksem B op 31-05-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09 09:54
Als we dan toch een oud topic nieuw leven inblazen.
De audioholics website legt het goed uit, en het komt erop neer dat je best niet een lage impedantie op je versterker kiest.
https://www.audioholics.c...pedance-selector-switch-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Laten we topics van 15 jaar geleden vooral laten voor wat het was. Topic bij deze dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.