Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James85
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-01 20:11
LS,

Onze 'hoofd'PC (XP) draait al wat jaren mee en is in die tijd redelijk intensief gebruikt. Gevolg: harddisk van 5 Gigabyte staat bijna vol.
Ik ben van plan binnenkort een upgrade te doen, waarbij ik oa de harde schijf wil vervangen en meer werkgeheugen wil toevoegen. Nu wil ik eigenlijk het liefst ook Windows XP geheel opnieuw installeren op de nieuwe schijf en de oude schijf overzetten naar een andere PC. Ik heb geen Windows XP CD (deze was al voorgeinstalleerd toen we de PC kochten), ik heb wel een authentieke activeringscode. Hoe kan ik dit nu het best aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Even je leverancier bellen en om advies vragen is het slimste wat je kunt doen.
Wat de precieze stappen zijn hangt namelijk nogal af van waar je de pc vandaan hebt en wat hun policies zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James85
Dat wordt moeilijk. Computer is van Legend, snelle google search levert een geinfecteerde site op.
Maar gesteld dat zij mij niet verder kunnen helpen, wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Laatst online: 20-10-2020
Je pc komt bij een leverancier vandaan, neem contact op met je leverancier.
Ik neem aan dat je hem niet op straat gevonden hebt?

• James85
Nope, helaas heet ik geen Peter R de Vries ;)

De zaak waar wij de computer toen gekocht hebben (een kleine computerzaak) is inmiddels failliet & vertrokken.

Ik vroeg me af: als ik een Vista-upgrade DVD koop en ga upgraden, kan ik dan voor die upgrade eerst de schijf geheel formatteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James85
Ik vond dit, iemand hier meer ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

5 gigabyte? Hoe oud is deze pc onderhand wel niet? En heeft een geheugen upgrade verder nog wel zin? Wat zijn de verdere specs en is het misschien niet verstandig om gewoon te kijken voor een nieuwe?

En anders de juiste versie van xp downloaden op internet, en vervolgens je serienummer gebruiken. Of de cd bij iemand anders lenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:41

ByteDelight

Retro computing is alive!

Koppel er een nieuwe harddisk bij, pak een Hiren's Boot CD, en kloon de oude naar de nieuwe harddisk en klaar.

Da's zo basic.

[ Voor 48% gewijzigd door ByteDelight op 28-11-2008 12:11 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:41

ByteDelight

Retro computing is alive!

L4m0r schreef op woensdag 26 november 2008 @ 15:48:
Even je leverancier bellen en om advies vragen is het slimste wat je kunt doen.
Wat de precieze stappen zijn hangt namelijk nogal af van waar je de pc vandaan hebt en wat hun policies zijn.
Dit slaat nergens op.
Bijna geen enkele tweaker zal de computershop bellen om zoiets voor elkaar te krijgen.

Nogmaals, klonen die schijf (zie vorige reply).

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James85
Bedankt voor de reacties!

@Bram_A: uit m'n hoofd gezegd komt ie uit 2002. Verdere specs:

P4 2.4 Ghz
256 Mb Ram
5 Gb harddisk (ik weet het, heb een memorystick die al groter is :+ )

Wat m'n plan was: geheugen bijkopen zodat ik op 1 Gigabyte uitkom. Nieuwe harde schijf kopen.

'Probleem' wat overbleef was dus OS-keuze. De huidige XP-installatie is redelijk brak, dus ik kan kiezen:
  • Oude schijf formatteren en XP op de een of andere manier herinstalleren op de nieuwe schijf.
  • Oude schijf formatteren en Vista installeren op de nieuwe schijf.
Nu twijfel ik.. wat is wijsheid? Ik weet niet hoe lang XP nog meegaat, met het oog op de toekomst zou een Vista-upgrade verstandig kunnen zijn.

@bverstee: Bedankt voor de tip! Ik wil de 'nieuwe' XP of Vista alleen wel over de oude XP heen hebben. Is het mogelijk tijdens de installatie van XP/Vista de oude schijf te formatteren en zo opnieuw te beginnen? Ik weet niet of dit trucje nog werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klonen is het makkelijkst.

Het punt is wel dat als je de oude harde schijf in een nieuwe PC zet, met de huidige windows installatie erop, je wel damage control moet doen qua drivers e.d. Ik ga er van uit dat de PC waar je de oude HD in wil zetten niet dezelfde configuratie heeft als degene waar je de nieuwe HD in wil zetten.

Je moet die drivers e.d. dus weghalen die niet bij dat systeem horen (na overzetten van de HD natuurlijk).

En qua Vista denk ik niet dat je PC dat gaat trekken. Die 256MB doet je denk ik de nek om. Laat staan dat XP beter zou werken op jouw configuratie zelfs als jouw PC aan aan minimum eisen van Vista voldeed.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2008 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James85
Verwijderd schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 12:36:
En qua Vista denk ik niet dat je PC dat gaat trekken. Die 256MB doet je denk ik de nek om.
In de nieuwe situatie zou die 256MB dus 1GB worden.
Verwijderd schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 12:36:
Laat staan dat XP beter zou werken op jouw configuratie zelfs als jouw PC aan aan minimum eisen van Vista voldeed.
Dit snap ik niet helemaal.. Zou je dit uit kunnen leggen?

Ik hoef de oude HD niet perse direct weer te gebruiken. Als ik de gehele HD kloon naar een nieuwe HD, en die in dezelfde computer stop als waar de 'oude' HD nu inzit, dan heb ik geen probleem met drivers toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
James85 schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 13:03:
Als ik de gehele HD kloon naar een nieuwe HD, en die in dezelfde computer stop als waar de 'oude' HD nu inzit, dan heb ik geen probleem met drivers toch?
Nope, da's als je het goed* doet (lees: tijdelijk de image op een USB schijf neerzet, de HDD verwisselt en dan de image terugzet) niet nodig.

*Wel opletten op de volgorde van je schijven, bootloader en dergelijke. De meest simpele manier om problemen te voorkomen staat tussen haakjes ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

James85 schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 13:03:
[...]
Dit snap ik niet helemaal.. Zou je dit uit kunnen leggen?
XP blijft een "lichtere" OS dan Vista. Ook als je 1GB in je PC stopt loopt XP soepeler op jouw/elk systeem. Vista is zwaarder en volgens mij met 1 GB werkt Vista wel goed, maar niet super (ben geen Vista expert dus neem met een korrel zout).

Daar komt nog bij dat er nog vrijwel geen belangrijke producten alleen op Vista werken. Ik zie dan ook niet heel veel aanleiding om Vista te installeren gebasseerd op deze twee punten.
Ik hoef de oude HD niet perse direct weer te gebruiken. Als ik de gehele HD kloon naar een nieuwe HD, en die in dezelfde computer stop als waar de 'oude' HD nu inzit, dan heb ik geen probleem met drivers toch?
Yep, als alles goed gaat ben je in 1x klaar. Hoe het zit met de rest van je ruimte op je HD die groter is dan het gekloonde dat weet ik niet. Ik heb nog nooit geklooned naar een HD met grote opslagruimte. Wellicht bied fdisk o.i.d. uitkomst voor het overige deel van je HD ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James85
Bedankt voor de reacties :)

In principe ben ik nu dus 'halverwege'. Ik plaats het geheugen en verwissel de harddisk (image op USB, verwisselen HDD, image terugzetten). Nu moet ik XP nog opnieuw installeren.
Verwijderd schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 14:37:

XP blijft een "lichtere" OS dan Vista. Ook als je 1GB in je PC stopt loopt XP soepeler op jouw/elk systeem. Vista is zwaarder en volgens mij met 1 GB werkt Vista wel goed, maar niet super (ben geen Vista expert dus neem met een korrel zout).

Daar komt nog bij dat er nog vrijwel geen belangrijke producten alleen op Vista werken. Ik zie dan ook niet heel veel aanleiding om Vista te installeren gebasseerd op deze twee punten.
Zoals ik eerder al zei (zie eerdere posts) heb ik geen Win XP CD (nooit gehad). Wel een officiele productkey (sticker zit nog steeds op de computer). Als ik kan kiezen tussen een nieuwe XP CD kopen of een Vista Upgrade kopen, gaat mijn voorkeur uit naar de laatste (niet perse omdat XP me slecht bevalt, integendeel, maar puur omdat Vista nieuwer is in verband met 'de toekomst'). Of mis ik een simpelere manier om XP geheel opnieuw te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

James85 schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 14:54:
Bedankt voor de reacties :)

In principe ben ik nu dus 'halverwege'. Ik plaats het geheugen en verwissel de harddisk (image op USB, verwisselen HDD, image terugzetten). Nu moet ik XP nog opnieuw installeren.

[...]

Zoals ik eerder al zei (zie eerdere posts) heb ik geen Win XP CD (nooit gehad). Wel een officiele productkey (sticker zit nog steeds op de computer). Als ik kan kiezen tussen een nieuwe XP CD kopen of een Vista Upgrade kopen, gaat mijn voorkeur uit naar de laatste (niet perse omdat XP me slecht bevalt, integendeel, maar puur omdat Vista nieuwer is in verband met 'de toekomst'). Of mis ik een simpelere manier om XP geheel opnieuw te installeren?
Een legale Windows licentie mag je gewoon gebruiken, ook al is je CD illegaal.
Oftewel: Download een image van de versie van XP die je gebruikt en brand hem, vervolgens installeren met je officiele code en klaar. Let wel even op dat je dus de goeie versie hebt (NL/UK, Home/Pro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thrackan schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 14:59:
[...]

Een legale Windows licentie mag je gewoon gebruiken, ook al is je CD illegaal.
Oftewel: Download een image van de versie van XP die je gebruikt en brand hem, vervolgens installeren met je officiele code en klaar. Let wel even op dat je dus de goeie versie hebt (NL/UK, Home/Pro)
Dan is er volgens mij ook nog de mogelijkheid dat de OEM licentie (indien hij die heeft) niet werkt op een normale XP CD. Dan zou je ook een OEM image moeten vinden.

Je kan het altijd eerst proberen op je nieuwe HD. Werkt dat, dan ben je er.
Pagina: 1