Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC valt op willekeurige momenten uit

Pagina: 1
Acties:

• dntje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-05-2015
Als ik Need for Speed Most Wanted wil spelen, net als ik de pc heb opgestart, zie ik eerst het menu voor me. Meestal na ongeveer 10 seconden in het menu valt opeens de pc uit :? Als de pc echter al een tijdje aan staat, en ik start dan het spel op, heb ik het probleem niet. Zojuist viel de pc echter toch uit, hoewel ik al zo'n drie kwartier aan het spelen was :/

Ik heb al de temperatuur van de hardware gecontroleerd maar die was normaal (rond de 30 graden). Verder heb ik nog gezocht naar dit probleem maar eigenlijk niks gevonden :(

Mijn specs:
Cpu: Athlon 64 3000+
Gpu: 7900 GTO
Mobo: Asus A8N-SLI
Psu: Stability Power( :? ) van 350W dacht ik
Geheugen: 2gb van kingston en valueram
HDD: 640 GB Samsung f1

Edit: Net startte ik een ander spel op, en toen viel de pc opeens ook uit :'( Het heeft dus niks met most wanted te maken maar is denk ik puur een hardware probleem.

[ Voor 10% gewijzigd door dntje op 26-11-2008 17:41 ]

Zo... nu eerst een Bavaria

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-11 13:54

Zuurstok

Passionately curious

Helaas, heb ik ook veel last van dit probleem.
Bij wilt het nog wel eens helpen om de game gewoon weg opnieuw te instaleren.
Maar is het niet zo dat je teveel progjes hebt lopen ?
Het wou bij mij nog wel eens helpen om bijna alle onnodige processors af te sluiten.
Of even je pctje met een progje te boosten, zodat alle onnodige registry etc. word verwijderd.
( denk aan cccleaner etc. )

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Misschien je voeding, aangezien je er zelf al twijfels bij hebt.

Ik ken dat hele merk niet, en 350 Watt lijkt me nou ook niet alles, al helemaal als het een budget voeding is, die die 350 Watt niet eens kan leveren.

Kijk even of je een sterkere voeding / voeding van beter merk kunt lenen o.i.d.

Mocht het probleem daarmee verholpen zijn, dan weet je wat je te doen staat.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 26-11-2008 19:55 ]

• dntje
ThinkPadd schreef op woensdag 26 november 2008 @ 19:54:
Misschien je voeding, aangezien je er zelf al twijfels bij hebt.

Ik ken dat hele merk niet, en 350 Watt lijkt me nou ook niet alles, al helemaal als het een budget voeding is, die die 350 Watt niet eens kan leveren.

Kijk even of je een sterkere voeding / voeding van beter merk kunt lenen o.i.d.

Mocht het probleem daarmee verholpen zijn, dan weet je wat je te doen staat.
Idd daar dacht ik ook al aan. Heb deze voeding echter nog maar een half jaar. Verder heb al een jaar ofzo het probleem dat ik elke keer als ik de pc wil opstarten steeds de stroom er even af moet halen (ongeacht welke voeding erin zit).

Maar hoe kan het dan komen dat ik opeens last heb van dit probleem? Een paar dagen terug kon ik nog rustig alle spellen spelen :/

@Ghenzi, Ik heb nog niet zo lang geleden een nieuwe schijf aangeschaft, dus veel onnodige registers zullen er niet inzitten denk ik.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
dntje schreef op woensdag 26 november 2008 @ 20:01:
[...]

Idd daar dacht ik ook al aan. Heb deze voeding echter nog maar een half jaar. Verder heb al een jaar ofzo het probleem dat ik elke keer als ik de pc wil opstarten steeds de stroom er even af moet halen (ongeacht welke voeding erin zit).
Dat ligt aan je moederbord, zal wel bepaald probleem zijn, geen idee.
dntje schreef op woensdag 26 november 2008 @ 20:01:
[...]
Maar hoe kan het dan komen dat ik opeens last heb van dit probleem? Een paar dagen terug kon ik nog rustig alle spellen spelen :/
Misschien belast je de voeding wel teveel, waardoor hij nu zwakker is geworden (dat gebeurd sowieso met een voeding, doordat de elco's langzaam verouderen).

Ik zou toch eens kijken naar een andere voeding, van een goed merk.

Hier nog een topic waar je misschien wel wat aan hebt:

Welke voeding heb ik nodig? Deel 20

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

Direct toen ik je eerste post las, dacht ik dat het je temps waren die gewoon de spreekwoordelijke ''pan'' uitstegen.
Maar je gaf daar direct al antwoord op, helaas ben ik er achter gekomen dat het bij mij wel heel vaak mijn temps zijn.
Maar ik draai nog steeds een P4( :( ) waardoor ik niet echt goed weet wat ik aan de temps van m'n cpu kan doen ( i.v.m cpu koeler etc ?:S )

Ik denk zelf dat het ook wel aan je voeding kan liggen.
mischien een idee om een voeding uit een 2e computer te slopen( Lees: netjes uit een pctje halen :) ), tenminste, als je die mogelijkheid tot je beschikking hebt, om even te testen of het echt daadwerkelijk aan je voeding ligt.

Als je die mogelijkheid niet hebt denk ik dat je gewoon een voeding van, minimaal, 500 watt te kopen.
zou toch al snel aanraden om tegen de 600-700 watt in te slaan i.v.m uitbreiden van videokaart ,later maybe ?

Maar zoiezo gaa je er wel €€ in moeten steken :P

[ Voor 5% gewijzigd door Zuurstok op 26-11-2008 20:35 . Reden: typo ]

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 13:17

PromoX

Flying solo

SPV -> OH

En meteen een titeledit: [NFS:MW]PC valt uit in het menu -> PC valt op willekeurige momenten uit.

Neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ook 's door.

And I'm the only one and I walk alone.

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

PromoX schreef op woensdag 26 november 2008 @ 20:34:
SPV -> OH

En meteen een titeledit: [NFS:MW]PC valt uit in het menu -> PC valt op willekeurige momenten uit.

Neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ook 's door.
Wat houdt SPV --> OH in ?
Sorry, ben nieuw op het forum dus snap al deze termen nog niet goed 8)7

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Mocht het niet de voeding zijn, ik heb van de week een random rebootend bordje gefikst door de bios te flashen. Achteraf had een CMOS reset ook geholpen waarschijnlijk.
Oftewel: probeer eens een BIOS reset, misschien helpt het.

Verwijderd

Persoonlijk denk ik de voeding.
Je systeem heeft bij het opstarten van een applicatie meer energie nodig dan normaal.

Probeer is prime95 en tegelijk atitool te laten draaien. Dan zijn je cpu en gpu tegelijk helemaal belast en verbruikt het systeem het meeste stroom.

Als die dan weer uitvalt licht het denk ik aan een te zwake psu

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 13:17

PromoX

Flying solo

Dat het topic verplaatst is van Spielerij - Problemen & Vragen naar Overige Hardware. Elk subforum heeft zo z'n eigen afkorting :).

And I'm the only one and I walk alone.

• de_harde_kern
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-11 21:27
Ik denk eerlijk gezegd aan je geheugen, mits je Windows Vista hebt.
Vista laadt bij het opstarten een groot deel van je geheugen vol, en laat het dan langzaam leegstromen. Als je een fout in je geheugen hebt ( aan het einde van je geheugen ) merk je dit alleen wanneer je vraagt naar het einde van je geheugen. Net zoiets als een flinke kras op een CD ( of LP, het is maar net uit welk tijdperk je komt :+ ). Ik raad je dus aan om een je geheugen te testen.

• dntje
Verwijderd schreef op woensdag 26 november 2008 @ 20:41:
Persoonlijk denk ik de voeding.
Je systeem heeft bij het opstarten van een applicatie meer energie nodig dan normaal.

Probeer is prime95 en tegelijk atitool te laten draaien. Dan zijn je cpu en gpu tegelijk helemaal belast en verbruikt het systeem het meeste stroom.

Als die dan weer uitvalt licht het denk ik aan een te zwake psu
Net allebei de programmas gedraaid maar de pc is niet uitgevallen. Eigenlijk had ik wel verwacht dat hij dan uit zou vallen :/ Tot nu toe is de pc alleen nog maar uitgevallen tijdens games.

@ de_harde_kern, ik heb geen Vista maar Xp. Xp doet ditzelfde als dan niet?

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Sowieso is bij een game het geheugenverbruik groter. Je zou Orthos kunnen draaien met CPU+mem belasting en eens kijken of ie dan klapt?

• dntje
Thrackan schreef op woensdag 26 november 2008 @ 21:45:
Sowieso is bij een game het geheugenverbruik groter. Je zou Orthos kunnen draaien met CPU+mem belasting en eens kijken of ie dan klapt?
Ik ben dat programmatje nu al een tijdje aan het draaien maar de pc is nog niet uitgevallen. Het progje is eigenlijk hetzelfde als prime95, waarbij mijn pc ook niet uitviel.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Dan zou ik toch nog voor de zekerheid een memtest86 flop maken en draaien. Dan weet je 100% zeker dat je geheugen niet verrot is.
Had je al geprobeerd de CMOS reset of een BIOS flash uit te voeren?

• dntje
Thrackan schreef op donderdag 27 november 2008 @ 16:01:
Dan zou ik toch nog voor de zekerheid een memtest86 flop maken en draaien. Dan weet je 100% zeker dat je geheugen niet verrot is.
Had je al geprobeerd de CMOS reset of een BIOS flash uit te voeren?
Nee heb ik nog niet gedaan. Ik had net echter Need For Speed eraf gegooid, en toen was opeens het probleem weg :/ Ik kon opeens weer gewoon wat games spelen :)

Nu ben ik nfs weer aan het installeren, kijken of het probleem terugkomt :P

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

NFS illegaal jonge ?
want als dat zo is, dan zou dat wel eens DE reden kunnen zijn :P

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ghenzi schreef op donderdag 27 november 2008 @ 21:21:
NFS illegaal jonge ?
Hoewel je tegenwoordig met legale games soms meer rotzooi binnenkrijgt... SecuRom enz. :P

• dntje
Ghenzi schreef op donderdag 27 november 2008 @ 21:21:
NFS illegaal jonge ?
:$

Ik heb echter alweer een "andere" versie geinstalleerd, maar heb daarbij precies hetzelfde, dus dat is het probleem niet.

Het probleem is dus weer terug, nu nfs er weer opstaat. Ik heb gemerkt dat als ik nfs opstart in veilige modus (dus in allerlaagste instellingen), er niks gebeurd. Stel ik dan echter de graphics weer op zijn hoogst in (in de game), valt de pc meteen uit. Toen ik het spel net geinstalleerd had kon ik overigens wel gewoon op de hoogste instellingen spelen.

Het rare echter is dat als nfs verwijderd is, bij andere spellen dit probleem niet voorkomt, terwijl ik deze toch echt op de max van mijn pc speel :S

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Most Wanted had toch met een SafeDisc beveiliging? Tenminste, ik heb hem met SafeDisc Hider gespeeld :P
Is dat niet hetgene dat je probleem veroorzaakt...

• dntje
Thrackan schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 15:09:
Most Wanted had toch met een SafeDisc beveiliging? Tenminste, ik heb hem met SafeDisc Hider gespeeld :P
Is dat niet hetgene dat je probleem veroorzaakt...
Uhm nee dat gebruik ik niet.. Maar ik denk niet dat het de bedoeling is om hier over warez etc te praten :P

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

dntje schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 15:16:
[...]

Uhm nee dat gebruik ik niet.. Maar ik denk niet dat het de bedoeling is om hier over warez etc te praten :P
Wie had het over warez? Ik wilde gewoon geen SafeDisc.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:17

painkill

Pain(k)(ill)

En voor deze pc is een 450 watt voeding meer dan zat, zolang het maar van een goed merk is.
En ik heb een gruwelijke hekel aan die standaard voedingen, leveren meestal maar 50% van de power die je er in steekt, dus 350 watt kan maar 200 leveren.
Een beetje goede voeding haalt de 80% wel.

Mijn SNES verzameling!

• dntje
Hmm, ik heb nfs:mw weer geinstalleerd en dit keer geen patch gebruikt. Tot nu toe is alle keren dat ik het spel heb opgestart de pc nog niet uitgevallen, dus misschien is het nu voorbij :) Ik wacht nog even af...

Edit:
Vandaag (zaterdag) weer het spel opgestart, maar hij viel weer uit :'( Het viel mij op dat je het uitvallen kan horen aankomen. Ik hoor dan een erg hoog geluidje wat lijkt op een soort cd dat spint (ik heb geen cd speler aangesloten). Iemand die weet wat dit kan zijn (hdd heeft geen fouten, is dan ook net nieuw)?

[ Voor 43% gewijzigd door dntje op 29-11-2008 17:25 ]

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

dntje schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 19:39:
Hmm, ik heb nfs:mw weer geinstalleerd en dit keer geen patch gebruikt. Tot nu toe is alle keren dat ik het spel heb opgestart de pc nog niet uitgevallen, dus misschien is het nu voorbij :) Ik wacht nog even af...

Edit:
Vandaag (zaterdag) weer het spel opgestart, maar hij viel weer uit :'( Het viel mij op dat je het uitvallen kan horen aankomen. Ik hoor dan een erg hoog geluidje wat lijkt op een soort cd dat spint (ik heb geen cd speler aangesloten). Iemand die weet wat dit kan zijn (hdd heeft geen fouten, is dan ook net nieuw)?
Nieuwste versie van alcohol 120% of Deamon tools geprobeert ?
Dat kan het mischien ook wel eens zijn ( ondanks dat het alleen bij NFS is.. )

• dntje
Het ligt dus toch aan de voeding. Net had ik alle onderdelen van elkaar gescheden zodat ik kon horen waar het geluid vandaan kwam, het bleek dus de voeding te zijn.

Toch raar dat de pc alleen uitvalt in menu's en noooooit tijdens het spel zelf. Trouwens is de pc net bij een andere nfs ook uitgevallen ;(

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Tsja, tijd voor een merkvoeding. Is ook meteen koeler en stiller :P
Pagina: 1