Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit momenteel een beetje te "stressen" in de zoektocht naar een nieuwe woning.

Ik zal even proberen een schets te maken van mijn huidige situatie:
20 jaar oud, fulltime baan, inwonend en betaal €300 p.m. aan "kostgeld", daarnaast betaal ik nog het internet/radio/tv pakket (circa €80 p.m.) en enige boodschappen etc.
Naast dit betaal ik hier in de binnenstad nog een dikke €100 p.m. aan parkeergeld voor mijn auto, immers maar 1 vergunning per huis.

Dit zijn opzich behoorlijke maandlasten voor iemand inwonend, ik verwijt mijn ouders overigens niets voor het vragen van kostgeld maar voor iets meer zou ik in principe uit huis kunnen gaan.
Ik heb de opties (voor zover ik weet) bekeken en ook de mogelijkheid/uitkomst hiervan:

1. MijnWoonService.nl (Woningbouw?) -> Lange wachtrij, ik eindig bij elke woning 400 tot 600e. Er is altijd wel iemand met "voorrang/urgentie".

2. Particulier huren -> Onwijs hoge prijzen voor een relatief kleine woonruimte en redelijk vaak delen van douche/keuken waar ik fel op tegen ben.

3. Kopen -> Tot zover leek dit de beste optie, maar kennelijk niet haalbaar. Zelfs met koopsubsidie kwam ik enkele duizende euro's te kort voor een voorbeeldwoning van €122,500 k.k.

Zijn er naast de bovenstaande nog andere opties die ik over het hoofd heb gezien of is het gewoon hulpeloos?
Ik ben het betalen en niets te zeggen hebben in huis inmiddels wel zat, maar om het zo ook maar even te stellen een te erge zeikerd om een huisgenoot aan te gaan etc.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je student bent kan je misschien studentenhuisvesting regelen, verder is er ook vaak zoiets als 'stichting huisvesting werkende jongeren' (zo heet dat hier in Leiden, in ieder geval), dat zijn vaak appartementjes, ipv kamers.
Een kamer vinden in Haarlem wordt steeds eenvoudiger. Zo wordt voorjaar 2007 op de Haarlemse campus een studentenflat, met 174 eenheden, van studentenhuisvester Duwo geopend. En Woonservice, waarmee INHOLLAND samenwerkt, beheert de Steve Biko-studentenflat aan het Spaarne.
Woonservice

De Steve Biko flats aan het Spaarne, bevatten tweehonderdveertig wooneenheden speciaal voor studenten en voorzien van alle gemakken zoals gemeenschappelijke wasmachines en voldoende parkeerruimte. Bij Woonservice kun je je laten inschrijven voor zo'n ideale studentenkamer.

Woonservice heeft als doel studenten en jongeren te assisteren bij het vinden van woonruimte. Woonservice werkt met een inschrijf- en wachtlijstsysteem. Omdat eerstejaarsstudenten pas eind augustus een definitief bewijs van inschrijving van de hogeschool krijgen, kunnen zij zich vanaf 1 mei voorlopig inschrijven op basis van een bewijs van voorlopige inschrijving bij Hogeschool INHOLLAND Haarlem. De studenten moeten zich na de uitslag van hun examen alsnog definitief inschrijven. Er wordt inschrijfgeld gevraagd.

[ Voor 76% gewijzigd door anandus op 26-11-2008 16:26 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:09
Misschien naar een stad in de buurt verhuizen waar minder lange wachtrijen zijn? Weet alleen niet of dat een reële optie is in de buurt waar je woont.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Antikraak?

Iets huren met vrienden? Of vindt je het dan ook een probleem om voorzieningen te delen?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuses, ik ben vergeten erbij te melden dat ik fulltime werk en daardoor niet in aanmerking kom voor een studenten woning.
Ik ben hier dan ook economisch gebonden, daarnaast zou ik graag dicht bij mijn vriendin blijven wonen (enkele kilometers is geen probleem, een andere streek wel).

Al mijn vrienden zijn in principe al voorzien dus dat is geen optie.

Antikraak heb ik liever niet.

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:11
Hypotheek in samenwerking met je ouders? Kan natuurlijk niet in de financiele situatie kijken maar zijn steeds meer mogelijkheden daarvoor bij (groot)banken.

Misschien is dat een oplossing om net ietsjes meer te kunnen betalen voor een woning?

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 15:41
Hoeveel kom je te kort in salaris? Ik heb ooit van mijn werkgever het verschil op tafel gelegd, en ze wilden me toen terwille zijn..

- Maar je maakt wel wat mee! -

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
Verwijderd schreef op woensdag 26 november 2008 @ 16:20:
3. Kopen -> Tot zover leek dit de beste optie, maar kennelijk niet haalbaar. Zelfs met koopsubsidie kwam ik enkele duizende euro's te kort voor een voorbeeldwoning van €122,500 k.k.
Met alle macht sparen en dan nogmaals proberen te kopen een optie?

Of afhankelijk van de situatie van de relatie blijven zitten waar je zit tot het moment is gekomen om samen te wonen?

Tijdelijk uitzitten zoals de voorbeelden hierboven en dan kopen is de meest duurzame strategie.

Verwijderd

Topicstarter
Deviator79 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 16:57:
Hoeveel kom je te kort in salaris? Ik heb ooit van mijn werkgever het verschil op tafel gelegd, en ze wilden me toen terwille zijn..
Mijn werkgever is in principe een "starter" en daarbij de financiële problemen (geen reden waarom ik geen hypotheek zou overslaan, ben hoe dan ook verzekerd van een baan).

Ik ga eens het gesprek aan met mijn ouders over het bijtekenen bij de hypotheek, welke banken/verstrekkers doen dit?

Verwijderd

Zorg schreef op woensdag 26 november 2008 @ 16:56:
Hypotheek in samenwerking met je ouders? Kan natuurlijk niet in de financiele situatie kijken maar zijn steeds meer mogelijkheden daarvoor bij (groot)banken.

Misschien is dat een oplossing om net ietsjes meer te kunnen betalen voor een woning?
Nu als starter een huis kopen?? Ik denk dat je dan een enorm grote fout maakt...
Blijf nog een 1 a 2 jaar bij je ouders wonen en kijk dan wat de mogelijkheden zijn.

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
Ik zit momenteel een beetje te "stressen" in de zoektocht naar een nieuwe woning.

20 jaar oud, fulltime baan, inwonend en betaal €300 p.m. aan "kostgeld", daarnaast betaal ik nog het internet/radio/tv pakket (circa €80 p.m.) en enige boodschappen etc.
Naast dit betaal ik hier in de binnenstad nog een dikke €100 p.m. aan parkeergeld voor mijn auto, immers maar 1 vergunning per huis.

Dit zijn opzich behoorlijke maandlasten voor iemand inwonend, ik verwijt mijn ouders overigens niets voor het vragen van kostgeld maar voor iets meer zou ik in principe uit huis kunnen gaan.
Ik heb de opties (voor zover ik weet) bekeken en ook de mogelijkheid/uitkomst hiervan:

1. MijnWoonService.nl (Woningbouw?) -> Lange wachtrij, ik eindig bij elke woning 400 tot 600e. Er is altijd wel iemand met "voorrang/urgentie".

2. Particulier huren -> Onwijs hoge prijzen voor een relatief kleine woonruimte en redelijk vaak delen van douche/keuken waar ik fel op tegen ben.

Zijn er naast de bovenstaande nog andere opties die ik over het hoofd heb gezien of is het gewoon hulpeloos?
Ik ben het betalen en niets te zeggen hebben in huis inmiddels wel zat, maar om het zo ook maar even te stellen een te erge zeikerd om een huisgenoot aan te gaan etc.
Hoezo stressen ? Het is natuurlijk niet geweldig dat je bij je ouders zit, maar je staat niet binnen korte tijd op straat volgens mij ;). Zou ff rustig gaan sparen, ff kijken wat de woningmarkt doet. (overigens vind ik 300 euro wel vrij heftig voor kostgeld :? )

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 26 november 2008 @ 23:40:
[...]

Nu als starter een huis kopen?? Ik denk dat je dan een enorm grote fout maakt...
Blijf nog een 1 a 2 jaar bij je ouders wonen en kijk dan wat de mogelijkheden zijn.
Volgens mij merk je er als starter nog het minst van en de prijzen worden er ook niet hoger op.

Hoe werkt zo'n hypotheek afsluiting met je ouders? Ik heb al een beetje gezocht maar kon zo gauw geen website vinden die dit kan berekenen.

• Philip J. Dijkstra
  • Laatst online: 30-08 12:43
Je hebt een auto maar je wil niet naar een andere 'streek', wel een paar kilometer verderop.
Volgens mij ben je en beetje verwend qua afstanden tot nu toe.

Ik vind overigens ook dat je erg veel moet betalen, je lijkt een beetje een huisgenoot zonder inspraak.
Op jezelf wonen is wel duurder maar het lijkt er nu meer op dat je bij een hospita inwoont dan dat je nog thuis woont. Wil je meisje nog niet samenwonen?

• Exirion
  • Laatst online: 23:50

Exirion

Gadgetfetisjist

*knip op de man spelen*

[ Voor 88% gewijzigd door Rukapul op 27-11-2008 11:17 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Philip J. Dijkstra schreef op donderdag 27 november 2008 @ 11:14:
Je hebt een auto maar je wil niet naar een andere 'streek', wel een paar kilometer verderop.
Volgens mij ben je en beetje verwend qua afstanden tot nu toe.

Ik vind overigens ook dat je erg veel moet betalen, je lijkt een beetje een huisgenoot zonder inspraak.
Op jezelf wonen is wel duurder maar het lijkt er nu meer op dat je bij een hospita inwoont dan dat je nog thuis woont. Wil je meisje nog niet samenwonen?
Helemaal niet zelfs, alleen ben ik geacht voor mijn werk snel op locatie te kunnen zijn in deze regio - dat gaat helaas niet als ik stukken verder ga wonen. Dat laatste is het geval mocht je goedkoper willen gaan wonen.

Ik vind zelf ook dat ik absurd veel geld betaal, maargoed dat is nou eenmaal zo.
300 euro aan kostgeld en geen woord te zeggen is ook de reden waarom ik uit huis wilt.
Mijn vriendin is nog te jong om uit huis te gaan (17).

• Exirion
  • Laatst online: 23:50

Exirion

Gadgetfetisjist

check je mail over enige tijd

[ Voor 84% gewijzigd door Rukapul op 27-11-2008 11:27 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Proberen om wel een huis te kopen lijkt me de beste route, maar dan moet je financiele situatie veranderen. Zit er opslag aan te komen? Kunnen je ouders garant staan of kunnen ze je geld lenen? Heb je spaargeld wat je in kunt brengen ? Kortom, kijken naar mogelijkheid om wel een huis te kunnen kopen.

Dit omdat je graag weg wilt. Als je minder op een schopstoel en je nog wel even thuis kunt blijven wonen heb je meer tijd om geld te sparen en te wachten tot er een leuk huis langs komt.

Edit: ik bedenk me net, zijn er geen goedkopere appartementen te koop dan die van 122 duizend euro?

Ik zie voornamelijk senioren serviceflats voor minder op Funda in Haarlem. Maar goed, missshien even geduld hebben en de markt in de gaten houden.

[ Voor 42% gewijzigd door Roenie op 27-11-2008 13:55 ]

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:51
Misschien is anti-kraak / tijdelijk huren iets voor je. Er zijn verschillende organisaties die deze woonvormen aanbieden: Ad Hoc Beheer en HOD Nederland BV. Deze organisaties vragen vaak dat je er wordt voorgedragen, door een huidige bewoner, maar je kunt het altijd proberen natuurlijk. Ze zoeken eigenlijk gewoon "normale" gasten, die enigszins te vertrouwen zijn.

Ik heb wel eens voor de HOD als anti-kraakwacht gewerkt, maar omdat ik de laatste klus niet helemaal naar behoren heb uitgevoerd >:) heb je weinig aan een voordracht van mij.

@ Roenie: die flat waar jij naar linkt is een seniorenflat en ge0rgiie is twintig

[ Voor 5% gewijzigd door driedees op 27-11-2008 14:20 ]

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Wat ik vaak gehoord heb, her en der is dat een koopappartement heel lastig vanaf te komen is. Daar moet je dus zeker rekening mee houden. Waarschijnlijk duurt het een hele poos voordat je het appartement weer verkocht hebt, zeker in de economische tijd is volgens mij de doorstroming daarin helemaal ingestort.

• Roenie
  • Niet online
driedees schreef op donderdag 27 november 2008 @ 13:57:....@ Roenie: die flat waar jij naar linkt is een seniorenflat en ge0rgiie is twintig :P
Ik zag het ook en had hem weer weggehaald. Kennelijk niet snel genoeg :)

Dit heeft gewoon wat tijd nodig. Dan heb je meer middelen en misschien een leuk appartement.
Justifier schreef op donderdag 27 november 2008 @ 14:00:
Wat ik vaak gehoord heb, her en der is dat een koopappartement heel lastig vanaf te komen is. Daar moet je dus zeker rekening mee houden. Waarschijnlijk duurt het een hele poos voordat je het appartement weer verkocht hebt, zeker in de economische tijd is volgens mij de doorstroming daarin helemaal ingestort.
Dat lijkt me tegenstrijdig met de roep naar meer huizen aan de onderkant van de markt. Zoals ge0rgiie zijn er velen.

[ Voor 43% gewijzigd door Roenie op 27-11-2008 14:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Er zit een opslag aan te komen maar ook die heb ik meeberekend, een hypotheek bij de bank zelf is geen optie aangezien ik daar nauwelijks boven de ton uitkom.

Even blijven zitten is geen optie, dan ontstaan er situaties waardoor ik wel voorrang zou krijgen bij een huurwoning O-)

Anti-kraak is even zo gauw niet te vinden hier in Haarlem en omstreeken (Amsterdam valt hier dus niet onder!)

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-11 14:53
Justifier schreef op donderdag 27 november 2008 @ 14:00:
Gehoord? Van wie dan? En welke argumenten had deze persoon er dan bij? Het mag dan nu wat minder gaan in de huizenmarkt, maar wat ik dan weer "gehoord" heb is dit vooral bij huizen van alle soorten tussen vooral de 200k en 400k. Onder de 200k zakken de prijzen nauwelijks.

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 november 2008 @ 14:38:Er zit een opslag aan te komen maar ook die heb ik meeberekend, een hypotheek bij de bank zelf is geen optie aangezien ik daar nauwelijks boven de ton uitkom...
En ouders die garant staan?
...Even blijven zitten is geen optie, dan ontstaan er situaties waardoor ik wel voorrang zou krijgen bij een huurwoning....
Wat dacht je ervan om de situatie te verbeteren in huis? Dan geef je jezelf (en je ouders) meer tijd om naar oplossingen te zoeken.

Hoewel 300 euro redelijk veel is als kostgeld, is het veel goedkoper dan op jezelf wonen. Natuurlijk geeft het verplichtingen, maar met goede afspraken kun je een boel meningsverschillen voorkomen. Akls je eeens rond de tafel gaat zitten met je ouders om de afspraken te evalueren?

Verwijderd

Topicstarter
Als je toch echt de hele situatie wilt inschatten, mijn ouders zijn gescheiden en momenteel woon ik met mijn vader + zijn nieuwe vrouw en haar zoontje (11 jaar). Dat mens is compleet gestoord, doet s'ochtends nu het vriest alle deuren en ramen open in het huis op die van mijn kamer na, doet de kachel uit wanneer ik die aan doe, warme kraan aan terwijl ik onder de douche sta als zij vind dat het te lang is, werkt niet, doet nihil aan het huishouden, geen boodschappen en niet koken. Kortom een uitkeringstrekker uit het oostblok om dat even zo kort door de bocht samen te vatten.
Mijn vader doet hier niets tegen en dat moet hij lekker zelf weten, ik heb al duidelijk gemaakt dat ik dit soort dingen niet tolereer terwijl ik betaal maar dat gaat het ene oor in en het andere oor uit.
Praten helpt hier dus verder niets, mijn moeder wilt mij overigens wel helpen met garant staan/geld lenen of iets in die trand.

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-11 16:35
Ik zou als ik jou was voor anti-kraak gaan kijken, niet duur, goedkoper dan je nu woont en gezien het feit jij in een "binnenstad" woont zal er genoeg aanbod zijn. Haarlem zijn ook mogelijkheden... ;)

Ik woon zelf in een dorp anti-kraak, dus Haarlem en omgeving kan geen probleem zijn lijkt mij....

Enige nadeel ervan is dat je er ook binnen twee weken vaak weer uit "gezet" kan worden

[ Voor 19% gewijzigd door -LA- op 27-11-2008 15:34 ]

MTB Trail Traffic

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 november 2008 @ 15:27:...momenteel woon ik met mijn vader + zijn nieuwe vrouw en haar zoontje (11 jaar). Dat mens is compleet gestoord, doet s'ochtends nu het vriest alle deuren en ramen open in het huis op die van mijn kamer na, doet de kachel uit wanneer ik die aan doe, warme kraan aan terwijl ik onder de douche sta als zij vind dat het te lang is, werkt niet, doet nihil aan het huishouden, geen boodschappen en niet koken...
Er kunnen verschillende redenen zijn voor dit gedrag. Als je weet wat er achter zit, kun je proberen de situatie te verbeteren.Misschien is zij gewend om zuinig aan te doen en is ze nog niet gewend aan haar situatie met je vader. Op die manier wil ze misschien wel haar zoontje opvoeden dat je zuinig moet zijn.

Het kan ook zijn dat ze je ziet als concurrentie in het krijgen van aandacht van je vader en wil ze je op deze manier uit de weg hebben. Immers, als je verhuist, dan heeft zij alle aandacht. Ook geeft het haar letterlijk de ruimte om de relatie met je vader meer vorm te geven.

Het weten van iemands beweegredenen is al de helft van de oplossing. Je kunt dan afspraken maken waarin jullie je beiden in kunnen vinden, of je conclusies trekken en andere woonruimte zoeken.
...Mijn vader doet hier niets tegen en dat moet hij lekker zelf weten, ik heb al duidelijk gemaakt dat ik dit soort dingen niet tolereer terwijl ik betaal maar dat gaat het ene oor in en het andere oor uit....
Tja, er zal vast iets zijn in die vrouw waardoor je vader van haar houdt. Probeer eens te zien wat hij ziet.

Overigens is de instelling dat je nu eenmaal betaalt niet de juiste in mijn ogen. Het klinkt als: ik betaal, dus ik bepaal wat er in huis gebeurd. Zo werkt het natuiurlijk niet. Ja wel in een hotel of in je eigen huis, maar als je samenwoont met anderen dan moet je je nu eenmaal aanpassen. Maar dat geldt uiteraard ook voor de vriendin van je vader. Wellicht dat je ietwat starre houding maakt dat je vader zijn schouders ophaalt en zijn vriendin de hakken in het zand zet.

Dus, probeer eens een gesprek aan te gaan waarin je luistert naar wat je vader en zijn vriendin willen en probeer afspraken te maken waarin iedereen zich kan vinden.
...Praten helpt hier dus verder niets, mijn moeder wilt mij overigens wel helpen met garant staan/geld lenen of iets in die trand.
Dit is een optie om verder te onderzoeken lijkt me. Misschien dat je vader ook mee wil werken.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Die 300 is echt veel (misschien wel de helft van de huur of hypotheeklasten). Dat je dan absoluut (weg)getreiterd wordt is dan ook niet acceptabel. Jij 'huurt' immers daar je positie in dat huis.
Ook dat je moet betalen voor internet/tv/radio is niet fair lijkt me. Zij maken daar toch ook gebruik van? Kostgeld is toch juist dat de boodschappen van betaald worden? Ook niet fair dat je dat ook af en toe moet betalen. De parkeervergunning? Je kan misschien goedkoper uit zijn door je auto iets verder weg te parkeren en daar naartoe te lopen/fietsen (ik ken een collega die dat doet, die bespaart daar nog veel meer geld mee).

Heel begrijpelijk dat je daar weg wilt. Hoe is dat bedrag van 300 euro ontstaan eigenlijk? Is dat niet bespreekbaar? Je zegt dat je nu geen enkele inspraak hebt, maar dat is iets waar je denk ik wel voor zou moeten vechten. Maar misschien denk ik veel te simpel en ben je dat station allaaaaaaaaaaang gepasseerd.

Als je bij de woningbouw geen kans van slagen hebt (alhoewel je dat toch even kan uitzoeken via 'slaagkans' op die website, het is afhankelijk van je inschrijfduur natuurlijk (misschien moet je je voorkeur iets aanpassen)) zou je toch aan particuliere huur moeten denken.
Ik zie op marktplaats in Haarlem genoeg huurkamers met keuken voor zeer acceptabele prijzen. Veel ruimte moet je dan niet verwachten, maar heb je wel iets helemaal voor jezelf. En zeg zelf, als je je toilet of douche zou moeten delen met slechts één ander persoon is dat toch best te doen?? Met één persoon kan je nog goed afspraken maken en de zooi netjes houden, het is immers geen uitgeleefd studentenhuis.
Ben er natuurlijk geheel mee eens dat het niet leuk is dat je op deze manier min of meer het huis uit wordt gegooid, die situatie is niet makkelijk. Maar ik denk wel dat je heel veel zult leren en dat je jezelf dankbaar bent niet meer in die stresssituatie te zijn waar je nu met de vriendin van je pa in zit!

Verwijderd

Zeg gewoon dat internetabonnement op en ga via een telefoon met wifi op je laptop verder. Kijken hoe lachen ze dat vinden ;-)

Als ze het zat zijn bestellen ze zelf wel wat, kun je meeliften en heb je weer 80 euro verdiend!

Zal niet erg bevordelijk zijn voor de relatie thuis misschien...

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:18
Roenie schreef op donderdag 27 november 2008 @ 14:20:
Dat lijkt me tegenstrijdig met de roep naar meer huizen aan de onderkant van de markt. Zoals ge0rgiie zijn er velen.
Ik heb 2 appartementen gehad en beide waren binnen een paar maanden verkocht. Zeker gezien bovenstaande punten lijkt me verkopen niet echt een probleem (alhoewel je er met de huidige crisis wel standaard van uit kunt gaan dat je huis/appartement wat minder snel verkocht kan worden, maar tegen de tijd dat TS weer gaat verkopen zal die wel voorbij zijn ;) )

[removed]

Verwijderd

Topicstarter
ebia schreef op donderdag 27 november 2008 @ 20:59:
Die 300 is echt veel (misschien wel de helft van de huur of hypotheeklasten). Dat je dan absoluut (weg)getreiterd wordt is dan ook niet acceptabel. Jij 'huurt' immers daar je positie in dat huis.
Ook dat je moet betalen voor internet/tv/radio is niet fair lijkt me. Zij maken daar toch ook gebruik van? Kostgeld is toch juist dat de boodschappen van betaald worden? Ook niet fair dat je dat ook af en toe moet betalen. De parkeervergunning? Je kan misschien goedkoper uit zijn door je auto iets verder weg te parkeren en daar naartoe te lopen/fietsen (ik ken een collega die dat doet, die bespaart daar nog veel meer geld mee).

Heel begrijpelijk dat je daar weg wilt. Hoe is dat bedrag van 300 euro ontstaan eigenlijk? Is dat niet bespreekbaar? Je zegt dat je nu geen enkele inspraak hebt, maar dat is iets waar je denk ik wel voor zou moeten vechten. Maar misschien denk ik veel te simpel en ben je dat station allaaaaaaaaaaang gepasseerd.
Ik meen dat dit kwam doordat mijn inkomen de huursubsidie liet wegvallen.
Of dit ook echt 300 euro was, geen idee.

Overigens ben ik wel de grootverbruiker thuis qua internet (24mbit abbo van UPC), maar zij gebruiken het idd ook voor Skype/internet etc.

Dichtsbijzijnde parkeren is ong 15 tot 20min lopen, daar heb ik nou net geen zin in met dit weer na een dag hard werken.
ebia schreef op donderdag 27 november 2008 @ 20:59:
Als je bij de woningbouw geen kans van slagen hebt (alhoewel je dat toch even kan uitzoeken via 'slaagkans' op die website, het is afhankelijk van je inschrijfduur natuurlijk (misschien moet je je voorkeur iets aanpassen)) zou je toch aan particuliere huur moeten denken.
Ik zie op marktplaats in Haarlem genoeg huurkamers met keuken voor zeer acceptabele prijzen. Veel ruimte moet je dan niet verwachten, maar heb je wel iets helemaal voor jezelf. En zeg zelf, als je je toilet of douche zou moeten delen met slechts één ander persoon is dat toch best te doen?? Met één persoon kan je nog goed afspraken maken en de zooi netjes houden, het is immers geen uitgeleefd studentenhuis.
Ben er natuurlijk geheel mee eens dat het niet leuk is dat je op deze manier min of meer het huis uit wordt gegooid, die situatie is niet makkelijk. Maar ik denk wel dat je heel veel zult leren en dat je jezelf dankbaar bent niet meer in die stresssituatie te zijn waar je nu met de vriendin van je pa in zit!
Totaal geen kans van slagen, alles is 1% behalve een maisonette die amper op de markt komen.
Ik kan particulier echt amper wat redelijks vinden, alles is <40m2 en een douche/keuken delen met iemand vind ik echt een no-go.
Noem me maar een zeikert, maar daarvoor ben ik te wantrouwend voor mensen.
Daarnaast als je ziet hoe goor mensen kunnen zijn met hun douche..

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48

Dit zijn opzich behoorlijke maandlasten voor iemand inwonend,
Je werkt fulltime, bent daarvan een ~500 euro kwijt, en de rest is vrij te besteden? Volgens mij heb je dan zelfs mocht je minimumloon verdienen meer vrij te besteden dan de doorsnee Nederlander. En als je profile klopt en je bent systeembeheerder, dan zul je aanmerkelijk meer verdienen dan dat ;)

Je moet niet vergeten dat het hebben van een eigen koop- of huurhuis of appartement meer kost dan alleen de huur (of hypotheek).

Bijvoorbeeld:
- servicekosten
- gas, water, en electra
- gemeentebelastingen
- verzekeringen (inboedel, opstal, WA)
- internet, kabel-aansluiting
Als je thuis woont, fulltime werkt en niet makkelijk geld ("een paar duizend") opzij kunt leggen, ga je zeker een probleem hebben als je niet meer thuis woont. Ik denk dat de pro-tip van dit topic toch gaat zijn: ga eens wat geld opzij zetten op een spaarrekening ;) (zie Rukapul)
Ik meen dat dit kwam doordat mijn inkomen de huursubsidie liet wegvallen.
Of dit ook echt 300 euro was, geen idee.
Ja dat kan wel ongeveer kloppen, onredelijk is het bedrag iig zeker niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Wilke op 28-11-2008 10:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 10:56:
[...]

Je werkt fulltime, bent daarvan een ~500 euro kwijt, en de rest is vrij te besteden? Volgens mij heb je dan zelfs mocht je minimumloon verdienen meer vrij te besteden dan de doorsnee Nederlander. En als je profile klopt en je bent systeembeheerder, dan zul je aanmerkelijk meer verdienen dan dat ;)

Je moet niet vergeten dat het hebben van een eigen koop- of huurhuis of appartement meer kost dan alleen de huur (of hypotheek).

Bijvoorbeeld:
- servicekosten
- gas, water, en electra
- gemeentebelastingen
- verzekeringen (inboedel, opstal, WA)
- internet, kabel-aansluiting
Ik heb alle maandlasten al berekend en daarnaast hou ik genoeg geld over om rond te komen.
Daarnaast heb ik het liever iets minder breed in m'n eigen stekkie dan royaal en me bek te houden omdat zo even te zeggen.

Spaargeld opzij zetten is iets voor op het lange termijn, na een jaartje heb je nog niet echt iets noemenswaardig.
Ik wil voor die tijd al het huis uit - mocht dit niet mogelijk zijn, prima maar ik ga het iig proberen :)

• 10110001
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

Verwijderd schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 11:06:
[...]

Ik heb alle maandlasten al berekend en daarnaast hou ik genoeg geld over om rond te komen.
Daarnaast heb ik het liever iets minder breed in m'n eigen stekkie dan royaal en me bek te houden omdat zo even te zeggen.

Spaargeld opzij zetten is iets voor op het lange termijn, na een jaartje heb je nog niet echt iets noemenswaardig.
Ik wil voor die tijd al het huis uit - mocht dit niet mogelijk zijn, prima maar ik ga het iig proberen :)
Heb jij nu al je maandlasten bereken. Niet lullig bedoeld maar dat vind ik echt knap. Je weet echt niet al van tevoren wat je gaat gebruiken. Kun jij nu al bedenken wat je gaat stoken en hoeveel water jij verbruikt??
Ik woon nu een half jaar in mijn huis en ik weet nu pas precies wat mijn vaste lasten zijn.

Toen ik nog thuis woonde heb ik in 1 jaar bijna 2000 euro gespaard. En dat is van studiefinanciering. Denk dat je met een salaris+thuiswonen wel meer kan sparen dan dat ik heb kunnen doen. Denk dat als je het een beetje goed speeld je best een leuk bedrag kunt sparen.

Verwijderd

Topicstarter
10110001 schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 11:41:
[...]

Heb jij nu al je maandlasten bereken. Niet lullig bedoeld maar dat vind ik echt knap. Je weet echt niet al van tevoren wat je gaat gebruiken. Kun jij nu al bedenken wat je gaat stoken en hoeveel water jij verbruikt??
Ik woon nu een half jaar in mijn huis en ik weet nu pas precies wat mijn vaste lasten zijn.

Toen ik nog thuis woonde heb ik in 1 jaar bijna 2000 euro gespaard. En dat is van studiefinanciering. Denk dat je met een salaris+thuiswonen wel meer kan sparen dan dat ik heb kunnen doen. Denk dat als je het een beetje goed speeld je best een leuk bedrag kunt sparen.
Ik ben erg ruim gaan zitten, de hypotheek spreekt voor zich, servicekosten zijn bekend, vrijwel al het groot onderhoud is onlangs gedaan dus deze zullen niet ineens gaan stijgen.
Overige lasten zoals elektriciteit/verzekering etc heb ik overgenomen van mijn moeder's appartement in hetzelfde gebouw en die wonen met zn 2e.
Leg dat naast mn huidige maandlasten, de kleine dingen zoals internet etc en +-100/150 voor onverwachte kosten en dan ben ik er zo wel?

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-11 11:44

ptjuh

New day, same old shit

Kan je die berekening die je gemaakt hebt niet eens hier neerzetten?
Dan kunnen de mensen die ook opzich zelf wonen hier is wat tegen overzetten en kom je misschien verschillende dingen tege die je bent vergete te berekenen ofdat er dingen zijn die je echt "te ruim" berekend hebt.

Its all in the little things that people do..

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 11:06:
Dan hoef je nooit te sparen.....

Als je iets aan de situatie wilt veranderen zul je er toch met de schouders onder moeten. Verlaag je lasten, spaar je de blubber en pak overuren. Daarna heb je fijn geld voor een inrichting + wat geld dat in de hypotheek kan :)
Verwijderd schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 11:57:
Ik ben erg ruim gaan zitten, de hypotheek spreekt voor zich, servicekosten zijn bekend, vrijwel al het groot onderhoud is onlangs gedaan dus deze zullen niet ineens gaan stijgen.
Overige lasten zoals elektriciteit/verzekering etc heb ik overgenomen van mijn moeder's appartement in hetzelfde gebouw en die wonen met zn 2e.
Leg dat naast mn huidige maandlasten, de kleine dingen zoals internet etc en +-100/150 voor onverwachte kosten en dan ben ik er zo wel?
Op jaarbasis, grove schatting:

Energie 500e - 900e (sterk afhankelijk van met name je gasgebruik)
Water 150e
Verzekeringen huurhuis 70e
Rechtsbijstand (raad ik iig ernstig aan) 170e
Gemeentebelastingen 300e
Huur 4000-5000e
Voedsel 1800e
Internet 250e
Zorgverzekering 1000e

Dit is wat ik grofweg begroot voor ons appartement, waarbij het gasverbruik maybe iets hoger kan uitvallen dan 1200m3 :)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2008 13:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 13:47:Op jaarbasis, grove schatting:

Energie 500e - 900e (sterk afhankelijk van met name je gasgebruik)
Water 150e
Verzekeringen huurhuis 70e
Rechtsbijstand (raad ik iig ernstig aan) 170e
Gemeentebelastingen 300e
Huur 4000-5000e
Voedsel 1800e
Internet 250e
Zorgverzekering 1000e

Dit is wat ik grofweg begroot voor ons appartement, waarbij het gasverbruik maybe iets hoger kan uitvallen dan 1200m3 :)
Mijn hypotheek + servicekosten + overlijdens liggen ong op de €550-600 p.m. en zelfs dan zou ik 400-500 vrij te besteden hebben.
Dus in de theorie komt het wel goed.. de praktijk zullen we nog zien :)

• Wilke
10110001 schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 11:41:
Uiteraard kun je dat prima schatten.
Mijn hypotheek + servicekosten + overlijdens liggen ong op de €550-600 p.m. en zelfs dan zou ik 400-500 vrij te besteden hebben.
Vergeet niet GWL, zeg maar even 100 euro, en gemeentebelastingen, zal zo'n 30-50/maand zijn (als je koopt, eerder dat laatste, als je huurt, dichter bij het eerste), en internet/TV, ca. 50 euro. Zeg maar 200 euro. Dan heb je nog 200-300 over per maand, om eten van te kopen en al het andere wat je nodig hebt. Voor eten is 40-50 euro per week niet heel raar, ik zeg niet dat het niet lager kan maar absurd is het zeker niet, en dan zit je er dus al zo'n beetje doorheen.

Een auto heb ik in dit verhaal nog niet genoemd (als het lease is is dat ook niet relevant, maar anders zeer zeker wel)

Ook zul je wat dingen willen neerzetten in huis, afgezien van meubels heb je op zijn minst wasmachine, koelkast en TV nodig. Dit is allemaal wel 2e hands te krijgen, maar zelfs als je alles goedkoop ergens kunt regelen ben je al snel richting de 1000 euro kwijt, en verdubbel dat maar minstens als je iets moet doen met vloeren, behang of verf (en reken daar maar wel op).

Edit: ik vergeet nog de zorgverzekering, zo'n 100/maand (zonder aanvullende verzekeringen). Misschien krijg je daarvan zo'n 30/maand terug via zorgtoeslag, maar als je te veel verdient valt ook dat tegen.

Als je al niet begint met een spaarpotje, zal het echt lastig worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 28-11-2008 15:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 15:43:
Vergeet niet GWL, zeg maar even 100 euro, en gemeentebelastingen, zal zo'n 30-50/maand zijn (als je koopt, eerder dat laatste, als je huurt, dichter bij het eerste), en internet/TV, ca. 50 euro. Zeg maar 200 euro. Dan heb je nog 200-300 over per maand, om eten van te kopen en al het andere wat je nodig hebt. Voor eten is 40-50 euro per week niet heel raar, ik zeg niet dat het niet lager kan maar absurd is het zeker niet, en dan zit je er dus al zo'n beetje doorheen.

Een auto heb ik in dit verhaal nog niet genoemd (als het lease is is dat ook niet relevant, maar anders zeer zeker wel)

Ook zul je wat dingen willen neerzetten in huis, afgezien van meubels heb je op zijn minst wasmachine, koelkast en TV nodig. Dit is allemaal wel 2e hands te krijgen, maar zelfs als je alles goedkoop ergens kunt regelen ben je al snel richting de 1000 euro kwijt, en verdubbel dat maar minstens als je iets moet doen met vloeren, behang of verf (en reken daar maar wel op).

Als je al niet begint met een spaarpotje, zal het echt lastig worden.
Ik heb uiteraard G/W/L etc er al bijberekend, evenals ziektekosten verzekering, internet+tv, sportschool, mobiel, usenet (lol), 100-150 boodschappen (eet veel bij mijn zus, moeder, vriendin) etc.
Auto + privé benzine zijn op kosten van de zaak, enige wat ik betaal is mijn bijtelling maar die wordt al ingehouden op mijn salaris.

Ik heb daarnaast al vrijwel genoeg geld om het huis een beetje dergelijk in te richten, Ikea meuk, wasmachine etc. TV, computer + bijbehorend meubilair heb ik ook al. Bed etc. spreekt voor zich.

• Wilke
Ah, je noemde alleen "Huur + servicekosten" en de rest vrij te besteden, vandaar dat ik me afvroeg of je niet iets vergat... :P
Pagina: 1